بازار سهام در دوراهی جذابیت و ترس

 بازار سهام در دوراهی جذابیت و ترس
 بورس تهران معاملات هفتگی خود را با افت ۵/ ۳ درصدی شاخص کل به پایان رساند و با واگذاری کانال ۴/ ۱ میلیون واحدی به استقبال هفته جدید می‌رود. تداوم افت قیمت گروه‌های بزرگ دلاری و غیردلاری و سرایت این وضعیت به گروه‌های کوچک بازار که در هفته‌های گذشته پرتقاضا بودند، سبب شد تا شاهد خروج ۲ هزار و ۶۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از گردونه معاملات سهام باشیم.

 بورس تهران معاملات هفتگی خود را با افت ۵/ ۳ درصدی شاخص کل به پایان رساند و با واگذاری کانال ۴/ ۱ میلیون واحدی به استقبال هفته جدید می‌رود. تداوم افت قیمت گروه‌های بزرگ دلاری و غیردلاری و سرایت این وضعیت به گروه‌های کوچک بازار که در هفته‌های گذشته پرتقاضا بودند، سبب شد تا شاهد خروج ۲ هزار و ۶۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از گردونه معاملات سهام باشیم. این مهم در شرایطی رقم خورد که با قرارگرفتن در اولین ماه زمستان، گزارش عملکرد میان‌دوره‌ای شرکت‌های بورسی روانه سامانه کدال می‌شود و تا به اینجای کار گزارش‌های مناسبی از سوی بنگاه‌های بورسی به بازار ارائه شده است.

در عین حال متغیرهای اثرگذار همچون نرخ دلار و قیمت کامودیتی‌ها در پاییز نیز ارمغان گزارش‌های قوی در این فصل را می‌دهد. با وجود این تداوم هراس از تجربه اصلاح چهار ماهه و وزنی که معامله‌گران به تکرار این تجربه می‌دهند سبب افزایش ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران شده است تا با احتیاط بیشتری به دادوستد سهام بپردازند.
لیست خرید بزرگان حقوقی

همان‌طور که اشاره شد در هفته گذشته مجددا شاهد افزایش فشار فروش از جانب سهامداران خرد بودیم. در این مسیر سهامی به ارزش ۲هزار و ۶۲میلیارد تومان تنها در بورس تهران از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار منتقل شد. بورس تهران در ۵ روز کاری این هفته شاهد ثبت خالص خرید مثبت از سوی بزرگان حقوقی بود. خریدی که برخی آن را به حمایت از بازار ارتباط می‌دهند و برخی آن را مرتبط با پول هوشمند این دسته از بازیگران سهام و شناسایی فرصت خرید در محدوده‌های جذاب قیمتی می‌دانند. در این میان بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در گروه‌های بزرگ کامودیتی‌محور رقم خورد. به‌طوری که گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۴۸۸ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. این روند در زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی با افزوده شدن سهامی به ارزش ۴۴۰ میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران عمده دنبال شد. پالایشی‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و خالص خرید ۴۳۹ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان حقوقی‌ها را در زیرمجموعه‌های خود ثبت کردند. دیگر گروه‌ کالایی که در لیست خرید بازیگران عمده قرار گرفت، سهام گروه محصولات شیمیایی بود که انتقال سهامی به ارزش ۱۵۳ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را تجربه کردند.

در کنار گروه‌های بزرگ دلاری، بزرگان غیردلاری نیز جایگاه خود را در سبد خرید حقوقی‌ها به دست آوردند. به این ترتیب در هفته گذشته سهامی از گروه خودرو به ارزش ۲۸۱ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان از سبد سهامداران خرد خارج و به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد. بانکی‌ها نیز در روندی مشابه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۸۴ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.
نقاط داغ معامله حقیقی

رفتار سهامداران حقیقی در بورس تهران همواره مورد توجه تحلیلگران قرار دارد. جایی که ورود پول‌های تازه‌نفس از سوی این دسته از بازیگران سهام به عنوان سیگنالی برای رشد قیمت سهام ارزیابی می‌شود. در هفته‌ای که گذشت با وجود پشت کردن بورس‌بازان حقیقی به گروه‌های بزرگ کالایی، اما کانه‌های فلزی شرایط متفاوتی را تجربه کرد و در اولویت نخست لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفت. به این ترتیب هفته گذشته در مجموع سهامی به ارزش ۳۱۱ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان در زیرمجموعه‌های معدنی، به سبد سهام بازیگران خرد بازار افزوده شد. کاشی و سرامیک دیگر گروهی بود که مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفت. این صنعت حتی در دوره اصلاحی شاخص‌های سهام نیز افت چندانی را تجربه نکرد و همچنان روزهای سبزی را پشت سر می‌گذارد. در هفته گذشته سهامداران خرد خالص خرید ۱۷۹ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان در گروه کاشی و سرامیک ثبت کردند.
نگاهی به تغییر مالکیت صنایع بورسی

در میان بانکی‌ها، هفته گذشته در مجموع ۴۰ میلیون سهم بانک پارسیان به پرتفوی گروه مالی پارسیان افزوده شد تا درصد مالکیت این شرکت در وپارس به ۹/ ۱ درصد افزایش یابد. شرکت گروه سرمایه‌گذاری تدبیر نیز در این هفته ۲۰۰ هزار سهم بانک پارسیان را از بازار جمع‌آوری کرد. این روند در پست‌بانک ایران با خرید حدود ۵/ ۹ میلیون سهم این بانک از صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی پست‌بانک ایران دنبال شد. ضمن اینکه حقیقی درصدی این بانک نیز در این هفته اقدام به خرید ۴۶۲ هزار و ۵۳۷ سهم «وپست» کرد. گروه سرمایه‌گذاری تدبیر در هفته گذشته در یک معامله بلوکی ۳۹۴ میلیون سهم بانک کارآفرین را نیز به پرتفوی خود افزود. در بانک سینا نیز صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی این بانک اقدام به جمع‌آوری ۷/ ۷ میلیون سهم این بانک از بازار کرد.

در سهام فولادی، یک شخص حقیقی به‌عنوان سهامدار درصدی در شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر اقدام به خرید ۲ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۹۵۳ سهم «کویر» کرد.

در میان دارویی‌ها نیز هفته گذشته، ۵۱۰هزار سهم لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی از سوی شرکت کوبل دارو خریداری شد. در شرکت سرمایه‌گذاری البرز نیز شرکت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران خرید ۳ میلیون سهمی را متقبل شد. در شرکت البرز دارو، شرکت سرمایه‌گذاری البرز ۳۰۰ هزار سهم به پرتفوی خود افزود. داروسازی فارابی نیز شاهد افزوده شدن یک میلیون و۳۴۷ هزار سهم خود به پرتفوی شرکت صندوق ضمانت صادرات ایران بود. صندوق سبدگردانی سهم آشنا یکم نیز به‌عنوان سهامدار درصدی دارویی لقمان، خرید ۴۱۰ هزار سهمی را ثبت کرد. در شرکت سبحان‌دارو، حدود ۶ میلیون سهم توسط شرکت سرمایه‌گذاری اعتلاالبرز و حدود ۵۱ میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری البرز خریداری شد. این دو سهامدار عمده به ترتیب خرید ۲/ ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار سهمی نیز در گروه دارویی سبحان ثبت کردند.

در معدنی‌ها نیز طی معاملات هفته گذشته، ۲/ ۴ میلیون سهم شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به پرتفوی گروه مالی سرمایه‌گذاری امید افزوده شد.

در گروه فلزات اساسی، شرکت کالسیمین شاهد خرید ۱۰۰هزار سهم خود از سوی شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه محوران بود. در شرکت باما اما ۲۹ میلیون سهم از سوی سهامدار عمده آن یعنی شرکت مبین متین آسیا به فروش رسید.

در گروه سیمان، آهک و گچ، یک میلیون سهم سیمان خوزستان به پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران افزوده شد. در سه شرکت سیمانی بهبهان، بجنورد و داراب نیز سهامداران عمده حقیقی فعال ظاهر شدند. در سیمان داراب یک میلیون و ۲۴۴ سهم و در سیمان بجنورد ۲۸۱ هزار سهم توسط اشخاص حقیقی خریداری شد. در سیمان بهبهان اما در مجموع ۱۰۶ هزار سهم از پرتفوی سهامدار عمده این شرکت که یک شخص حقیقی بود، خارج شد. در شرکت سیمان اصفهان، موسسه خیریه علی و حسین همدانیان، ۴۷۹ هزار سهم این شرکت را خریداری کرد. صندوق بازارگردانی سهم آشنا یکم دیگر سهامدار عمده «سصفها» بود که فروش ۱۹۲ هزار سهمی را رقم زد. در سیمان ایلام نیز سهامدار عمده در مجموع هفته فروشنده بود. به این ترتیب صندوق سرمایه‌گذاری سینابهگزین، در هفته گذشته ۱۸۷ هزار سهم «سیلام» را به بازار عرضه کرد. این روند در سیمان صوفیان با فروش ۳۰۰هزار سهمی از سوی گروه مالی بانک مسکن دنبال شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۷:۴۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد