هفته‌ای که «آتی» در انتظار آن بود، چگونه گذشت؟

هفته‌ای که «آتی» در انتظار آن بود، چگونه گذشت؟
بازار قراردادهای آتی سکه طلا، هفته پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت که البته چنین روندی برای این بازار دور از انتظار نبود؛ چراکه پیامدهای جو انتخاباتی حاکم بر جامعه علاوه بر بازار طلا، ارز و سکه نقدی، تاثیرات شدید خود را بر بازار معاملات آتی سکه نیز گذاشت. رویدادهایی که در طول هفته گذشته در این بازار مشاهده شد اندک نبود.
بازار قراردادهای آتی سکه طلا، هفته پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت که البته چنین روندی برای این بازار دور از انتظار نبود؛ چراکه پیامدهای جو انتخاباتی حاکم بر جامعه علاوه بر بازار طلا، ارز و سکه نقدی، تاثیرات شدید خود را بر بازار معاملات آتی سکه نیز گذاشت. رویدادهایی که در طول هفته گذشته در این بازار مشاهده شد اندک نبود.
روز شنبه، سکه آتی سقف کاهش قیمت را تجربه کرد و روز دوشنبه، حجم معاملات در این بازار، به بیش از 11 هزار معامله رسید که در نوع خود در ماه‌های اخیر بسیار کم سابقه بوده است. در این هفته همچنین وجه تضمین اضافی قراردادهای آتی سکه، کاهش یافت و در آخر هفته نیز از وجه تضمین اولیه این بازار به دلیل کاهش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال در طول این هفته، کاسته شد. همچنین سکه خرداد ماه در هفته گذشته جای خود را به سکه تازه نفس شهریور داد. تمام این موارد باعث شد تا در طول هفته گذشته نوسانات بازار قراردادهای آتی سکه در مقایسه با هفته‌های گذشته، چشمگیر شود.
روز شنبه گذشته که همزمان با نهایی شدن و اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری بود، بازارهای طلا و سکه به میزان چشمگیری کاهش قیمت را تجربه کردند و بازار آتی سکه نیز در این روز برای دومین بار در طول سال 1392 تاکنون، ریزش نزدیک به 5 درصد را در هر سه سررسید به خود دید؛ به نحوی که در این روز هیچ تغییری در دامنه نوسان در این بازار مشاهده نشد و در تمام ساعات معاملات، درصد تغییرات نزدیک به 5 بود. ریزش‌ها در بازارهای داخلی در حالی روی داد که بهای اونس طلا در بازار جهانی در روز انتخابات ایران با افزایش قیمت به کار خود پایان داده بود؛ اما بازار سکه، طلا و دلار تهران ترجیح داد بدون واکنش به این افزایش قیمت، از پارامترهای داخلی که مهم‌ترین آن خوش‌بینی بازارها به آینده اقتصادی کشور بود، تاثیر بپذیرد. در این روز صف فروش در بازار قراردادهای آتی سکه، سکه نقدی و دلار آزاد در حالی تشکیل شد که فروشندگان امیدوار بودند در پی ریزش بیشتر قیمت‌ها، مجددا خریدار شوند. این در حالی بود که بنا به اعتقاد برخی فعالان این بازارها، از آنجا که دلیل این ریزش‌ها هیجانی شدن بازارها و اقدام به فروش دلار و سکه از سوی سرمایه‌گذاران بوده است و اتفاقی از جنس تزریق ارز توسط بانک مرکزی یا اعلام سیاست جدیدی از سوی این بانک نیفتاده؛ بنابراین چنین ریزش‌هایی کوتاه‌مدت بوده و در بلند‌مدت اصلاح خواهند شد و خط‌مشی بازارها برای بلند‌مدت، تا زمانی که سیاست‌های اقتصادی و سیاسی رییس‌جمهور جدید مشخص نشود، چندان روشن نخواهد بود.
در حالی که روز شنبه بهای سکه در بازار نقدی، با کاهش 80 هزار تومانی به یک میلیون و 220 هزار تومان رسید و نرخ دلار نیز نزدیک به 200 تومان ارزان شد و این مسائل منجر به هیجانی شدن بازار آتی سکه و ریزش‌های شدید در این بازار شد، روز یکشنبه در بازار تهران بهای سکه، طلا و دلار افزایش پیدا کرد و نشان داد که کاهش قیمت‌های روز شنبه در پی دستپاچگی این بازارها و از جمله آن بازار آتی سکه روی داده است. روز یکشنبه به منظور جبران این ریزش‌ها، قیمت‌ها در بازار نقدی و آتی تا حدودی افزایش یافت تا بتواند هیجانی شدنش را اصلاح کند. در این روز قیمت سکه نقدی با نوسانات فراوانی رو به رو شد و در حدود 30 هزار تومان بالا رفت و بهای دلار نیز با نوسانات شدید همراه بود به طوری‌که  قیمت دلار صبح این روز در حدود 3570 تومان بود که در حوالی ظهر به 3530 تومان رسید و حتی در ساعاتی از این روز به 3490 تومان هم رسید. با این حساب بهای دلار با وجود افزایش نسبی نسبت به آخرین قیمت روز شنبه، از قیمت خود در روزهای پیش از اعلام نتایج انتخابات، پایین‌تر بود. از طرفی به گفته صرافان بازار ارز، افزایش قیمت روز یکشنبه برای سکه و دلار، به دلیل هجوم مردم برای خرید طلا و ارز بوده است به طوری که در این روز صف فروش به صف خرید تبدیل شد. تغییرات شدید قیمتی این دو روز در این بازارها در حالی روی داد که بازارهای بین‌المللی در تعطیلات پایان هفته به سر می‌بردند و بهای طلای جهانی ثابت بود.
این همه در حالی بود که در حالی که بازارها تلاش می‌کردند ریزش‌ها را جبران کنند، باز هم یک عامل انتخاباتی توانست به کاهش مجدد، اما محدود قیمت‌ها در روز دوشنبه منجر شود و آن هم کنفرانس خبری رییس‌جمهور منتخب در عصر این روز بود. تا زمان برگزاری این کنفرانس مطبوعاتی، بازار طلا، سکه، دلار و آتی ریزش مداوم داشتند، به نحوی که قیمت دلار در عصر روز دوشنبه، به 3430 تومان هم رسید، اما بعد از پایان این نشست، بهای دلار در بازار آزاد باز هم افزایش پیدا کرد و به 3475 تومان رسید.
در این روز در حالی که سرمایه‌گذاران بین‌المللی در انتظار نتایج نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا در خصوص ادامه یا توقف اجرای سیاست‌های تسهیل پولی بودند، بهای اونس طلا در این بازارها کاهش یافت. روز دوشنبه همچنین بازارهای داخلی جهت اونس را در پیش گرفتند به طوری که بهای سکه در روز دوشنبه تا میانه روز افت 24 هزار تومانی را تجربه کرد و دلار در بازار آزاد نیز نسبت به روز قبل از آن 90 تومان کاهش یافت. این روز برای بازار آتی سکه  نیز روز پر نوسانی بود؛ چراکه در میانه روز سررسیدها با کاهش نزدیک به 3 درصدی قیمت مواجه شدند اما در پایان معاملات این ریزش‌ها تا حدود زیادی جبران شد. در این روز همچنین فرآیند تحویل سکه سررسید خرداد آغاز شد و به جای آن معاملات سکه تازه نفس شهریورماه در بازار آتی سکه کلید خورد. روز دوشنبه بود که حجم معاملات در بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا افزایش شدیدی داشت و به بیش از 11 هزار معامله رسید که یکی از دلایل این امر ورود سررسید جدید به این بازار و حجم نسبتا مطلوب معاملات صورت گرفته روی آن و دلیل دیگر کاهش وجه تضمین اضافی قراردادهای آتی سکه بود. البته کارگزاران این بازار انتظار داشتند که کاهش یک میلیون و 500 هزار تومانی وجه تضمین و تبدیل شدن اهرم بازار از 2 به 5/2، موجب شود تا افزایش حجم معاملات در روزهای بعد از آن نیز تداوم داشته باشد که البته این طور نشد. در هفته گذشته حتی صحبت‌هایی در مورد ثبات بازار و در پی آن امکان ورود سررسید چهارم به بازار معاملات آتی سکه، به گوش رسید که البته بورس کالا هنوز در این خصوص اظهار نظری نکرده است.
سه شنبه گذشته بهای دلار در بازار آزاد نسبت به آخرین قیمت روز دوشنبه، کاهش پیدا کرد تا باز هم بازار شتاب بیش از حد خود برای نوسان گیری را اصلاح کند. در همین حال سکه نقدی نیز در این روز همچنان به روند کاهشی خود ادامه داد که در نتیجه این امر در بازار قراردادهای آتی سکه تمام سررسیدها با کاهش اندک قیمت کار خود را آغاز کردند که در میانه راه سررسید تازه وارد شهریورماه، که روز دوشنبه در اولین روز معاملاتی خود، شاهد حجم بالای معاملات بود، در کاهش قیمت از سایر سررسیدها پیشی گرفت.
از سوی دیگر روز سه شنبه در بازارهای بین‌المللی، در حالی که سرمایه‌گذاران همچنان منتظر تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص کاهش یا توقف طرح محرکه اقتصادی بودند، قیمت طلا سیر نزولی خود را همچنان حفظ کرد و موجب شد تا در کنار پارامترهای داخلی تاثیرگذار بر قیمت طلا و سکه در بازار داخلی، این بازار از روند نزولی اونس طلا نیز تبعیت کند. از سوی دیگر در این روز باز هم حجم معاملات بازار قراردادهای آتی سکه کاهش پیدا کرد و به 5000 معامله رسید. در طول هفته گذشته باز هم همسویی به بازارها بازگشت و موجب شد تا طلا، سکه و دلار آزاد و همچنین سکه آتی با اونس جهانی هم مسیر شوند؛ روندی که مدتی بود از هم پاشیده و تحلیل بازارها را مشکل و معامله‌گران را با سردرگمی رو به رو کرده بود.
روز چهارشنبه در حالی که نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا همچنان ادامه داشت و قرار بود تصمیمات جدید این بانک اعلام شود، پیش بینی کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران مالی این بود که فدرال رزرو از اجرای سیاست‌های محرک پولی خواهد کاست و همین امر موجب شد تا در این روز اونس طلا در پايين ترين حد قیمتی سه هفته اخير مبادله شود. در دیگر سو، بازارهای داخلی طلا و سکه همچنان به ریزش‌ها ادامه دادند. در این روز همچنین رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران از رکود در این بازارها سخن گفت و دلیل آن را نوسان پی در پی نرخ‌ها در بازار طلا دانست و افزود که این رکود در بازار طلا تا اعلام برنامه‌های اقتصادی دولت آينده ادامه خواهد داشت. روز چهارشنبه بهای دلار در بازار آزاد کاهش محسوسی داشت و به 3390 تومان هم رسید. قیمت سکه نقدی نیز به میزان چشمگیری ریزش را تجربه کرد و در ساعاتی از این روز به یک میلیون و 200 هزار تومان رسید. سکه آتی نیز در ساعاتی از این روز نزدیک به 3 درصد کاهش قیمت داشت که البته در ادامه معاملات جبران شد. حجم معاملات در این بازار روز چهارشنبه در حدود 7000 معامله بود که در مقایسه با روز دوشنبه کاهش را نشان می‌داد. در این روز  در بازار معاملات آتی در حدود 30 هزار تومان از قیمت هر سکه کاسته شد.
روز پنج شنبه باز هم کاهش قیمت در تمام بازارها ادامه داشت و بهای اونس طلا نیز در پی اعلام نتایج نشست فدرال رزرو مجددا افت کرد و به زیر 1300 دلار رسید. قیمت دلار نیز در این روز کاهش چشمگیری داشت و به کمتر از 3300 تومان رسید. سکه‌های بازار قراردادهای آتی نیز روز پنج شنبه بیش از 3 درصد کاهش قیمت داشتند. به هر روی اغلب کارشناسان بر این باورند که ریزش‌های این روزهای بازارها چندان با دوام نیست؛ چراکه متغیرهای اصلی عرضه و تقاضای بازار تغییری نکرده و تنها تقاضا کمی کمتر شده است و دلیل اصلی ریزش قیمت‌ها، فروش سکه و دلار توسط سرمایه‌گذاران بوده است و از آنجا که با قیمتی که دلار در حال حاضر دارد، تقاضای واقعی برای آن همچنان وجود خواهد داشت؛ بنابراین بهای آن ریزش شدیدتری را تجربه نخواهد کرد. اما از دیگر سو برخی کارشناسان هم بر این باورند که در شرایط حاضر بازار این احتمال را می‌دهد که روابط سیاسی ایران با کشور‌های دیگر بهبود یابد و از آنجا که کشور‌های خارجی تاکنون به سیاست‌های آقای روحانی تمایل نشان داده اند، این وضعیت نشان می‌دهد کاهش قیمت ارز و سکه مقطعی نبوده و ادامه خواهد داشت. اما به هر روی به اعتقاد برخی دیگر از تحلیلگران بازار، ریزش‌های فرسایشی هفته گذشته، تا حدودی در هفته آینده جبران خواهد شد و هفته جدید روزهای متعادل تری را برای بازارها رقم خواهد زد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۶:۵۹:۵۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد