جدال سخت معامله‌گران در تالار سهام

 جدال سخت معامله‌گران در تالار سهام
در جریان معاملات روز سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران با رشد ۷/ ۰ درصدی مجددا توانست از مرز یک میلیون واحد عبور کند. این در حالی است که دیروز شاخص هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان تمام نمادهای معاملاتی دارد، با افزایش بیش از ۲ درصدی همراه شد.

در جریان معاملات روز سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران با رشد ۷/ ۰ درصدی مجددا توانست از مرز یک میلیون واحد عبور کند. این در حالی است که دیروز شاخص هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان تمام نمادهای معاملاتی دارد، با افزایش بیش از ۲ درصدی همراه شد. موضوعی که نشان می‌دهد گروه‌های کوچک‌تر بازار که از ارزش بازاری کمتری برخوردارند، رشد قیمت بیشتری را تجربه کردند. در مقابل اما گروه‌های کالامحور که در زمره بزرگان بازار قرار می‌گیرند، عمدتا شاهد افت قیمت سهام زیر مجموعه خود بودند. در کلیت بازار اما روز گذشته شاهد افزایش فشار فروش در میانه ساعات معاملاتی بودیم. هر چند همچنان قدرت تقاضا مانع از خودنمایی زیاد فروشندگان می‌شوند.

در میان خبرهای پیرامونی، در گروه ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی، شرکت لوازم خانگی پارس درباره آغاز فعالیت‌های خود با توجه به محدودیت‌های فضای کسب و کار از بازار محصول تا تامین مواد و حمل و نقل پیرو شیوع کرونا و عقب‌افتادگی‌ها دست به شفاف‌سازی زد و اعلام کرد: در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا و حفظ سلامت نیروها، شرکت ضمن رعایت موارد قانونی با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در فضای کسب و کار از بازار محصول تا تامین مواد و حمل و نقل، پیرو بخشنامه ۱۶ فروردین وزارت صنعت فعالیت را طبق برنامه شروع کرده است. از این رو در تامین، تولید و توزیع بی‌تاثیر از آثار کرونا نبوده و انتظار می‌رود با تداوم روند نزولی کرونا و عادی‌سازی روند اقتصادی، عقب‌افتادگی‌ها با تلاش بیشتر مدیران اجرایی و کارکنان تا پایان سال جبران شود. در گروه ساخت محصولات فلزی نیز شرکت لامیران از پیشنهاد هیات مدیره مبنی بر افزایش سرمایه ۲۳۳ درصدی خبر داد. براین اساس، «فلامی» درصدد است سرمایه فعلی را از ۶ به ۲۰ میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت بورسی از محل سود انباشته اعمال خواهد شد تا صرف افزایش حجم فعالیت‌های تولیدی شود.مدیرعامل آریا ساسول نیز روز گذشته در گفت‌وگویی اظهار کرد: عرضه اولیه ۵ درصد سهام این شرکت ۴۸۵ میلیارد تومانی و نخستین شرکت دارای سهام ممتاز شنبه یا چهارشنبه انجام خواهد شد.

امیرحسین بحرینی درباره تعیین تکلیف عرضه اولیه سهام آریا ساسول به‌عنوان اولین شرکت دارای سهام ممتاز آماده ورود که از مدت‌ها پیش مطرح بود به بورس پرس گفت: طبق آخرین هماهنگی با مسوولان فرابورس، مقرر شده شنبه یا چهارشنبه آینده ۵ درصد از سهام این شرکت با سرمایه ۴۸۵ میلیارد تومانی به عموم واگذار شود.

 

وی ادامه داد: معمولا روال عرضه‌های اولیه در آخر هفته یا روز قبل از تعطیلی مانند عید فطر است. بنابراین یکی از این دو روز، عرضه اولیه «آریا» انجام خواهد شد. بحرینی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از عرضه اولیه باز هم سهام دیگری از این شرکت واگذار خواهد شد و برنامه‌ای هم برای افزایش سرمایه مدنظر است یا خیر توضیح داد: یکی از مزیت‌های وجود سهام ممتاز در این شرکت، مناسب شدن درصد سهام شناور آزاد و عدم تغییر ترکیب هیات‌مدیره است. در مورد ادامه واگذاری‌ها هم، سهامداران عمده تصمیم‌گیری خواهند کرد. به گفته وی، «آریا» فعلا برنامه‌ای برای افزایش سرمایه ندارد اما طرح‌های توسعه‌ای دارد.

در گروه لاستیک و پلاستیک مقرر شد امروز (چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت) ۸ درصد از سهام مجتمع صنایع لاستیک یزد معادل ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم در دامنه قیمت ۴۰هزار و ۱۰۰ تا ۴۰هزار و ۳۵۳ ریال در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه اولیه شود. حداکثر سهام قابل خرید توسط هر کد معاملاتی نیز ۵۰ سهم در نظر گرفته شده است که نیازمند حداکثر ۲۰۲ هزار و ۶۸۱ تومان نقدینگی است.

روز گذشته همچنین مدیرعامل هلدینگ انرژی گستر سینا از عرضه اولیه این زیرمجموعه بنیاد مستضعفان و شرکت قطران زغال‌سنگ در آینده‌ای نزدیک خبر داد. جواد اوجی با اشاره به سیاست بنیاد مستضعفان برای حضور هرچه بیشتر در بازار سرمایه و حضور در بورس زیرمجموعه‌های هلدینگ انرژی گستر سینا مانند حفاری شمال و نفت بهران گفت: به‌زودی سهام شرکت قطران زغال سنگ نیز در بورس عرضه اولیه خواهد شد. وی ادامه داد: همچنین مقدمات عرضه سهام هلدینگ انرژی گستر سینا در نیمه اول سال جاری فراهم شده است. در مجموع طی معاملات روز گذشته بورس تهران، ۸ میلیارد و ۹۶۹ میلیون سهم به ارزش ۹ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) دست به دست شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۷:۳۸:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد