بورس از بازارهای رقیب جا ماند

بورس از بازارهای رقیب جا ماند
مصوبات اقتصادی تاثیرگذار مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه 92 و التهاب ناشی از تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری منجر شد تا بازار سرمایه کشور که در هفته‌های گذشته رکورد دار رشد بود، نسبت به بازار‌های موازی عقب‌نشینی کند به‌طوری‌که در مقابل رشد بازارهای رقیب خود، افت بیش از 2 درصدی در بازدهی را نصیب سرمایه‌گذارانش کرد.
مصوبات اقتصادی تاثیرگذار مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه 92 و التهاب ناشی از تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری منجر شد تا بازار سرمایه کشور که در هفته‌های گذشته رکورد دار رشد بود، نسبت به بازار‌های موازی عقب‌نشینی کند به‌طوری‌که در مقابل رشد بازارهای رقیب خود، افت بیش از 2 درصدی در بازدهی را نصیب سرمایه‌گذارانش کرد.
اما در عرصه بین المللی، در قاره اروپا پس از انتشار آمار تداوم ركود اقتصادي حوزه يورو، رييس بانك مركزي كانادا كه قرار است از ابتدای جولاي رياست بانك مركزي انگليس را عهده‌دار شود، را برآن داشت تا با اشاره به رکود اقتصادی اروپا و کاهش شدید فعاليت‌هاي اقتصادي این منطقه كه ناشی از اجراي سياست‌هاي ریاضتی است، اگر كشورهاي اروپايي اصلاحات لازم در بخش مالي را اجرا نكنند با ركود اقتصادي روبه‌رو خواهند شد.
اين اظهارات پس از آن مطرح شد كه با انتشار خبر كاهش نرخ تورم در بريتانيا، خوش‌بيني سرمايه‌گذاران به روند دادوستدها افزايش يافت. بنا به پيش‌بيني سازمان توسعه و همكاري اقتصادي؛ رشد اقتصادي منطقه يورو امسال 4/0 درصد كاهش خواهد يافت و اين رقم سال آينده نيز با افت 1/0 درصدي روبه‌رو خواهد شد. اما در ایالات متحده آمریکا، سرانجام انتظار بازار براي انتشار بيانيه بانك مركزي آمريكا مبني بر توقف يا ادامه اجراي طرح محركه اقتصادي به پايان رسيد. بازار كه در انتظار اعلام خبر پايان زودتر از موعد برنامه خريد اوراق قرضه بود، با اظهارات رييس فدرال رزرو مبنی بر عدم مطلوبیت بازار كار اين كشور براي كاهش سياست‌هاي انبساطي مواجه شد که این مساله اجراي سياست‌هاي انبساطي در آمریکا را تا پايان سال 2013 محتمل كرد. رييس فدرال رزرو اعلام كرد چنانچه بازار كار آمريكا به وضع مطلوبي برسد در جلسات بعدي اين بانك ميزان خريد دارايي‌ها كاهش خواهد يافت. در واقع بن‌برنانكه عكس العمل اقتصاد در مقابل افزايش اخير ماليات‌ها و كاهش هزينه‌ها را مهم‌ترين عوامل در تصميم اين مجموعه براي رها كردن سياست فوق انبساط عنوان كرده است. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که اخيرا نرخ تورم آمريكا كمتر از ميزان رقم هدف گذاری شده، بوده است.
بر این اساس فدرال رزرو آمریکا در نشست آتي خود که در 18 و 19 ژوئن سال جاري ميلادي برگزار خواهد شد، بار ديگر در خصوص توقف یا اجرای سیاست‌های انبساطی تصمیم‌گیری خواهد کرد. از سوي ديگر رييس فدرال رزرو دالاس نيز عنوان كرد كه اگر كارفرمايان بزرگ و شركت‌هاي آمريكايي تمايلي براي استخدام نيروي كار بيشتر نداشته باشند، اجراي سياست چاپ و انتشار دلار و تزريق آن به اقتصاد آمريكا به تنهايي كارآيي لازم را نخواهد داشت. برخي از مقامات بانك مركزي معتقدند كه ادامه اين سياست‌ها سبب رشد نرخ تورم و تشكيل حباب در بازار و دارايي‌‌ها خواهد شد. در نهایت تصمیم فدرال رزرو منجر شد تا دلار در برابر یورو تضعیف شود.
در اين ميان در حالي ترس از محدود شدن ميزان خريد اوراق قرضه توسط بانك مركزي آمريكا مي‌رفت كه منجر به كاهش قيمت طلا در بازارهاي جهاني شود، عدم توقف اين سياست رشد قيمت طلا را رقم زد.
از سوي ديگر بالا ماندن تقاضاي فيزيكي براي طلا در چين و هند مانع از افت قيمت طلا شد. با اين حال برخي از كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه قيمت‌هاي كنوني طلا در پايين‌ترين سطح خود قرار دارد، به طوري كه اين امر بهترين فرصت را براي خريد طلا فراهم كرده است. بر اين اساس نوسانات هر اونس طلا در بازار جهاني در طول هفته‌اي كه گذشت از رشد 8/1 درصدي برخوردار شد.
اما در بازار طلاي سياه؛ در اواسط هفته‌اي كه گذشت تضعيف دلار، رسيدن بازار سهام به بالاترين سطح خود و تنش‌هاي خاورميانه از جمله مسائلي بود كه منجر به تقويت بهاي نفت برنت شد. اگرچه عرضه فراوان نفت و بالا بودن موجودي انبار نفت آمریکا از شدت فشار صعودي به قيمت نفت كاست. براساس آمار اطلاعات انرژي آمريكا، ذخيره تجاري انبارهاي نفت خام اين كشور در هفته منتهي به سوم مه میلادی به بالاترين سطح از زمان شروع به ثبت آمار موجودي انبارهاي نفت در سال 1982 رسيد؛ اما افت شديد بهاي بنزين قرارداد آتي آمريكا و درنهایت افزايش موجودي انبار سوخت در آمريكا موجب كاهش قيمت نفت برنت شد که در ادامه اظهارات رييس فدرال رزرو مبني بر احتمال متوقف شدن بخشي از سياست‌هاي انبساطي پولي پس از حصول اطمينان درخصوص بهبود شرايط اقتصادي آمريكا و كاهش شاخص توليدات صنعتي چين در ماه جاري به پايين‌ترين حد خود در هفت ماه اخير، كاهش قيمت نفت را تا پايان هفته تداوم داد.
اما در بازار داخلي، انتشار گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مورد برنامه هسته‌اي ايران (كه در آن مساله افزايش توانايي ايران براي توليد مواد هسته‌اي و نصب سانتريفيوژهاي پيشرفته بيشتر توسط اين كشور مورد بررسي قرار گرفته است)، اظهارات نماينده دائم كشورمان در آژانس انرژي اتمي مبني بر امكان ادامه فعاليت‌هاي آژانس در زمينه بازرسي‌ها بدون هيچ مانعي در كشورمان، تاييد صلاحيت هشت 
رياست‌جمهوري از سوي شوراي نگهبان و در نهايت تحويل 550 هزار سكه پيش‌فروش شده از سوي بانك مركزي مهم‌ترين مسائلي بود كه بر فضاي سياسي و اقتصادي كشور سايه انداخت.
بر اين اساس هر دلار آمريكا در مركز مبادلات ارزي بدون تغيير در رقم 24 هزار و 775 ريال ماند و هر يورو از 31 هزار و 794 ريال به 31 هزار و 812 ريال رسيد. اما در بازار آزاد طي هفته منتهي به دوم خرداد هر دلار آمريكا از رشد 4/1 درصدي و هر يورو از رشد 1/1 درصدي برخوردار شد.
قيمت سكه نيز که انتظار می رفت با تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده کاهش یابد، با افزايش 8/4 درصدي و هر گرم طلاي 18 عيار نيز با افزايش 8/1 درصدي همراه شدند.
اما در بازار مسكن؛ بررسي كارشناسان در دو دوره قبلي انتخابات رياست جمهوري براي بازار ساخت و ساز حاكي از آن است كه در سال برگزاري انتخابات، تقاضا از سوي سرمايه‌گذاران ساختماني براي احداث مجتمع‌هاي مسكوني در تهران با كاهش شديد روبه‌رو شده است. بر اين اساس از آنجا كه انتظار كاهش قيمت مسكن بعد از خردادماه وجود دارد اين احتمال نيز مي‌رود كه حجم صدور پروانه‌هاي ساختماني در تهران در ماه‌هاي آتي كاهش قابل ملاحظه‌اي يابد.
اما در بازار سرمايه؛ پس از اقدام نمايندگان مجلس در تصويب پرداخت حق‌السهم 26 درصدی از سوي پالايشگاه‌ها، اين صنعت در بورس به حاشيه رانده شد. اما در فعاليت كاري 5 روزه بازار سرمايه در هفته منتهي به اول خردادماه، توقف نمادهاي پالايشگاه نفت بندرعباس و پالايشگاه تبريز از يك سو و اقدام هلدينگ نفت و گاز پارسيان در خريد بلوك پالايشگاه نفت شيراز تا حدودي منجر به بازگشت تقاضاي خريد براي اين صنعت بورسي شد.
بر اين اساس، در هفته‌اي كه گذشت 11 میلیارد و 26 ميليون سهم و حق‌تقدم به ارزش 102 هزار و 793 ميليارد ريال در بورس تهران مورد معامله قرار گرفت اما به‌رغم رشد حجم و ارزش معاملات، شاخص كل بورس تهران با افت 48/2 درصدي مواجه شد.
همچنين با كاهش 25 درصدي تعداد خريداران، دفعات معاملات در اين بازار نيز از افت 27 درصدي برخوردار شد. رايانه و فعاليت‌هاي وابسته به آن، محصولات كاغذي، منسوجات، مواد و محصولات دارويي و در نهايت محصولات غذايي و آشاميدني به جز قند و شكر هفته پیش از جمله صنايع مورد توجه فعالان بازار سرمايه محسوب مي‌شدند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۷:۱۳:۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد