تب خرید «حقیقی» در بازار سهام

 تب خرید «حقیقی» در بازار سهام
اولین هفته زمستانی بورس تهران درحالی به پایان رسید که نماگر اصلی این بازار توانست با رشد بیش از ۳ درصدی در ارتفاع جدید ۳۶۱ هزار واحدی بایستد. در این میان معامله‌گران خرد بازار در تمامی روزهای معاملاتی هفته در نقش خریدار ظاهر شدند و در مجموع خالص خرید ۶۴۸ میلیارد تومانی را رقم زدند. این پنجمین هفته متوالی بود که خالص تغییر مالکیت سهام به سمت بازیگران حقیقی بازار بود.

 اولین هفته زمستانی بورس تهران درحالی به پایان رسید که نماگر اصلی این بازار توانست با رشد بیش از ۳ درصدی در ارتفاع جدید ۳۶۱ هزار واحدی بایستد. در این میان معامله‌گران خرد بازار در تمامی روزهای معاملاتی هفته در نقش خریدار ظاهر شدند و در مجموع خالص خرید ۶۴۸ میلیارد تومانی را رقم زدند. این پنجمین هفته متوالی بود که خالص تغییر مالکیت سهام به سمت بازیگران حقیقی بازار بود.

در این میان اما گروه قندوشکر در صدر لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفت و شاهد جابه‌جایی ۱۸۰ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بود. پس از آن نیز پتروشیمی‌ها با خالص خرید ۱۱۴ میلیارد تومانی در اولویت بعدی سهامداران خرد قرار گرفتند. در مقابل اما بیشترین خالص فروش این گروه از معامله‌گران در دو گروه بیمه و فلزات اساسی رقم خورد. شنبه: اولین روز معاملاتی هفته گذشته مصادف با آخرین روز معاملاتی پاییز بود. در این روز شاخص سهام بیش از ۳۶۰۰ واحد رشد کرد و معامله‌گران شاهد جابه‌جایی ۱۱۴ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. بیشترین خالص خرید سهامداران خرد در این روز به میزان ۱۸ میلیارد تومان از آن بانکی‌ها شد. در راس سهام بانکی، بانک صادرات ایران شاهد جابه‌جایی ۵/ ۸ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بود. پس از آن در زیرمجموعه‌های رایانه‌ای بورس، شاهد خالص خرید ۱۶ میلیاردی حقیقی‌ها بودیم. «آپ» یکی از سهام این گروه بود که روز شنبه در مرکز توجه معامله‌گران حقیقی بازار قرار گرفت و با جابه‌جایی ۳/ ۱۱ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شد. در ادامه این مسیر گروه اطلاعات و ارتباطات با تک سهم «های وب» در رده سوم گروه‌های موردتوجه حقیقی‌ها طی معاملات روز شنبه قرار گرفت. در این سهم شاهد جابه‌جایی ۷/ ۱۴ میلیارد تومانی به سمت حقیقی‌ها بودیم.

در آن سوی بازار اما سیمانی‌ها با بیشترین خالص فروش از سوی سهامداران خرد مواجه شدند و خالص تغییر مالکیت حدود ۱۸میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی به ثبت رسید. سهام دو شرکت سیمان کرمان و سیمان فارس در اولویت فروش حقیقی‌ها قرار داشتند و در مجموع شاهد جابه‌جایی حدود ۱۲ میلیارد تومانی از سبد سهام معامله‌گران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها بودند.

یکشنبه: اولین روز زمستانی بورس تهران با صعود ۲۷۰۰ واحدی شاخص کل همراه شد. در این روز بازدهی این نماگر در سال ۹۸ از ۱۰۰ درصد فراتر رفت و  شاهد تغییر مالکیت ۹۴ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم. غذایی‌ها با جابه‌جایی ۸/ ۲۷ میلیارد تومانی، بیشترین خالص خرید از سوی سهامداران خرد را تجربه کردند. در میان زیرمجموعه‌های این گروه، بیشترین خالص خرید حقیقی به میزان ۷/ ۲۰ میلیارد تومان در سهام شرکت توسعه صنایع بهشهر رقم خورد. در میان دیگر هم‌گروهی‌های این شرکت، شرکت صنایع شیر ایران اقدام به عرضه ۹۱۴ هزار سهم شرکت پگاه آذربایجان غربی به بازار کرد. در شرکت صنایع غذایی مینو شرق اما شرکت صنعتی مینو اقدام به خرید ۱۰۵ هزار سهمی کرد. معدنی‌ها دیگر گروهی بود که روز یکشنبه با جابه‌جایی ۲۵ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی قرار گرفتند. پتروشیمی‌ها نیز در این روز با خالص خرید ۸/ ۲۳ میلیارد تومانی از سوی سهامداران خرد بازار همراه شدند.  در آن سوی بازار اما بانکی‌ها با افزایش فشار فروش از سوی سهامداران حقیقی مواجه شدند و خالص فروش ۵/ ۲۰ میلیارد تومانی را رقم زدند. بیشترین فروش حقیقی‌ها در این گروه در سهام بانک ملت به میزان حدود ۷ میلیارد تومان ثبت شد. در میان دیگر بانکی‌ها، روز یکشنبه شرکت آرمان گستر ظفرمند اقدام به جمع‌آوری ۷/ ۳ میلیون سهم بانک پاسارگاد از بازار کرد.

دوشنبه: طی معاملات روز دوشنبه، بازار سهام دو نیمه کاملا متفاوت را تجربه کرد و رشد بیش از ۶۵۰۰ واحدی شاخص کل در ۹۰ دقیقه ابتدایی معاملات روزانه به ۲۶۴۴ واحد محدود شد. در این روز دو گروه بازیگران سهام عملکرد پایاپایی را رقم زدند و در مجموع شاهد جابه‌جایی حدود ۲ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم. دو گروه کالایی معدنی و پالایشی در صدر لیست خرید معامله‌گران خرد قرار گرفتند و در مجموع خالص تغییر مالکیت ۵/ ۵۴ میلیارد تومانی را رقم زدند. در مقابل نیز فلزی‌ها بیشترین حمایت حقوقی را در معاملات روزانه به خود دیدند و با خالص فروش ۲۹ میلیارد تومانی معامله‌گران خرد مواجه شدند.

در میان معدنی‌ها، ۱/ ۴ میلیون سهم «ومعادن» توسط صندوق س.ا.ب. توسعه معادن و فلزات آرمان به بازار عرضه شد. در توسعه معادن روی ایران اما شاهد خرید ۷/ ۱۲۰ هزار سهم «کروی» توسط شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه محوران بودیم. در گروه فلزات اساسی نیز شرکت ملی صنایع مس ایران شاهد خرید ۴۰۹ میلیون سهم خود توسط شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس بود. در فولاد خوزستان اما ۵/ ۸ میلیون سهم «فخوز» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد به بازار عرضه شد.  در میان شرکت‌های بورسی، بیشترین خالص خرید حقوقی در سهام شرکت توسعه صنایع بهشهر و با خرید ۸/ ۲ میلیون سهم آن توسط شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی دنبال شد.

سه‌شنبه: روز سه‌شنبه، ۲۸۹۴ واحد دیگر به ارتفاع شاخص سهام افزوده شد و این نماگر در سطح بی‌سابقه ۲۶۲ هزار و ۲۵۹ واحدی ایستاد. در این روز سهامداران خرد ۲۳۱ میلیارد تومان دیگر به سبد سهام خود افزودند. در این روز گروه قندوشکر به اولویت اول سهامداران حقیقی برای خرید تبدیل شد. در صدر این گروه سهام شرکت قند ثابت خراسان با خالص خرید ۱۱۶ میلیارد تومانی قرار داشت. به این ترتیب روز سه‌شنبه شرکت سرمایه‌گذاری سلیم به‌عنوان سهامدار ۶/ ۱۴ درصدی «قثابت» ۲۵میلیون سهم مذکور را به بازار عرضه کرد.  در آن سوی معاملات اما بیمه‌ای‌ها شاهد خالص خرید حدود ۱۰ میلیارد تومانی از سوی سهامداران عمده بازار بودند. معدنی‌ها دیگر گروهی بودند که روز سه‌شنبه تحت حمایت حقوقی‌ها قرار گرفتند و با جابه‌جایی ۵/ ۸میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی مواجه شدند. در میان فلزی‌ها نیز افزون بر ۱۴ میلیون سهم «فملی» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌اندیشان مس به بازار عرضه شد.

چهارشنبه: طی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، شاخص سهام تن به اصلاح داد و با ثبت بیشترین افت از ۲۶ آبان‌ماه، ۱۱۷۱ واحد نزولی شد و به کانال ۳۶۱ هزار واحد عقب نشست. در این روز معامله‌گران خرد به خرید‌های پرحجم خود ادامه دادند و ۲۰۷ میلیارد تومان دیگر به سبد سهام خود افزودند. سهام زیرمجموعه خودرو، قند و شکر و محصولات شیمیایی در صدر لیست خرید حقیقی‌ها طی معاملات روز چهارشنبه قرار گرفت و در مقابل شاهد بیشترین خالص فروش این گروه از بازیگران بازار در سهام فلزات اساسی بودیم. در این میان شرکت قند ثابت خراسان روز چهارشنبه شاهد خرید ۶/ ۳ میلیون سهم خود از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سلیم بود. شرکت پتروشیمیران نیز در این روز اقدام به عرضه ۵/ ۳ میلیون سهم «جم‌پیلن» به بازار کرد. ۲۵ میلیون سهم لیزینگ صنعت و معدن نیز طی معاملات روز چهارشنبه توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت به بازار عرضه شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۹:۳۵:۴۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد