بخشنامه پیش‌فروش نيامد، آتی ثابت ماند

بخشنامه پیش‌فروش نيامد، آتی ثابت ماند
بازارهای جهانی طلا دیروز اولین روز کاری هفته جدید را پس از انتشار بيانیه گروه بیست در محکومیت ادامه جنگ ارزی در شرایطی آغاز کردند که روند نزولی قیمت طلا پس از مدت‌ها متوقف شد و قیمت هر اونس طلا روز گذشته در ساعات ابتدایی روز روند صعودی خود را آغاز کرد. البته بازگشت معامله‌گران آسيایی از تعطیلات سال نو نیز در افزایش خرید و قیمت طلا بی تاثیر نبود.
بازارهای جهانی طلا دیروز اولین روز کاری هفته جدید را پس از انتشار بيانیه گروه بیست در محکومیت ادامه جنگ ارزی در شرایطی آغاز کردند که روند نزولی قیمت طلا پس از مدت‌ها متوقف شد و قیمت هر اونس طلا روز گذشته در ساعات ابتدایی روز روند صعودی خود را آغاز کرد. البته بازگشت معامله‌گران آسيایی از تعطیلات سال نو نیز در افزایش خرید و قیمت طلا بی تاثیر نبود.
این در حالی است که شورای جهانی طلا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که میزان تقاضای خرید طلای جهان برای اولین بار از سال 2009میلادی، در سال 2012 حدود 4 درصد کاهش يافته و ادامه همین امر می‌تواند موجبات نوسان قیمت طلا در محدوده فعلی را فراهم کند. روز جمعه در پی اظهارات برنانکه ريیس بانک مرکزی آمریکا مبنی‌بر بهبود اقتصاد این کشور قیمت جهانی طلا افتی 2 درصدی را تجربه کرد؛ اما این در شرایطی است که روز دوشنبه، معامله‌گران چینی از تعطیلات سال نو به بازار فیزیکی خرید طلا بازگشتند و همین امر موجب شد تا قیمت این فلز زرد افزایش محسوسی را در این روز تجربه کند.
اما در بازارهای داخلی، دیروز قیمت سکه نقدی و دلار با کاهش محسوسی همراه بود؛ این در شرایطی است که قیمت سکه آتی در هر دو سررسید، با افزایش اندکی همراه شد؛ به طوری که سکه سررسید اسفند با 41/0 درصد افزایش به قیمت یک میلیون و 463 هزار تومان و سکه سررسید فروردین با افزایش 47/0 درصدی به قیمت یک میلیون و 523 هزار تومان معامله شد.
طی چند روز گذشته، در نتیجه اعلام برنامه بانک مرکزی برای عرضه گسترده ارز به بازار و آغاز دور جدید پیش‌فروش سکه، پیش‌بینی‌ها از تداوم سقوط قیمت دلار و سکه در بازارهای داخلی حکایت داشت که همینطور هم شد. اما این در حالی است که دیروز بازار معاملات آتی روند نزولی نداشت ولي سیر صعودی چندانی هم به خود نگرفت. معامله‌گران بر این باورند که دیر يا زود پیش‌فروش سکه اتفاق خواهد افتاد، اما از سوی دیگر این بیم هم وجود دارد که ماجرای بورس ارز تکرار شود؛ به همین دلیل بازار معاملات آتی روز گذشته به دلیل تعلل بانک مرکزی در انتشار اطلاعیه پيش‌فروش سكه روند نسبتا ثابتی را تجربه کرد. کارشناسان معتقدند که هدف بانک مرکزی از اعلام این خبر، تنها آرام نگه داشتن بازار است.
اما به هر حال کارگزاران بازار سکه آتی بر این باورند که عدم اجرای طرح پیش‌فروش، بعید به نظر می‌رسد. از سوی دیگر به گفته یکی از کارگزاران، با توجه به اینکه در روزهای گذشته اعلام شد که واریز عیدانه در هفته دوم اسفند عملياتی خواهد شد، این احتمال هم وجود دارد که شروع پیش‌فروش سکه هم در همان زمان باشد. چرا که به نظر می‌رسد بانک مرکزی قصد دارد نقدینگی را که در اثر واریز عیدانه و حقوق بهمن ماه به بازار وارد می‌شود، از طریق پیش‌فروش سکه دوباره جمع‌آوری کرده و با اعلام اینگونه اخبار، بازار را به شکل چشمگیری کنترل کند؛ تا خریداران سکه دست نگه دارند و سمت تقاضا آرام شود. از سوی دیگر به گفته سلیمانی، بانک مرکزی با اعلام خبر پیش‌فروش سکه، اثرات تحریم جدید آمریکا علیه ایران و همینطور بی نتیجه ماندن مذاکرات ایران و آژانس را کاهش داد. این مساله باعث شده که بازار در حالت شک و تردید به سر ببرد؛ در نهایت پیش بینی معامله‌گران بازار آتی سکه این است که بانک مرکزی همچنان قصد دارد تا زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات 8 اسفند، با این خبرها بازار را آرام نگه دارد. در همین راستا ظهر دیروز یک عضو هيات‌مدیره بانک ملی در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس گفت: با توجه به اخبار چند روز گذشته مبنی‌بر اجرای طرح پیش‌فروش با عاملیت بانک ملی در ابتدای اسفند، بانک ملی در این طرح عامل خواهد بود اما تا این لحظه بخشنامه يا دستورالعملی از طرف بانک مرکزی به این بانک ابلاغ نشده است؛ در نهایت به گفته کارگزاران، بازار سکه آتی در حال حاضر جهت مشخصی ندارد و در بلاتکلیفی به سر می‌برد.
از طرف ديگر، در حال حاضر مهم‌ترین تحولات سياسی کشور که در تصمیم‌گیری‌های معامله‌گران بازار آتی اثرگذار خواهد بود، مذاکرات 8 اسفند در قزاقستان است؛ شنیده‌ها حاکی از آن است که ريیس کمیسیون امنیت ملی و سياست خارجی مجلس با اشاره به پیشنهاد مطرح شده در رسانه‌های غربی مبنی‌بر اینکه احتمال مي‌رود گروه 1+5 پیشنهاد تعطیلی فردو در قبال لغو ممنوعیت تجارت طلا با ایران را بدهد، گفت: فردو مرکزی است که هیچ‌گاه تعطیل نخواهد شد. در هر صورت قبول يا رد این پیشنهاد از سوی ایران بر روند معاملات در روزهای آینده تاثير خواهد داشت. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۲:۳۷:۳۵ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد