بی‌تفاوتی «آتی» تا کجا ادامه دارد؟

بی‌تفاوتی «آتی» تا کجا ادامه دارد؟
اینکه در شرایط کنونی کدام بازار برای سرمایه‌گذاری جذاب‌تر است، سوال چندان سختی نیست.
اینکه در شرایط کنونی کدام بازار برای سرمایه‌گذاری جذاب‌تر است، سوال چندان سختی نیست. از یک طرف بازار مسکن در رکود به سر می‌برد و از سوی دیگر، بازار سهام این روزها در شرایطی که قرار بود عرضه‌های مهمی در آن صورت بگیرد، بازدهی چندان مناسبی از خود نشان نمی‌دهد. از طرفی ثبات در در بازار ارز، موجب شک و تردید کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند شده است و از سوی دیگر روند نزولی اونس طلا که مدت‌ها است ادامه دارد، پیش‌بینی مناسبی از آینده قیمت‌های سکه و طلا در بازارهای داخلی به دست نمی‌دهد. در همین راستا روز گذشته یک عضو کارگروه حمایت از تولید در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه کاهش تعداد جوازها و پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده در سال قبل حاکی از کاهش رشد صنعتی کشور است، گفت: تولید جذابیت خود را از دست داده است و ثبات در محیط کسب و کار به شدت کاهش یافته و در این فضا سرمایه‌گذار برای ادامه فعالیت اطمینان خاطر ندارد. خالقی بر این باور است که در چنین فضایی به طور طبیعی سرمایه‌ها از بخش تولید و صنعت خارج شده و وارد حوزه‌هایی مانند سکه‌، ارز، مسکن و تجارت شده است؛ اما این در حالی است که این روزها سرمایه‌گذاری در بازارهای کالایی و مالی نیز چنگی به دل نمی‌زند.
بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا هم که مدتی است سایه سنگین رکود را تحمل می‌کند و خبری از تکان‌های شدید یکی دو ماه گذشته در آن نیست. در این میان به گفته برخی تحلیلگران بازار، امید سرمایه‌گذاران تا حدودی به بازار سکه نقدی بیشتر است، چراکه مسیر قیمتی آن در مدت اخیر به دلیل نوساناتی که داشته، جذاب‌تر از سایر بازارها است.
زمانی که بازارها با هم همسو می‌شوند، از تحلیل پذیری بالایی برخوردارند، اما هم‌اکنون که حتی در بازارهای داخلی ارز، طلا و سکه نیز، همگرایی به چشم نمی‌خورد و از سویی مدتی است که این بازارها از روند اونس طلا هم تبعیت نمی‌کنند، پیش‌بینی آینده آنها کار دشواری است.
زمانی که در بحبوحه نام نویسی کاندیداهای ریاست جمهوری، تکان‌های شدیدی را در بازارهای سکه و ارز شاهد بودیم، رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور اعلام کرد که این نوسانات کاملا ناشی از روند اونس طلا است و هیچ ارتباطی با جو انتخاباتی ندارد، اما در حال حاضر که بازارهای سکه و طلا از رخدادهای انتخاباتی هم تاثیر نمی‌پذیرند، با نگاهی به روند آنها می‌توان دریافت که هیچ همسویی با جهت قیمت جهانی طلا نیز ندارند. بازار قراردادهای آتی هم در این میان، گوی سبقت را از سایر بازارها در بی تفاوتی نسبت به پارامترهای داخلی و جهانی، ربوده است.
رکود این روزهای این بازار در شرایطی که اونس طلا مدام در حال نوسان است و سکه نقدی نیز تغییرات مشابهی را به خود می‌بیند، جای سوال دارد. رکودی که منجر به دلسردی شدید فعالان بازار معاملات آتی سکه بورس کالا شده و کارگزاران این بازار را با سردرگمی مواجه کرده است. از یک سو تعداد بسیار محدود معاملات در روز، توجیه اقتصادی برای ماندگاری کارگزاران در این بازار را ندارد و از سوی دیگر، خریداران و فروشندگان با توجه به این روند، دلیلی برای ایجاد موقعیت‌های جدید نمی‌بینند.
روز شنبه حجم کل معاملات در بازار آتی سکه به 2000 معامله هم نرسید و سکه سررسید خردادماه تنها 77 معامله را به خود دید.
در دیگر سو، جایی که قرار بود تعیین‌کننده نرخ ارز در کشور مشخص شود تا بتوان نوسانات ارزی که به میزان فراوانی روشن‌کننده مسیر دیگر بازارها هستند را کنترل کرد، روز گذشته در بررسی این موضوع در مجلس شورای اسلامی، باز هم نتیجه‌ای حاصل نشد؛ چراکه در نهایت به دلیل ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان به برخی مصوبات این لایحه، مرجع تعیین‌کننده نرخ ارز در جلسه دیروز نیز مشخص نشد و در نهایت سرنوشت تعیین نرخ ارز، همچنان بین دو راهی شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، سرگردان ماند.
در همین زمینه بانک مرکزی در تصمیم جدیدی، به منظور جلوگیری از آربیتراژ ارز و برای کنترل بیشتر این بازار، روز گذشته انتقال ارز از سرزمين اصلی به مناطق آزاد تجاری- صنعتی را ممنوع اعلام کرد. شاید چنین تصمیمی در شرایطی که کمبود ارز در بازار می‌تواند موجب بالا رفتن قیمت آن شود، تا حدودی کنترل‌کننده نابسامانی‌های ارزی باشد.
روز یکشنبه در بازار قراردادهای سکه آتی، هر سه سررسید به ریزشی که از ابتدای هفته آغاز کرده بودند ادامه دادند. سکه سررسید خرداد با کاهش 63/0 درصد، سررسید تیر با 66/0 درصد افت و سکه سررسید مردادماه با کاهش 66/0 درصدی، به ترتیب در محدوده قیمتی (پایین‌‌ترین و بالاترین قیمت) یک میلیون و 296 هزار تا یک میلیون و 302 هزار تومان، سررسید تیر در محدوده یک میلیون و 328 هزار تا یک میلیون و 334 هزار تومان و سکه سررسید مردادماه در محدوده یک میلیون و 363 هزار تا یک میلیون و 369 هزار تومان معامله شد. در این روز باز هم حجم معاملات به کمتر از 2000 معامله رسید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۹:۲۰:۵۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد