در سرمایهگذاری و راهاندازی یك فعالیت اقتصادی آنلاین همیشه موانع و مشكلاتی است كه سرعت پیشرفت كار را پایین میآورد. من اسم این موانع را «مشكلات اصلی بازاریابی اینترنتی» میگذارم.
▪ مشكل اول: مشكلات مربوط به یك سرمایهگذاری موفق
اولین مشكل در راهاندازی یك فعالیت اقتصادی آنلاین سودمند شناخت صحیح نوع فعالیت است. از میان میلیونها فعالیت آنلاین اینترنتی كدام فعالیت است كه ما میتوانیم به با ضریب اطمینان بالا سرمایهگذاری كنیم و وقت و تلاش خود را صرف آن كنیم؟ كدام فعالیت آنلاین اینترنتی است كه میتواند ما را موفق سازد؟ كدام فعالیت، قانونی و كدام یك غیرقانونی است؟ كدام یك كلاهبرداری و كدام یك فعالیتی سالم است؟ تحقیق و پژوهش در مورد این موضوعات ممكن است مقداری از زمان و یا پول شما را بگیرد اما در نهایت بررسی و پرداخت هزینه در این مورد به نفع شما خواهد بود. انجام این فعالیت به ظاهر پرهزینه میتواند فرصتها و فعالیتهای بسیار جدید و مهمی را مقابل شما قرار دهد.
برای این كار، میتوان فعالیتهای مورد قبول مردم را بررسی كرد. با مراجعه به محكمهها و نهادهای قانونی، قانونی بودن یك فعالیت اقتصادی را بررسی كنید. فرصتهای مختلف را مشخص و كتابهای مربوط به آنها را مطالعه كنید. با انجام این كارها تا حد زیادی میتوان اطمینان حاصل كرد كه این مشكل، اخلالی در كار ما پیش نخواهد آورد و ما را به زمین نخواهد كوبید.
▪ مشكل دوم: مشكلات مربوط به هزینه و سرمایهگذاری
دومین مشكل اصلی زمانی كه ما یك فعالیت اقتصادی آنلاین را شروع میكنیم مشكلات مربوط به هزینه و سرمایهگذاری برای آن كار است. اگر ما دقت كافی را در این مورد نداشته باشیم این مشكل میتواند با در بر داشتن مخارج سنگین مانع مهمی در پیشرفت كار و گسترش آن باشد.
اولین موردی كه ما باید به آن توجه داشته باشیم این است كه سرمایه ما نه تنها برای شروع كار باید كافی باشد بلكه باید پتانسیل لازم سرمایهگذاری را برای ادامه و گسترش كار در اختیار داشته باشیم.
بعد از آن ما باید یك برنامه جامع تجاری و همچنین بودجه كافی برای ادامه كار داشته باشیم. با این روش میتوان به راهاندازی یك كسب و كار طولانی مدت و پرسود امیدوار بود. گذشته از این باید در نظر داشته باشیم كه یك فعالیت اقتصادی آنلاین، فعالیتی نیست كه سریع و بلافاصله به نتیجه و سوددهی برسد و به مدت زمان نسبتا زیادی برای رسیدن به سوددهی نیاز دارد.
برای دستیابی به موفقیت در یك كسب و كار تحت وب باید مدت زمان زیادی هزینه كنیم تا بتوانیم به نتیجه مطلوب دست یابیم. قبل از شروع به كار، مخارجی را كه ممكن است در راهاندازی و گسترش یك فعالیت نیاز باشد، مشخص كنید.
شما باید چه میزان هزینه برای عضوگیری و استخدام انجام دهید؟ چقدر پول باید صرف مخارج مربوط به تكنیكهای مختلف آگهی و بازاریابی برای فعالیت خود كنید؟ از چه روشهایی برای فروش و بازاریابی برای فعالیت خود استفاده و چهقدر برای این كار هزینه خواهید كرد؟ یك صفحه در Excel تهیه و مخارج مربوط به كسب و كار خود را در آن مشخص كنید. با انجام این كارها مشكل مربوط به پول و هزینه در میانهی راه شما را از فعالیت باز نخواهد داشت.
▪ مشكل سوم: مشكلات مربوط به زمان
راهاندازی یك كسب و كار اینترنتی كار آسان و سادهای نیست. این كار نیاز به كوشش فراوان، صرف انرژی زیاد و تلاش مستمر دارد تا بتوانید به نتیجه دلخواه خود دست یابید. هر چند شما زمان مورد نیاز برای دستیابی به نتیجه را مشخص نمایید ولی در زندگی انسان حادثههای غیر منتظرهای اتفاق میافتد كه پیشرفت فعالیت شما را با مشكل مواجه میسازد و از حركت به سمت جلو باز میدارد. شما باید برای این حوادث پیشبینی نشده را در مدیریت زمان خود برای این كار مد نظر قرار دهید.
شما باید مشخص كنید كه هر روزه چه كارهایی باید انجام دهید تا كسب و كار شما در مسیر هموار حركت نماید. حتا اگر كسب و كار شما یك فعالیت اقتصادی بسیار كوچك باشد شما باید مدیریت زمان را برای آن در نظر بگیرید. تهیه یك برنامه روزانه برای انجام كارهای مربوط به كسب و كار میتواند در این مورد به شما كمك زیادی بكند. لیستی از كارهایی كه باید انجام دهید برای خود تهیه كنید و اهدافی را كه برای دستیابی به آنها تلاش میكنید، مشخص نمایید.
این طرز تفكر كه همه كارها را یك جا انجام دهید اصلا ایده درستی نیست. انجام این كار شما را فرسوده و خسته خواهد ساخت و توان شما را خواهد گرفت.
همانند مدیریت مالی و هزینه، زمان خود را نیز مدیریت كنید تا بتوانید زمان لازم را برای سایر مسایل زندگی خود اختصاص دهید. شما باید زمان لازم برای كار روزانه، خانواده، دوستان، فعالیتهای ورزشی، تفریحات، استراحت و آرامش و ... را در این مدیریت زمانی در نظر بگیرید.
اگر فعالیت اقتصادی شما به صورت پاره وقت است به هیچ وجه برای تبدیل آن به یك فعالیت تمام وقت تلاش نكنید. شما اگر میخواهید سالم بمانید باید زمان خود را به خوبی مدیریت كنید. با انجام این اقدامات مشكلات مربوط به زمان را نیز در كسب و كار خود حل كردهاید.
▪ مشكل چهارم: مشكلات مربوط به آگهیهای تبلیغاتی
بازاریابی اینترنتی نیاز به انجام حجم وسیعی از آگهیهای تبلیغاتی دارد. اگر شما بخواهید كه مشتریان كسب و كار شما را به راحتی در اینترنت پیدا كنند و محصول یا خدمات شما را خریداری كنند باید به روشهای مختلفی نسبت به ارایه آگهیهای تبلیغاتی اقدام كنید.
لازم است كه متدهای مختلفی از روشهای دادن آگهی را فهرست كنیم و بعد از آن مشخص كنیم كه كدام یك برای كسب و كار ما بهترین است.
این كار چندان آسان نیست و میتواند بسیار هزینهبر باشد. خوب است بدانید كه راههای بسیار ارزان و یا حتا رایگانی برای تبلیغ محصول و یا خدمات وجود دارد و این راهها را پیدا كنید، در این صورت میتوانید به بقای كسب و كار خود امیدوار باشید.
نوشتن مقاله، ارسال خدمات خود به وبلاگها، لینكدادن صفحه وب و ... فعالیتهای مربوط به تبلیغ محصول است كه حتا یك سنت هم برای شما هزینه نخواهد داشت. اما این به تنهایی كافی نیست و ما باید از روشهای تبلیغاتی گوناگون كه نیاز به سرمایهگذاری نیز دارند استفاده كنیم به ویژه اگر ما سرمایه لازم برای هزینه در این مورد را داشته باشیم. شما میتوانید با چاپ مقالههای خود در مجلات و روزنامهها، همچنین در مجلههای الكترونیكی بازاریابی مناسبی برای خدمات خود انجام دهید.
میتوانید روشهای مختلفی را امتحان كنید تا سرانجام روشی را كه نتیجه بخش است، پیدا كنید. با زیاد كردن روشهای مورد استفاده شما به نتایج دلخواه در این زمینه خواهید رسید و بر این مشكل نیز به آسانی غلبه پیدا خواهید كرد.
▪ مشكل پنجم: مشكلات مربوط به مراجعه مردم و مشتریان به وبسایت شما
یكی از مهمترین چیزهایی كه سبب میشود كسب و كار اینترنتی شما پا برجا باشد مساله مراجعه مشتریان به وبسایت شماست. اگر قصد دارید كه كسب و كار اینترنتی شما سودآوری داشته باشد باید اقدامات لازم برای مراجعه تعداد زیادی از خریداریان اینترنتی به وبسایت خود را فراهم آورید.
مراجعه نكردن مشتریان به كسب و كار شما در اینترنت میتواند پیآمدهای سنگین و نگرانكنندهای برای شما به بار داشته باشد؛ بنابراین باید نهایت تلاش خود را برای بازدید مشتریان از وبسایتتان به منظور خرید محصول یا خدمات خود به كار گیرید. اگر وبسایت و خدمات شما ویژه و خاص نباشد مطمئنا در بازار رقابت تجارت اینترنتی ناكام خواهید بود.
یكی از بهترین كارهایی كه شما به این منظور میتوانید انجام دهید این است كه مقالههایی در مورد خدمات خود نوشته و همچنین لینكهای وبسایت خود را در صنفهای مربوط به كسب و كار خود ارایه دهید.
شما باید بازاریابی و ارایه مقالات خود را در سایتها و خدماتی ارایه دهید كه هزاران هزار بازدید كننده آنلاین دارد و این آگهیها را به صورت گسترده در شبكه اینترنت پخش كنید.
حتا میتوانید لینك خود را به انجمنها و سایتهای مختلف بحث و مناظرهی اینترنتی ارسال كنید. همچنین در وبلاگ سایر اشخاص میتوانید مطالبی مربوط به خدمات و محصول خود بنویسید.
لینك شما باید توسط موتورهای جستوجوی اینترنتی قابل دسترسی باشد تا افرادی كه خدمات شما را جستوجو میكنند، بتوانند به راحتا به وبسایت شما دسترسی داشته باشند. همچنین میتوان یك برای تشویق كاربران به مراجعه به سایت، خبرنامهای در وبسایت راهاندازی كرد. یا با همكاری سایر سایتها، لینكهای سایت خود را در آنها قرار دهید. در نهایت شما باید همیشه به دنبال راههای جدید برای افزایش مراجعه مشتریان به وبسایت خود باشید این امر درصد موفقیت فعالیت اقتصای شما را دو برابر خواهد كرد.
▪ مشكل ششم: تقویت ارتباط با مشتریان
زمانی كه شما در یك شبكه بازاریابی بزرگ فعالیت میكنید، شاید اصلیترین مشكل شما فراهم آوردن یك فضای ارتباطی مناسب باشد.
شما باید چشمانداز و دورنمای فعالیت خود را مشخص كرده و امكان انتقال آن را به مشتریان خود فراهم آورید. باید تلفنهای تماس خود را در اختیار مشتریان قرار دهید و تماسهای مكرر مشتریان خود استقبال كنید و زمان كافی برای ارتباط با كاربران خود در نظر بگیرید. در صورت نیاز میتوانید از یك دستیار در این مورد كمك بگیرید.
مشتریان شما باید بدانند كه شما ارزش زیادی برای آنها قایل هستید.
میتوان با كسانی كه پیشتر در زمینه كاری شما فعالیت كردهاند و یا اطلاعاتی در این زمینه دارند برای توسعه و تبلیغ خدمات همكاری كرد.
اگر شما خدمات پشتیبانی مناسب برای محصول خود ارایه دهید و نتایج استفاده از آن را به صورت مناسب در اختیار كاربران قرار دهید، مشكلات مربوط به تقویت ارتباط با مشتریان را به سادگی حل خواهید كرد.
▪ مشكلات هفتم: مشكلات مربوط به فروش
آخرین مشكل در مورد راهاندازی یك كسب و كار آنلاین موفق مساله فروش است. بعضی مواقع ما همه كارها را درست انجام میدهیم ولی به آن میزان فروشی كه مد نظرمان است، دست نمییابیم.
چگونه میتوان فعالیتهای مربوط به تبلیغات و ارایه آگهیهای تبلیغاتی و همچنین افزایش تعداد مراجعه مشتریان را به یك فروش مناسب سوق داد؟ چگونه میتوانیم مشتریان خود را حفظ كنیم كه در آینده برای خرید مجدد به وبسایت ما مراجعه كنند؟ و یا وبسایت و محصول ما را در برای دوستان و آشنایان خود تعریف و تبلیغ كنند؟
در بعضی از موارد این یك امر پیشبینی نشده است. اما كاری كه شما یقینا باید انجام دهید این است كه ارتباط تنگانگ خود را با مشتری حفظ كنید. این امر به جهش اقتصادی كسب و كار شما كمك شایانی میكند.
فهرستی از مشتریان خود تهیه كنید و در خبرنامه وبسایت خود قرار دهید. برای آنها پیامهای شخصی بفرستید و در مورد رضایت از محصول سوال و از پیشنهادهای آنها استقبال كنید.
سعی نكنید فقط محصولی را كه پشت تلفن از آن تعریف كردهاید، به آنها بفروشید. به مشتریان خود نشان دهید كه خواستهها و نیازهای آنها در مورد محصول دلخواهشان برای شما اهمیت دارد و سعی كنید تا آنجایی كه میتوانید آنها را از خود راضی نگه دارید.
به آنها نشان دهید كه چگونه محصول یا خدمات شما میتواند پاسخگوی نیازشان باشد و خواستههای آنها را ارضا كند. مشتریان شما باید بفهمند كه شما حاضرید در هر حال به آنها كمك كنید و در كنارشان باشید. روابط خود را با آنها صمیمانهتر كنید.
تا آن جایی كه امكان دارد در كسب و كار خود از نظرات و وجود آنها استفاده كنید. با برقراری یك ارتباط خوب با مشتریان میتوانید به مشكلات مربوط به فروش نیز فایق آیید.
- مقالات مرتبط: