انتظارات فعالان بازار سرمايه از دولت جديد

انتظارات فعالان بازار سرمايه از دولت جديد
پس از آنكه هفته گذشته علي طيب‌نيا به عنوان وزير جديد امور اقتصادي و دارايي معارفه شد، فعالان بازار سرمايه ايران صبح ديروز گردهم آمدند تا در چهاردهمين صبحانه كاري، مطالبات خود را از دولت تدبير و اميد مطرح كرده و البته انتقاداتي جدي را نسبت به نهاد ناظر اين بازار مطرح كنند.
پس از آنكه هفته گذشته علي طيب‌نيا به عنوان وزير جديد امور اقتصادي و دارايي معارفه شد، فعالان بازار سرمايه ايران صبح ديروز گردهم آمدند تا در چهاردهمين صبحانه كاري، مطالبات خود را از دولت تدبير و اميد مطرح كرده و البته انتقاداتي جدي را نسبت به نهاد ناظر اين بازار مطرح كنند.
اين گردهمايي كه از ساعت 7 صبح روز سه‌شنبه آغاز شده بود، با استقبال كم‌سابقه اهالي بازار سرمايه مواجه بود، نشستي كه البته غيبت مديران سازمان بورس و اوراق بهادار در آن نمود زيادي داشت، ولي يكصدوپنجاه نفر از فعالان بازار سرمايه، كارگزاران و ديگر بازيگران بازار سرمايه در آن حضور داشتند.
در اين نشست بازيگران بازار سرمايه ايران اعم از نماينده حسابرسان، تا دبيركل اسبق بورس و نماينده بازار سرمايه در مجلس شوراي اسلامي، دغدغه‌هاي خود درباره اوضاع و احوال كنوني بازار را مطرح كردند و خواستار تغيير و تحولاتي اساسي در نهاد ناظر بازار سرمايه شدند.
در اين نشست كه لشگر بلوكي مسوول دفتر وزير اقتصاد و دكتر نيكزاد مشاور وي در آن حضور داشتند، پس از استماع دغدغه‌ها و انتقادات فعالان بازار سرمايه مقرر شد كه گزارش برگزاري اين جلسه تقديم وزير اقتصاد و دارايي شود تا براي حل چالش‌هاي موجود بازار سهام ايران چاره‌انديشي شود.
اما مهم‌ترين انتقاد واردشده توسط اهالي بازار سرمايه در اين جلسه نسبت به مداخلات غيرمنطقي و نظارت‌هاي فراتر از آنچه كه در قانون پيش‌بيني شده توسط سازمان بورس بود، تا جايي كه عبده‌تبريزي مي‌گويد در اين بازار هر كس بايد سر جاي خودش بنشيند از جمله نهاد ناظر بازار.
براي تغييرات مديريتي در بورس لابي كنيد
اما قبل از اظهارات عبده‌تبريزي، محمد حسن‌نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی در اين جلسه سخنراني كرد. او كه خود پيش از نمايندگي در مجلس يك شركت كارگزاري را اداره مي‌كرد و در واقع نماينده بازار سرمايه‌اي مجلس شوراي اسلامي است، در اظهارات خود به تحولات مثبت رخ داده در بورس طي چند سال گذشته اشاره كرد و گفت: بازار از زمان دکتر عبده که استاد همه ما هستند، تقویت شد از جمله تدوين قانون بازار سرمایه و نقشی که بورس، بازی می‌کرد. در زمان 8 ساله دولت احمدی‌نژاد کارهای بزرگی انجام شد، ولی باید ادامه پیدا کند، چون آن چیزهایی که باید وجود داشته باشد، نیست. من چیزهایی که در رای اعتماد مطرح کرده بودم را دوباره مطرح می‌کنم و انتظاراتی نیزاز دوستان دارم.
وی اظهار كرد: یک ایراد بزرگ که باید از آقای احمدی نژاد می‌گرفتیم این بود که سیستم مدیریتی ایشان آتش نشانی بوده، یعنی یک روز احساس می‌کرد مسکن مشکل دارد، ورود پيدا می‌کرد و مشکلات مسکن را حل می‌کرد. یک روز احساس می‌کرد نرخ بهره مشکل دارد، می‌رفت سراغ نرخ سود را حل می‌کرد و هیچ وقت فکر نمی‌کرد اینها به همدیگر مرتبط هستند.
حسن نژاد افزود: ما باید به دنبال این باشیم که بازار سرمایه اصلاح شود. واقعیت این است که اگر تولید خوب نشود، بازار سرمایه ای در کار نخواهد بود. دو سال گذشته واقعا وضعیت خراب بوده، بورس رشد کرده ولی واقعیتش این بود که سال 90 ارزش بازار 120 میلیارد دلار بود، الان شده است 90 میلیارد دلار، یعنی دقیقا شاخص 3-2 برابر شده است، ولی همه ما در بورس از لحاظ ارزش واقعی دارایی‌ها ضرر کردیم.
نماینده مردم مرند در مجلس شوراي اسلامي گفت: ما باید دنبال این باشیم که اقتصاد خودمان را درست کنیم که خود به خود بورس هم درست می‌شود. دوم اینکه تغییر نگرش در دولت نسبت به بازار سرمایه باید اتفاق بیفتد. وی ادامه داد: واقعیت این است که بازار ما شاخص محور شده است، یعنی همه به دنبال این بودیم که اگر تورم هست، اگر رشد اقتصادی منفی است، اگر بیکاری وجود دارد، با بالا بردن
شاخص‌های بورس نمی‌توان گفت که شاخص، دماسنج اقتصاد است، شاخص مثبت است پس وضع مردم هم خوب است.
وی به وظیفه اصلی بازار سرمایه، یعنی تامین مالی اشاره کرد و گفت: مگر ما در این بورس چقدر افزیش سرمایه داریم. در اين بازار ما 2000میلیارد تومان هم تامین مالی نکردیم. این بورس چه کمکی به اقتصاد مملکت کرده است، چه کمکی به خانوارها کرده، فقط من فروختم و شما خریدید یا بالعکس.
وی گفت: دو تومان پولی که بین ما رد و بدل شده است از لحاظ کلان، اقتصاد هیچ منفعتی نبرده است. حالا انتظار ما از دولت این است که این نگرش عوض شود، بازار سرمایه در اقتصاد نقش بازی کند، نه در سرمایه عده‌ای مثل 100هزار نفر یا 200هزار نفر.
حسن نژاد اظهار كرد: پیرو صحبتی که با دکتر آخوندی (وزير جديد مسكن) داشتیم، بحث ایشان هم این بود که می‌خواهیم کلیه تامین مالی پروژه های راه و شهرسازی را در بورس وارد کنیم. اگر این اتفاق بیفتد که دوستان باید کمک کنند، هم از لحاظ ابزار مالکیتی و هم ابزارهای بدهی، بورس رشد خواهد کرد.
وی افزود: بحث دیگر که بازار را اذیت می‌کند، بحث سهام عدالت است. سهام عدالت واقعا نگذاشت خصوصی سازی اتفاق بیفتد. خصوصی‌سازی یعنی اینکه مدیریت باید خصوصی‌سازی شود، حالا مالکیت علنا خصوصی سازی شده، ولی مدیریت دولتی است؛ یعنی همان سیستم در غالب های دیگر با تفکر دولتی دولت. این اتفاق نمی‌گذارد بازار رشد کند.
وی گفت: در راستای رفع چگونگی معامله سهام عدالت باید قانون را اصلاح کنیم تا خصوصی سازی واقعی اتفاق بیفتد. بحث نهادهای مالی هست مثل شستا، صندوق بازنشستگی کشوری، اینها متعلق به بازنشستگان هستند ولی پول برای بازنشسته ها در حیاط خلوت درست شده است.
وی افزود: هرکسی در مجلس رای نمی‌آورد، می‌رود در يكي از مجموعه‌هاي بزرگ اقتصادي. این اتفاق بدی است که در سال 1400 باید کل بودجه را بفروشیم برویم شستا که پول بازنشسته‌ها را پرداخت کند.
وی به مدیران و فعالان بازار در خصوص مشکلات بازار سرمایه اظهار كرد: هر مشکلی در بازار سرمایه وجود دارد برای ما طرح بنویسید تا در مجلس رای‌گيري كنيم.
وی با اشاره به مشکلات پیش آمده سال گذشته بر سر پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها
گفت: با وجود مشکلات پیش آمده یک نفر پیدا نشد که یک سند به ما بدهد با ناظر بازار سرمایه بیاییم و بگوییم که ما وظیفه نظارتی داریم. آقایان بورس، اگر شما نمی‌توانید کار کنید، چرا در باز و بسته کردن‌ها دخالت می‌کنید، در گزارش‌های ما دخالت می‌کنید، در حالی که این وظیفه نهاد ناظر نیست.
حسن نژاد گفت: متاسفانه هیچ کس گزارشی به ما نداد که بتوانیم فردا به عنوان یک سند استفاده کنیم و در مجلس بیاوریم.
وی اظهار كرد: ما از ريیس سازمان انتظار نداریم، چون کارمند دولت حساب می‌شود. مسلما هرچه دولت می‌آورد، می‌پذیرد ولی در مساله پالایشگاهی‌ها ایشان حق ندارد دخالت کند. ما رفتیم دعوا کردیم، یک‌سری مصاحبه کرده بودیم، ولی همه خریداری کرده بودند. به نوبه خود احساس عذاب وجدان می‌کردم که حالا دوستان رفته‌اند خریده‌اند و این مصوب شده‌است و دارند ضرر می‌کنند.
او گفت: در چنین شرایطی نه کانون، نه نهادهای سرمایه‌گذاری، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و کسی گزارشی ارائه نمی‌دهد. این اتفاق نشان می‌دهد که یک‌سری دوستان درگیر روزمرگی شده‌اند. به این دقت نمی‌کنیم که اگر آن اصل قضیه را درستش نکنیم، هرچقدر بدویم به جایی نمی‌رسیم.
وی در پایان به تعیین هیأت مدیره و ريیس سازمان بورس، تثبیت یا تغییر آنها اشاره کرد و گفت: الان باید بزرگان بازار، در این حوزه فعال شوند. ولی چیزی که ما می‌بینیم هیچ لابی صورت نمی‌گیرد. به نظر من فعالان بازار سرمایه هم در مدیریت سازمان بورس و هم در پتروشیمی که خیلی تاثیرگذار است، باید دیدگاهشان را بگویند و افراد شایسته ای را انتخاب کنند تا به نفع روند کلی بازار سرمایه کشور باشد.
هر كس سر جاي خودش برگردد
اما شايد تندترين اين انتقادات توسط حسين عبده‌تبريزي دبيركل اسبق سازمان كارگزاران بورس مطرح شد.
او با اشاره به اينكه نياز اوليه بازار سرمايه، تجهيز سرمايه است، گفت: اين را بايد محور و شاخصي براي عملكرد بورس قرار دهيم كه ما چقدر توانستيم در جذب مردم عادي به بازار كمك كنيم، در اين بحث عرضه‌هاي اوليه و جذب شركت‌هاي خصوصي مهم هستند.
حسين عبده‌تبريزي افزود: نكته جالب اينجا است كه در حال حاضر شركت‌هاي خصوصي احساس نمي‌كنند نيازي به بورس دارند. ما در طول تمام اين دوره يك شركت نتوانستيم به بورس جذب كنيم و اين موضوعي است كه بايد اصلاح شود.
وي به مشكل نقدينگي نيز اشاره كرد و در ادامه گفت: نقدينگي مشكلي است كه همه از آن اطلاع داريم و به‌گونه‌اي بايد به بخش واقعي اقتصاد هدايت شود. الان اقتصاد مالي شده و پول بين دارايي‌هاي مالي به ‌طوري كه مي‌چرخد از سهام بازار ثانويه به بخش سفته‌بازي مي‌رود، از سفته‌بازي به بخش مسكن و از بخش مسكن به طلا و از طلا به ارز و از ارز مي‌آيد به سفته‌بازي مسكن. از آنجا دوباره به بازار ثانويه مي‌رود و به بخش واقعي اقتصاد منابع اعتمادي ندارند.
اين كارشناس خبره بازار سرمايه ادامه داد: طبيعي است اگر پول بين يك مشت كاغذ بگردد، فايده‌اي براي بخش واقعي اقتصاد ندارد. از اين نظر كه چطور منابع به سمت توليد واقعي محصولات يعني بين دارايي مالي و دارايي واقعي پول رفت و برگشت داشته باشد، اين موضوعي است كه به بازار اوليه برمي‌گردد. عمده دوستان به ضعف بازار اوليه اشاره كردند. توقع ما از وزير اقتصاد و دولت هم اين است كه منابع را هدايت كنيم به سمت توليد. بعضي از وزرا اعلام مواضع كردند و آقاي آخوندي درخواستش اين بود كه ما در حوزه طرح‌هاي راه و حمل‌و‌نقل كمك كنيم و حوزه جديدي است. در خيلي از حوزه‌هاي حمل‌و‌نقل مخصوصا حمل‌و‌نقل ريلي نياز به سرمايه‌اي است كه مي‌تواند در كوتاه‌مدت هم جواب دهد، مثل قطار.
وي گفت: در عين حال آقاي زنگنه هم نياز به بازار سرمايه را كاملا احساس كردند، البته بازار پول و سرمايه مكمل هم هستند و نمي‌بينم كه بازار پول بزرگ باشد. همانند بسياري از كشورهاي توسعه‌يافته مثل ژاپن در بازار سرمايه نسبت به بازار پول هيچ حساسيتي نداريم و هر دو بازار به هم كمك مي‌كنند.
عبده‌تبريزي افزود: همانطور كه در بازار سرمايه قيمت سهم يك بانك را به درستي تعيين مي‌كنيد و سهامداران نيز به آن بانك اقبال مي‌كنند، اين نوع تقسيم‌بندي پول و سرمايه اعتباري است و تقسيم‌بندي ماهوي نيست و كه هيچ اشكال ندارد با محوريت بانك‌هاي تجاري بازار سرمايه‌مان را گسترش يا توسعه دهيم.تامين سرمايه‌ها، كارگزاري‌ها و بانك‌هاي تجاري به همديگر كمك مي‌كنند.
وي در‌خصوص اظهارات حسن‌نژاد، نماينده مردم در مجلس، در مورد لابي كردن براي مديران آينده نهاد ناظر بازار سرمايه گفت: درخواست ما اين است كه هر كس جاي خودش برگردد، بانك برود جاي خودش. بازار سرمايه سر جاي خودش به عنوان مقام ناظر و مقام اجرايي هم سر جاي خودش. مقام ناظر حق ندارد به من بگويد در مجمع سودم را چطور تقسيم كنم. كجاي دنيا مقام ناظر مي‌گويد سودت را اين قدر تنظيم كن وگرنه امضا نمي‌كنم. هر كسي به حوزه كار خودش بايد برود. دبيركل اسبق بورس ادامه داد: در اين گونه موارد مجمع تصميم‌گيرنده است.
عبده‌تبريزي گفت: اين موضوع بايد حل شود. مثلا مقام ناظر ساندویچ فروش‌ها وزارت بهداشت است، ولی این نهاد ناظر به آنها نمی‌گوید چه ساندویچی تهیه کن. ما هم، چون در بازار سرمايه مي‌خواهيم محصولاتمان را به همه بفروشيم مقام ناظر داريم ولي اين به اين معني نيست كه وارد معاملاتمان شود. سازمان از كجا حق پيدا كرده كه بگويد كسي مالك است و كسي مالك نيست، من حق دارم تا زماني‌كه عليه من حكمي نداده مالك شوم و اين بايد اصلاح شود.
وي افزود: حوزه‌هايي كه به حقش تعرض شده اين حق بايد برگردد حتی به آنهايي كه اسمشان مجري است و اجراكننده هستند. مورد ديگر صندوق بازنشستگي و تامين اجتماعي است. همان‌طور كه گفته شد همه موافقيم همه اين سرمايه‌گذاري‌ها ،پول بانك، پول بيمه و پول صندوق بازنشستگي و پول شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، پول‌ريز است. دارندگان پس‌اندازهاي بزرگ به دارايي واقعي تبديل كردند و توليد مي‌كنند. آنها دنبال همين پول‌هاي‌ ريزند. بنابراين هيچ‌كدام ما مخالف نيستيم از اينكه به عنوان بخش خصوصي مدرن نهادهاي عمومي صندوق‌هاي بازنشستگي حتما بايد 30 الي 40 درصد مالكيت در بازار سرمايه داشته باشند و هيچ مشكلي در آن نيست.
اين چهره پيشكسوت بورس بيان كرد: اتفاقا مشكل اين است كه اين كار را نكردند. صندوق بازنشستگي يكي از حوزه‌هاي بحران جديد ماست و يكي از آقايان در اين 2، 3 ماه اخير 500 ميليارد تومان وام گرفت از بانك رفاه و 500 میلیارد تومان هم بهترین دارایی‌اش را فروخت و 1000 میلیارد تومان پرداخت کرد و الان مهمتر اينكه ما هم‌اكنون در صندوق تامين اجتماعي پول نداريم و به سال 1400 هم نمي‌رسد.
وي گفت: براي نمونه دفترچه صندوق بازنشستگي فولاد را نه جايي قبول مي‌كنند و نه مي‌تواند حقوق بازنشستگي را پرداخت كنند.
وی گفت:اگر همین روند ادامه پیدا کند باید 40 الی 50 درصد از بودجه عمومی را به صندوق‌ها بدهیم. وی با طرح اين سوال كه چگونه است که یک صندوق بازنشستگی مثل هما 3000 نفر به آن پول می‌دهند و 10,000 نفر دارند از آن پول می‌گیرند و چطوری می‌تواند هم خانواده خودش را اداره کند و هم 3 برابر خودش بازنشسته‌ها را اداره کند، گفت: طبیعی است صندوق‌های بازنشستگی بحران دارند اما اینکه باید مالک باشند در بازار هیچ شکی نداریم. اما کدام صندوق بازنشستگی باید مالک باشد. کدام صندوق وقفی، کدام صندوق سرمایه‌گذاری باید مالک باشد. کدام سازمان خیریه باید مالک باشد. دولت اگر خیلی خوب اداره می‌کرد صندوق‌های بازنشستگی به این جا نمی‌رسید. الان وقت این است که بچه‌ها و همکاران مالی، آدم‌ها و مديران حرفه‌اي اين صندوق‌ها را اداره كنند و صندوق‌ها را در مسير درستي هدايت كنند. تا دهه 60 صندوق‌ها چون  دولتي است سود به آن تعلق نمي‌گرفت. پول صندوق كه در بانك ملي بود مي‌گفتند چون اين صندوق دولتي است و نمي‌گفتند اين پول دولت نيست و پول بخش خصوصي و مردم است.
از طلا گشتن پشيمانيم...
در ادامه برگزاري اين صبحانه كاري، غلامحسین دوانی حسابرس پیشکسوت که در این نشست حضور داشت، بیان کرد: حضور مردم و شعارهای آنان در روز پیروزی کاندیدای آنها نشان‌دهنده آن است که خواسته مردم صرفا جابه‌جا‌يی مسوولیت از احمدی‌نژاد به دکتر روحانی نیست، بلکه «شعار تغییر» دو کلمه اصلی آوای مردمی است که در هشت سال اخیر زیر ضربات سنگين یارانه هدفمند با امواج سهمگین نرخ تورم، بیکاری، فشار و رکود اقتصادی، سفره معیشتی خود را هر روز کوچک‌تر می‌یابند.
رییس هیات مدیره موسسه حسابرسی و خدمات مالی دایارایان افزود: در هر انتخاباتی کاندیداها براساس یک برنامه، شخص اقتصادی- سیاسی مورد قضاوت شهروندان قرار می‌گیرند. اگرچه همه کاندیداهای انتخاب اخیر فاقد یک برنامه روشن اقتصادی بودند اما آقای دکتر حسن روحانی به لحاظ ارائه کلیاتی مورد توجه قرار گرفت.
وی گفت: بازار سرمایه جزئی از اقتصاد کشور است و نه همه آن، از اين رو باید نخست راهکارهای برون رفت از معضلات اقتصادی را طراحی كرد، سپس به مقوله حمایت از بورس پرداخت. معیار ارزیابی بورس نمی‌تواند فقط شاخص باشد، کما اینکه شاخص 60 هزار واحدی اقتصاد در کما به سر می‌برد و به همین دلیل این گمان وجود دارد که شاخص مشکل‌دار است.
وی ادامه داد: حسابداران رسمی بخشی از بازیگران بازار سرمایه و اقتصاد کشور در چارچوب شفاف سازی و اعتماد بخشی قرار دارند. دولتی که جامعه حسابداران رسمی را به وجود آورده و در واقع به آنان اعتماد کرده نمی‌تواند هرروز به بهانه‌های مختلف این اعتماد را خدشه دار سازد.
وی همچنین گفت: کار به جايی رسیده که گفته می‌شود هرکس جلوی وزارت دارايی قدم زده باشد، می‌تواند تقاضای عضویت در جامعه حسابداران رسمی را مطرح كند. حال اگر قرار باشد هر وزیری هرروز با عناويني مختلف اساسنامه جامعه را در غیاب شورای‌عالی جامعه اصلاح کند، پیشنهاد دارم جامعه را منحل و یک جامعه گوش به فرمان درست کنند!! قرار نیست هر شخص، نهاد یا سازمانی بتواند به عنوان مقامان ناظر، شئون جامعه را به بازی بگیرند و مثلا سطح اهميت گزارشات حسابرسی به دلخواه حضرات تعریف شود.دوانی اظهار كرد: در چنین حالتی حسابرسان می‌گویند «از طلا گشتن پشیمانیم، مرحمت فرموده ما را مس کنید.» اما در رابطه او با انتظارات اهالی بازار سرمایه حداقل انتظار مردم یا به قول معرف «کف مطالبات بازیگران بازار سرمایه» را در 33 بند مطرح كرد كه مهم‌ترين آن حسابرسي از عملكرد 8ساله دولت احمدي‌نژاد بود.
كارگزاران، بيشتر مشاركت داده شوند
اما روح‌الله میرصانعی دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار هم يكي ديگر از سخنرانان اين گردهمايي بود. لازم است که در مجموعه راهبردی بازار سرمایه و نظارتی و مدیریتی بازار سرمایه به نظرات سرمایه‌گذاران و نهادهای مالی توجه ویژه‌ای شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر هم سرمایه‌گذاران حقیقی و هم نهادهای سرمایه‌گذاری هم کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه،  تشکل‌های حرفه‌ای و صنفی دارند. شاید مناسب نباشد در شورای عالی بورس که ليدر بازار سرمایه است ما حداقل نظرات این فعالان را داشته باشیم این در حالی است که عملا اکثریت کار توسط اینها انجام می‌شود.
وی افزود: ما در شورای عالی بورس فقط یک نماینده از کانون‌ها داریم، البته ساز و کارهایی دیده شد برای سه نفر از نمایندگان خبره‌ای که از طرف وزیر اقتصادی و دارایی معرفی می‌شوند که این انتخاب‌ها با پیشنهاد کانون‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای باشد.
وی اظهار امیدواری کرد: این افراد از دل بازار بیرون بیایند و با هماهنگی و مشورت کانون‌‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای ورود پیدا کنند. تا بتوانند منافع افراد درگیر در بازار را در اجرای عملیات بازار پیگیری کنند. وی همچنین گفت: اعضای فعال در این کانون‌ها افراد با تجربه و تحصیل کرده‌ای هستند که تجارب آنها بسیار ارزنده است. اگر قرار است تمرکز‌زدایی در بازار سرمایه صورت گیرد و تمام تصمیمات در یک نقطه جمع نشود به نوعی باید به نظرات تشکل‌های صنفی بها دهیم. میر صانعی اظهار كرد: خوشبختانه یکی از اصل‌هایی که توسط دولتمردان در این چند روز شنیده می‌شود همین است. شنیدن صدای تشکل‌های خصوصی،  حرفه‌ای و صنفی. امیدوارم در بازار سرمایه اين موضوع جا بیفتد و توسعه پیدا کند. دبیرکل کانون کارگزاران گفت: نظرات کانون کارگزاران پیرامون بازار سرمایه طی نامه‌ای به دولت اعلام شد. امیدواریم به طور جزئی‌تر ورود پیدا کنیم.
فرصت بهبود را از دست ندهيد
بهروز خدارحمی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران هم در اين نشست به عنوان ميزبان به ایرادسخن پرداخت و گفت: معتقديم مهم‌ترين وظيفه همه ما در دوران بسيار خطير گذر، به ویژه در راستای زنده نگه‌داشتن اميدي كه به تدبير اقتصادي است، اجتناب از تنگ نظري و انتقاد‌ناپذیری است و جایگزینی آن با بهره‌مندي از همه ظرفيت‌هاي سخت افزاري،  نرم‌افزاري،  مغز‌افزاري و سازمان افزاري.
وی افزود: بدون مشاركت همه خبرگان و بدون ياري همه فعالان بازار سرمايه،  رسيدن به سرمنزل مقصود (که پاره‌ای از آن در برنامه راهبردی وزیر محترم اقتصاد در بخش بازار سرمایه نوید داده شده) اگر بعيد نباشد بسيار دور از دسترس خواهد بود.
وی اظهار كرد: لازم است همانگونه كه در استقبال از سرمايه‌گذاران خرد و كلان در بازار سرمايه،  توجه به گرايش فكري،  اعتقادي و احيانا حزبي افراد ملاك نيست در اداره بازار و انتخاب مديران و كارشناسان نهادهاي مختلف نيز نبايد و نشايد كه سليقه‌هاي يك طيف حاكم شود و بازار سرمايه كشور از پتانسيل ساير گرايش‌ها محروم شود. اين موضوع با توجه ويژه به جامعه كوچك و نوپايي كه در حوزه مالي كشور داريم نمود و ضرورت بيشتري پیدا می‌کند.
خدارحمی گفت: بسياري از فرآيندها و پروسه‌هاي نوشته و نانوشته ولي جاري در تعامل مشاركت كنندگان در بازار با همدیگر،  ارکان و با نهاد ناظر،  با هدف روانسازی و چابک سازی نياز به بهبود (BPI) و در برخی بخش‌ها بازمهندسي(BPR) دارد. به صورت خاص نگاه بعضا مداخله‌جويانه در بعضی بخش‌های بازار سرمايه لازم است هرچه زودتر به نگاه ارشادي همراه با تدوین قوانین بازدارنده تبديل شود و اين محقق نمي‌شود جز با به خدمت گرفتن مديران با تجربه و دلسوز و آشنا به بازار سرمايه.
وی ادامه داد: ضروری است پس از اصلاح معدود اما اثرگذار روال‌هاي غيرشفاف و بدون استناد حاكم بر بازار سرمايه و اجتناب از شائبه‌های استفاده تفسير به راي گونه قوانين و دستورالعمل‌هاي موجود، براي همراهي و پشتيباني بیشتر همه اهالي بازار سرمايه،  نخست مشاركت جدي و اثر بخش آنها و نمايندگان نهادهاي مختلف را در تدوين لوايح جديد داشته باشيم، سپس مباني نتيجه گيري و دلايل و پشتوانه نظري قوانين،  مقررات و دستورالعمل‌ها را به جهت همدلی و تعلق و همراهی بیشتر، منتشر و به اطلاع همه ذي‌نفعان برسانيم.
دبیرکل اين تشكل خودانتظام بازار سرمايه گفت: همچنین در کلیه موضوعاتی همچون حاکمیت شرکتی،  شفافیت،  حسابرسی داخلی و کلیه مباحث جدیدی که انتظار داریم نهادها و فعالان بازار سرمایه به سمت پیاده سازی آن حرکت کنند،  خود به عنوان ارکان بازار سرمایه و نهادهای مجری و ناظر الگوی مناسبی برای سوق دادن سایرین تلقی شویم.
وی همچنین گفت: بالاخره معتقديم لازم است آنقدر در حوزه فرهنگ‌سازي و ارتقاي فرهنگ سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه تلاش كنيم كه با شهامت از ورود آگاهانه خانوارها به بورس ياد كنيم و نگران آثار اجتماعي احتمالي حاصل از خروج بي دليل آنان در آینده نباشيم.
دولت در بازار سرمایه مداخله نکند
دکتر علی رحمانی، مدیر عامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران هم در این نشست به لزوم راه اندازی بورس ارز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر باید بورس ارزی در کشور وجود داشته باشد، زیرا با وضعیت فعلی و نوسانات نرخ ارز سرمایه گذاران خارجی از ریسک ارزی بالایی برخوردارند.
وی راه‌اندازی بورس کشورهای اسلامی را از دیگر اقدامات لازم در حوزه بازار سرمایه دانست و گفت: در گذشته قرار بود بورس کشورهای اسلامی راه‌اندازی شود تا درصدی از سهام کشورهای اسلامی در آن مورد معامله قرار گیرد، اما ترکيه با این موضوع مخالف و معتقد بود که با راه‌اندازی این بازار نقدینگی در بورس استانبول کاهش می‌یابد، ولي راه‌اندازی بورس کشورهای اسلامی ایده خوبی است و می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.
رحمانی با بیان اینکه قانون بازار اوراق بهادار قانون بسیار خوبی است و باید به آن ارزش داده شود، خاطرنشان کرد:‌ ما از دولت خواستار مداخله در امور بازار سرمایه نیستیم و باید کمک کنیم نهادهای مردم نهاد در بازار سرمایه تقویت شوند.
وی به ایجاد مرکز ملی بزرگ در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت:‌در حال حاضر به یک مرکز مالی بزرگ در بازار سرمایه نیاز داریم و ایجاد این مرکز باید مورد توجه قرار گیرد.
فضای بسته رسانه‌ای، باز شود
در پایان این نشست نیز عضو سابق شورای اطلاع‌رسانی بورس به نقش رسانه‌ها در بازار سرمايه اشاره کرد و گفت: وظیفه اصلی رسانه‌ها انعکاس اخبار واقعی مربوط به بازار است. به طوری که در سال‌های اخیر نقش قابل توجهی در توسعه فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه داشته‌اند و مردم را بیش از گذشته با سرمایه‌گذاری در بورس آشنا کرده‌اند. در این بین، اخباری هم باید منتشر شود که به مذاق برخی افراد خوش نمی‌آید، اما اگر این اخبار منعکس نشود دولتمردان و نمایندگان مجلس چگونه از فضای حاکم بر بازار سرمایه خبردار شوند و اثرات تصمیم‌های سایر بخش‌ها بر بازار سرمایه را کجا متوجه شوند.
امیر آشتیانی با انتقاد از محدودیت فضای رسانه‌ای حاکم بر بازار سرمایه گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر فضای رسانه‌ای مناسبی برای بیان واقعیت‌ها، کاستی‌ها و نقاط ضعف حاکم بر کل بازار سرمایه وجود نداشته است و اگر کوچک‌ترین انتقاد یا نظری در این خصوص از سوی مدیران یا کارشناسان یا حتی اصحاب رسانه ارائه می‌شد، با برخورد مواجه می‌شد.
وی افزود: شکایت، گلايه و جوابيه‌هاي پي‌درپي از رسانه‌های مکتوب و مجازی توسط سازمان بورس فضا را برای انتقاد محدود تر کرده و شاید مدیران ارشد بازار سرمایه توان شنیدن آن را ندارند.
عضو سابق شورای اطلاع‌رسانی بورس، فعالان حاضر در جلسه را خطاب قرار داد و گفت: به دلیل شرایط موجود، فعالان بازار سرمایه انتقادهاي خود را از بورس به طور آشکار بیان نمی‌کنند، در مصاحبه‌ها از سازمان بورس و رویه‌های نظارتی آن گلایه می‌کنند، اما اجازه انتشار آن را به خبرنگاران نمی‌دهند یا حاضر به بیان این انتقادها از زبان خودشان نیستند. چرا‌که نگران برخوردها و موقعیت کاری و حرفه‌ای خود هستند.
وی اظهار كرد: امیدواریم در دولت جدید اتفاقی که برای رسانه‌ها در دولت نهم و دهم رخ داد تکرار نشود. در آن زمان ابتدا همه وزارتخانه‌ها شکایت خود را از رسانه‌ها پس گرفتند، ولی با گذشت زمان برخورد با رسانه‌ها تشدید شد. عضو سابق شورای اطلاع رسانی بورس گفت: در طول 8 سال گذشته اتفاق خوبی که برای بورس افتاده این است که از بعد رسانه‌ای و انعکاس، بورس كه نماد لوکس‌گرایی تلقي مي‌شد، فضایی برای سرمایه‌گذاری مردم معرفی شده است و هم‌اکنون مردم بورس را به عنوان فرصتی کارآ برای سرمایه‌گذاری موثر می‌دانند. پس با کمی دقت نظر در مي‌يابيم که باید از این قشر که بی‌ادعا و با شرایط سخت خدمت می‌کنند تشکر کرد نه اقدامي ديگر.
آشتیانی اظهار امیدواری کرد: فضای تک‌صدایی موجود در بازار سرمایه با همت همه مدیران و فعالان دلسوز این بازار کنار گذاشته شود و برای انعکاس واقعیت‌های بازار در جهت بهبود در این زمینه تلاش شود.
عضو سابق شورای اطلاع‌رسانی بورس در پایان ابراز امید واری کرد که این رویه‌ها تغییر کند و دست کمک به سوی رسانه‌ها تنها در زمانی که شاخص‌ها منفی می‌شوند دراز نکنیم و بپذیریم در رونق بازار هم رسانه حق نقد دارد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۷:۵:۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد