استقبال کمرنگ از طرح بخشودگی جرائم دیرکرد

استقبال کمرنگ از طرح بخشودگی جرائم دیرکرد
بیمه مرکزی در حالی خبر از خرید بیش از ۲۰ هزار بیمه نامه شخص ثالث توسط راکبان موتورسیکلت در قالب طرح عیدانه بخشودگی جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث داده که براساس آمار ۱۰ میلیون موتورسیکلت در کشور در حال تردد بوده و ۹۰ درصد از آنها فاقد بیمه نامه هستند.

به پیشنهاد عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی و موافقت مجمع عمومی صندوق تامین خسارت های بدنی، در یک اقدام تشویقی و ترغیبی «۱۰۰ درصد جریمه موضوع بند (ب) ماده ۲۴ قانون اجباری خسارت وارده به اشخاص ثالث ناشی از حوادث رانندگی برای موتورسیکلت های فاقد بیمه نامه»مشمول بخشودگی شد که این بخشودگی از ابتدای اسفندماه اعمال شده و تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

از زمان آغاز این طرح تا روز ۱۵ اسفندماه یعنی نیمی از زمان در نظر گرفته شده، تنها ۲۰ هزار راکب فاقد بیمه نامه برای استفاده از این طرح تشویقی به شرکت های بیمه مراجعه کرده اند. این در حالی است که براساس آمار موجود، ۱۰ میلیون موتورسیکلت در سراسر کشور در حال تردد هستند که ۹۰ درصد از آنها بیمه نامه ندارند.

اداره تحلیل های آماری بیمه مرکزی اعلام کرده است که تعداد موتورسیکلت های فاقد بیمه نامه که برای اخذ بیمه نامه به شرکت های بیمه مراجعه کرده بودند از ۱۰ هزار و ۳۲۴ در نیمه دوم بهمن ماه به ۲۰هزار و ۱۵۷ در نیمه اول اسفند ماه افزایش یافته است.

با این حال به نظر می رسد مشکل اساسی در این زمینه مبلغ جریمه نیست بلکه مبلغ اصل بیمه نامه است. بیمه نامه ثالث موتورسیکلت ها مبلغی در حدود ۲۵۰ هزار تومان است که این مبلغ بعضا با قیمت همان موتورسیکلت برابر است. همزمان طرح دیگری که از سوی صندوق تامین خسارت های بدنی برای پرداخت تسهیلات از سوی سه بانک و با محوریت بیمه ایران دنبال می شد نیز همچنان اجرایی نشده است.

براساس این طرح سه بانک ملی، سپه و انصار مبلغ اصل بیمه نامه را با ۴ درصد سود به بیمه ایران به عنوان شرکت مجری پرداخت می کردند و راکبان موتورسیکلت با بهایی کمتر از یک هزار تومان در روز بیمه نامه دریافت می کردند.

بیمه مرکزی پیشنهاد کرده است که دارندگان موتور سیکلت از فرصت باقی مانده استفاده کنند و با خرید بیمه شخص ثالث از تبعات حوادث رانندگی که خود و خانواده آنها و زیان دیدگان را تحت تاثیر قرار می دهد، بکاهند.

این طرح تا پایان اسفند ماه سال جاری ادامه دارد و متقاضیان می توانند با مراجعه به شرکت های بیمه سراسر کشور از مزایای این طرح بهره مند شوند.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
  ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۱:۲۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد