اگر با دقت بیشتری دور و بر خودمان را نگاهی بیندازیم ،
احتمالاً در منزل خود و یا نزدیکانمان وسایلی را خواهیم
دید که با یک تماس تلفنی و تحت تاثیر تبلیغات شبکه های تله شاپینگ ،
با قیمتی متوسط به بالا ارسال شده است.
کار این شبکه ها امروز ها خوب گرفته است . با یک حساب سر
انگشتی
این مطلب به خوبی روشن می شود .
اما راز موفقیت این شبکه ها چه هستند ؟
ناگفته پیداست که مهمترین راز فروش بالای آنها تبلیغات بیش
از
اندازه آنهاست . در این مقاله سعی داریم نگاهی کمی موشکافانه تر به
محتوای
این تبلیغات بیندازیم. شایان ذکر است قصد
ما طرفداری و یا نهی شبکه های مذکور نیست ، بلکه هدف ،
علاوه بر افزودن آگاهی در مورد تبلیغاتی که می بینیم ، آموختن درس از
شیوه عملی آنهاست .
بعضی نکات قابل مشاهده در تبلیغات
1) تکرار:
شاید این عبارت را شنیده باشید که راز
نفوذ به ضمیر ناخود اگاه ، تکرار است
شبکه های فروش
تلویزیونی ، از این راز برای فروش بهتر خود بهره می گیرند . گاهی
یک
تبلیغ 4 یا 5 بار پشت سر هم تکرار می شوند و این تبلیغات آنقدر حرفه ای
میکس
شده اند که شما معمولاً متوجه تکرار آنها نمی شوید
این تکرار ها علاوه بر
تاثیر بر ضمیر نا خودآگاه ، کار را بزرگتر و بهتر نشان می دهند
. مثلاً اگر برای محصولی فقط 3 دقیقه تبلیغ موجود باشد ، با تکرار چند گانه
آن
، شما 12 دقیقه را به دیدن مطالب تکراری می گذرانید و ممکن است اینگونه
برداشت
کنید که ارزش محصولی که مشاهده می کنید ، بیش از آن چیزی است که
دارد
ارائه می شود
2)
مستقیم از تولید کننده ، از زبان مصرف کننده:
اگر برای فروش
از بازاریاب یا فروشنده استفاده کنید ، هر چقدر هم که آنها به
کارشان
وارد باشند ، ممکن است بسته به شرایط مختلف ، چیزی را در توضیح
محصولات
شما از قلم بیندازند . ولی شبکه های Tele Shopping این امتیاز را
دارند
که بار ها و بار ها ، بدون آنکه چیزی از قلم بیافتد ، در همه ساعات
شبانه
روز ، مطلبشان را به گوش مشتری برسانند.
نکته دیگری که در این
تبلیغات
می بینیم ، استفاده از بازیگرانی در شخصیت مصرف کننده است . و این
امر
به گیرائی بیشتر و عدم فرار از توجه به تبلیغات ، کمک می کند . اگر در
این
تبلیغات ، تولید کننده را پشت میز کارش می دیدیم ، در حالیکه به توضیح
کالای
خویش می پردازد ، مطمئنا ً اثربخشی کمتری را شاهد بودیم.
3) تصویربرداری حرفه ای:
همه تبلیغات پخش
شده از شبکه های مورد نظر ، از تصویر برداری ، نورپردازی ، صحنه آرائی
و صدابرداری حرفه ای برخوردارند . مسلماً اگر چنین هنری در خلق
این
تصاویر بکار گرفته نمی شد ، امروز شاهد این فروش بالا نبودیم
4) گویندگان
صدا آشنا:
این شبکه ها ،
برای رساندن پیام خود به گوش مشتری ، از صداهای دوبلر های خوب و
آشنای
ایرانی استفاده می کنند . این امر ناخودآگاه شما را از پس زدن تبلیغ
، وا می دارد . چرا که شما دارید به صدای یک دوست قدیمی که صدایش
را بار ها در تلویزیون و در فیلم هایی که ممکن است از آنها خاطره داشته
باشید ، گوش می دهید
5) تصویر سازی
آینده:
نکته ای که در این شبکه ها
به
خوبی از آنها استفاده شده است ، استفاده از ترفند تصویر سازی آینده است:
"آیا وقت آن نرسیده است که بدنی ورزیده و ایده آل داشته باشید "؟
ذهن فعال ما با
شنیدن چنین جملاتی ، ناخود اگاه خودش را در وضعیت ایده آل تصور
می
کند و این شاید همان دلیلی باشد که بعد از عمل خرید صورت پذیرد
6) نمایش سختی
نداشتن این وسیله:
معمولاً در این نوع
تبلیغات که وقت کافی برای استفاده از همه ترفند ها موجود می باشد ، صحنه
های سیاه و سفیدی نشان داده می شود که در آن ، فردی دارد کاری
را
با مشقت فراوان انجام می دهد . صحنه بعدی ، یک تصویر خوش آب و رنگ از
همان
فرد است که همان کار را با لبخندی بر لبانش انجام می دهد . و مسلماً
همه
ما خواهان راحتی و لبخند هستیم !!
جالب است : در یکی از تبلیغات ،
خانم
خانه ، جاروبرقی سنگینی را که نمونه آن سالهاست که از رده خارج شده
است
، بر روی پرده های خانه می کشید ! کاش کسی بود که بگوید این جارو را
از
کدام عتیقه فروشی پیدا کرده اید ؟ و مگر با این جارو پرده ها را هم
جارو
می کنند ؟! ولی همین تبلیغ ، اثرش را خواهد گذاشت !
7) اصل نادر
بودن:
در همه تبلیغات Tele Shopping بیان می شود
که اگر همین حالا با ما تماس بگیرید .....فارغ
از
اینکه این برنامه الان ماه هاست که در حال پخش است !! همین حالا کجا
بود
؟ و جایزه تماس همین حالا نیز ، قطعه تکمیل کننده وسیله خریداری شده و
یا
یک چیز کم ارزش است !
8) دعوت به شرکت در جمع:
انسان موجودی است
اجتماعی و بالطبع دوست دارد در اجتماع شرکت نماید و عضو گروه های مختلفی
باشد . برای استفاده از این ویژگی در راستای تبلیغات موثر ، بعضی تبلیغات
اشاره می کنند که هم اکنون یک میلیون نفر از سراسر جهان از این محصول
استفاده می کنند . کاری با این نداریم که این حرف تا چقدر صحت
دارد
؟ ولی ضمیر ناخودآگاه همینجا کارش را شروع می کند و دوست می دارد که
با
وارد شدن به این جمع میلیونی ، فطرتش را خوشحال نماید.
9) تبلیغ برای
اجناس محدود:
اگر قرار بود
یکدفعه همه اجناس موجود در این فروشگاه تلویزیونی معرفی شود ، به
یقین
Tele Shopping موفقیت امروزش را نداشت . از راز های فروش خوب معرفی
تعداد
محدودی کالاست تا مشتری دچار سردرگمی نشود . اگر فروشنده ای یک جنس
را
با 12 رنگ مختلف ارائه کند ، احتمال خرید مشتری کمتر از حالتی است که
فقط
2 رنگ برای همان کالا ارائه شده باشد . شبکه های مذکور نیز فقط چند
جنس
محدود را که هیچ ارتباطی هم با هم ندارند ، تبلیغ و به فروش می رسانند.
10) سرویس رایگان:
انصافاً این امکان فروشگاه های
تلویزیونی از همه چیزشان بهتر است ! همه ما دوست
داریم در خانه مان بنشینیم و با یک تماس تلفنی ، کالائی را که این همه به
ما معرفی کرده اند و حالا دیگر به آن علاقمند شده ایم ، دریافت نمائیم .
البته این خدمت ، در عین حال برای نشان محل کار فروشندگان نیز کاربرد
دارد !