تقلای طلا در گلوگاه 1400 دلاری

تقلای طلا در گلوگاه 1400 دلاری
بررسی شرکت بولیون ولت نشان می‌دهد که خرید فیزیکی طلا در میان سرمایه‌گذاران خصوصی، هفته‌ها پس از تقاضای قوی که برای خرید ارزان شکل گرفته بود، در ماه مه ‌کاهش یافته است. پس از سقوط تاریخی طلا، هجوم سرمایه‌گذاران برای کسب سود از قیمت‌های ارزان، موجب شد تا شاخص سرمایه‌گذاری طلای این شرکت از 6/58 واحد در ماه آوریل، به 53 واحد در ماه مه کاهش یابد.
بررسی شرکت بولیون ولت نشان می‌دهد که خرید فیزیکی طلا در میان سرمایه‌گذاران خصوصی، هفته‌ها پس از تقاضای قوی که برای خرید ارزان شکل گرفته بود، در ماه مه ‌کاهش یافته است. پس از سقوط تاریخی طلا، هجوم سرمایه‌گذاران برای کسب سود از قیمت‌های ارزان، موجب شد تا شاخص سرمایه‌گذاری طلای این شرکت از 6/58 واحد در ماه آوریل، به 53 واحد در ماه مه کاهش یابد. این رقم نشان می‌دهد که در شرایط حاضر، خریداران بیشتری برای طلا نسبت به فروشندگان وجود دارند.
به گفته نایب رییس بولیون ولت در نیویورک، سرمایه‌گذاران خصوصی نسبت به طلا خوش‌بین مانده‌اند؛ اما بدبینی نسبت به این فلز در ماه مه ‌رشد بیشتری داشته است. وی معتقد است که از آنجا که این سرمایه‌گذاران پول‌ خود را در حساب‌هایشان برای فرصت‌های آتی نگه داشته اند، این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاران خرد مجددا وارد بازار شوند. به گزارش رویترز، در هفته‌های پس از کاهش ۲۲۵ دلاری قیمت طلا که بین ۱۲ تا ۱۶ آوریل روی داد، تقاضای بالای سرمایه‌گذاران خرد، باعث کمبود شمش و سکه طلا برای فروش شد؛ اما در ماه مه، نرخ بالاتر برای فروش کاهش یافت که حاکی از کندی تقاضا از سوی خریداران فیزیکی طلا بود.
در چنین شرایطی در تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها توسط موسسه تحقیقاتی ICIC قیمت جهانی طلا به زودی به کمتر از ۱۳۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید و سرمایه‌گذاران بین‌المللی نباید در شرایط کنونی برای خرید طلا عجله کنند؛
چرا که قیمت هر اونس طلا به زودی با کاهش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد. این موسسه تحقیقاتی همچنین اعلام کرد که سرمایه‌گذاران باید منتظر کاهش بیشتر قیمت طلا باشند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این موسسه، قیمت جهانی هر اونس طلا تا پایان سال مالی ۲۰۱۴ میلادی به کمتر از ۱۲۸۰ دلار خواهد رسید. انتشار این گزارش در حالی است که بهای جهانی طلا پس از رشد متوالی در ۱۲ سال گذشته، از ابتدای امسال تا کنون ۱۷ درصد کاهش داشته است.
از سوی دیگر، افت شدید قیمت طلا در ماه آوریل و مه، تاثیر زیادی بر افزایش چشمگیر واردات طلای هند داشته است. موسسه ICIC همچنین به سرمایه‌گذاران بزرگ بین‌المللی توصیه کرده است که با توجه به کاهش بیشتر قیمت طلا، طی ماه‌های آینده برای خرید این فلز گرانبها اقدام کنند؛ چراکه پیش‌بینی می‌شود نوسانات قیمت طلا طی ۶ تا ۹ ماه آینده همچنان ادامه داشته باشد. این موسسه قیمت جهانی طلا تا پایان سال مالی ۲۰۱۴ میلادی را بین ۱۲۵۰ تا ۱۲۸۰ دلار در هر اونس پیش‌بینی کرده است.
این همه در حالی است که این روزها تصمیم جدید هند – بزرگ‌ترین بازار طلای جهان - برای افزایش مجدد تعرفه واردات و کاهش کسری تجاری، موجب کاهش قیمت جهانی این فلز گرانبها شده است. به گزارش رویترز دولت هند تصمیم گرفته تا تعرفه واردات طلا را از 6 به 8 درصد افزایش دهد تا با کاهش واردات طلا میزان کسری تجاری خود را کاهش دهد. بر اساس این گزارش، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این اقدام دولت هند موجب کاهش واردات رسمی طلا خواهد شد، ولی به قاچاق آن دامن خواهد زد. واردات طلای هند طی ماه مه ‌به بیش از 162 تن رسیده است که این رقم دو برابر میانگین واردات طلای این کشور در هر ماه سال 2011 میلادی بوده است.
به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌ها از ادامه روند نزولی قیمت اونس طلا همچنان ادامه دارد و امید چندانی به صعود طلا دیده نمی‌شود. در همین راستا به پیش‌بینی رییس موسسه سرمایه‌گذاری «گالتر» روند فعلی همچنان ادامه خواهد یافت و قیمت هر اونس طلا به زودی به کمتر از ۱۲۰۰ دلار خواهد رسید. «رنه‌هاوگرود» همچنین بر این باور است که این روند در بلند مدت نیز ادامه می‌یابد و با پایین نگه داشتن نرخ بهره بانکی، احتمال افت ارزش دلار و افزایش نسبی قیمت طلا نیز وجود دارد، ولی اگر فدرال رزرو آمریکا اجرای سیاست‌های انبساطی پولی را متوقف کند، ارزش دلار افزایش یافته و شاهد افت قیمت طلا خواهیم بود. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی شرایطی به وجود آمده است که قیمت طلا برای شکستن سطح 1400 دلاری و باقی ماندن بالای این رقم، با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو شده است. برخی تحلیلگران اقتصادی نیز پیش‌بینی می‌کنند که اگر قیمت به کمتر از 1347 دلار در هر اونس برسد، احتمال افت شدید آن به کمتر از 1300 یا 1200 دلار بسیار زیاد خواهد بود. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۷:۳۱:۴۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد