ویلیام هولت ، دیوید پاکارد ، بنیانگذاران HP

ویلیام هولت ، دیوید پاکارد ، بنیانگذاران HP
تاريخ پرفراز ونشيب شركت HP يا HEWLETT-PACKARD ، برای میلیون ها مصرف کننده محصولات متنوع این شرکت در اقصی نقاط جهان ، معرف نقش تاثیرگذار دو مدير موفق اخرین سده هزاره دوم است .

تاريخ پرفراز ونشيب شركت HP يا HEWLETT-PACKARD ، برای میلیون ها مصرف کننده محصولات متنوع این شرکت در اقصی نقاط جهان ، معرف نقش تاثیرگذار دو  مدير موفق اخرین سده هزاره دوم است .  ويليام (بيل) هيولت (WILLIAM (BILL)HEWLETT) و ديويد پكارد (DAVID PACKARD) هر دو دانشجوي رشته مهندسي برق دانشگاه معتبر استانفورد (Stanford.edu) بودند. همانند جری یانگ و دیوید فیلو موسسان Yahoo! یا لری پیج و سرگئی برین ، رهبران موفق Google  ، پایگاه آشنایی رهبران اچ پی نیز ، استانفورد بود. بزرگانی که از دانشگاه استانفورد به دنیای کسب و کار دیجیتالی معرفی شده اند ، کم تر از بزرگان دانشگاه هاروارد و ام آی تی ، نظیر بیل گیتس و استیو بالمر ، نبودند. موفقیت دانشگاه های مهندسی امریکا در آموزش و پرورش مغزهای خلاق جهان دیجیتال ، ارمغانی غیر قابل انکار و قابل ستایش برای دنیای دیجیتالی امروز است . ویلیام و دیوید ، بر اساس ان چه از قراین و شواهد پیدا ست ، پای درس پروفسور فرد ترمن (FRED TERMAN) استاد ممتاز استانفورد و بنیان گذار دره سیلیکون ،  با هم آشنا شدند و تحت نظارت و هدايت او قرار گرفتند. آنها در سالهاي پاياني دانشگاه بر روي ساخت يك منبع ساده و دقيق سيگنال هاي فركانس پايين يعني نوسان ساز صدا كار مي كردند؛ همان چيزي كه بعدها به عنوان اولين محصول شركت آنها به بازار عرضه شد. گرچه پس از فراغت از تحصيل، ديويد پكارد مدتي درجنرال الكتريك مشغول كار شد اما مجدداً نزد پروفسور ترمن برگشت و در آزمايشگاه او مشغول به كار شد و خيلي زود با توصيه و تشويق او، به همراه دوست صميمي و همدوره اي خود، ويليام هيولت كسب و كار تازه اي را راه انداختند. آنها براي نامگذاري شركت كه HP يا PH باشد سكه به هوا انداختند و بدين ترتيب در سال 1939 ميلادي تنها با سرمايه 538 دلار و كار در محل يك گاراژ، فعاليت شـركتي آغاز شد كه امروزه درسطح بين المللي، مدرنترين تجهيزات فناوري اطلاعات را توليد مي كند.

هيولت و پكارد براي شروع كارشان، گاراژ منزل اجاره اي خود را به كارگاه تبديل و ساخت تجهيزات الكترونيكي را دنبال كردند؛ گاراژي كه اگر يك ماشين در آن پارك مي كرد كار متوقف مي شد- اين گاراژ هم اكنون نه تنها به عنوان محل تولد شركت HP ، بلكه به عنوان خاستگاه و نماد تاريخي محل تولد «دره سيليكون» - بزرگترين منطقه فناوري كاليفرنيا و قطب صنعت الكتـــرونيك در دنيا - شناخته مي شود و این فقط مرهون تلاش های ویلیام و دیوید است !

این سرمایه 500 دلاری نبود که پس از گذشت 5 دهه ، فقط 7 صفر کم ارزش روبروی آن قرار گرفت ! بلکه دانش ، تعهد به خلاقیت و پشتکار هدفمند در قالب خلق کسب و کاری با اشل جهانی بود که جایگاه امروز اچ پی را در کنار بزرگان صنعت آی تی جهان قرار داده است . زوج کارآفرین هیولت و پکارد ، بی شک  به عنوان یکی از معماران شاخص سازمان دیجیتالی جهان کنونی ، به شمار می روند و از آن ها به عنوان اسطوره های خلاقیت الکترونیکی و از بازیگران عصر دیجیتال هزاره سوم ، نام می برند. شرکت هیولت – پکارد  بر اساس اعلام مجله مشهور فورچون در سال 2000 میلادی ، با 48 میلیارد دلار درآمد ، رتبه سیزدهم پر درآمد ترین شرکت های آمریکایی را به خود اختصاص داد که یک شانزدهم این مبلغ ، به عنوان سود خالص اچ پی اعلام شد. در سال 2006 نیز ، این شرکت با دو رتبه ارتقا ، به یازدهمین شرکت پر سود آمریکا نائل شد. شرکت هیولت و پکارد ، توانست با فروش فوق العاده 86 میلیارد دلار ، هم چنان بخشی از دنیای سخت افزار را تحت سیطره خود قرار دهد. اگر چه سود  های خالص و  میلیاردی شرکت اچ پی هر ساله در حال کاهش است و اخراج هزاران کارمند شرکت ، همواره در دستور کار رهبران اچ پی قرار گرفته است ، اما این مسئله عاملی بر افول فروش جهانی و موفق محصولات ان ، به شمار نیامده است. راه کسب و کار در عصر دیجیتال را می توان از تجربه ها و برنامه های ارزنده و جامع این دو زوج موفق ، فرا گرفت . اسطوره های دنیای اچ پی ، اصول بازیگری در این پهنه دیجیتالی را به کار آموزانی که خواهان فراگیری درس های بزرگ و راهگشا هستند ، می آموزند.

درحين جنگ جهاني دوم، هيولت به خدمت وظيفه رفت و كار اداره شركت به عهده پكارد بود. دراين مدت شركت پيشرفت كرد و كاركنان آن از 17 نفر به 250 نفر رسيد و صدها محصول توليد مي كرد. سال 1965 ميلادي تعداد كاركنان به 7500 نفر و محصولات به 1500 نوع رسيد. در سال 1989 ميلادي شركت با 82000 نفر پرسنل و توليد 10000 نوع محصول، 30 ميليارد دلار فروش سالانه داشت. در سال 1997 ميلادي درآمد شركت با 121900 نفر پرسنل به 42/9 ميليارد دلار بالغ گشت. هم اكنون اين شركت با 140000 نفر پرسنل و بازار 62 ميليارد دلاري و حضور در 140 كشور جهان، يكي از قدرتهاي اصلي صنعت رايانه محسوب مي شود.(2)

شركت HP تپنت هاي زيادي درمورد محصــــولات مختلف نظير ژنراتورهاي نوسان ساز&&، اسيليتورها و ساير تجهيزات الكترونيكي به نام خود به ثبت رسانده است. شركت محصولات متنوعي را طي اين 60 سال به بـــــازار عرضه كرده است كه از آن جمله مي توان به ابداع و عرضه انواع چاپگر ليزري جوهرافشان در دهه 80 ميلادي و ابداع و عرضه رايانه هاي شخصي TOUCH-SCREEN اشاره كرد.

اما شركت HP علاوه بر اينها، به دليل توانايي در راهبري خوب كاركنان و تاثير مثبت بر اجتماع، به عنوان يك مدل موفق از مديريت شــركت مطرح است. اين مدل موفق براي كسب و كار و فرمول جذاب براي موفقيت، از همان ابتدا الگوي تمام عيار ساير شركتهاي دره سيليكون شد.

بايد اذعان كرد كه بسياري از شركتهايي كه امــــروزه در زمينه كسب و كار رايانه فعاليت مي كنند با دست مرداني اداره مي شوند كه در شركت HP رشد كرده اند و راه و روش هيولت و پكارد را مي شناسند؛ از آن جمله است استيو وزيناك كه يكي از كاركنان HP بود و اساساً مدل رايانه اپل I را اوبراي HP پيشنهاد كرد و سپس از شركت جدا شد؛ و يا استيوجابز كه شركت رايانه اي اپل را تاسيس كرد.

مدل مديريتي و راهبردي HP كه متكي و متعهد به نوآوري، مشتري مداري و ارتباطات است «راهHP »&،(THE HP WAY) ناميده مي شود؛ مدلي كه علي رغم بيش از 65 سال فعاليت و تغييرات مداوم، هنوز موفق باقي مانده است، درحالي كه در اين مدت شركتهاي بسياري مضمحل شده اند.اصول اين رويكرد مديريتي در ميراث مكتوب ديويد پكارد يعني كتاب «راه HP: چگونه هيولت و من شركت خود را ساخته ايم» ارائه شده است.[3] پايه هاي مدل عبارت است از:

- اعمال مديريت از طريق حضور در محل انجام فعاليتها و نظارت بر آنها (MANAGEMENT BY WALKING AROUND) ؛

- تمركز بر رضايت كاركنان به عنوان منبع موفقيت شركت؛

- وجود ارتباط باز بين مديران و كاركنان.

به هر حال،  هيولت و پكارد با فكر و همت خود در تاسيس و اداره شركت HP، محيطي را آفريدند كه همگان باور كردند كه مي توان كار را از يك شركت كوچك آغاز و با آموزش مناسب كاركنان، آن را به يك شركت بزرگ و موفق تبديل كرد. آنها همواره سعي مي كردند محصولي بسيار كيفي عرضه كنند و فرهنگ صــــداقت را در عرصه سازمان بگسترند و ايده هاي جديد را بيابند. همين روحيه سبب شده كه امروزه بيش از 30 درصد نمونه ها و تجهيزات صنعت رايانه كه درحال آزمايش براي بهره برداري است از شركتهايي باشند كه در اين فضا رشد يافته اند؛ فضايي كه بيش از 60 سال عرصه شديد رقابتها بوده است.

درباره پکارد

ديويد پكارد در سال 1912 ميلادي در كلرادو زاده شد. پدرش وكيل و مادرش  معلم دبيرستان بود و هر دو تحصيلكرده دانشكده كلرادو. بودند .  او خيلي زود علاقه خود را به علم و مهندسي نشان داد: تجربه منفجر كردن اشياء- به همين جهت يك بار نزديك بود انگشتان خود را از دست بدهد- پس از آن آرام تر شد و به ساخت راديوهاي دستي به عنوان يك تجربه ايمن تر روي آورد . در دبيرستان درهمه چيز برتر بود: انجام تكاليف مدرسه، ورزش و رهبري.  در سال 1930 در رشته مهندسي برق دانشگاه استنفورد مشغول تحصيل شد. در آنجا نيز به فعاليتهاي ورزشي ادامه داد و مرد سال رشته فوتبال و بسكتبال دانشگاه شد. اما در اواخر دانشگاه ناگهان ورزش را كنار گذاشت و بيشتر بر روي درس تمركز كرد. در دانشگاه با دانشجوي ديگر مهندسي برق يعني ويليام هيولت كه هر دو از دانشجويان ممتاز پروفسور ترمن بودند آشنا شد و همين آشنايي به تاسيس شركت HP انجاميد. او همواره دو واقعه را در زندگي خود موثر مي دانست.

اولين واقعه شركت در تور آشنايي با دانشگاه استنفورد در سال 1929 ميلادي بود كه تصميم او را براي ورود به اين دانشگاه راسخ كرد. دومين واقعه آشنايي با پروفسور ترمن در دانشگاه بود. پكارد خودش اعتقاد داشت که اين فرد بود كه آتش علاقه مرا به الكترونيك شعله ور ساخت و هم  او بود كه بعدها من و هيولت را تشويق كرد كه براي خود دنبال كسب و كار برويم». پس از فراغت از تحصيل، چندسالي در شركت جنرال الكتريك مشغول به كار شد با حقوق ماهيانه 90 دلار. هنگامي كه در سال 1938 ميلادي اين شغل را رها كرد و با پژوهش های 42 دلار در ماه به آزمايشگاه ترمن در استنفورد برگشت همه او را احمق خواندند. اما او يك سال بعد در سال 1939 ميلادي به همراه دوست و همدوره اي خود، هيولت، شركت Hp را تاسيس كرد. او درسال 1993 ميلادي به عنوان رئيس هيئت مديره بازنشسته شد، پستي كه 27 سال در آن حضور داشت و از آن پس با احترام كامل به عنوان مدير افتخاري شركت شناخته مي شد.

پكــارد در سال 1969 ميلادي در راه كسب و كار رايانه وقفه اي انداخت، زيرا وزير دفاع وقت از او خواست به واشنگتن بيايد و به عنوان معاونش خدمت كند. از همانجا بود كه او به حوزه فناوري عمق دريا علاقه مند گشت. البته دو دخترش در ايجاد علاقه او به علم زيردريا نقش داشتند. آنها هر دو بيولوژي زيردريايي مي خواندند و به پيشنهاد آنها بود كه خانواده پكارد آكواريمي بي مانند ساختند كه موجودات زيردريا را با رفتارهاي طبيعي نشان مي داد. پكارد خود تجهيزات آن را طراحي كرد. آكواريم در سال 1948 ميلادي براي بازديد عموم گشايش يافت و با توسعه عجيبي كه يافت در سال 1987 ميلادي مركز تحقيقات و توسعه اقيانوس شناسي از آن متولد شد.

پكارد در 77 سالگي تصميم گرفت اقيانوس شناسي بخواند در مركز تحقيقات اقيانوس شناسي كارهاي بديعي در زمينه توسعه تجهيزات در عمق زيردريا انجام داد. او حامي فرستادن ابزار و نه افراد به زير دريا بود. او به دنبال ابزاري بود كه بتوان با آن از عمق دريا اطلاعات فرستاد نه نمونه، بنابراين حسگرها و دوربينهاي فيلمبرداري كيفيت بالا را در اين مورد توسعه داد. در زمان او پيشرفته ترين قايق تحقيقاتي ساخته شد. روزي كه يكي از محققان در بازديد از مركز تحقيقاتي، صحبت از كتابي درمورد پلانكتونها كرد، پكارد او را موردهجوم سوالهاي خود در زمينه پلانكتون قرار داد. او هيچ فرصتي را براي يادگيري از دست نمي داد. محيطي براي كاركنانش فراهم آورده بود كه همه احساس مي كردند عضو خانواده پكارد هستند. او به طور مداوم به آزمايشگاهها و كارگاهها براي فهم پيشرفت پروژه ها سركشي مي كرد و اين روش را «مديريت حضور در محل» مي نــــــــاميد. كاركنان هيچگاه نمي فهميدند كـــه او سوال مي پرسد يا خواسته هاي خود را مطرح مي كند.

ديويد پكارد در ماه مارس 1996 ميلادي در 83 سالگي درگذشت. او همواره افق دوردستي را مي ديد كه ميوه هاي سرمايه گذاريش به ثمر نشيند و به بهتر شدن وضعيت انسان بينجامد. به تعبير يكي از دوستانش در مجلس ختم او: «او مثل دريا بود كه انرژي حيات بخش مي بخشيد. رضـــايت اوفقط در كسب موفقيت خلاصه نمي شد، او به دنبال اين بود كه راهي را فراروي تحقق ايده ها و موضوعهاي جديد باز كند».

درباره هیولت

ويليام هيولت در سال 1913 ميلادي در ميشيگان به دنيا آمد.  اما بيشتر عمر خود را در سانفرانسيسكو گذرانيد. پدرش پزشك بود و در دانشكده پزشكي دانشگاه استنفورد تدريس مي كرد. در 12 سالگي پدر خود را از دست داد. او مي گويد اگر پدرش زنده مي بود به حرفه پزشكي مي رفت زيرا علاقه زيادي به پزشكي داشت. در سال 1934 ميلادي به دانشگاه استنفورد رفت و ضمن اخذ ليسانس هنر از اين دانشگاه، مهندسي برق خود را از دانشگاه MIT نيز گرفت. در سال 1939 ميلادي نيز با درجه فوق ليسانس مهندسي برق از دانشگاه استنفورد فارغ التحصيل شد. در سالهاي آخر تحصيل در استنفورد با ديويد پكارد آشنا شد و همين آشنايي، زمينه تاسيس شركت HP را فراهم آورد. هيولت تا سال 1987 ميلادي به صورت فعال در عرصه مديريت شركت دخالت و حضور داشت. البته در مدت جنگ جهاني دوم به عنوان افسر به خدمت وظيفه رفت و در بخش الكترونيك فعال بود. بلافاصله پس از جنگ، هدايت تيمي را به عهده داشت كه درپي بررسي و بازرسي صنعت ژاپن بود. در سال 1987 ميلادي بازنشسته شد اما ارتباط خود را با شركت به عنوان مدير افتخاري با حضور در دفتري كه دهه ها در آن كار كرده بود ادامه داد. طي سالها همكاري و همراهي با پكارد در شركتHP ، او بيشتر به حوزه هاي فني و فناوري مي پرداخت و پكارد بيشتر در كار حوزه هاي اداري و مديريتي شركت بود. او در اين سالها در توسعه سازمانهاي مختلفي در صنعت الكترونيك مشاركت داشت. در سال 1985 ميلادي بالاترين نشان علمي ملي يعني مدال دانش را از   رئيس جمهور وقت آمریکا دريافت كرد. 13 دانشگاه معتبر به او درجه دكتراي افتخاري اهدا كردند. هيولت در ماه ژانويه سال 2001 ميلادي درگذشت.

منبع خبر: مدیران ایران
  ۳۰ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۹:۳۶:۴۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد