بیشترین رشد آیفکس در خرداد

 بیشترین رشد آیفکس در خرداد
فرابورس ایران معاملات آخرین روز از هفته جاری را با رشد قابل توجه 6/ 6 واحدی (بیشترین میزان رشد آیفکس در ماه جاری) به پایان رساند.

فرابورس ایران معاملات آخرین روز از هفته جاری را با رشد قابل توجه 6/ 6 واحدی (بیشترین میزان رشد آیفکس در ماه جاری) به پایان رساند. در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان و آتیه داده‌پرداز بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را داشتند. در مقابل اما معاملات منفی در نمادهای معاملاتی بیمه پاسارگاد و پالایش نفت شیراز مانع رشد بیشتر شاخص این بازار شد. در نهایت شاخص کل فرابورس با افزایش 73/ 0 درصدی نسبت به روز سه‌شنبه در سطح 4/ 902 واحدی قرار گرفت.

روز گذشته شاهد کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم. به نظر می‌رسد رشد 336 هزار بشکه‌ای عرضه نفت توسط اوپک در ماه گذشته و به‌طور همزمان افزایش موجودی مخازن نفت آمریکا مهم‌ترین‌ عامل نگرانی درخصوص مازاد عرضه و در نتیجه سقوط قیمت‌ها باشد. بر این اساس آمار تولید اوپک در ماه قبل که روز سه‌شنبه منتشرشده نشان از رشد 336 هزار بشکه‌ای عرضه توسط اعضای اوپک (عموما عراق و لیبی) داشت. آماری که توافق محدودیت عرضه را زیر سوال برده است. بر اساس توافق موجود، کشورهای عضو اوپک قصد دارند تا ماه مارس 2018 روزانه 8/ 1میلیون بشکه کاهش تولید داشته باشند. در آمریکا نیز انتشار آمار موجودی هفتگی مخازن نفتی که به‌عنوان یک شاخص کلیدی تعیین‌کننده قیمت و عرضه و تقاضا به شمار رفته و توسط دولت (وزارت انرژی EIA) و بخش خصوصی (انستیتو نفت آمریکا API) اندازه‌گیری می‌شود، نشان از رشد 75/ 2 میلیون بشکه‌ای در هفته گذشته دارد. این شرایط سبب شد روز گذشته قیمت نفت خام برنت با افت 15/ 1 درصدی به 16/ 48 دلار بر بشکه رسیده و نفت خام آمریکا به قیمت 83/ 45 دلار بر بشکه (افت 36/ 1 درصدی) معامله شود. این موضوع اما تاثیر چندانی بر معاملات نمادهای وابسته به فرآورده‌های نفتی نگذاشت. روز گذشته از 4 نماد فعال در گروه فرآورده‌های نفتی فرابورس ایران شرانول و شاوان به واسطه مشارکت معامله‌گران حقوقی با رشد قیمت به معاملات روزانه خود پایان دادند (روز گذشته نماد شرکت‌های نفت ایرانول و پالایش نفت لاوان به ترتیب شاهد تغییر مالکیت 118 و 93 میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بودند). در عین حال به نظر‌ می‌رسد طرح‌های «شاوان» برای بهبود کیفیت محصولاتش از دیگر عوامل رشد این نماد معاملاتی است. نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان نیز از نمادهایی بود که روز گذشته بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس به جا گذاشت. «ذوب» در این روز با تشکیل صف 3 میلیون سهمی روبه‌رو‌ شد و رشد بیش از 4 درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که روز سه‌شنبه بعد از افزایش سرمایه ۳۲۲ درصدی ذوب‌آهن، سازمان خصوصی‌سازی برای سومین بار برنامه عرضه بلوک 75/ 16 درصدی این شرکت متعلق به صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد را اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه، قیمت پایه هر سهم 850 ریال و تاریخ عرضه روز شنبه 10 تیر 96 تعیین شده است. دیروز تقاضا در نماد «اپرداز» نیز موجب شد که پس از جمع‌آوری صف خرید، مجددا با حمایت سهامداران خود صف خرید کوچکی تشکیل دهد. روز گذشته همچنین مجوز افزایش سرمایه شرکت آتیه داده‌پرداز صادر شد. بر این اساس «اپرداز» قادر خواهد بود سرمایه خود را از ۳۰ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته افزایش دهد.

 

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز چهارشنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود 702 میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت‌ صنايع بهداشتي ساينا بیشترین حمایت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی بیش از 670 هزار سهم «ساینا» به ارزش 363 میلیون تومان از سوی بازیگران حقیقی به حقوقی دارد. پس از آن نیز «خفناور» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقوقی به ارزش 310 میلیون تومان بود. در مقابل اما نماد معاملاتی آتیه داده پرداز شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقیقی‌ها بود. بر این اساس دیروز 282 هزار سهم «اپرداز» به ارزش 636 میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی منتقل شد.

 

فرابورس در دریچه آمار

در معاملات روز چهارشنبه، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی بیش از 186میلیون ورقه بهادار به ارزش 56 میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. از این میزان بازارهای اول و دوم در مجموع دادوستد 90 میلیون سهم به ارزش حدود 20 میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند. نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان بالاترین حجم معاملات این روز را به خود اختصاص داد. بیشترین ارزش معاملات در این دو بازار نیز به میزان 6/ 2 میلیارد تومان از آن نماد معاملاتی شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد شد. در مجموع بیشترین افزایش قیمت روز چهارشنبه فرابورس ایران به نماد معاملاتی شرکت‌های تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا، بیمه سامان، عمران و توسعه شاهد، سیمان لار سبزوار و صنایع بهداشتی ساینا رسید. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه پاسارگاد، کشتیرانی دریای خزر، افرانت، تولید برق ماهتاب کهنوج و آهن و فولاد ارفع با بیشترین کاهش قیمت همراه شدند. در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس، روز چهارشنبه حدود 138 هزار ورقه به ارزش 4/ 13 میلیارد تومان در 359 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین این بازار در روز گذشته شاهد معامله بیش از 80 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در 221 نوبت معاملاتی به ارزش بیش از 7/ 7 میلیارد تومان بود تا این اوراق در محدوده قیمتی 93 تا 97 هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از کاهش نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی نسبت به روز سه‌شنبه دارد. بر این اساس روز چهارشنبه متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با افت 1/ 0 واحد درصدی در سطح 46/ 23 درصد قرار گرفت. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط هفته گذشته با رشد 3/ 0 واحد درصدی همراه شد و نسبت به متوسط ماه گذشته کاهش 07/ 0 واحد درصدی را تجربه کرد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۹:۳۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد