نوسانات طلا رفت و برگشتی شد

نوسانات طلا رفت و برگشتی شد
صعود هیجانی در بازار بیت‌کوین

بیت‌کوین توانست بار دیگر به مرز ۵۰ هزار دلاری نزدیک شود. بعد از افت بازار سهام طی روزهای اخیر و افزایش گمانه‌زنی‌ها از تورم پیش‌ روی اقتصاد ایالات‌متحده، ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری به این حوزه و پیشینه رفتاری بازار در ماه‌های پایانی سال، موجب شد بزرگ‌ترین ارز دنیای دیجیتال بار دیگر بتواند با رشدی بیش از ۵ درصد در مرز ۵۰ هزار دلار قرار بگیرد. آلت‌کوین‌ها اما هنوز رشد خود را آغاز نکرده‌اند. اتریوم با وجود رشد ۵/ ۲ درصدی بعدازظهر دیروز در کانال ۳ هزار و ۴۰۰ دلاری معامله می‌شد.
صعود هیجانی در بازار بیت‌کوین
اونس جهانی نیز با آغاز معاملات در هفته جدید، با وجود نوسانات به نسبت شدید و افزایش انتظارات تورمی تا ساعت ۳ بعدازظهر دیروز رفتاری نزولی داشت. طلا روز دوشنبه را در کانال هزار و ۷۶۰ دلاری آغاز کرد، اما در این روز تا هزار و ۷۷۵ دلار نیز پیش رفت، اما در پایان روز دوباره در نقطه آغاز خود آرام گرفت. روز سه‌شنبه نیز با افزایش مجدد شاخص دلار آمریکا و افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده، طلا افتی ۵ دلاری را تجربه کرد.
اوج‌گیری دوباره بیت‌کوین؟
بزرگ‌ترین ارز دنیای دیجیتال بار دیگر به مرز ۵۰ هزار دلار بازگشت. با افت اخیر بازار سهام، به نظر می‌رسد جریان سرمایه به سمت ارزهای دیجیتال تغییر جهت داده است و در همین راستا بیت‌کوین طی ۶ روز گذشته توانست با رشدی تقریبا ۲۰ درصدی به مرز روان‌شناختی ۵۰ هزار دلاری بازگردد. بیت‌کوین به تازگی از بازارهای ضعیف سهام جدا شده و این گمانه‌زنی را ایجاد کرده است که این ارز دیجیتال ممکن است در حال شروع به جلب تقاضا به عنوان یک دارایی پناهگاه امن باشد. این در حالی است که در این مدت شاخص معیار وال‌استریت، S&P ۵۰۰، ۶/ ۲ درصد کاهش یافت و به ۴ هزار و ۳۰۰ واحد رسید. کارشناسان ارزهای دیجیتال می‌گویند آخرین روند بیت‌کوین ناشی از ذخیره ارزش جذاب رمزارزها، ادامه ورود نهادهای مالی به بازار ارزهای دیجیتال و گمانه‌زنی‌ها راجع به فعالیت ایالات‌متحده روی صندوق معامله آتی بیت‌کوین (ETF) است. در ادامه به دلایل بنیادی رشد اخیر بیت‌کوین اشاره می‌شود.
نظرسنجی فدرال رزرو نیویورک که اخیرا منتشر شده است نشان می‌دهد که انتظارات تورمی در سال آینده برای دهمین ماه متوالی در ماه آگوست به ۲/ ۵ درصد افزایش یافته است. انتظارات تورمی در سراسر منطقه یورو نیز در حال افزایش است. در این شرایط سرمایه‌گذاران باهوش به دنبال فرصت‌های فرار از تورم هستند. دارایی مشترکی که به ذهن آنها خطور می‌کند، بیت‌کوین است؛ چرا که بیت‌کوین تنها دارایی است که دولت‌ها یا بانک‌های مرکزی کنترلی روی آن ندارند. این انتظارات تورمی می‌تواند فشار بیشتری را بر بازار سهام وارد کند که این می‌تواند جریان سرمایه را به نفع ارزهای دیجیتال تغییر دهد.
از طرف دیگر بسیاری از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری یا سبد دارایی‌های دیجیتال خود را تشکیل داده‌اند یا در حال تشکیل آن هستند. شرکت‌هایی مثل گری‌اسکیل که در این زمینه پیشگام بود، به تقلید از آن در حال ورود به اکوسیستم ارزهای دیجیتال هستند. از طرف دیگر حافظه تاریخی فعالان بازار نشان می‌دهد ارزهای دیجیتال معمولا سه ماه پایانی سال، افزایش قیمت‌های قابل توجهی را محقق می‌کنند. این اتفاقات در کنار گمانه‌زنی‌ها از تشکیل صندوق معاملاتی آتی بیت‌کوین توسط فدرال رزرو موجب شد مسیر بیت‌کوین برای صعود هموارتر شود.
تغییر کانال فلز زرد
طلای جهانی نیز هفته خود را پرنوسان اما نزولی آغاز کرد. در حالی که انتظارات تورمی روز به روز در حال افزایش است، اما دلار آمریکا و نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات‌متحده در این هفته مخصوصا در روز گذشته صعودی شدند تا اونس جهانی طی این دو روز افتی هرچند اندک‌ را تجربه کند. طلا در روز دوشنبه از هزار و ۷۶۰ دلار مسیر خود را آغاز کرد، اما با وجود نوساناتی ۲۰ دلاری در پایان در قیمت آغازین خود آرام گرفت. در روز سه‌شنبه اما طلا نوساناتی نزولی داشت.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۹:۳۴:۵۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد