قیمت فلز زرد راهی جز کاهش ندارد

قیمت فلز زرد راهی جز کاهش ندارد
قیمت طلا در سال‌جاری میلادی تاکنون ۱۸ درصد کاهش یافته و بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند مجموعه‌ای از عوامل نظیر کاهش هراس در بازارهای مالی، احتمال توقف سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا و نرخ پایین تورم علل اصلی این کاهش شدید قیمت فلز زرد هستند؛ اما باید یک عامل دیگر را به این مجموعه اضافه کرد.
قیمت طلا در سال‌جاری میلادی تاکنون ۱۸ درصد کاهش یافته و بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند مجموعه‌ای از عوامل نظیر کاهش هراس در بازارهای مالی، احتمال توقف سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا و نرخ پایین تورم علل اصلی این کاهش شدید قیمت فلز زرد هستند؛ اما باید یک عامل دیگر را به این مجموعه اضافه کرد.  کاهش ارزش ین متعاقب به قدرت رسیدن دولت شینزو آبه در ژاپن و اتخاذ سیاست‌های انبساطی افراطی بانک مرکزی این کشور، رابطه‌ای مستقیم با کاهش قیمت طلا دارد.
طی ماه‌های اخیر آغاز این سیاست‌ها سبب افول ارزش ین و رشد ارزش دلار شده و رشد ارزش دلار همواره رابطه‌ای معکوس با قیمت انواع مواد خام از جمله طلا دارد. کاهش ارزش ین و متعاقب آن افول شدید قیمت طلا تاثیری منفی و پایدار بر سرمایه‌گذاران گذاشته است و این به آن معنا است که در شرایط کنونی حتی تثبیت ارزش ین نمی‌تواند جو منفی حاکم بر بازار طلا را از میان ببرد. واقعیت این است که وقتی یک کاتالیزور حذف می‌شود، همواره این گونه نیست که فرآیند متوقف شود و نکته مهم اینکه رشد اقتصاد ژاپن در سه ماهه نخست سال‌جاری سبب شده بانک مرکزی این کشور بیش از پیش به تاثیر سیاست‌های انبساطی ایمان پیدا کرده و این سیاست‌ها را ادامه دهد. در نتیجه روند کاهش ارزش ین ادامه پیدا خواهد کرد. نکته دیگر اینکه برخی تحلیلگران معتقدند اگر به هر دلیل نرخ‌های تورم در اقتصادهای بزرگ رشد کند این امر به افزایش قیمت طلا کمک خواهد کرد؛ اما واقعیت این است که بروز هر نشانه‌ای از افزایش نرخ‌های تورم سبب واکنش بانک‌های مرکزی می‌شود. برای مثال در ایالات متحده این امر به محدود شدن یا توقف سیاست‌های انبساطی منجر خواهد شد؛ بنابراین رشد نرخ تورم نیز نمی‌تواند به کمک طلا بیاید. برخی کارشناسان بازار طلا می‌گویند اگر نرخ رشد اقتصادی در چین زیاد کاهش یابد، بر جذابیت طلا افزوده خواهد شد؛ اما این عامل نیز رشد پایای قیمت طلا را در پی نخواهد داشت؛ زیرا افول نرخ رشد اقتصاد به زیر 7 درصد، واکنش دولت چین را موجب می‌شود و در نتیجه اقدام این نهاد نرخ رشد افزایش خواهد یافت.تحلیلگران تکنیکال بانک یوبی‌اس معتقدند تحولات بازار طلا طی هفته‌های اخیر به‌گونه‌ای است که اگر قیمت‌ها به زیر 1350 دلار برسد، می‌توان انتظار داشت به 1300 دلار در هر اونس نیز برسد. از آن پس هیچ عاملی برای جلوگیری از افول قیمت‌ها به گستره 1200 تا 1225 دلار وجود ندارد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۷:۳۱:۴۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد