عقب‌نشینی شاخص سهام از اوج تاریخی

 عقب‌نشینی شاخص سهام از اوج تاریخی
طی روز گذشته شاخص کل بورس تهران بالاخره بعد از ۶ جلسه متوالی سبزپوشی، تن به اصلاح داد و از سطح تاریخی خود عقبگرد ۴ هزار و ۲۱۹ واحدی را تجربه کرد و به محدوده ۵۶۹ هزار و ۶۸۵ واحدی رسید. نکته جالب توجه آغاز مثبت بازار سهام در روز گذشته بود. به‌طوری‌که طی ۵ دقیقه نخست آغازین بازار شاهد رشد ۱۲۰۰ واحدی شاخص سهام بودیم.

طی روز گذشته شاخص کل بورس تهران بالاخره بعد از ۶ جلسه متوالی سبزپوشی، تن به اصلاح داد و از سطح تاریخی خود عقبگرد ۴ هزار و ۲۱۹ واحدی را تجربه کرد و به محدوده ۵۶۹ هزار و ۶۸۵ واحدی رسید. نکته جالب توجه آغاز مثبت بازار سهام در روز گذشته بود. به‌طوری‌که طی ۵ دقیقه نخست آغازین بازار شاهد رشد ۱۲۰۰ واحدی شاخص سهام بودیم.

ولی بعد از این زمان به سرعت قیمت‌ها عقب‌نشینی کردند و دماسنج اصلی بورس تهران به سطوح منفی وارد شد. افت ۷/ ۰ درصدی دماسنج اصلی بازار سهام در حالی بود که نماگر هموزن با اثرپذیری یکسان از تمام نمادها دیروز هم در مدار مثبت معاملات باقی‌ماند و ۳/ ۰ درصد دیگر به ارتفاع خود افزود. به این ترتیب در سال جدید در حالی شاخص کل دو بار به محدوده منفی رفته که نماگر هموزن هنوز تجربه منفی شدن نداشته است. این اتفاق نشان می‌دهد بورس‌بازان هر از گاهی در خرید سهام شرکت‌های بزرگ، که عموما کامودیتی‌محور هستند، دچار تردید شده‌اند اما برای خرید نمادهای کوچک‌تر مدام در قیمت‌های بالاتر وارد شده‌اند. مدتی است که حجم عظیم نقدینگی ورودی به بازار سهام بدون توجه به وضعیت بنیادی شرکت‌ها به سمت خرید سهام آنها هجوم می‌برد.

روز گذشته با رسیدن ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) به رقم ۵ هزار و ۸۵۲ میلیارد تومان برای دومین بار در سال جدید شاهد شکسته شدن رکورد تاریخی این متغیر بودیم. در این بین صنعت محصولات شیمیایی با ۷۵۰ میلیارد تومان معامله بار دیگر در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. البته این حجم از معاملات پتروشیمی‌ها منجر به رشد ارزش بازار آنها نشد و در پایان بازار شاهد عقبگرد ۷/ ۰ درصدی شاخص این صنعت بودیم. نکته جالب توجه معاملات دیروز شیمیایی‌ها دو دستگی خاصی بود که بین این دسته از سهم‌ها ایجاد شده بود. در حالی برخی از نمادها مانند «شپدیس»، «پترول»، «شپارس» و «شفارس» صف خرید را هم تجربه کردند که در سمت مقابل دسته‌ای دیگر از نمادها مثل «شاراک»، «شخارک»، «شوینده»، «شپاکسا» و «پاکشو» با صف فروش دست و پنجه نرم می‌کردند. در این گروه «فارس» به‌عنوان با ارزش‌ترین نماد بازار سهام با افت ۸/ ۱ درصدی ارزش بازار مواجه شد. فارس با این افت فشار ۵۸۵ واحدی بر دماسنج اصلی بورس تهران وارد کرد و دومین نماد با بیشترین اثرگذاری بر شاخص کل بود.

بانک‌ها دیروز هم با ۵۲۷ میلیارد تومان معامله دومین صنعت بورسی با بیشترین اقبال بورس‌بازان بودند. اما این حجم از معاملات در این صنعت هم مانند گروه محصولات شیمیایی منجر به رشد قیمت‌ها نشد و شاخص گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان بازار دیروز با افت ۷/ ۲ درصدی مواجه شد. از ۹ نماد فعال این صنعت در روز گذشته تنها دو نماد «وکار» و «ونوین» صف خرید را تجربه کردند و با رشد ارزش بازار مواجه شدند. ۷ نماد دیگر این گروه از جمله «وبملت»، «وتجارت» و «وبصادر» با افت قیمت مواجه شدند. در این بین «وبملت» پس از چند بار افت تا کف قیمتی مجاز با کاهش ۶/ ۴ درصدی ارزش بازار مواجه شد. این افت قیمت سهام بانک ملت منجر به فشار ۶۲۸ واحدی بر شاخص کل شد تا «وبملت» در روز گذشته سنگین‌ترین وزنه بازار نام بگیرد.

دیروز بانک سرمایه که در بازار پایه زرد معامله می‌شود از شرکت‌هایی بود که گزارش شفاف‌سازی خود را در سامانه کدال منتشر کرد. این اطلاعیه به شرح زیر است: به استناد ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع می‌رساند پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اعلام نرخ تعسیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی به استحضار می‌رساند با عنایت به اینکه وضعیت ارزی این بانک در پایان سال ۹۸ منفی است (بدهی‌های ارزی بیشتر از دارایی‌های ارزی است) بنابراین تسعیر با مبالغ اعلامی فوق باعث ایجاد زیان می‌شود که زیان مذکور با توجه به سود و زیان بانک در پایان سال مالی ۱۳۹۸ اهمیت چندانی ندارد.

دارویی‌ها که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور از صنایعی بودند که اقبال بالای بورس‌بازان را به خود جلب کردند دیروز با افت ۲/ ۳ درصدی شاخص صنعت مواجه شدند. به این ترتیب بازدهی این گروه از ابتدای اسفند تاکنون به حدود ۴۲ درصد رسید. در این گروه روز گذشته «والبر» خبر از برگزاری مزایده و فروش ۶ دانگ یک قطعه زمین را داد. از مبلغ ۸۵ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومانی این زمین بیش از ۷۰ میلیارد تومان سهم گروه دارویی البرز خواهد بود. از مبلغ فوق نیز نزدیک به ۵۲ میلیارد تومان سود غیرعملیاتی در صورت‌های مالی سال ۹۸ منظور خواهد شد.

در حالی روز یکشنبه بخشی از معاملات «های وب» به دلیل عدم‌رعایت عدالت و فاصله زمانی مجاز در ثبت سفارش‌ها تایید نشد که دیروز این سهم با حجم‌های بسیار سنگینی بین معامله‌گران عمدتا حقیقی دادوستد شد؛ به‌طوری‌که ارزش معاملات «های وب» از ۲۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت. این نماد طی ۱۱ جلسه معاملاتی گذشته با رشد بیش از ۵۰ درصدی ارزش بازار همراه شده است. در همین راستا می‌توان خاطرنشان کرد که دیروز ۱۳ نماد مانند «وملی»، «ثاخت»، «ثفارس»، «غگل» و «کالا» ارزش معاملاتی برابر ۱۰۰ میلیارد تومان یا بیشتر داشتند.

از دیگر نمادهایی که دیروز اثرگذاری بالایی بر شاخص سهام داشتند می‌توان به «همراه» اشاره کرد. این نماد دیروز هم با صف خرید همراه بود و رشد ۴/ ۴ درصدی ارزش بازار را تجربه کرد. این رشد موجب شد تا «همراه» جلوی ۵۴۹ واحد از افت بیشتر دماسنج اصلی بورس تهران را بگیرد. این نماد از ۲۶ اسفندماه تاکنون بیش از ۴۸ درصد بازدهی داشته است. از دیگر نمادهایی که روز گذشته فشار بالایی بر شاخص سهام وارد کردند می‌توان به «رمپنا»، «فملی»، «ومعادن» و «کگل» اشاره کرد. تمامی این نمادها اثرگذاری منفی و بیش از ۳۰۰ واحدی بر نماگر اصلی بازار داشتند.

دیروز همچنین مدیرعامل شرکت رایان هم‌افزا از ریشه‌یابی و رفع کامل اختلال در ارسال سفارش‌ها به‌خصوص در نمادهای فرابورسی خبر داد و گفت: اشکال صبح دوشنبه ارتباطی با هسته معاملات یا خدمات شرکت مدیریت فناوری نداشته است. حمیدرضا عبدالله پور با اشاره به اینکه منشأ مشکل، تغییرات نرم‌افزاری زیرساخت معاملات برخط بود و نه هسته معاملات فرابورس به سنا گفت: از اسفند گذشته به مرور، تاخیر در به‌روزرسانی اطلاعات بازار در سیستم‌های آنلاین مشاهده می‌شد و این موضوع با همکاران شرکت مدیریت فناوری مطرح شد در نهایت راه‌حل جدیدی برای رفع مشکل مربوطه ارائه شد تا شرکت‌های نرم‌افزاری با اعمال تغییرات موردنظر، اطلاعات لحظه‌ای بازار را بدون تاخیر دریافت کنند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۸:۳۹ بعد از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد