رشد شاخص سهام در فضای احتیاطی

 رشد شاخص سهام در فضای احتیاطی
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تعادل نسبی معاملات بود.در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که اعتراضات شهری فروکش کرده بود.

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تعادل نسبی معاملات بود.در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که اعتراضات شهری فروکش کرده بود. در این شرایط هر چند بازگشایی بازارهای جهانی توام با خبرهای خوبی در زمینه رشد بهای نفت خام و فلزات بود، اما این مساله نتوانست یخ معاملات را باز کند و در نهایت شاخص تنها به رشد ۳۳ واحدی بسنده کرد و در پایان به رقم ۹۶هزار و ۲۴۱واحد رسید. دیروز در صحنه بازار جهانی بهای هر تن مس به ۷هزار و ۲۳۲دلار، بهای هرتن روی به ۳هزار و ۳۳۰دلار و بهای سرب به هر تن ۲هزار و ۵۳۳دلار رسید. شاخص کل هموزن نیز با کاهش ۱۰۵ واحدی به عدد ۱۷ هزار و ۱۶۵ واحد رسید.

در بازار دیروز، نماد معاملات شرکت‌ فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، قرارداد اختیار سهام ایران ترانسفو، اوراق اختیار فروش تبعی مخابرات ایران، قراردادهای اختیار خریدوفروش مخابرات ایران، اوراق اختیار فروش تبعی ایران ترانسفو، حق‌تقدم خرید سهام معدنی و صنعتی چادرملو، مخابرات ایران، ایران ترانسفو، واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری گنجینه آینده روشن و ایران‌دارو از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های شیر پاستوریزه و پگاه فارس، بیمه تجارت نو، سرمایه‌گذاری و توسعه خوزستان، فرآورده‌های نسوز آذر، حق‌تقدم خرید سهام ملی صنایع مس ایران و بیمه کارآفرین متوقف شدند.  در گروه فلزی شایعه احتمال خرید بلوک ذوب‌آهن اصفهان توسط فولاد مبارکه به صف خرید این نماد منجر شد اما این صف به دنبال سخنان مدیرعامل فولاد مبارکه از میان رفت. بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه در واکنش به خبر خرید سهام ذوب‌آهن از سوی این شرکت گفت: ذوب‌آهن اصفهان مادر صنعت ایران است و ما برای موفقیت آن، پشتیبانی و همکاری می‌کنیم؛ ولی در شرایط فعلی برنامه‌ای برای خرید سهام آن شرکت نداریم.

در گروه فلزی همچنین آهن و فولاد ارفع از تصمیم هیات‌مدیره به انجام افزایش سرمایه تفویض شده در مجمع فوق‌العاده این شرکت فرابورسی خبر داد.  شرکت آهن و فولاد ارفع که پیرو تصمیمات مجمع فوق‌العاده ۳۱ خرداد سال گذشته برنامه افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از ۱۹۹میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان در دو مرحله را تصویب کرد و در مرحله اول با اخذ مجوز سازمان بورس سرمایه را به ۲۹۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رساند، برنامه افزایش سرمایه ۳۴ درصدی را اعلام کرد تا درصورت اخذ مجوز ۴۰۰ میلیارد تومانی شود.

براساس این گزارش، «ارفع» در این رابطه از تصمیم هیات مدیره به انجام افزایش سرمایه تفویض شده در مجمع فوق‌العاده این شرکت فرابورسی خبر داد. قرار است این تامین مالی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با هدف اصلاح ساختار مالی برای تسویه بدهی‌ها و صرفه‌جویی در تحمل هزینه‌های مالی و آثار احتمالی تسعیر ارز اعمال شود. دیروز در گروه ابزار مالی آگهی عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا۶۰۳» با تاریخ سررسید ۱۰ مهرماه ۹۷، برای عرضه عمومی از امروز منتشر شد. در گروه غذایی هلدینگ غذایی تبرک با سرمایه بیش از ۲۲۳ میلیارد تومانی در فرابورس درج نماد شد و و در نوبت عرضه اولیه ایستاد.  گروه کارخانجات صنعتی تبرک که سال گذشته یکی از زیرمجموعه‌ها به  نام شهداب ناب خراسان با سرمایه ۷۵ میلیارد تومانی را وارد فرابورس کرده، از دیروز در فرابورس درج نماد شد و در نوبت عرضه اولیه ایستاد. «تبرک» به‌عنوان نود و سومین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس و در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قندوشکر در فرابورس پذیرش شده است.

این هلدینگ غذایی سال ۷۴ با هدف تولید انواع محصولات کشاورزی، دامی و غذایی، خریدوفروش محصولات غذایی و پروتئینی و کشاورزی، تولید و خرید و فروش انواع فرآورده‌های لبنی پاستوریزه و خریدوفروش انواع میوه و سبزیجات، بسته‌بندی و تولید انواع محصولات صنایع تبدیلی غذایی تاسیس شده است. سال مالی تبرک ۲۹ اسفند بوده و دارای ۱۱ زیرمجموعه و ۱۰۰ نمایندگی بوده و ۳۱۳ محصول تولید می‌کند. آخرین سرمایه اسمی آن بیش از ۲۲۳ میلیارد تومان است و شرکت توسعه صنعت و عمران تبرک خاورمیانه با ۹/ ۸۷ درصد مالک اصلی آن محسوب می‌شود. در این گروه همچنین مدیرعامل قند شیروان، قوچان و بجنورد که یکی از دو شرکت مشمول لغو پذیرش فرابورسی است از برنامه‌های مثبت برای بهبود وضعیت خبر داد.  محسن طیبی، مدیرعامل این شرکت در جمع خبرنگاران گفت: این شرکت در حوزه تولید شکر از چغندر فعالیت می‌کند و ظرفیت عملی جذب و فرآوری آن بالغ بر ۳۵۰ هزار تن چغندر در سال است که یکی از بزرگترین ظرفیت‌های تولید شکر در کشور محسوب می‌شود. وی افزود: با توجه به ضعف نقدینگی و مشکلات شرکت در تامین مواد اولیه در سال‌های گذشته، بیش از ۶۰ درصد از ظرفیت تولیدی شرکت بلااستفاده بود اما در سال گذشته با جذب ۲۳۶ هزار تن چغندر، از ۶۷ درصد از ظرفیت و در سال ۹۶ با بهبود وضعیت تولید - جذب و نقدینگی، تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار تن چغندر جذب و فرآوری شده که همین مساله پوشش بیش از ۸۵ درصد ظرفیت عملی را داشته و شرکت موفق شده رکورد ۱۵ سال اخیر در جذب چغندر را بشکند. این مقام مسوول ادامه داد: سال گذشته این شرکت موفق به تحقق سود ۳/ ۳ میلیارد تومانی و کاهش زیان انباشته شد و در سال جاری نیز بیش از ۵/ ۵ میلیارد تومان سود برآورده شده که امیدواریم با برنامه‌ریزی و فعالیت‌های انجام شده محقق شود. در این میان توجه به شاخص‌های فنی و تولید، کنترل بهای تمام شده و مدیریت خرید مواد اولیه، بازرگانی و فروش، شرایط مناسب‌تری از لحاظ گردش نقدینگی نسبت به ادوار گذشته در این شرکت ایجاد کرده است. طیبی در مورد اثر افزایش سرمایه ۲۳۰ درصدی که در مجمع فوق‌العاده ۱۷ اسفند سال گذشته تصویب شد، توضیح داد: آخرین مرحله پذیره‌نویسی این تامین مالی در حال انجام بوده و انتظار می‌رود منجر به بهبود شرایط شرکت با توجه به دوران رونق صنعت و افزایش سرعت رشد و بالندگی شود. در گروه واسطه‌گری مالی، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه که برنامه افزایش سرمایه از ۲۰۰ به ۳۰۰ میلیارد تومان دارد، سود حاصل از فروش سهام ۶ شرکت را اعلام کرد.  در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۸۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۴۷میلیارد تومان بالغ شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۷:۰:۲۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد