در مورد ايجاد تحول در نظام اداري تاكنون اقدامات متعددي انجام شده كه به نظر ميرسد بعد از ادغام دو سازمان برنامه و بودجه و امور اداري و استخدامي در سال 79 اين حركت شكل و محتوايي متفاوت از دوره هاي گذشته پيدا كرده است.
در مورد ايجاد تحول در نظام اداري تاكنون اقدامات متعددي انجام شده كه به نظر ميرسد بعد از ادغام دو سازمان برنامه و بودجه و امور اداري و استخدامي در سال 79 اين حركت شكل و محتوايي متفاوت از دوره هاي گذشته پيدا كرده است.
باتوجه به اهميت موضوع تحول در نظام اداري كشور در برنامه سوم توسعه آنچه كه در زمينه اصلاح نظام اداري حائز اهميت است، ايجاد بستر و سازوكار اجرايي مناسب و لازم براي ايجاد تحول در دستگاههاي اجرايي و درواقع ايجاد تحول از درون دستگاههاست كه براي تحقق اين امر شوراي عالي اداري با تصويب و تعيين اولويتهاي برنامه هاي تحول و ايجاد شوراها و كميسيون هاي تحول اداري در دستگاههاي اجرايي كشور و در مراكز استانها اين بستر و زمينه را فراهم كرد.
پس از بررسي و مطالعه تمامي اقدامات انجام شده در سالهاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي درباره ايجاد تحول در نظام اداري و نيز بررسي علمي و دقيق اقداماتي كه در سازمان امور اداري و استخدامي كشور در اولين دوره رياست جمهوري سيدمحمد خاتمي انجام شد برنامه اي تحت عنوان برنامه تحول در نظام اداري كشور تنظيم و به تصويب شوراي عالي اداري رسيد.
براين اساس هيات وزيران در جلسه مورخ 81/1/18 پس از استماع گزارش سازمان مديريت در مورد برنامه تحول اداري با كليات اين طرح به شرح ذيل موافقت كرد.
1 ) به منظور نيل به اين هدف، يكي از وظايف شوراي عالي اداري اصلاح تشكيلات كلان دولت و حذف و يا ادغام برخي وزارتخانه هاست. به عقيده طراحان لايحه تشكيلات كلان دولت، هدف اصلي اين لايحه كوچك كردن اندازه دولت جهت كارآمدتركردن و كاهش تصديهاي دولتي و واگذاري بخشي از اين تصديها به بخش غيردولتي است. ساختار فعلي دولت از نظر تشكيلاتي با چند اشكال عمده مواجه است كه حجم نامتناسب و تداخل وظايف از جمله مهمترين آنهاست. براساس آمار و ارقام موجود در حال حاضر بزرگي دولت2/5 برابر حداكثر معمول است.
2 ) اصلاح ساختار تشكيلاتي دولت و تجميع سازمانهاي استاني از جمله وظايفي است كه از سوي سازمان مديريت به كليه دستگاههاي اجرايي محول شده است. به اين ترتيب، سازمانهاي استاني تحت پوشش وزارتخانه ها و دستگاههاي اجرايي در يك سازمان واحد در هر استان ادغام خواهد شد. براين اساس دولت دستگاهها را موظف كرده براي كاهش و بازنگري ساختار تشكيلاتي خود اقدام كنند و اگر در مهلت مقرر انجام ندهند سازمان مكلف است راسا" اين كار را انجام دهد.
3 ) جامعه اي رشد نمي كند مگر در سايه حسن مديريت، البته مديريتي آزادانديش، مديريت آزادانديش امكان پياده سازي مديريت دانايي را فراهم مي سازد. از نظر اين نوع مديريت يك تغيير كوچك در ورودي يك نظام مي تواند به تغيير بسيار شگرفي در خروجي نظام منجر شود.
4 ) در اصلاح نظام استخدامي سعي براين است كه مديريت نوين جايگزين مديريت سنتي شود. كاهش استخدامهاي رسمي، برگزاري آزمونهاي ادواري، كاهش جذب نيروهاي ديپلم و افزايش 12درصدي جذب نيروهاي ليسانس و بالاتر و بحث دولت الكترونيك از مقوله هايي است كه در اين طرح عنوان مي شود.
5 ) آموزشهاي ضمن خدمت كوتاه مدت به دلايل زيادي مورد نياز سازمانها بوده و ضرورت آن روز به روز بيشتر احساس ميشود. ضرورتهايي چون
- رفع نقايص عملكردهاي جاري و قبلي و پيش بينيهاي آينده نگر در اين زمينه.
- لزوم بهبود كيفيت فعاليتها.
- افزايش وظايف سازمانها و لزوم انطباق آموزشها بااين وظايف جديد.
- ورود فناوريهاي جديد سخت افزاري و نرم افزاري در عرصه هاي اقتصادي و اجتماعي.
6 ) بااستفاده از فناوريهاي جديد مي توان روشهاي كارآمدتر و به صرفه تر و درعين حال دقيقتري تدوين كرد. اين روشها خود به خود به انجام وظايف سازماني در مجراي صحيح و بدون اتلاف انرژي و منابع سازماني و در نتيجه حصول سريعتر نتيجه منجر مي گردد كه در نهايت ارباب رجوع نيز در زمان كوتاهتر و با كيفيت بهتري به هدف خود دست مي يابد.
7 ) حصول نتيجه هفتم ماحصل شش برنامه ديگر است. ويژگيهاي نظام خدماتي مطلوب را مي توان اطلاع رساني سريع و دقيق و در دسترس و تسريع عمليات مورد نظر مراجعان، سهولت در انجام كارها و گردش امور، پايبندي به ضوابط و قوانين، عدم تبعيض، زيبايي و نظم عمل مراجعه را مي توان نام برد كه موجب رضايتمندي خدمت گيرندگان مي شود.
۲۵ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۱۰:۳۷ قبل از ظهر