به نقل از وزارت صمت؛ امیر بیات یکی از نارضایتیهای جدی متقاضیان در سالهای اخیر را مشکلات شیوههای فروش دانست و افزود:، چون با هجوم لحظهای افراد به درگاههای فروش اینترنتی اولاً شاهد اشکالات فنی و از دسترس خارج شدن سایتها بودیم و ثانیاً موفقیت فرد در خرید خودرو تا حد زیادی به کیفیت ابزارهای مورد استفاده وی و نیز کیفیت میزان پوشش شبکه بر اساس جغرافیا و یا حتی ISP مورد استفاده ارتباط داشت که این موضوع خود گو نهای از نابرابری غیر منطقی و غیر منصفانه بین متقاضیان بوده است.
وی اضافه کرد: در طرح جدید فروش خودروها فشار روانی یا فشار سامانهای ناشی از هجوم متقاضیان و مسابقههای چند ثانیهای خرید را شاهد نیستیم و حق طبیعی مصرف کننده است که اگر در لحظهای از زیرساخت اینترنت برخوردار نباشد بتواند بدون نگرانی و دغدغه در ساعات یا روزهای دیگری نسبت به ثبت نام خرید خود اقدام کند.
بیات تصریح کرد: ۱۰ روز فرصت پیش ثبت نام و سپس ۷ روز فرصت تکمیل مراحل این امکان منصفانه، منطقی و محترمانه را به متقاضی خرید میدهد تا بدون اضطراب دسترسی خود را به زیرساخت برخط فراهم کرده و نسبت به ثبت نام خرید خودرو اقدام کند.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: شرایط در نظر گرفته شده برای متقاضیان به گونهای است که همهی افراد در موقعیت یکسان و مشابه با هم به لحاظ نیاز مصرفی به خودرو هستند. از این رو وزارت صمت برای رعایت برابری و جلوگیری از افزایش شانس ناشی از تفاوت کیفیت زیرساختهای اینترنتی شیوه قرعه کشی با حضور نمایندگان دستگاههای نظارتی و رسانههای کشور را به عنوان شیوه برابر انتخاب کرده است.
بیات با اشاره به اهمیت حیاتی حفظ سرمایه اجتماعی و اعتماد مصرف کنندگان اظهار امیدواری کرد شفافیت کامل و شیوه جدید قرعه کشی در طرحفروش اخیر خودرو در این راستا مفید واقع شود.