مهم‌ترین رخدادهای تاثیرگذار بر بازار آتی سکه طلا در روزهای اخیر

 مهم‌ترین رخدادهای تاثیرگذار بر بازار آتی سکه طلا در روزهای اخیر
کاهش نزدیک به 8 درصدی ارزش معاملات آتی سکه طلا در بورس کالا که با وجود یک روز تعطیلی نشان‌دهنده شرایطی آرام در این بازار است.

کاهش نزدیک به 8 درصدی ارزش معاملات آتی سکه طلا در بورس کالا که با وجود یک روز تعطیلی نشان‌دهنده شرایطی آرام در این بازار است.

  رشد قیمت‌های سکه آتی در تمامی سررسیدها در طول هفته جاری با فرض مقیاس ابتدا و انتهای هفته گذشته .

  کاهش تعداد مشارکت معامله‌گران در بازار آتی (با احتساب یک روز تعطیلی) در شرایطی که هفته گذشته شاهد مشارکت نزدیک به ۴۰۰۰ نفر (نفر - روزانه) در این بازار بودیم، ولی در هفته پیش از آن این رقم نزدیک به ۴۶۰۰ نفر بوده است.

  آغاز به کار معاملات سررسید شهریور ۹۷ با اتمام نسبی فعالیت‌ها در سررسید آبان ۹۶ که البته با رشد قیمت‌ها در این سررسید رو به رو بودیم.

  وجود فاصله قیمتی (حباب) بین ارزش ذاتی سکه با فرض وزن آن در مقایسه با قیمت سکه نقدی و مخصوصا برتری بیش از حالت طبیعی بهای آتی به نسبت قیمت‌های نقدی که نشان‌دهنده خوش‌بینی به رشد قیمت‌ها است.

  رشد آرام قیمت طلا در بازارهای جهانی از ۶ نوامبر سال‌جاری اگرچه با فراز و فرودهایی همراه بوده و هست.

  رشد جذابیت خرید صندوق‌های کالایی طلا موسوم به ETF در بازارهای جهانی و پیش‌بینی‌هایی مبنی بر تداوم این رشد قیمتی.

  رشد قیمت‌ها در بازارهای کالایی در جهان و تقویت جدی شاخص‌های کالایی که خود محرک مهمی برای رشد تورم در مقیاس جهانی است و می‌تواند جذابیت خرید طلا را افزایش دهد.

  افزایش بهای نفت خام که خود محرک جدیدی برای رشد قیمت‌ها در بازارهای کالایی است.

  کاهش نسبی ارزش دلار در بازارهای جهانی اگرچه در ساعات و روزهای اخیر شاهد جرقه‌های مهمی از رشد ارزش دلار هستیم.

  کاهش محسوس نرخ بیکاری در آمریکا و ثبت رقم ۱/ ۴ درصد که کمترین حد در ۱۷ سال اخیر و حتی پیش از بحران جهانی اقتصاد بوده است.

  تقویت اغلب داده‌های اقتصادی مهم در آمریکا که نشان‌دهنده شرایط مطلوب اقتصاد این کشور است.

  تعویق اجرای قانون جدید مالیات در آمریکا به سال ۲۰۱۹.

  سقوط ارزش سهام در بازارهای آمریکا در روزهای اخیر اگرچه این کاهش نرخ به نسبت رشد ممتد آن و تثبیت مجدد نرخ چندان هم مهم ارزیابی نمی‌شود.

  تداوم رشد پایه پولی و نقدینگی دلار در آمریکا که خود سیگنال مهمی از رشد قیمت طلا به‌شمار می‌رود.

  تقویت جدی سطح تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه غرب آسیا که خود سیگنالی مهم برای رشد قیمت طلاست اگرچه طبق تجربیات پیشین این وضعیت در میان مدت تا درازمدت بر این بازار تاثیرگذار است.

  رخدادهای داخلی در عربستان و موج بازداشت‌ها که می‌تواند در ابتدا بر روند عرضه و تقاضای شمش طلا در این کشور موثر باشد، ولی نمی‌توان به صراحت برای تاثیرگذاری این رخداد بر بازار طلا اظهارنظر کرد.

  کاهش حجم خرید فیزیکی طلا و جواهرات در سه ماهه سوم سال میلادی جاری در خاورمیانه و کشورهایی همچون عربستان و امارات.

  اعمال ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای خرید طلا (جواهرات) در کشورهای امارات و عربستان از ابتدای سال ۲۰۱۸ که می‌تواند جذابیت خرید در روزهای باقی مانده تا پایان سال‌جاری را افزایش داده، ولی پس از آن شرایط برعکس خواهد شد.

  رشد مصرف صنعتی طلا به میزان ۲درصد در فصل سوم سال‌جاری و پیش‌بینی رشد آن برای تمام سال که اولین رشد از سال ۲۰۱۰ تاکنون است.

  ثبات نسبی تولید فیزیکی طلا برای سال‌جاری که خود پتانسیلی برای حمایت از رشد قیمت‌هاست.

  مخابره پیش‌بینی‌های مهمی از رشد قیمت طلا برای هفته‌ها و ماه‌های آینده و انتظار برای رشد تقاضای طلا در بازارهای داخلی و جهانی اگرچه از هم اکنون رشد تقاضا را می‌توان به‌صورت نامحسوسی رصد کرد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۹:۱۴:۲۶ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد