به گزارش خبرگزاری مهر، مناف هاشمی افزود: در حال حاضر نیز چون جان و سلامتی مردم مهمتر است هیچ اظهارنظری درباره این مساله نمیکنیم و تابع ستاد ملی کرونا هستیم. کارشناسان شهرداری در حال رصد دائمی شرایط ترافیکی شهر هستند و اگر لازم باشد، مسائل را به ستاد کرونا منتقل میکنیم. وی تاکید کرد: با اجرای طرح ترافیک از نیمه خردادماه، وضعیت ترافیکی شهر در مناطق مرکزی روانتر شده است.
هاشمی با یادآوری اینکه شهرداری در حوزه مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی، بدون اینکه هیچ مرجع رسمی اعم از وزارت صنعت، بهداشت و کشور کمک مستقیمی کرده باشد، تنها از محل اعتبارات ستاد ملی کرونا به همه حوزههای شهرداری، چهار ماه است که در تلاش برای مهار کرونا در شبکه حمل و نقل عمومی است، اظهار کرد: هیچکس به هزینهکرد شهرداری در این مدت توجهی نکرده است؛ تنها توصیه کردند که شهرداری بهتر است این کارها را انجام بدهد؛ اما هر برنامهای باید تأمین مالی بشود؛ اتوبوس هم باید تولید یا وارد شود و به تاکسی هم باید تسهیلات پرداخت شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه اجرای طرح ترافیک فقط به منظور کنترل آلودگی هوا نیست، افزود: این اشتباهی است که گاهی وزارت بهداشت هم مرتکب میشود، در حالی که طرح ترافیک با هدف نظم و انضباط شهری اجرا میشود و تنها مساله ما آلودگی هوا نیست.
وی با طرح این پرسش که در حال حاضر چگونه میتوان ۵۰ درصد از سفرهای زائد را در مرکز شهر کاهش داد، پاسخ داد: این اتفاق جز با اجرای طرحهای ترافیکی رخ نمیدهد و اینها ربطی به آلودگی هوا ندارد.
هاشمی با یادآوری این نکته که طرح ترافیک در تهران، پیش از انقلاب هم اجرایی میشده است، گفت: در همه کلانشهرهای جهان میبینیم که پارکینگ، هزینههای کلانی در مرکز شهر دارد اما ما نمیتوانیم این مساله را در تهران اجرا کنیم. در تهران هر شهروندی خودروی خود را در حاشیه هر معبری پارک میکند و تصور میکنیم فضای پارک حاشیهای متعلق به ماست. در حالی که جریمه برای پارکینگ حاشیهای در واقع حق مردم و بخشی از انضباط شهری است.
وی با تاکید بر اینکه اگر موضوع طرح ترافیک فقط بعد اقتصادی و تامین مالی داشت، ما از آن میگذشتیم، انگیزه درآمدزایی از طرح ترافیک کرونایی را رد کرد. هاشمی وضعیت ترافیک تهران را پس از اجرای طرح ترافیک بسیار عالی توصیف کرد و گفت: اطلاعات بهروز و دقیق درباره طرح ترافیک به موقع صادر میشود.