سکه آتی به سمت صعود تغییر جهت داد

سکه آتی به سمت صعود تغییر جهت داد
بازار قراردادهای آتی سکه طلا روز گذشته با قدرت آغاز به کار کرد. در این روز وضعیت این بازار نشان‌دهنده پیش‌بینی معامله‌گران آتی از افزایش قیمت‌ها در آینده بود. روز گذشته همچنین قیمت سکه در بازار نقدی افزایش داشت که این امر می‌تواند در نتیجه روند صعودی اونس طلا باشد.
بازار قراردادهای آتی سکه طلا روز گذشته با قدرت آغاز به کار کرد. در این روز وضعیت این بازار نشان‌دهنده پیش‌بینی معامله‌گران آتی از افزایش قیمت‌ها در آینده بود. روز گذشته همچنین قیمت سکه در بازار نقدی افزایش داشت که این امر می‌تواند در نتیجه روند صعودی اونس طلا باشد.
البته دیروز قیمت جهانی طلا در آغاز روز با رشد ۱۰ دلاری مواجه شد و به 1428 دلار رسید؛ اما در میانه روز مجددا با کاهش روبه‌رو شد و به قیمت روز قبل از آن بازگشت.
هر اونس طلای نقدی در بازار نیویورک با 04/1 درصد رشد بر روی عدد 1426 دلار و 90 سنت قرار گرفت و هر اونس طلای آتی برای تحویل در ژوئن نیز 28/1 درصد رشد کرد و در موقعیت قیمتی 1426 دلار و 60 سنت قرار گرفت. این در حالی است که به گفته برخی کارشناسان بازارهای بین‌المللی افزایش شاخص‌های سهام و رشد ارزش دلار، مانع از افزایش بیشتر بهای این فلز خواهد شد.
این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که روند نزولی بهای طلا پایان نیافته و تحلیل‌های تکنیکال طلا کاهش بیشتر بهای این فلز را نشان می‌دهد.
اما روز گذشته سکه آتی شاهد افزایش قیمت بسیار زیادی بود که علاوه بر عوامل یاد شده، خبر حذف ارز مرجع نیز در این بین بسیار موثر بود و حتی می‌توان گفت خبرهای مربوط به دلار این روزها بیشترین تاثیر را بر قیمت سکه نقدی و آتی گذاشته است. افزایش قیمت ارز از 1226 به 1800 تومان برای اولویت کالاهای اساسی (تلفیق نرخ ارز مرجع با نرخ ارز مبادلاتی) باعث افزایش 30 درصدی قیمت برخی کالاها خواهد شد. به دلیل جوی که روز گذشته از این خبرها ایجاد شد، قیمت سکه در بازار آزاد 36 هزار تومان افزایش داشت که این افزایش قیمت در مورد سکه سررسید اردیبهشت، بیش از 30 هزار تومان بود. نوسان سکه سررسید اردیبهشت در این روز در محدوده قیمتی سکه نقدی رقم خورد.
در عین حال افزایش حباب قیمت سکه در بازار داخلی ریسک مبادلات را افزایش می‌دهد، ولی از سوی دیگر به شرطی که قیمت دلار در بازار آزاد افزایش پیدا نکند، می‌توان انتظار داشت در صورت افزایش مجدد قیمت طلا در بازار جهانی و رسیدن آن به 1500 دلار این حباب داخلی از بین برود. دیروز انتشار خبر حذف ارز مرجع، دلار را در بازار آزاد دوباره به مرز 3600 تومان نزدیک کرد.
از سوی دیگر بنا به گفته ريیس اتحادیه طلا و جواهر کشور، تنها قیمت جهانی نیست که تعیین‌کننده قیمت‌هاي داخلي است، بلکه عرضه و تقاضا نیز بر نرخ بازار داخلی موثر است. کشتی آرای همچنین معتقد است که هیچ حبابی در بازار طلا وجود ندارد، اما در مورد سکه به دلیل عرضه و تقاضا قیمت‌ها از شرایط خاص داخلی تبعیت می‌کند. به گفته وی، نوسانات روزهای اخیر بازار طلا موجب شده که اکثر مردم به سمت خرید طلا به خصوص سکه روی بیاورند و به همین دلیل است که قیمت‌ها همچنان در مسیر صعودی قرار دارند.
از سوی دیگر به نظر می‌آید که به دلیل مناسبت‌های هفته آینده، تقاضا برای سکه و طلا در بازار افزایش پیدا کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد دولت قصد بالا نگه داشتن قیمت‌ها را تا انجام خرید مردم دارد. در همین حال از آنجا که معمولا تقاضا برای سکه‌های ربع و گرمی بیشتر است، افزایش قیمت این دو سکه در حدود 3 درصد (و بیش از سایر سکه‌ها) بوده است.
در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات سراسری شوراها در کنار تصمیم به حذف ارز مرجع و پیش‌بینی نوسان قیمتی در ماه‌های پیش رو به عنوان پارامترهای موثر داخلی در روزهای آینده بر نوسانات قیمت طلا و سکه موثر خواهند بود. از سوی دیگر دور جدید مذاکرات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، 25 اردیبهشت ماه در وین پایتخت اتریش برگزار خواهد شد که نتیجه این مذاکرات نیز بر روند بازار
بی تاثیر نیست. روز گذشته در بازار قراردادهای آتی سکه، سررسیدهای دورتر شاهد افزایش قیمت بیشتری بودند که این امر همچنان نشان از پیش‌بینی افزایشی قیمت‌ها از سوی معامله‌گران برای روزهای آینده داشت. دیروز سکه سررسید اردیبهشت با افزایش 37/3 درصد، سررسید خرداد با افزایش 16/3 درصد و سکه سررسید تیرماه با افزایش 48/3 درصدی به ترتیب در محدود قیمت (پایین‌ترین و بالا‌ترین نرخ) یک میلیون و354 هزار تا یک میلیون و369 هزار تومان، سررسید خرداد در محدوده یک میلیون و390 هزار تا یک میلیون و 407 هزار و سکه سررسید تیرماه در محدوده یک میلیون و 429 هزار تا یک میلیون و 436 هزار تومان معامله شد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۶:۲۴:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد