استاندارد عيار طلا، 18 ماند

استاندارد عيار طلا، 18 ماند
مخالفت 80 درصدی فعالان صنف طلا و مصرف‌کنندگان با تغییر عیار استاندارد 18 داخلی،بالاخره این رقم را برای استاندارد طلای کشور ماندگار کرد.
مخالفت 80 درصدی فعالان صنف طلا و مصرف‌کنندگان با تغییر عیار استاندارد 18 داخلی،بالاخره این رقم را برای استاندارد طلای کشور ماندگار کرد. همزمان بازار داخلی نیز شاهد کاهش بیشتری در قیمت‌ها بود.
در تفاهمنامه‌ای که دیروز در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی میان این سازمان، اتحادیه طلا و جواهر کشوری و اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر استان تهران انجام شد، پس از تقریبا 7 ماه مقرر شد تا ساخت طلا با عیار کمتر از 18 همچنان غیر‌استاندارد معرفی شود و ضمن مخالفت دوباره با ورود طلای ساخته شده خارجی، برای جلوگیری از ورود قاچاق این محصولات به کشور نظارت‌های قوی‌تر نیز با همکاری سه‌جانبه صورت گیرد.
محمد کشتی آرای رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» با اعلام نتایج 80 درصدی مخالفت‌های صنفی و مردمی با پیشنهاد ساخت طلای کمتر از 18 عیار گفت: «در پیشنهادی که برای یک بررسی دقیق توسط اتحادیه طلا و جواهر به جهاد دانشگاهی داده شد، مشخص شد که از میان 500 فعال صنفی و 500 مصرف‌کننده مردمی تقریبا 80 درصد با ساخت طلای کمتر از 18 عیار مخالف هستند.» وی افزود: «با بررسی دقیق‌تر شرایط فعلی به این نتیجه رسیدیم که ضمن تشکیل کمیته‌های کارشناسی ومشارکتی برای تعیین استانداردهای بهتر فلزات گرانبها بتوانیم آزمایشگاه‌های مجهز تری برای طلا و نقره داشته باشیم. همچنین نظارت مستمر بر واحدهای صنفی، تولیدی و فروشگاهی را تقویت کنیم. بانک اطلاعات صنعت طلا و جواهر را تقویت کنیم و اطلاع‌رسانی در حوزه استانداردهای این صنعت را به صورت مشارکتی دنبال کنیم.»
کشتی آرای افزود: با امضای این تفاهمنامه، استاندارد 18 عیار برای طلای کشور همچنان باقی ماند و تا شرایط خاصی در آینده پیش نیاید همچنان این استاندارد بر قوت خود باقی است. وی همچنین بر استفاده از همه نیروهای موسسه استاندارد، اتحادیه کشوری و اتحادیه طلا و جواهر تهران برای بازرسی و نظارت‌های گسترده‌تر تاکید کرد.
کشتی آرای همچنین در مراسم امضای این تفاهمنامه در جمع خبرنگاران ادامه داد: طلای مسافری بنا بر فاکتور فروش آن در کشور خریداری می‌شود، البته عدم‌آگاهی مردم باعث شده تا برخی سودجویان به فروش طلا با عیار پایین‌تر به مردم بپردازند که مردم باید از واحدهای دارای مجوز خرید کرده و با کنترل آرم‌های حک شده در طلا مانند آرم استاندارد و حرف T طلا را مورد ارزیابی قرار دهند. ريیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر خاطر نشان کرد: در سطح کشور واحدهای محدودی به تولید طلا می‌پردازند که خود به طور گروهی استاندارد را مدنظر قرار می‌دهند.
به گفته وی، برخی مصرف‌کنندگان که به کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و عربستان سفر می‌کنند نیاز طلای خود را از این کشور‌ها تامین می‌کنند و می‌توانند بنا بر قانون گمرکی 150 گرم طلا به کشور وارد کنند.
کشتی‌آرای تاکید کرد: طلای مسافر بنابر فاکتور فروش در کشور خریداری می‌شود. وی گفت: با این تفاهم‌نامه به دنبال اعتماد‌سازی و حفظ سرمایه مردمی هستیم.
او همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این تفاهم‌نامه ثمره کار گروهی سازمان و اتحادیه کشوری و استانی طلا است، گفت: در سال‌های گذشته بحث اول اتحادیه طلا ورود طلا با عیار کم تولیدات کشور‌های دیگر و تولیدات داخلی بوده است که با این تفاهم‌نامه ساختار منسجمی برای گشت و کنترل کیفیت و عیار طلا خواهیم داشت.
رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه عدم‌آگاهی مردمی باعث شده است تا برخی سود‌جویان در چند وقت گذشته به فروش طلا با عیار كمتر از استاندارد بپردازند، گفت: مردم از واحد‌های دارای مجوز خرید کنند و می‌توانند با کنترل آرم‌های حک شده در طلا مانند آرم استاندارد و حرف T در استان تهران طلای موردنظر را مورد ارزیابی قرار دهند.
او همچنین درباره پلاتین و نقره گفت: پلاتین با عیار بیش از 800 و حروف PT و نقره با عیار 90 یا 900 که عرف جهانی آن 925 است شناسایی می‌شود.
کشتی‌آرای درباره اجرت ساخت طلا گفت: برای محصولات خرد مانند النگو و دستبند نرخ مصوبی در اتحادیه تهیه شده که خریداران در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانند این مشکلات را با اتحادیه در میان بگذارند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۷:۰:۵۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد