هفته 7 درصدی بورس

هفته 7 درصدی بورس
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با ثبت 1/7 درصد بازدهی امیدواری و اعتماد معامله‌گران به تغییر دولت و سیاست‌های دولت آتی را به نمایش گذاشت.
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با ثبت 1/7 درصد بازدهی امیدواری و اعتماد معامله‌گران به تغییر دولت و سیاست‌های دولت آتی را به نمایش گذاشت.
در حالی که بازار سهام در سال‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به ویژه در هنگامی که دولت جدیدی به سر کار می‌آمد، بدترین عملکرد ممکن را به نمایش می‌گذاشت، سال 92شرایط عجیبی را به نمایش گذاشته و در سه ماهه نخست سال بازار 6/28 درصد بازدهی را به ثبت رسانده است. امری که در مقایسه با بازدهی سال‌های 89تا 91 نیز رقم فوق‌العاده‌اي است؛ چرا که بازار در سال 89معادل 30درصد، سال 90 معادل 2/11 درصد و سال 91 معادل 8/46 درصد بازدهی داشته است. در حال حاضر بازار در سه ماهه بازدهی قابل ملاحظه‌ای را ثبت کرده و امید به بازدهی بیشتر نیز در بازار وجود دارد؛ امری که تحققش در صورت ثبات شرایط کامل قابل رخداد است. شاخص کل هفته گذشته توانست به مرز 48هزار و 916واحد برسد. به‌اين ترتيب فاصله آن تا رقم 50هزار واحد به کمتر از هزار و 100واحد رسیده است. از دیدگاه کارشناسان در صورت ثبات نرخ ارز در محدوده کنونی با هدف حفظ مزیت صادراتی شرکت‌های ایرانی و همچنین ادامه برنامه خصوصی‌سازی دولت می‌توان به سادگی به شکستن رکوردهای جدیدی در سال جاری امید داشت. در شرایط کنونی نگاه‌ها به گزارش‌های 3ماهه است؛ جایي که مشخص می‌شود چه شرکت‌هایي توانایی رشد بیشتر قیمت‌ها را خواهند داشت. از این نظر در خلال سه هفته آینده بازار در اختیار گزارش‌های سه ماهه خواهد بود.
در بازار سهام در تحولات مهم جو خوش‌بینی نسبت به بهبود شرایط سیاسی بین‌المللی متعاقب انتخاب دکتر روحانی به عنوان ريیس‌جمهوری ادامه دارد. در تازه‌ترین تحول، مسکو خواستار برگزاری سریع مذاکرات ایران و گروه 1+5 شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران ما خواستار برپایی تمام عیار مذاکرات میان ایران و گروه پنج به علاوه یک در سریع‌ترین زمان ممکن هستیم.انتظار می‌رود پس از تحلیف ريیس‌جمهوری، مذاکرات سیاسی اتمی از سر گرفته شود. در همین حال در مسایل سیاسی گمانه زنی در مورد ترکیب کابینه آتی ريیس‌جمهوری نیز به بحث‌های داغ سیاسی تبدیل شده است.
در همین حال در حوزه اقتصاد دولتی به دلیل انتظار برای تغییر در دولت از اظهار‌‌نظرهای مقامات دولتی کاسته است اما در حوزه اقتصاد خصوصی تحولات به شدت در جریان است. در بازارهای موازی شرایط نامتعادلی برقرار است؛ در بازار طلا، افت شدید قیمت جهانی بازار و رسیدن آن به زیر هزار و 300دلار در هر اونس در کنار افت دلار به مرز 3هزار و 300ریال موجب شده است وضعیت سرمایه‌گذاران در دو بازار طلا و ارز پیچیده شود. هرچند که در بازار ارز وضعیت چندان غیر‌قابل پیش‌بینی نیست اما برخی از کارشناسان نگران آن هستند که کاهش بیشتر نرخ ارز بر مزیت صادراتی شرکت‌های ایرانی تاثیر گذاشته و زیانی را بر شرکت‌هایي که مواد اولیه خود را با ارز آزاد خریداری کرده‌اند، تحمیل کند. از دیدگاه این گروه از کارشناسان، مهار تورم در کنار حفظ نرخ ارز و رشد متوازن آن در مقایسه با تورم می‌تواند به خروج سفته بازی از این بازار و انتقال منابع به بازار سرمایه منجر شود. این امر در شرایطی است که بازار املاک و مستغلات نیز با مازاد واحدهای خالی و رکود تورمی دست به گریبان است.
در حوزه اقتصاد جهانی، بهای فلزات نیز در هفته گذشته کاهش یافت و بهای مس به سطح 6هزار و 800دلار عقب نشینی کرده است. بهای سه فلز آلومینیوم ،روی و سرب نیز به ترتیب هزار و 745دلار، هزار و 795دلار و 2هزار و 9 دلار اعلام شده است.در درون بازار سهام، معامله‌گران در انتظار اعلام آیین‌نامه ایجاد صندوق‌های قابل معامله هستند؛ این صندوق‌ها در صورت راه‌اندازی می‌توانند نقش مهمی را در جذب سرمایه‌گذاران کم‌تجربه به بازار سرمایه داشته باشد.
صندوق‌های قابل معامله برخلاف صندوق‌های مشاع کنونی که صدور یا ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری آنها نیازمند حضور فیزیکی افراد در شرکت‌های کارگزاری و سبد‌گران است، در کل شبکه کارگزاری قابل خرید و سرمایه‌گذاری است و از این نظر ساختارهایي نظیر شرکت‌های سرمایه‌گذاری را ارائه می‌دهند که ضعف‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری را نداشته و رقابت را در درون بازار سرمایه میان نهادهای مختلف سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه همچنان بازاری مثبت بود که البته همچون روزهای گذشته با عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای دست به گریبان بود. در همین حال پس از چند روز اقبال معامله‌گران به گروه بانکی، نمادهای عمده این گروه با عرضه‌های سنگینی مواجه شدند که به ویژه در نمادهایي نظیر بانک ملت و پاسارگاد قابل توجه بود. همچنين حرکت معامله‌گران به سوی گروه‌های پر پتانسیل که تا کنون رشد قیمتی را تجربه نکرده‌اند، ادامه دارد؛ گروه‌هایي نظیر سهام گروه مالی، ساختمانی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها به‌رغم پتانسیل نسبی در ماه‌های گذشته تجربه رشد قیمتی را نداشته‌اند. این امر موجب شده است تا بازار به صورت موردی در حال تجربه رشد قیمتی شرکت‌های این گروه‌ها باشد تا سهام‌هایي در گروه لیزینگی، بانکی، واسطه‌گری و ساختمانی‌ها با افزايش قيمت مواجه شوند. انتظار می‌رود گروه‌های رشد نیافته دارای پتانسیل در سایه انتظار برای گزارش‌های سه ماهه شرکت‌های بزرگ بازار فرصت عرض اندام پیدا کنند.
در بازار سرمایه در گروه فلزی پس از مدت‌ها انتظار ذوب‌آهن اصفهان گزارش عملکرد سال 91 خود را با تعدیل منفی از 138ریال به 26ریال به دلیل زیان تسعیر نرخ ارز منتشر کرد؛ ذوب‌آهن سود سال 92 خود را با یک ریال افزایش از 482 ریال به 483ریال افزایش داد. در گروه پالایشی، همچنان بازار در انتظار گزارش‌های نمادهای متوقف و صورت‌های حسابرسی شده عملکرد سال 91 است. در این گروه همچنان شایعات مهمترین موضوع در مورد وضعیت مالی شرکت‌های این گروه است. در این گروه، پالایشگاه تبریز در اطلاعیه‌ای از خرید 66/55 درصد سهام پتروشیمی تبریز به قیمت هر سهم 4هزار و 101 ریال خبر داد.در گروه شوینده، گلتاش روز چهارشنبه شگفتی ساز شد و پس از تعدیل سود از 2هزار و 77ریال به 4هزار و 126ریال با جهش 40درصدی مواجه شد. دو شرکت سیمان خاش نیز که پس از تعدیل سود از 477ریال به یک هزار و 114ریال با جهش 20درصدی و توسعه صنایع بهشهر نیز با 4/14 درصد رشد در بازگشایی مواجه شدند. کاشی الوند نیز با 3/23 درصد رشد همراه شد تا همچنان فصل بازگشایی‌های فوق‌العاده برای سرمایه‌گذاران ادامه یابد.
در گروه سیمانی در کنار بازگشایی فوق‌العاده نمادهای سیمانی، جریان اصلاحی نیز در نمادهای رشد یافته به چشم می‌خورد که در مهمترین آن سیمان تهران امروز در کنار نماد محور خودرو مشمول ضوابط رفع گره خواهد بود.
در گروه دارویی تولید مواد اولیه داروپخش در مجمع خود تقسیم سود 2هزار و 400ریالی را به تصویب رساند.
در گروه معدنی، بازار با شایعاتی در مورد انتقال معاملات سنگ آهن به بورس کالا برای تعیین نرخ نهایی این محصول در شرایط افزایش نرخ بهره دولتی مواجه است، هر چند که مشخص نیست این خبر تا چه می‌تواند جنبه واقعی به خود بگیرد؛ بازار در انتظار آن است که در گزارش‌های سه ماهه نحوه محاسبه بهره‌های دولتی جدید را دریابند. بهای سنگ‌آهن نیز در هفته‌های اخیر رشدی را تجربه کرده بود که البته باید منتظر ماند و دید آیا قیمت این محصول نیز نظیر فولاد کاهش خواهد یافت یا نه؟
در گروه معدنی، زغال سنگ طبس سود سال جاری خود را به دلیل فروش زمین در شهر اصفهان افزايش داده است. در همین حال شرکت اعلام کرده در مناقصه‌ای برنده شده که در سال 93 در صورت شرکت تاثیر نخواهد داشت.
در گروه تجهیزاتی، خوش‌بینی در مورد آینده موجب تداوم صف خرید رمپنا شده است. در این گروه، حفاری شمال که در صورت‌های حسابرسی 616ریال محقق کرده به زودی در مجمع خود با پیشنهاد تقسیم 60درصدی مواجه خواهد شد.
حفاری شمال در مسیر تثبیت موقعیت خود در خدمات حفاری اخیرا قرارداد ساخت 14دستگاه دکل حفاری دریایی و خشکی را امضا کرده است.
در گروه شیمیایی، بازگشایی مثبت نماد توسعه صنایع بهشهر موجب افزایش توجه به سرمایه‌گذاری توسعه ملی (وبانک) مالک مدیریتی این شرکت شده است.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص 133واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز با سهم 50درصد به 352میلیارد تومان رسید که 50درصد آن را معامله 537میلیون سهم ملی مس تشکیل داد. با این کارنامه بازار در کل هفته با رشد 1/7 درصدی شاخص کل مواجه شد تا کل بازدهی خرداد ماه به بیش از 14درصد و سال جاری به 6/28 درصد برسد. شمار خریداران نیز در هفته گذشته به 83هزار و 864 نفر رسید که 9/49 درصد رشد کرد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۷:۰:۴۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد