ابهام شرعی در نحوه پیش‌فروش دور دوم سکه

ابهام شرعی در نحوه پیش‌فروش دور دوم سکه
قیمت‌ها در بازار متاثر از فضای آمادگی برای پیش‌فروش سکه از اول اسفند، رو به کاهش است. با این حال برخی نسبت به نتیجه بخش بودن این اقدام با توجه به شرایط اعلام شده پیش‌فروش سکه تردید دارند. برخی نیز این شیوه دریافت علی‌الحساب را بابت پیش‌فروش سکه، سلف فروشی ندانسته و دارای مشکل شرعی می‌دانند.
قیمت‌ها در بازار متاثر از فضای آمادگی برای پیش‌فروش سکه از اول اسفند، رو به کاهش است. با این حال برخی نسبت به نتیجه بخش بودن این اقدام با توجه به شرایط اعلام شده پیش‌فروش سکه تردید دارند. برخی نیز این شیوه دریافت علی‌الحساب را بابت پیش‌فروش سکه، سلف فروشی ندانسته و دارای مشکل شرعی می‌دانند.
در این میان البته اطلاعیه رسمی بانک مرکزی و آیین نامه‌های اجرایی آن هنوز مشخص نشده و شاید بانک مرکزی در روزهای باقیمانده تا اول اسفند برخی از مشکلات را بر طرف کند. فارغ از مساله شرعی بودن این نوع پیش‌فروش، تعیین قیمت علی‌الحساب برای تحویل سکه در 6 ماه آینده نشان می‌دهد که بانک مرکزی پیش‌بینی دقیقی از روند نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی، روند نوسان قیمت دلار در بازار داخلی و تلاطم قیمت طلا و سکه در بازار داخلی نداشته و تعیین حدو مرز قیمت را به 6 ماه آینده موکول کرده است. در مرتبه اول این پیش‌فروش‌ها بانک مرکزی قیمتی را تعیین کرده و تنها مالیات بر ارزش افزوده آن را به زمان تحویل موکول کرد. آن زمان فاصله قیمت سکه و بازار تقریبا 200 هزار تومان بود.
به نظر می‌رسد قیمت تمام شده سکه پیش‌فروش با احتساب سود متعلقه و مالیات بر ارزش افزوده باز هم 200 هزار تومان با قیمت بازار فاصله داشته باشد.
بنابر اعلام بانک هنوز برخی ثبت نام‌کنندگان مرحله اول سکه‌های خود را ازبانک تحویل نگرفته‌اند این اقدام آنها نزدیک به 800 هزار تومان سود برای آنها دربرداشته است.
دیروز در بازار قیمت سکه با نرخ 1 میلیون و 480 هزار تومان باز شد و در ادامه تا ساعت 15تقریبا 30 هزار تومان کاهش ثبت کرد. نیم سکه به 740 هزار تومان رسید و 10 هزار تومان ارزان شد. ربع سکه اما تقریبا بدون تغییر 460 هزار تومان باقی ماند. گرم طلای 18 عیار هم تا 145 هزار تومان پايين آمد. در بازار ارز قیمت دلار آمریکا 40 تومانی افت کرد. در مرکز مبادلات هم دلار با 1 ریال کاهش قیمت به نرخ 24 هزار و 524ریال فروخته شد.
همچنین سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور اعلام کرد: براساس تصمیمات کمیته ویژه ارزی وزرا که در آذر ماه سال جاری توسط بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ شد، تامین ارز از محل منابع بانک مرکزی یا مرکز مبادلات ارزی کشور برای کالاهای ترخیص نشده بلامانع است.
صمد کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: تامین ارز در صورت کمبود منابع بانک از طریق مرکز مبادلات ارزی کشور به نرخ مبادله‌ای برای گروه‌های کالایی مشمول نرخ مبادله‌ای با اخذ تاییدیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر عدم ترخیص کالا بلامانع است.
وی با تاکید بر اینکه در صورت عدم ترخیص کالا تکلیف آن مشخص است، گفت: به عبارت دیگر چنانچه تمام یا بخشی از اعتبارات یا بروات اسنادی مورد نظر توسط بانک گشایش‌کننده
(بانک عامل) به بانک کارگزار خارجی پرداخت نشده باشد تامین تمام یا بخشی از آن به شرح فوق امکان‌پذیر است.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور تاکید کرد: اگر مشتریان درهنگام گشایش اعتبار یا ثبت برات معادل ریالی مبلغ واردات و وثایق را به طور کامل تودیع کرده باشند تامین ارزی و پرداخت آن به بانک کارگزار خارجی به عهده بانک گشایش‌کننده (بانک عامل) خواهد بود.
وی با بیان اینکه چنانچه مشتری یا همان واردکننده صددرصد وجوه خود را پرداخت کرده باشد در حال حاضر نباید بانک مابه‌التفاوت آن را طلب کند، گفت: ولی اگر مشتری بخشی از وجه اعتبار را به بانک عامل در خصوص اعتبارات یا بروات اسنادی را پرداخت نکرده و کالا از گمرک ترخیص نشده باشد تامین تمام یا بخشی از ارز در صورت کمبود منابع بانک از طریق مرکز مبادلات ارزی کشور به نرخ مبادله‌ای برای گروه‌های کالایی سه تا هشت امکان‌پذیر است.
رکورد ثبت سفارش در مرکز مبادلات ارزی کشور شکسته شد
بانک مرکزی نیز اعلام کرد که مرکز مبادلات ارزي توانست طی هفته گذشته (چهاردهم تا نوزدهم بهمن ماه) با ثبت‌ 1889فقره سفارش جهت واردات کالا، بیشترین تعداد درخواست جهت تخصیص ارز را در یک هفته پوشش دهد.
این گزارش می‌افزاید: با محاسبه عملکرد هفته‌های پیشین، تعداد ثبت سفارش‌های پذیرفته شده تا پایان روز کاری نوزدهم بهمن ماه در این مرکز به رقم 17 هزار و 356 فقره رسید.
ابهامات شرعی دور جدید پیش‌فروش سکه
عضو کمیته بانکداری بدون ربا با بیان اینکه برخی ابهامات شرعی درباره پیش‌فروش مرحله جدید سکه (به صورت علی‌الحساب و نه قیمت قطعی) وجود دارد، گفت: اگر منظور بانک مرکزی قرارداد سلف باشد، از نظر شرعی اشکال دارد؛ چرا که در این قراردادها مبالغ یکجا و به صورت نقدی تحویل داده می‌شود.
سید عباس موسویان در گفت‌وگو با مهر در ارتباط با طرح جدید پیش‌فروش سکه
(به صورت علی‌الحساب و نه قیمت قطعی) از سوی بانک مرکزی و احتمال وارد بودن برخی اشکالات شرعی به این شیوه پیش‌فروش گفت: از جهت شرعی اگر پیش‌فروش سکه در قالب قرارداد سلف باشد باید کل مبلغ قرارداد در ابتدا به صورت کامل و نقدی تحویل گرفته شود و
نمی‌توان در قرارداد سلف بخشی را امروز و بخشی را در آینده تحویل گرفت.
عضو کمیته فقهی بانک مرکزی اظهار كرد: واقعیت این است که در پیش‌فروش سکه مطلب خیلی شفاف نیست و ريیس کل بانک مرکزی هم به صورت مبهم و مجمل مباحث را مطرح کردند و ماهیت قرارداد و اینکه چگونه انجام شود، چه مقدار بگیرند و چه قدر در آینده باشد، ابهام وجود دارد.
موسویان ادامه داد: اگر قرارداد پیش‌فروش سکه که مدنظر بانک مرکزی است، به صورت سلف باشد از نظر شرعی اشکال دارد، چون باید کل مبلغ در روز معامله پرداخت شود.
وی بیان كرد: اما اگر قرارداد دیگری مدنظر بانک مرکزی باشد، هنوز مشخص نیست و تا به امروز توضیحات بانک مرکزی درباره پیش‌فروش سکه و دریافت علی‌الحساب کافی نبوده است.
عضو کمیته بانکداری بدون ربا افزود: در دور جدیدی که بانک مرکزی پیش‌فروش سکه را مدنظر قرار داده است با دوره‌های قبلی تفاوت دارد و هنوز از شفافیت لازم برخوردار نیست، اما من به صورت کلی موافق پیش‌فروش سکه نیستم.
موسویان با تاکید بر اینکه بانک مرکزی اشکالات پیش‌فروش‌های قبلی را تا حدودی برطرف کرده است، اظهار كرد: فردا در جلسه شورای فقهی بانک مرکزی این موضوع مطرح می‌شود و در آنجا باید ابعاد مختلف کار روشن شود.
وی با تاکید دوباره بر اینکه در قراردادهای سلف مبالغ یکجا و به صورت نقدی تحویل داده می‌شود، گفت: بانک مرکزی باید در ارتباط با این شیوه پیش‌فروش سکه توضیحات کامل و روشنی ارائه کند.
به گزارش مهر، محمود بهمنی ريیس کل بانک مرکزی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی جزئیات طرح جدید پیش‌فروش سکه از ابتدای اسفندماه سال جاری را اعلام کرد و گفت: از یکم اسفندماه سال جاری هر قطعه سکه پیش‌فروشی به قیمت علی‌الحساب يك میلیون تومان آغاز خواهد شد.
ريیس کل بانک مرکزی اظهار كرد: قیمت اصلی سکه بر اساس پیش‌بینی سود متعارف و نرخ تورم، در 6 ماه آینده تعیین می‌شود. بهمنی با اعلام اینکه در این مرحله پیش‌فروش سکه به صورت 6 ماهه خواهد بود، تصریح کرد: در صورت وجود تقاضا، بانک مرکزی پیش‌فروش را برای مدت بیشتری در نظر خواهد گرفت.
وی بیان كرد: مبلغ يك میلیون تومان برای هر قطعه سکه در زمان پیش‌فروش به صورت علی‌الحساب است و در زمان تحویل مابقی قیمت آن که قطعا کمتر از قیمت روز بازار خواهد بود تعیین و از خریدار اخذ می‌شود.
طلا در بازارهای جهانی
قیمت طلا در 24 ساعت گذشته پس از افت به زیر 1640 دلار، در بازار نیویورک ، در مسیر بازگشت تا ساعت 15 دیروز به 1645 دلار رسید که نسبت به قیمت بعد از ظهر دوشنبه تقریبا 19 دلار کاهش نشان می‌دهد.
قیمت طلا در این روزها تحت‌تاثیر نشست وزرای دارایی 7 کشور بزرگ صنعتی (G7) قرار گفته است. در این نشست‌ها وزیر دارایی ژاپن در جمع این وزرا تاکید کرد که کشورش در پی تضعیف ین نیست و اهداف تجاری خاصی از این منظر نیست. قیمت ین ژاپن در این روزها در برابر دلار به شدت تضعیف شده و برابری دلار به ین از 94 نیز بالاتر رفته است. افت ارزش ین موجب فشار بر قیمت طلا شده است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱:۴۰:۱۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد