شاخص بورس بر فراز قله 41هزار

شاخص بورس بر فراز قله 41هزار
بورس اوراق بهادار تهران سرانجام دیروز توانست خود را از فشار عرضه اولیه هلدینگ خلیج فارس رها کرده و ارتفاع 41 هزار واحد را به دست آورد.
بورس اوراق بهادار تهران سرانجام دیروز توانست خود را از فشار عرضه اولیه هلدینگ خلیج فارس رها کرده و ارتفاع 41 هزار واحد را به دست آورد.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که بازار متعادل روز یکشنبه نوید شرایط بهتری را داشت اما با تشکیل صف خريد زود‌هنگام برای نماد هلدینگ خلیج فارس همزمان با حضور ریاست جمهوری برای افتتاح دو طرح توسعه‌ای در این شرکت بازار شتاب مثبت قابل ملاحظه‌ای یافت تا در نهایت شاخص بر سطح 41هزار واحد غلبه کرده و با ثبت 627واحد رشد روزانه به سطح 41هزار و 133واحد تکیه بزند. با این رشد 5/1درصدی، بازار از ابتدای سال تا‌کنون 12/8درصد بازدهی را راهی سبد سهامداران خود کرده است. امری که شرایط مناسبی را برای سرمایه‌گذاران بورس رقم زده است.
به اين ترتيب بورس تهران دومين رشد قابل توجه خود را در بازار ديروز شاهد بود. اين در حالي است كه بيشترين رشد شاخص در سال جاري، 6فروردين با افزايش 748 واحدي شاخص به ثبت رسيده بود. همچنين شاخص در تاريخ‌هاي 5 و 20 فروردين‌ماه نيز به ترتيب 561 و 538 واحد افزايش را تجربه كرد. کارشناسان امیدوارند در سایه آرامش سیاسی، و انتشار گزارش‌های 12ماهه شرکت‌های بورسی بازار بتواند فصل بهار مناسبی را پشت سر بگذارد.
در بازار دیروز در مسائل سیاسی، معامله‌گران شاهد اعلام توافق تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات بودند.
به گزارش خبرگزاري مهر، مسوولان‌ ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي توافق کردند که دور بعدي مذاکرات پيرامون فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران 31 ارديبهشت در وين برگزار شود.
براساس اين گزارش دو دوره قبلي اين مذاکرات در ماه‌هاي اخير در ايران برگزار شده بود.
در همین حال در مسائل اقتصادی بازار نگاه دقیقی به مساله حذف نرخ ارز مرجع دارد؛ این تصمیم در کنار گروه غذایی تاثیر مثبتی نیز بر شرکت‌های پالایشگاهی و پیمانکاری‌های دارای خدمات ارزی خواهد داشت. هرچند نقطه قوت معاملات ديروز در صف خريد سنگين هلدينگ خلج‌فارس مشاهده شد؛ جايي كه ديروز اعلام شد واحدهای NF3 پتروشیمی بندر امام و ASU پتروشیمی اروند توسط رییس جمهور مورد افتتاح رسمی قرار گرفت.به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ظرفیت دریافت خوراک واحد NF3 پتروشیمی بندر امام برابر 7/2 میلیون تن در سال مایعات گازی می‌باشد که ازآن محصولات متان، پروپان، بوتان و پنتان به بالا قابل استحصال است.
با توجه به قیمت خوراک مایعات گازی در شرایط فعلی، تولید محصولات فوق به طور میانگین 200تا 250 دلار به ازای هرتن ارزش افزوده خواهد داشت که با توجه به ظرفیت تولید تنها در محصولات پروپان و بوتان و پنتان به بالا در سال 450 تا 550 میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد خواهد شد. سود آوری فوق با تامین خواک در ظرفیت طراحی محقق می‌شود.در بازار دیروز در گروه فلزی، محصولات فولاد مبارکه معامله شد كه تمامی محصولات فولاد با مازاد عرضه روبه‌رو بوده و معاملات در قیمت پایه صورت گرفته است.هر چند که معامله‌گران بازار آهن با توجه به افزایش قیمت دلار در انتظار رشد بهای آهن هستند.ازسوي ديگر در گروه تصفيه نفت، مديرعامل بورس انرژي از پذيرش 7محصول فرآورده نفتي در بورس انرژي خبرداد.
انتظار می‌رود با شروع معاملات محصولات نفتی در بورس انرژی وضعیت اقتصاد پالایشگاه‌ها و بخشی از شرکت‌های پتروشیمی نظیر خارک و هلدینگ خلیج فارس که تولید گسترده محصولات گازی دارند، شفاف‌تر شوند.در این گروه دیروز هلدینگ نفت و گاز تامین انتشار گزارش‌های شرکت‌های زیر‌مجموعه را آغاز کرد که این امر نشانه‌ای از احتمال عرضه این شرکت در دو هفته آینده است.
در گروه بانکی دیروز بانک تجارت با خبرهایي در مورد رد صلاحیت دو عضو هیات مدیره این شرکت به دلیل عدم برخورداری از ده سال سابقه مورد قبول بانک مرکزی مواجه بود. در گروه مخابرات، رقابت تشدید شده میان ایرانسل و رایتل با همراه اول موجب شده است این شرکت نیز به ارائه قیمت‌های ثابت مکالمات گرایش پیدا کند.
سیدهاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس درباره نرخ پیشنهادی همراه اول برای تعرفه ‌Flat گفت: مخابرات تعرفه 5/53 تومان را به ازای هر دقیقه مکالمه به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیشنهاد داده بود. این پیشنهاد اولیه شرکت مخابرات ایران بوده است که کمیسیون تنظم مقررات نیز روی این پیشنهاد نظر خواهد داد. هم‌اکنون تعرفه یک دقیقه تماس شهری با سیم‌کارت دائمی همراه اول در ساعت پیک مصرف 44 تومان و در ساعت غیر‌پیک 35 تومان است.
همچنین تعرفه یک دقیقه تماس بین‌شهری با سیم‌کارت دائمی همراه اول در ساعت پیک مصرف 76 تومان و در ساعت غیر‌پیک 53 تومان است.
در گروه تجهیزات، حفاری شمال با اعلام گزارشی ورود دکل سحر 2 به آب‌های کشور را اعلام کرد.
در این زمینه کارشناسان معتقدند دکل سحر1 در سال 91 برای شرکت درآمد 45 میلیارد تومانی و هزینه 5/52 میلیارد تومانی در پی داشت اما با بهره‌برداری کامل برای سال 92، درآمد آن 134 میلیارد تومان و هزینه آن 8/66 میلیارد تومان برآورد شده است. دکل سحر 2 نیز تاثیر اصلی خود را در سال 93 بر سود شرکت خواهد گذاشت. برای سال جاری نیز درآمد این دکل 5/112 میلیارد تومان و هزینه آن 5/97 میلیارد تومان برآورد شده است. بنابراین مجموع درآمد خالص این دکل برای سال 93 به بیش از 80 میلیارد تومان نیز برآورد می‌شود.
در گروه غذایی، نمادهای قندی دیروز تحت تاثیر احتمال افزایش بهای شکر با صف‌های خرید همراه شدند. در اين گروه، قند نیشابور سود خود را از 630 ریال به 894 ریال افزایش داده و با تعدیل مثبت 41 درصدی روبه‌رو‌ شده است. سال مالی شرکت منتهی به شهریور بوده و در شش ماه منتهی به 30 اسفند 91 نیز 103 تومان (معادل 116 درصد) پوشش داده است. با اين حال نرخ شکر در بودجه شرکت همچنان 1300 تومان است كه در شش ماهه واقعی نیز 1299 تومان فروخته است.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن 106میلیارد تومان سهام مورد داد‌وستد قرار گرفت که 9/19 درصد آن را معاملات پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد. از 245نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند نیز 47نماد با کاهش قیمت و 191 نماد با رشد ارزش همراه شدند و ساير نمادها نيز بدون تغيير قيمت بودند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۶:۳۶:۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد