میزان وجه تضمین قراردادهای سكه دوباره کاهش یافت

میزان وجه تضمین قراردادهای سكه دوباره کاهش یافت
روند مبادلات در بازار قراردادهاي آتي سكه روز گذشته با آرامش خاصي دنبال شد.
روند مبادلات در بازار قراردادهاي آتي سكه روز گذشته با آرامش خاصي دنبال شد.
دادوستدها در بازار نقدي سكه و ارز در شرايطي ديروز ادامه پيدا كرد كه انتشار اخبار پيرامون افزايش 12 برابري ذخاير طلاي ايران و گزارش‌هاي رسانه‌هاي جهان درباره وضعيت پرونده مذاكرات هسته‌اي كشورمان توانست روي سكون و آرامش بازار تاثيرگذار باشد.
اين در شرايطي است كه پارامترهاي غير‌سياسي همچون موضوع ميزان ارز مورد نياز براي بازار به دليل كم شدن سطح تقاضاها تاثيري در روند مبادلات نداشته است. سياوش سليماني يكي از كارگزاران بورس كالا با بيان اينكه در مبادلات ديروز گزارش و خبر خاصي كه بتواند روي دادوستدها تاثير بگذارد وجود نداشت، اظهار كرد: روند قيمت‌ها در بازار ارز و سكه در محدوده مشخصي با تغيير اندكي باقي مانده، در حالي كه برخي اعلام كرده‌اند آرامش بازار ثابت نيست و هر لحظه امكان دارد روند دادوستدها تغيير كند.
اين كارشناس بازار آتي بر اين باور است اگر در ماه جاري نماينده آژانس به كشورمان بيايد و گام‌هاي مثبتي در تحقق بازديد از سايت پارچين صورت گيرد چه بسا التهاب و تشنجي كه در ماه‌هاي قبل در بازار ارز و سكه مشاهده مي‌شد به راحتي فروكش كند، اما اگر عكس اين وضعيت اتفاق بيفتد چه بسا روال به طور كل عوض مي‌شود و بازار با واكنش احساسي نسبت به اين موضوع، شاهد بالارفتن قيمت‌ها خواهد بود.
به عقيده سليماني، بازار انتظارات موافقت دو طرف مذاكره را در نظر گرفته و به تبع آن شاهد كاهش محسوسي بوده، اما اگر عكس شرايط مورد انتظار روي دهد چه بسا قيمت‌ها با تغيير مسير رو‌به‌رو شود. تقاضا براي ارز در قيمت‌هاي مشخص تا حدودي منطقي شده و به همين دليل تاثيرات عوامل خارج از پارامترهاي سياسي نمي تواند روند مبادلات بازار آتي را تحت تاثير قرار دهد.
اين كارگزار بورس كالا بر اين باور است علاوه بر پارامترهاي برونزا، عوامل درونزا همچون افتتاح كد جديد معاملاتي مي‌تواند شرايط براي بهبود حجم و ارزش مبادلات را فراهم كند. با توجه به محدوديت‌هايي كه در موقعيت‌هاي خريد در شرايط كنوني وجود دارد به نظر مي‌رسد در صورتي كه محدوديت‌هاي فعلي از بين رود بازار مي‌تواند شاهد تحركات مثبتي نيز باشد.
توصيه اين كارگزار بورس كالا به معامله گران اين است كه در بلندمدت بهتر است مشتريان موقعيت‌هاي خريد را مد نظر قرار دهند و اساسا موقعيت‌هاي فروش را به عنوان استراتژي در شرايط فعلي تلقي نكنند، زيرا تنها براي معامله گران حرفه‌اي و غير‌آماتور اجراي چنين تصميمي آن هم در شرايط نوسان‌گيري بهتر است.
در عین حال، مبادلات ديروز در حالي دنبال شد كه براساس تازه‌ترين اطلاعيه مديريت قراردادهاي مشتقه با توجه به كاهش قيمت تسويه روزانه قراردادهاي فعال، از روز شنبه 11 آذرماه پس از اتمام روز معاملاتي وجه تضمين اوليه 3 ميليون و 900 هزار تومان تعيين شد، به همين دليل از 11 آذرماه وجه تضمين اوليه مورد نياز براي هر قرارداد معادل با وجه تضمين اوليه به علاوه وجوه تضمين اضافي باقي مانده 6 ميليون و 400 هزار تومان خواهد بود.
در مجموع قيمت سكه ديروز در حالي در صبح افزايش زير يك درصد را تجربه كرد كه عصر تا حدي توانست زير همان يك درصد، بخشي از افزايش را تبديل به كاهش كند، البته اين وضعيت براي سررسيدهاي دور صادق بود و سررسيدهاي آذرماه به دليل نزديك بودن به بازار نقدي تغيير زيادي را مشاهده نكردند؛ به طوري كه قيمت سكه سررسيد آذرماه با افزايش 98/0 درصدي در محدوده يك ميليون و 156 هزار تومان تا يك ميليون و 165 هزار تومان، سررسيد دي‌ماه با افزايش 78/0 درصدي در مبادلات صبح و كاهش 22/0 درصدي در مبادلات عصر در محدوده يك ميليون و 187 هزار تومان تا يك ميليون و 199 هزار تومان و سررسيد بهمن‌ماه با افزايش 82/0 درصدي در مبادلات صبح و كاهش 23/0 درصدي در مبادلات عصر در محدوده يك ميليون و 228 هزار تومان تا يك ميليون و 241 هزار تومان قرار گرفت. تعداد موقعيت‌هاي تعهدي باز براي سررسيدهاي آذر و بهمن‌ماه كاهشي بود و اين نشان مي‌دهد بيشتر خريداران سعي مي‌كنند معاملاتشان را در سررسيدهاي دي‌ماه كه با افزايش تعداد موقعيت‌هاي تعهدي خريد رو‌به‌رو شده بود، پي بگيرند. كارشناسان بر اين باورند تمامي اين تحليل‌ها بيشتر به اين سمت سوق پيدا مي‌كند كه علاوه بر پارامترهاي داخلي، تغييرات قيمت طلاي جهاني انتظارات افزايشي قيمت‌ها در سررسيدهاي دورتر را قابل تحقق مي‌دانند.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۸:۲۵:۲۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد