چراغ سبز سهام به دولت جدید؟

چراغ سبز سهام به دولت جدید؟
شاخص‌کل بورس تهران در اولین روز معاملات پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و سپری‌شدن روند انتظاری و منفی هفته گذشته با چراغ سبز آغاز به‌کار کرد و با مشخص‌شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری با رشد نماگرهای اصلی خود همراه شد‌

شاخص‌کل بورس تهران در اولین روز معاملات پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و سپری‌شدن روند انتظاری و منفی هفته گذشته با چراغ سبز آغاز به‌کار کرد و با مشخص‌شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری با رشد نماگرهای اصلی خود همراه شد‌ به‌طوری‌که با پایان معاملات به ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه ۱۴ هزار و ۳۱۰ واحد افزوده شد و رشد ۲۵/ ۱درصدی را تجربه کرد. شاخص هموزن نیزکه در ابتدای معاملات برآیندی نزولی داشت، پس از آمدن آمار اولیه از انتخابات راه صعود در پیش گرفت و خود را به محدوده مثبت رساند به‌طوری که شاخص هموزن در نهایت رشد ۰۶/ ۰ درصدی را به ثبت رساند.
در مجموع رفتار بازار سرمایه و سهامداران همانند د‌وره‌های گذشته پس از اعلام رئیس‌جمهور منتخب با فضایی مثبت روبه‌رو بود. گویی که بخشی از ابهامات و فضای نااطمینانی پیش‌رو از بین رفته است. در حال‌حاضر ریسک‌های موجود به دو دسته داخلی و خارجی قابل‌تقسیم هستند که شامل نتایج مذاکرات وین و سیاست‌های داخلی پیش‌رو با توجه به تیم اقتصادی جدید خواهد بود چرا‌که نگرش اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند فضای بورس را با توجه به تصمیمات و جهت‌گیری‌ها رقابتی‌تر یا متمرکز‌تر کند و ابهامات باقی‌مانده را کنار بگذارد.

مالکیت ازآن حقیقی‌ها شد
پس از گذشت ۷ روز کاری مجددا نماگر خالص تغییر مالکیت از آن سهامداران حقیقی شد. اگر‌چه وزن خالص خرید حقیقی‌ها به ۱۴ میلیارد تومان بسنده کرد و عدد بزرگی را به‌خود اختصاص نداد اما نویدبخش حضور مثبت حقیقی‌ها برای ششمین‌بار در سال جدید است. این گروه از سهامداران به خرید سهم‌هایی از گروه محصولات شیمیایی، چند‌رشته‌ای صنعتی و بانک‌ها بیشتر توجه نشان دادند در حالی‌که فلزات اساسی، خودرو و سیمان در صدر لیست خرید سهامداران عمده بودند. بررسی داد و ستدهای  روز گذشته نشان از آن دارد که رقم ارزش معاملات خرد با رشد ۲۳ درصدی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به ۲هزار و ۹۴۹ میلیارد تومان رسید. از این میان گروه‌های «خودرو»، «فرآورده‌های نفتی» و «فلزات اساسی» به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به‌خود اختصاص دادند.

بازده هفتگی منفی بازار جهانی
بورس تهران با توجه به وزن بالای شرکت‌های کامودیتی‌محور همواره نیم‌نگاهی نیز به روند قیمت‌ها در بازار جهانی داشته است. این در حالی است که هفته گذشته برای فلزات اساسی چندان دلچسب به پایان نرسید. در این هفته فلزات با عقب‌نشینی روند اصلاحی در پیش گرفتند و از قله‌های اخیر خود فاصله گرفتند؛ به‌طوری که تغییر نزولی برخی قیمت‌ها در محصولات گروه فولاد و تا حدودی مس بیشتر جلب توجه می‌کند‌. مس و روی به ترتیب با بازده منفی ۵/ ۸ و ۷ درصدی در صدر افت قیمت قرار داشتند. این درحالی است که به اعتقاد برخی از اقتصاددانان این روند موقتی است و با مشخص‌شدن بودجه سال مالی آمریکا و احتمال تورمی بودن آن روند این بازار تغییر خواهد کرد. این موضوع اما دیروز با واکنش صفر بورس‌بازان مواجه شد تا خبرهای اثرگذار داخلی نقش پررنگ‌تری در تصمیم‌گیری صاحبان سرمایه ایفا کند.

ترین‌های صنایع
از نماد‌های تاثیرگذار در معاملات روز گذشته می‌توان به «فارس»، «شستا» و «فولاد» اشاره کرد که در مجموع موجب تاثیرگذاری مثبت ۴۴۲۹ واحدی بر شاخص کل بودند. اخباری که به گوش می‌رسد حاکی از آن است که «شستا» تا مرداد، افزایش سرمایه از محل تجدید‌ارزیابی دارایی را نهایی خواهد کرد که موجب تحرکات مثبت در این نماد شد. «غکورش»، «ولکار» و «شپنا» سه نماد پرتراکنش بورس در روز گذشته بودند. «غکورش» بر خلاف دو نماد دیگر در محدوده منفی داد و ستد شد. این نماد سومین عرضه اولیه سال جدید است که با شناسایی سود توسط سهامدارانش به عرضه‌کنندگان آن افزوده شد. روز گذشته باز‌هم پالایشی‌ها مورد توجه سهامداران واقع شدند. پس از اعلام شرکت پالایش و پخش مبنی بر کاهش نرخ نفت برای پالایشگاه‌ها، این شرکت‌ها یک به یک با ارسال اطلاعیه‌هایی روی سامانه کدال از تعدیل مثبت سود خبر دادند. این موضوع موجب افزایش تقاضا و ثبت بازده روزانه ۶/ ۲ درصد در گروه فرآورده‌های نفتی شد. همچنین در روزی که بیش از نیمی از گروه‌ها بازدهی مثبت داشتند گروه منسوجات با تک نماد «نمرینو» به علت دستورالعمل رفع گره عملیاتی با افت ۲۸/ ۹درصدی بیشترین بازده منفی را از آن خود کرد.

بورس شنبه از دریچه آمار
در روزی که هشتمین رئیس‌جمهور کشور مشخص شد، شاخص‌کل بورس تهران با رشد ۲۵/ ۱درصدی همراه شد، از ۳۲۱ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۴۶ سهم (۴۵ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۵۱ سهم (۴۷‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۴۶ نماد (۱۴‌درصد) صف خریدی به ارزش ۴۱۲ میلیارد تومان تشکیل دادند‌ اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش ۸۵ نماد بورسی (۲۶ درصد) به ارزش ۸۱۴ میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس رشد ۱/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۲۵ نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی ۴۷ سهم (۳۸ درصد) مثبت و ۷۳ سهم (۵۸درصد) منفی بود. در این بازار ۹ نماد (۷‌درصد) صف خریدی به ارزش ۲۰ میلیارد تومان تشکیل دادند اما ۴۶‌نماد (۳۷ درصد) نیز با صف‌فروشی به ارزش ۳۹۹ میلیارد تومان مواجه شدند.

بازار پایه نیز روز گذشته میزبان دادوستد ۹۵ نماد بود. در این میان ۲۷ سهم (۲۸درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد ۵۶ سهم (۵۹ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۱۳ نماد (۱۴درصد) صف‌خریدی به ارزش ۸/ ۳۸میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۵۵ نماد (۵۸ درصد) با ارزشی بالغ بر ۸۵۸‌میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۹:۴۹:۴۸ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد