دل‌‌‌نگرانی از استراتژی مسوولان در بورس و قیمت‌گذاری دستوری

دل‌‌‌نگرانی از استراتژی مسوولان در بورس و قیمت‌گذاری دستوری
نامه‌‌‌‌نگاری نهادهای مالی بازار سرمایه با رئیس‌‌‌ دولت سیزدهم مبنی بر اینکه با قیمت‌گذاری دستوری و رانت‌‌‌جویان در نظام تولید و توزیع کشور مقابله شود، بحث بر سر کاهش قیمت سیمان و هویج و پیش‌بینی درباره آینده شاخص بورس در روزهای آینده از موضوع‌‌‌هایی بود که در جمع توییتری بورسی‌‌‌ها و اقتصادی‌‌‌ها درباره آن صحبت می‌‌‌شد

نامه‌‌‌‌نگاری نهادهای مالی بازار سرمایه با رئیس‌‌‌ دولت سیزدهم مبنی بر اینکه با قیمت‌گذاری دستوری و رانت‌‌‌جویان در نظام تولید و توزیع کشور مقابله شود، بحث بر سر کاهش قیمت سیمان و هویج و پیش‌بینی درباره آینده شاخص بورس در روزهای آینده از موضوع‌‌‌هایی بود که در جمع توییتری بورسی‌‌‌ها و اقتصادی‌‌‌ها درباره آن صحبت می‌‌‌شد. در رابطه با موضوع قیمت‌گذاری دستوری، پیام الیاس کردی از فعالان حوزه بورس در توییتر خود نوشت: «[مسیر] قیمت‌گذاری دستوری را تمام دولت‌های قبل شما رفتند، اشکالی ندارد شما هم بروید اما این را خوب بدانید، دیگر این اسب زخمی را فرصتی برای شلاق نمانده!» در رابطه با قیمت‌گذاری دستوری و موضوع سیمان هم حسن کاظم‌‌‌زاده از دیگر فعالان حوزه بورس در صفحه خود نوشت: «یکسری از دوستان تابلوی قرمز سیمانی‌ها را گذاشته‌‌‌اند به عنوان نتیجه قیمت‌گذاری دستوری. نتیجه قیمت‌گذاری دستوری، کاهش تولید سیمان و به مرور نایاب شدن آن است.
این قرمزی تابلو در مقابل اون هیچی نیست.» در کنار این موضوع‌‌‌ها، کاربران زیادی چشم‌‌‌انتظار مذاکرات بین‌المللی برجام و قیمت ارز هستند. و البته ناامیدی و آنچه کاربران آن را فضای مبهم معرفی می‌کنند در فضای توییتر فارسی به شدت دیده می‌شود. صحبت درباره قیمت‌‌‌ کالاهای روزمره و بالا رفتن قیمت ارز و طلا از یکسو و از سوی دیگر وضعیت سهامداران در بورس و استراتژی دولت سیزدهم در این خصوص از جمله موضوع‌‌‌هایی است که کاربران درباره آنها می‌‌‌نویسند و در کنار دیگر موضوعات روز که تمامی ندارد، آنها را پیگیری می‌کنند.  از موضوعات دیگر هم پرداختن برخی از کاربران به صحبت‌‌‌های علی نیکزاد بود. مهدی رباطی، رئیس هیات‌مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران در صفحه خود خطاب به نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: «ورود کالا به بورس باعث گرانی نمی‌شود، بلکه بورس رانتی که به دلیل نظام چندقیمتی وجود دارد و ما‌به‌التفاوتی که در حال حاضر به جای سهامدار به جیب دلال می‌رود را عیان می‌کند. مقصر را در مدل حکمرانی اقتصادی بجویید.» اما در آخرهفته‌‌‌ای که گذشت برخی از نماینده‌‌‌های مجلس شورای اسلامی در توییتر روز شلوغی داشتند. چند نفری از آنها‌‌‌ها در صفحه‌‌‌های شخصی خود در شبکه ‌‌‌اجتماعی توییتر درباره طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نوشتند. یکی از این افراد محسن زنگنه بود. او درباره این طرح نوشت: «طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار یک قدم بزرگ در جهت رفع تعارض منافع و بهبود فضای کسب و کار است. شرایط و مرجع احراز صلاحیت متقاضی در امور وکالت، سردفترداری و کارشناس رسمی و سایر مشاغل بدون تغییر خواهد ماند و فقط محدودیت تعداد حذف شده، شفافیت و تسریع در اعطای مجوز صورت می‌گیرد.»

یکی دیگر از نماینده‌‌‌های مجلس شورای اسلامی هم که در رابطه با طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در صفحه خود توییتی منتشر کرد، محمدحسین حسین‌‌‌زاده بحرینی بود. او با اشاره به این طرح نوشت: «مهم‌ترین اقدام تقنینی مجلس برای روان‌سازی فضای کسب و کار کشور است. از نمایندگان مردم که با درک اهمیت موضوع به فوریت آن رای دادند، متشکرم. این طرح، اقتصاد ایران را از بند دیوان‌‌‌سالاری فاسد و توسعه‌‌‌ستیز، رهایی خواهد بخشید.» برخی از کاربران با بازنشر این توییت یا در قسمت نظرات به این مساله پرداخته بودند که مشکل در نبود قانون نیست بلکه در اصلاح فرآیندهاست. و به این نکته اشاره کرده بودند که درگاه صدور مجوز فقط در اختیار وزارت صمت باشد تا بتواند پایش، رصد و سیاستگذاری کند و اتحادیه‌‌‌ها هم تفکیک رسته‌های شغلی را ریزتر و دقیق‌تر کنند. اما درباره توییت‌‌‌هایی که در آخرهفته‌‌‌ای که گذشت مورد توجه کاربران علاقه‌‌‌مند به مباحت اقتصادی قرار گرفت، نوشته مسعود خوانساری، ‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بود. او در صفحه شخصی خود در شبکه ‌‌‌اجتماعی توییتر نوشت: «رشد تورم ظرف ۵ سال با اقتصاد ایران چه کرد؛ میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در سال ۱۳۹۵ در تهران ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که در شهریور امسال به ۳۱‌میلیون تومان رسیده است.»

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۷:۳۴:۲ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد