رکود در معاملات سکه آتی

رکود در معاملات سکه آتی
قیمت جهانی طلا که مدتی بود به درستی بازارهای طلا و سکه داخلی را با همراه کرده بود، پس از ریزش شدید در ماه مارس، همچنان با فراز و نشیب فراوان دست به گریبان است و کارشناسان مختلف در خصوص روند آینده آن نظرات متفاوت و بعضا کاملا متضادی را ارائه مي‌کنند.
قیمت جهانی طلا که مدتی بود به درستی بازارهای طلا و سکه داخلی را با همراه کرده بود، پس از ریزش شدید در ماه مارس، همچنان با فراز و نشیب فراوان دست به گریبان است و کارشناسان مختلف در خصوص روند آینده آن نظرات متفاوت و بعضا کاملا متضادی را ارائه مي‌کنند.
چند ماهی است که آمار اقتصادی در آمریکا و سایر کشورهای جهان نسبتا بهتر شده و زمزمه افزایش نرخ سود بانکی به گوش مي‌رسد، به طوری که احتمالا این بحث در نشست ماه سپتامبر بانک مرکزی آمریکا ( برابر با شهریورماه) مطرح خواهد شد و همین موضوع زمینه تضعیف قیمت جهانی طلا را فراهم ساخته است. بنابراین به اعتقاد اغلب کارشناسان بازارهای طلا، در کل روند قیمت جهانی طلا چندان مساعد نیست، اما مي‌تواند روندهای کوتاه مدت و موقت افزایش قیمت را در خود جای دهد. اما با این وجود، بسیاری از تحلیلگران برای هفته جاری، انتظار افزایش بهای اونس طلا را دارند.
این در حالی است که کسانی که معتقد به کاهش بهای طلای جهانی در آینده هستند، دلایل این ادعا را تشکیل حباب قیمتی در پاییز سال 2011 میلادی، عدم وجود فشارهای تورمی در اقتصاد جهانی که موجب وارد آمدن فشار زیادی بر قیمت طلا شده است، بهبود عملکرد بازار سهام و اوراق قرضه، افزایش نرخ بهره واقعی بانکی، اقدام کشورهای بدهکار جهان برای فروش ذخایر طلای خود و متوقف شدن اجرای سیاست‌هاي انبساطی پولی از سوی فدرال رزرو آمریکا مي‌دانند.
روز گذشته در تعطیلی بازارهای بین المللی، انتظار مي‌رفت قیمت‌هاي سکه و دلار در بازار، در اثر خبرهای شنیده شده از تحریم ها، افزایش یابد اما در این روز نیز بازارهای نقدی و آتی برخلاف تصور، با کاهش قیمت ها پیش رفتند. این روزها بازارها همچون گذشته به خبرهای روزانه داخلی و خارجی، حساسیت چندانی نشان نمی‌دهند و موجبات نوسان شدید بازارها را فراهم نمی‌کنند که این مساله تا حدودی نشان‌دهنده این است که فعالان بازار روندی منطقی‌تر را نسبت به قبل در پیش گرفته‌اند که به خبرهای این چنینی، عکس‌العمل شدید و هیجانی نشان نمی دهند.
بازار معاملات آتی سکه بورس کالای ایران، روز گذشته به پیروی از روزهای قبل از آن، باز هم دارای دامنه نوسان محدودی بود. در این روز در همان آغاز معاملات، سکه‌هاي سررسید تیر و مرداد با کاهش قیمت رو به رو شدند اما قیمت سکه سررسید خردادماه، در ابتدا معاملات افزایش بسیار سردی داشت، اما بعد از مدت کوتاهی، با سررسیدهای دیگر هم مسیر شد.
مي‌توان گفت روند چند روز اخیر سکه‌هاي آتی نشان از ثبات نسبی در این بازار دارد. قیمت سکه در بازار آزاد هم که در هفته‌هاي اخیر مدام با نوسان مواجه بوده است، روز یکشنبه نسبت به روز قبل از آن کمی ریزش داشت که تاثیر خود را بر قیمت سکه‌هاي آتی نیز گذاشت، اما حباب سکه همچنان با سماجت پابرجا است.
در همین حال روز گذشته بهای دلار در بازار آزاد، با تغییرات قابل توجهی رو به رو نشد. کارشناسان بازارهای داخلی بر این باورند که به رغم نبود مبادلات طلا در دو روز گذشته در بازارهای جهانی، ریزش بهای اونس طلا در آخرین ساعات معاملات پیش از تعطیلی آخر هفته بازارهای بین المللی، تاثیر خود را بر افت قیمت در بازار سکه و طلای تهران و به تبع آن بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا گذاشته است. اما در این میان خبر چندانی از تاثیرات جو انتخاباتی - با وجود اینکه این روزها تمام کاندیداها سعی بر بیان مواضع خود در خصوص مسائل اقتصادی و سیاسی کشور دارند - در بازار مشاهده نمی شود. در همین حال به گفته کشتی آرای رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر قیمت طلا تابع قیمت جهانی است و انتخابات مساله‌ای نیست که بتواند روی قیمت این کالا تاثیرگذار باشد؛ این در حالی است که بازارها پیش از این به اینگونه اخبار واکنش‌هاي بیشتری نشان مي‌دادند.روز گذشته در بازار قراردادهای آتی سکه، بهای سکه سررسید خردادماه در بالاترین قیمت حدود 2 هزار تومان از قیمت تسویه روز شنبه بیشتر بود، اما در مجموع سررسیدها، کاهش قیمت مشهود بود به نحوی که سکه سررسید خرداد با کاهش 45/0 درصد، سررسید تیر با افت 52/0 درصد و سکه سررسید مردادماه با 47/0 درصد کاهش به ترتیب در محدوده قیمتی (پایین ترین و بالاترین قیمت) یک میلیون و 309 هزار تا یک میلیون و 319 هزار تومان، سررسید تیر در محدوده یک میلیون و 336 هزار تا یک میلیون و 348 هزار تومان و سکه سررسید مرداد در محدوده یک میلیون و 369 هزار تا یک میلیون و 379 هزار تومان معامله شد.
نکته قابل ذکر در مورد بازار آتی این است که این روزها حجم معاملات این بازار به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است که نشان از رکود در مبادلات دارد و گویا معامله گران در انتظار خبرهایی هستند که بتواند تا حد زیادی همچون گذشته بر نوسانات بازار آتی سکه اثرگذار باشد و رونق را به این بازار بازگرداند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۷:۴۵:۴۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد