دور جدید پیش فروش سکه و استقبالی که شاید گرم نباشد

دور جدید پیش فروش سکه و استقبالی که شاید گرم نباشد
رئیس کل بانک مرکزی برای دور جدید پیش فروش سکه شرایط جدیدی مانند دریافت یک میلیون تومان برای هر سکه به صورت علی‌الحساب و تعیین قیمت تحویل با فاصله‌ای از نرخ‌های روز بازار را مطرح کرده است که در صورت قطعیت ، به نظر می‌رسد استقبال از این طرح همچون دوره‌های قبل نباشد.
رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته با اشاره به برخی زوایای طرح پیش‌فروش سکه اعلام کرد که قیمت سکه در این طرح به صورت علی‌الحساب یک میلیون تومان خواهد بود و قیمت اصلی سکه بر اساس پیش بینی سود متعارف و نرخ تورم، در 6 ماه آینده تعیین می‌شود.
به گفته وی، در زمان تحویل مابقی قیمت سکه که قطعاً کمتر از قیمت روز بازار خواهد بود تعیین و از خریدار اخذ می شود.
این صحبت‌های بهمنی ابهامات و تفاوت‌های طرح جدید پیش‌فروش سکه با طرح قبلی را نمایان کرد. به طوری که در دوره قبل قیمت سکه به صورت قطعی از مشتری دریافت می‌شد و البته دور نمای بازار برای خریداران مناسب بود.
در دوره قبل که استقبال خوبی از پیش‌فروش شد، فاصله قیمتی بازار و قیمت پیش‌فروشی مشخص بود و با توجه به سایر شرایط و جوانب بازار حاشیه سود مناسبی برای خریداران متصور بود در حالی که در این دوره، امکان پیش‌بینی سود برای متقاضیان وجود ندارد که به نظر می‌رسد این مساله یکی از موانع اقبال به پیش‌فروش باشد.
در شرایط فعلی که بانک مرکزی نرخ تورم بهمن ماه را 28.7 درصد اعلام کرده و طبق پیش‌بینی‌ها این نرخ تا پایان سال به 32 درصد می‌رسد، مشوق افراد برای پرداخت یک میلیون تومان علی‌الحساب برای هر سکه و انتظار 6 ماهه برای دریافت آن، که به گفته رئیس کل بانک مرکزی قیمت کمتری نسبت به بازار دارد، چیست؟
با توجه به کاهش قدرت خرید و روند قیمتی بازار سکه و ارز، ورود دارندگان نقدینگی به طرح پیش‌فروش سکه تا حدودی بعید به نظر می‌رسد زیرا حتی اگر قیمت سکه تا 6 ماه آینده 10 درصد رشد داشته باشد و بانک مرکزی بخواهد 10 تا 15 درصد کمتر از این قیمت به پیش‌خرید کنندگان سکه‌ها را تحویل دهد، شرکت در این طرح مزایای چندانی برای آنها نخواهد داشت.
حال با توجه به تورم 32 درصد ارزش پول متقاضیان در این طرح حداقل 15 درصد کاهش خواهد یافت و با این تفاسیر حداقل حاشیه سود باید 15 درصد باشد. در صورتی که قیمت سکه تا زمان تحویل یک میلیون و 500 هزار تومان باقی بماند، بانک مرکزی باید حداقل 200 هزار تومان کمتر از قیمت بازار سکه‌ها را به پیش‌خرید کنندگان تحویل  دهد تا فقط ارزش پول این افراد حفظ شود.
همه این پیش‌بینی‌ها در شرایطی است که بانک مرکزی از اجرای طرح جدید ارزی و هدفگذاری برای کاهش 1600 تومانی ارز خبر داده است. بنابراین در صورت اجرای این طرح و کاهش دلار مطمئناً قیمت سکه در بازار به شدت کاهش خواهد یافت. در صورت کاهش هزار تومانی ارز، قیمت سکه حداقل 300 تا 400 هزار تومان کاهش خواهد یافت و با توجه به عرضه سکه‌های پیش‌فروشی باز هم بهای سکه کاهش می‌یابد که در این صورت بانک مرکزی برای وجود حداقل حاشیه سود برای خریداران سکه، باید در نرخ یک میلیون تومانی علی‌الحساب هم تجدید نظر کند.
براین اساس، با توجه به شرایط فعلی بازار ارز و سکه و ماه پایانی سال که معمولاً نقدینگی بیشتر صرف خرید پوشاک، سفر و سایر هزینه‌ها می‌شود و از طرف دیگر با توجه به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی، در طرح پیش‌فروش سکه ابهاماتی برای خریداران بالقوه وجود دارد که به نظر می‌رسد استقبال چندانی از این طرح صورت نگیرد.
گزارش: مرتضی ماکنالی
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۸:۴۸ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد