اونس افزایش قیمت را ترجیح می‌دهد

اونس افزایش قیمت را ترجیح می‌دهد
پیش‌بینی‌ها در رابطه با قیمت طلا در شرایطی این روزها رأی به صعود قیمت این فلز گرانبها می‌دهند که بررسی روند تغییرات قیمت طی دو هفته گذشته نشان می‌دهد قیمت این فلز زرد لااقل در کوتاه‌مدت در مسیر رشد حمایت می‌شود.
پیش‌بینی‌ها در رابطه با قیمت طلا در شرایطی این روزها رأی به صعود قیمت این فلز گرانبها می‌دهند که بررسی روند تغییرات قیمت طی دو هفته گذشته نشان می‌دهد قیمت این فلز زرد لااقل در کوتاه‌مدت در مسیر رشد حمایت می‌شود.
آمارها مبین این واقعیت است که اونس طلا در فاصله ششم تیر ماه تا روز گذشته از هزار و 213 دلار به هزار و 330 دلار رسیده است که این موضوع حکایت از 9 درصد افزایش قیمت در مدت کمتر از یک ماه دارد. اما اینکه آیا این روند در ادامه روزهای پیش رو تداوم خواهد یافت یا خیر، بستگی به چند عمل اساسی دارد؛ نخست تصمیمات فدرال رزرو در مورد تداوم سیاست‌های انبساطی در ایالات متحده است که ابعاد روانی و عینی بازار را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد، به طوری که گزارش‌ها حکایت از افزایش دوباره واردات هند و خریدها در چین و همچنین تمایل صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری به خرید طلا دارند. این موضوع در دوره کاهش قیمت‌ها به صورت معکوس خودنمایی کرد و این مساله عاملی شد برای کاهش شدیدتر قیمت طلا در بازارهای جهانی. به عبارت دیگر همزمان با آغاز کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، تقریبا همین عوامل که اکنون قیمت را افزایش داده‌اند دست به دست هم داده و قیمت‌ها را در مسیر کاهشی هدایت کردند. 
در این وضعیت در دو هفته گذشته بارها مسوولان فدرال رزرو بر این نکته تاکید کرده‌اند که لااقل تا پایان سال برنامه‌ای برای توقف اجرای سیاست‌های مذکور ندارند و در نتیجه انتظار فعالان این بازار آن است که قیمت‌ها دوباره افزایش یافته و بر این اساس شاید تا حدود هزار و 400 دلار نیز برسد. البته قیمت طلا در این روزها نوسانی است و در طول یک دوره معاملاتی روزانه ممکن است افت و خیزهای متعددی را تجربه کند؛ اما روند این تغییرات و برآیند افت و خیزهای قیمتی نشان می‌دهند که میل طلا به افزایش قیمت است و تا زمانی که اتفاقی در این حوزه نیفتد قیمت‌ها به افزایش خود ادامه می‌دهند. یکی از موضوعاتی که ممکن است این روند را کند یا حتی متوقف کند انتشار آمار اشتغال ایالات متحده است که می‌تواند امیدواری‌ها به بهبود اقتصاد در این کشور و لزوم بازنگری در سیاست‌های خرید بدهی‌های آمریکا تقویت کند. به عبارت دیگر، قیمت طلا را می‌توان در صورتی دوباره کاهشی دانست که اقتصاد آمریکا بتواند بیش از انتظارات ظاهر شود و مدیران ارشد فدرال رزرو را متقاعد کند که بهتر است سیاست‌های انقباضی در این کشور اتخاذ شوند، در غیر اینصورت فعلا و در کوتاه‌مدت انتظارات افزایشی است. 
در این میان، اما تحلیلگران معتقدند افزایش خریدها در این فصل سال امری طبیعی است و نمی توان گفت تمام این تقاضای اضافی به دلیل اجرای سیاست‌های آمریکا است، چراکه همه ساله در این فصل سال خریدها به خودی خود افزایش می‌یابد. برخی دیگر نیز معتقدند وضعیت بازارهای سهام در شرایطی است که انتظار می‌رود استقبال از این بازارها دوباره افزایش یابد و انتظار این امر که ارزش دلار نیز در برابر سبدی از ارزهای معتبر افزایش یابد کم نیست و بر این اساس این احتمال وجود دارد که دوباره قیمت‌ها افت کنند. به عبارت دیگر پیش‌بینی اولیه آن است که قیمت‌ها افزایش می‌یابند، ولی احتیاط معامله گران ادامه دارد. تکنیکال‌ها نیز می‌گویند اگر قیمت‌ها از هزار و 350 دلار عبور کنند، مرز هزار و 400 دلار را نیز خواهند پیمود و در حقیقت این موضوع در حال حاضر در ‌هاله‌ای از ابهام است؛ چراکه با آن که قیمت به هزار و 340 دلار هم رسیده بود دوباره کاهش یافت. در این میان تصمیمات سرمایه‌گذاران نیز مهم است. افزایش قیمت‌ها در دوره‌ای تمایل به خرید را کاهش داده و همین امر نیز با اثرگذاری بر قیمت‌ها منحنی تغییرات بهای اونس را به سمت پایین می‌کشد و در این موقعیت دوباره شاهد تشدید تقاضا در بازار خواهیم بود، اما جهش قیمت‌ها نیاز به محرک‌های کافی و اطمینان از اقتصاد کلان جهان دارد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۸:۷:۵۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد