نوسان فرابورس با چاشنی احتیاط

 نوسان فرابورس با چاشنی احتیاط
شاخص کل فرابورس روز یکشنبه با افت اندک 17/ 0 درصدی مواجه شد و در ارتفاع 5/ 952 واحد قرار گرفت. شاخص فرابورس که در هفته‌های اخیر تحت تاثیر رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی با سیری صعودی در حال رکورد‌زنی بود،

شاخص کل فرابورس روز یکشنبه با افت اندک 17/ 0 درصدی مواجه شد و در ارتفاع 5/ 952 واحد قرار گرفت. شاخص فرابورس که در هفته‌های اخیر تحت تاثیر رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی با سیری صعودی در حال رکورد‌زنی بود، از روز شنبه هفته جاری همگام با بورس تهران فضای احتیاطی را تجربه کرد و در مدار نزولی قرار گرفت.روز گذشته حدود 400 میلیون سهم به ارزش معاملاتی 320میلیارد تومان در 95 هزار و 309 نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شدند. از این میزان معامله، خریدوفروش 135 میلیون سهم به بازار اول و دوم فرابورس تعلق داشت. این حجم از داد‌وستد‌ها در 77 هزار و 276 نوبت معاملاتی و با ارزشی حدود 53 میلیارد تومان صورت گرفت.

 

«ترین»های فرابورس

دیروز، شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان در صدر پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی نشست. معاملات منفی در این نماد بزرگ، بیشترین تاثیر را بر نزول شاخص فرابورس گذاشت. بر این اساس، خریدوفروش بیش از 46 میلیون سهمی «ذوب» به ارزش 4 میلیارد و 200 میلیون تومانی در 2 هزار و 809 نوبت معاملاتی منجر به افت 25/ 2 درصدی قیمت این نماد شد. در نهایت «ذوب» 2/ 1 واحد نماگر اصلی فرابورس ایران را تنزل داد. پس از نماد «ذوب»، نماد معاملاتی شرکت بیمه کوثر و داروسازی کاسپین تبریز با بیشترین تاثیر منفی (مجموعا 54/ 0 واحدی) از رشد شاخص فرابورس نماگر جلوگیری کردند.در جریان معاملات دیروز شاهد اقبال سهامداران به سمت نمادهای پتروشیمی از جمله پتروشیمی زاگرس و شرکت پتروشیمی خراسان و نیز شرکت تولید نیروی برق دماوند بودیم. نماد معاملاتی شرکت نیروی برق دماوند با حمایت حدود یک واحدی، در صدر نمادهای مثبت تاثیرگذار در محاسبه شاخص کل فرابورس قرار گرفت. پس نماد معاملاتی «دماوند»، دو شرکت پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی خراسان در مجموع، با حمایت یک واحدی مانع از افت بیشتر «آیفکس» شدند. بررسی تحولات دیروز فرابورس، حاکی از پیشتازی نماد معاملاتی شرکت مبین وان کیش در جدول نمادها با بیشترین رشد قیمت است. این نماد با رشد متوالی برای هجدهمین روز پس از عرضه در بازار عادی فرابورس، حدود 5 درصد بازدهی نصیب سهامداران خود کرد. نماد معاملاتی شرکت مواد ویژه لیا نیز پس از «اوان» بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرد. در قعر جدول بازدهی نمادها، شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد با کاهش 6/ 5 درصدی قیمت قرار داشت. دیروز، بیشترین ارزش معاملات در میان شرکت‌های فرابورس با رقمی بیش از 20 میلیارد تومان به شرکت تازه‌وارد هتل پارسیان کوثر اصفهان با نماد «گکوثر» تعلق گرفت. شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان نیز در صدر نمادها با بیشترین حجم معاملات جای گرفت.

 

توقف‌ها و بازگشایی‌ها

روز یکشنبه، معامله‌گران شاهد بازگشت نماد معاملاتی شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد در فرابورس بودند. این نماد معاملاتی از بیست‌ویکم تیرماه سال جاری، به علت تعديل پيش‌بيني درآمد سال مالي منتهی به پایان اسفند 1396، از سوی ناظر بازار متوقف شد. سهام این شرکت پس از شفاف‌سازی انجام شده و ارائه اطلاعات تکمیلی درخصوص پيش‌بيني با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 50 درصد، روز یکشنبه در دسترس فعالان فرابورس قرار گرفت. خریدوفروش بیش از 4 میلیون سهم نماد معاملاتی صنایع فولاد آلیاژی یزد در نهایت زمینه افت بیش از 6/ 5 درصدی این نماد را فراهم کرد.

 

عرضه اولیه نخستین هتل در فرابورس

روز گذشته، فرابورس ایران میزبان یک عرضه اولیه بود. دیروز، 5/ 16میلیون سهم هتل بین‌المللی پارسیان کوثر اصفهان (15 درصد کل سهام قابل عرضه) در کمتر از دو ساعت به فروش رفت. به این ترتیب، با محدودیت خرید 300 سهمی برای هر شخص، هر سهم این شرکت حدود 1220 تومان، در بازار دوم فرابورس کشف قیمت شد. ناظر بازار، محدودیت حجم در هر سفارش را برای نماد معاملاتي شرکت هتل بين‌المللي پارسيان كوثر اصفهان، از امروز دوشنبه سیزدهم شهریور، به ميزان حداکثر 10 هزار سهم تعيين کرد.

 

تغییر مالکیت در فرابورس

بررسی‌‌ها نشان می‌دهد تغییر مالکیت‌های کل فرابورس در روز یکشنبه به نفع سهامداران حقیقی رقم خورد. بر این اساس، در جریان معاملات دیروز فرابورس، حدود 2 میلیارد و 600 میلیون تومان از سبد سهامداران حقوقی به پرتفوی سهامداران حقیقی منتقل شد. در میان این جابه‌جایی‌ها، نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در صدر بیشترین انتقال مالکیت‌ها به نفع سهامداران حقیقی قرار گرفت. در این نماد، بیش از هفت میلیون و 700 هزار سهم نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با ارزشی بالغ بر 4میلیارد تومان به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد. جابه‌جایی حدود 3 میلیون سهم گروه صنایع کاغذ پارس به ارزش حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان این نماد را در رتبه دوم نمادها با بیشترین تغییر مالکیت به نفع حقیقی‌ها قرار داد. در مقابل خریدوفروش بیش از 3 میلیون سهم نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد ارفع به ارزش تقریبی یک میلیارد تومان، بیشترین انتقال مالکیت به نفع سهامداران حقوقی را رقم زد. پس از «ارفع»، جابه‌جایی حدود 7 میلیون سهمی نماد معاملاتی ذوب آهن اصفهان با ارزشی بالغ بر 620 میلیون تومان، انتقال مالکیت را به نفع سهامداران حقوقی به ثبت رساند.

 

بازار کم‌رمق بدهی با دو نماد

دیروز در بازار اوراق با درآمد ثابت بیش از یک میلیون و 400 هزار سهم در 409 نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. ارزش معاملات این داد وستدها حدود 141 میلیارد تومان بود. از این میزان معامله، خریدوفروش حدود 157 هزار اوراق بهادار به ارزش حدود 15 میلیارد تومان به بازار اسناد خزانه اسلامی اختصاص یافت. معاملات بازار اسناد خزانه اسلامی همچنان با دو نماد «اخزا10» و «اخزا11 » دنبال می‌شود.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۳:۳۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد