ضعیف‌ترین هفته طلا در ۲۰۲۱

ضعیف‌ترین هفته طلا در ۲۰۲۱
طلای جهانی در ناامیدکننده‌ترین هفته خود در سال ۲۰۲۱ افتی ۱۰۰ دلاری را تجربه کرد. با رسیدن اخبار جلسه فدرال رزرو و افزایش واکسیناسیون، ارزش دلار به اوج دو ماهه خود رسید و در آخرین ساعات هفته ۳۲۱/ ۹۰ واحد را لمس کرد.

طلای جهانی در ناامیدکننده‌ترین هفته خود در سال ۲۰۲۱ افتی ۱۰۰ دلاری را تجربه کرد. با رسیدن اخبار جلسه فدرال رزرو و افزایش واکسیناسیون، ارزش دلار به اوج دو ماهه خود رسید و در آخرین ساعات هفته ۳۲۱/ ۹۰ واحد را لمس کرد. طلا نیز با این افت شدید طی دو روز کانال هزار و ۷۶۰ دلار در هر اونس را دید. به‌طور کلی عرضه در بازارهای جهانی در حال افزایش است. بازار کامودیتی‌ها، سهام و رمزارزها نیز با مواجهه با برنامه‌های فدرال رزرو، در معرض افزایش عرضه هستند.
باخت بازارها به برنامه افزایش نرخ بهره
با مشخص‌شدن جدول زمانی کاهش محرک‌ها و افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات‌متحده در شب چهارشنبه‌، گاوهای طلا بدترین هفته خود را در سال ۲۰۲۱ تجربه کردند. فلز زرد در پایان هفته، بعد از اعلام جدول زمانی فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره از سطح فعلی (صفر تا ۲۵/ ۰) به ۶/ ۰ درصد، از ساعت ۲۲ چهارشنبه روند نزولی خود را آغاز کرد و تا پایان هفته کاری در بازارهای جهانی، افتی ۱۰۰ دلاری و ۲/ ۵ درصدی را به خود دید. افتی که طلا را از قیمت هزار و ۸۶۰ دلار مستقیما به قیمت هزار و ۷۶۴ دلار رساند. اخبار افزایش نرخ بهره و غیرفعال کردن تدریجی محرک‌های اقتصادی، انتظارات را در بازارهای جهانی تغییر داد و شاخص ارزش دلار را صعودی کرد. شاخص دلار هم‌اکنون در بالاترین سطح دوماه خود یعنی ۳۲۱/ ۹۲ واحد قرار دارد. شاخص‌های تکنیکالی نیز برای دلار خوشایند هستند. دلار در انتهای هفته بالاتر از هر سه شاخص میانگین متحرک ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ روزه خود معامله شد. افزایش ارزش دلار اثر فراوانی بر ریزش طلا داشت، اما فشار فروش فعالان بازار را باید مهم‌ترین عامل این ریزش دانست.

اخبار افزایش نرخ بهره، ترس افزایش سپرده‌گذاری را به همراه دارد. چیزی که برای تحقق آن باید منتظر افزایش عرضه در بازارهای مختلف بود. احتمالا همین ترس افزایش عرضه در بازار، موجب ریزش اخیر بازارهای جهانی شد. ریزشی که نه‌تنها در بازار کامودیتی، بلکه در بازار سهام و بازار رمزارزها نیز به وضوح قبل مشاهده است. سخنان جیمز بولارد، رئیس بانک فدرال سنت لوئیس، یکی از ۱۲ شعبه فدرال رزرو در روز جمعه نیز، تا حدی به فشار بر طلا افزود: بانک مرکزی ممکن است مجبور شود به جای سال ۲۰۲۳، نرخ بهره را در سال آینده بررسی کند، زیرا تورم می‌تواند جلوتر از انتظارات و پیش‌بینی‌ها باشد. قبل از جلسه کمیته بازار باز فدرال، انتشار گزارش‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده و بالاتر بودن آن از انتظارات، باعث اقبال سرمایه‌گذاران و ایجاد چشم‌اندازی روشن شد.

صندوق‌های قابل‌معامله، بازیگران احتمالی طلا
کارستن فریتش، تحلیلگر کالاها در سامرزبانک آلمان در جدیدترین یادداشت کالای خود گفت جریان صندوق‌های قابل‌معامله (ETF) سهم بزرگی در مسیر قیمت طلا خواهند داشت. او گفت: «از نظر ما، رفتار سرمایه‌گذاران صندوق‌های قابل‌معامله تا حد زیادی مسیری را که طلا طی خواهد‌ کرد، مشخص می‌کنند. اگر آنها مسیر فروش را انتخاب کنند، طلا به مسیر نزولی خود ادامه خواهد داد. در این صورت، برخورد با کف قیمتی ماه مارس که هزار و ۶۸۰ دلار است دور از ذهن نخواهد بود. این در صورتی است که سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها این قیمت را سطح خرید خود بدانند.

فریتش افزود: «از طرف دیگر، قیمت طلا باید تثبیت شود و فقط در عرض چند هفته صعود دوباره خود را آغاز کند. اما اتفاقاتی همچون خروج چهار تن از بزرگ‌ترین صندوق‌ قابل‌معامله (SPDR Gold Trust) و ۳/ ۱ تن طلا از برخی دیگر صندوق‌ها می‌توانند هشدار‌دهنده باشند. با افت شدید طلا از زمان جلسه سیاست پولی فدرال رزرو، بانک آلمان اما همچنان در مورد طلا خوش‌بین است و هنوز هم این احتمال را در نظر دارد که تا پایان سال فلز زرد به قیمت ۲هزار دلار در هر اونس برسد. یک بازیکن اصلی طلا نیز در بازار فیزیکی غایب است. هند هنوز در تلاش برای مقابله با آخرین موج ویروس کرونا است و فروش فیزیکی طلا نیز به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است و حضور مجدد این بازیگر می‌تواند تغییراتی را در بازار جهانی طلا به همراه داشته ‌باشد.

موانع سخت بیت‌کوین برای صعود
بیت‌کوین حتی در شرایطی که دلار آمریکا در بازار ارز با توجه به چشم‌اندار نرخ بهره فدرال رزرو در حال افزایش است، در کانال‌های قیمتی آشنا در حال معامله است. بزرگ‌ترین رمزارز پس از اعلام جدول زمانی فدرال رزرو با افتی ۵ درصدی به ۳۸ هزار دلار رسید. با نزدیک‌تر شدن به آخر هفته این رمزارز روند نزولی خود را ادامه داد و تا کانال ۳۵ هزاردلاری نیز حرکت کرد. این محدوده قیمتی محدوده‌ای آشنا برای معامله‌گران است. اخبار ناخوشایند نرخ بهره برای سرمایه‌گذاران در دو روز گذشته و تلاش بیت‌کوین برای عبور از یکی از مهم‌ترین مقاومت‌های پیش‌رو، امید را برای سرمایه‌گذاران کم کرده بود که خبری از سمت چین بر این آتش دامن زد. دولت چین در استان سیچوان واقع در جنوب غرب چین که یکی از مهم‌ترین مراکز استخراج رمزارز در این کشور است، سیاست‌های محدودکننده خود را به اجرا درآورد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۹:۱۴:۲ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد