هفته ۵/ ۲ درصدی بازار سهام

 هفته ۵/ ۲ درصدی بازار سهام
بورس تهران هفته گذشته شاهد تداوم رشد عمومی قیمت سهام بود. در هفته گذشته مطابق چند هفته اخیر معامله‌گران در ابتدای هفته شاهد رشد چشمگیر شاخص سهام و در ادامه شاهد اصلاح این نماگر بودند.

 بورس تهران هفته گذشته شاهد تداوم رشد عمومی قیمت سهام بود. در هفته گذشته مطابق چند هفته اخیر معامله‌گران در ابتدای هفته شاهد رشد چشمگیر شاخص سهام و در ادامه شاهد اصلاح این نماگر بودند. در این شرایط بازار سهام به اتکای کانال شکنی‌های شاخص کل در ابتدای هفته، رشد ۵/ ۲‌درصدی را ثبت کرد تا بازدهی این بازار از ابتدای سال جاری تا‌کنون به ۸/ ۲۶درصد برسد.از دیدگاه کارشناسان به‌رغم تعطیلی بازارهای جهانی به دلیل فرارسیدن ایام کریسمس همچنان بازار سهام روی مساله رشد بازار جهانی متمرکز است. افزایش بهای نفت به سطح ۶۶دلار که دردو سال و نیم اخیر بالاترین سطح محسوب می‌شود، یک نکته قابل‌اتکا است. در همین حال بهای فلزات و مواد پتروشیمی نیز در حال افزایش است. افزایش ارزش دلار نیز به شرکت‌های صادراتی برای کسب سود بیشتر کمک کرده است.

در گروه نفتی روز چهارشنبه نماد نفت سپاهان اگرچه در دستورکار بازگشایی از سوی ناظر بازار قرار گرفت اما به دلایل نامعلوم، بازگشایی نشد. در گروه فلزی در حالی که بهای نفت در بازار نیمه‌تعطیل جهانی از مرز ۶۶دلار عبور کرده است، بهای فلزات شاهد یک رشد نسبی است. بهای هر تن مس به ۷هزار و ۲۵۶دلار رسیده است. بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب ۳هزار و ۲۷۹دلار و ۲هزار و ۵۳۶دلار گزارش شده است (قیمت‌ها در لحظه تنظیم این گزارش ساعت ۱۵ اعلام شدند). در گروه شوینده رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه در گروه سه کالایی قیمت‌های کاذبی وجود دارد که در حال اصلاح است، گفت: کارگروهی تعیین‌ شده تا قیمت‌های این گروه شامل مواد سلولزی و تعدادی از شوینده‌ها را به نرخی واقعی برگرداند. محمود نوابی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: هیچ مسوول و قانونی در کشور تا به امروز نگفته است که قیمت روی کالاهای مصرفی مردم نباید درج شود و تنها در یک مقطع قرار شد درج قیمت کالا از مبدا تولید به محل عرضه منتقل شود. وی اظهار کرد: در حال‌حاضر قیمت کالاهایی مانند دستمال کاغذی به نرخی بالاتر از قیمت واقعی خود درج می‌شود و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۴۰ تا ۵۰ درصد تخفیف داده می‌شود. درحالی‌که حداکثر سود آنها باید۱۰ درصد باشد. وی گفت: در این راستا جلساتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال برگزاری است تا قیمت‌ها واقعی شود؛ حداکثر سود کالاها برای عرضه که توسط واحدهای تولیدی در نظر گرفته می‌شود ۱۰ تا ۲۰ درصد است، مگر کالایی که تاریخ‌‌مصرف کوتاه دارد.در همین حال سازمان‌های حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات حکومتی در اطلاعیه‌ای مشترک نسبت به هرگونه افزایش قیمت محصولات پرمصرف لبنی هشدار دادند.

به گزارش وزارت صنعت، در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اینکه بر اساس مفاد مصوبه هجدهمین جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها محصولات لبنی پرمصرف شامل شیر، ماست و پنیر مشمول کالاهای اولویت اول می‌باشند و هر‌گونه افزایش قیمتی صرفا بعد از تصویب و ابلاغ کارگروه تنظیم بازار قابلیت اجرا دارد، مع‌الوصف تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده مواد لبنی به‌رغم اطلاع از فرآیند موضوع، متاسفانه بدون مجوز قانونی نسبت به افزایش قیمت اقلام مذکور مبادرت کرده‌اند لذا ضمن ابلاغ به شرکت‌های مذکور برای برگشت سریع قیمت محصولات به نرخ‌های مصوب قبلی موکدا اعلام می‌کند در صورت عدم تمکین و ادامه روند فعلی، در اسرع وقت نسبت به اعمال قانون اقدام خواهد شد.

در گروه دارویی شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز‌بالک در حالی از اول آبان ماه به دلیل ابهام در اطلاعات با توقف نماد در بازار معاملات فرابورس مواجه شده که مدیرعامل این شرکت بعد از گذشت ۶۶ روز از این رویداد نسبت به شفاف‌سازی درخصوص متغیرهای بودجه سال مالی ۹۶ و تعدیلات سنواتی در عملکرد ۶ ماهه اقدام کرد. بر این اساس، «دبالک» که با سرمایه ۱۷ میلیارد تومانی پیش از این برای هر سهم ۲۶۵ ریال سود پیش‌بینی کرده بود اما در گزارش عملکرد نیمه اول سال، این متغیر مهم را تغییر داد و ۵۶۰ ریال زیان اعلام کرد، همچنین در پایان شهریور هم ۶۰ درصد از این زیان معادل ۳۳۷ ریال را محقق کرد.  در گروه کانی غیر‌فلزی شرکت پشم‌شیشه ایران با انتشار شفاف‌سازی از توقف خط تولید پشم شیشه مطابق مفروضات آخرین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۶ خبر داد.در همین ارتباط سید احمدرضا دست غیب مدیرعامل و نایب رئیس هیات‌مدیره «کپشیر» اعلام کرد: شرکت پشم شیشه ایران طبق پیش‌بینی بازنگری شده که قبلا منتشر شده از۳۰ آذرماه ۹۶ تولید محصول پشم شیشه خود را متوقف کرده است.در نماد مخابرات این شرکت روز شنبه برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف می‌شود. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری در حال استراحت بود که ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۸۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۸۱میلیارد تومان بالغ شد.
 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۸:۱۷:۱۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد