روند افزایشی قیمت نفت مهارناپذیر ماند

 روند افزایشی قیمت نفت مهارناپذیر ماند
قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی صعود کرد و نزدیک به بالاترین حد هفت سال اخیر که هفته گذشته به آن صعود کرده بود ایستاد.

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی صعود کرد و نزدیک به بالاترین حد هفت سال اخیر که هفته گذشته به آن صعود کرده بود ایستاد.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در آوریل با ۳۴ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۸۹ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای قراردادهای تحویل مارس که روز دوشنبه منقضی شد، با ۱.۳ درصد افزایش، به ۹۱ دلار و ۲۱ سنت رسید.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۲ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۸۸ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته ۱.۵ درصد صعود کرده بود.

شاخص قیمت نفت برنت روز جمعه تا سطح ۹۱ دلار و ۷۰ سنت و شاخص نفت آمریکا تا مرز ۸۸ دلار و ۸۴ سنت پیش رفته بودند که بالاترین حد از اکتبر سال ۲۰۱۴ بود و هفته گذشته برای ششمین هفته متوالی رشد کردند. قیمتهای نفت در ژانویه تحت تاثیر کمبود عرضه و تنشهای ژئوپلیتیکی در اروپای شرقی و خاورمیانه حدود ۱۷ درصد رشد کردند که بزرگترین رشد قیمت ماهانه از فوریه سال ۲۰۲۱ است.

نفت برنت اواخر ژانویه به بالاترین حد از سال ۲۰۱۴ صعود کرد.

هیرویوکی کیکوکاوا، مدیرکل شرکت تحقیقاتی نیسان سکیوریتیز گفت: بازار با انتظار برای محدودیت عرضه و ادامه رشد تقاضا، خوش بینی خود را حفظ کرده و نگرانیها نسبت به تاثیر شیوع واریانت اُمیکرون فروکش کرده است. همه نگاهها به تصمیم اوپک پلاس و همچنین تحولات پیرامون تنشها میان روسیه و غرب بر سر اوکراین دوخته شده است.

نظرسنجی روز دوشنبه رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ژانویه کمتر از سطح برنامه ریزی شده، افزایش پیدا کرده که نشان می دهد بعضی از تولیدکنندگان این گروه برای افزایش بیشتر تولید حتی با وجود افزایش قیمتها، مشکل دارند.

نائوهیرو نیمورا، از شرکای شرکت مشاوره و تحقیقات مارکت ریسک ادوایزری اظهار کرد: انتظار داریم غافلگیری چندانی در نشست وزیران اوپک پلاس مشاهده نکنیم با این حال احتمال اندکی وجود دارد که عربستان سعودی بخواهد برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمتها تحت تاثیر تقاضای قوی، تولیدش را به صورت داوطلبانه خارج از چارچوب اوپک افزایش دهد. انتظار می رود نفت برنت به دلیل نگرانیها پیرامون کمبود عرضه در بحبوحه افزایش تنشهای ژئوپلیتیکی، برای مدتی بین ۸۵ تا ۹۵ دلار بماند.

تنشها میان روسیه و غرب از قیمتهای نفت پشتیبانی کرده است. روسیه که دومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است و غرب بر سر اوکراین در کشمکش هستند و نگرانیها نسبت به مختل شدن تامین انرژی اروپا را برانگیخته‌اند. واشنگتن و لندن اعلام کردند آمریکا و انگلیس آماده‌اند در صورت حمله نظامی روسیه به اوکراین، نخبگان نزدیک به ولادیمیر پوتین را هدف تحریم و مسدود کردن داراییها و ممنوعیت سفر قرار دهند.

ریسک اختلالات عرضه تحت تاثیر عوامل ژئوپلیتیکی همزمان با کاهش سطح ذخایر نفت به دلیل احیای قوی تقاضا در دوران پساکرونایی، قیمت معاملات نقدی را افزایش داده و نشان می دهد روند افزایشی اخیر قیمتها همچنان ادامه خواهد داشت.

دورنمای قیمت نفت درخشان‌تر شد

طبق یافته‌های نظرسنجی ماهانه رویترز، قیمت نفت تحت تاثیر ریسکهای ژئوپلیتیکی و عرضه و بهبود قوی تقاضا، شروع پرقدرتی که در سال میلادی جاری داشت را ادامه می دهد. در نظرسنجی رویترز از ۴۳ اقتصاددان و تحلیلگران پیش بینی شد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال میلادی جاری به ۷۹ دلار و ۱۶ سنت می رسد که بالاترین پیش بینی قیمت برای سال ۲۰۲۲ است و افزایش قابل توجهی نسبت به پیش بینی قیمت ۷۳ دلار و ۵۷ سنت در نظرسنجی دسامبر نشان می دهد.   میانگین قیمت هر بشکه نفت آمریکا ۷۶ دلار و ۲۳ سنت پیش بینی شد که حدود ۵ دلار بالاتر از پیش بینی قیمت در نظرسنجی ماه گذشته است.

واحد اطلاعات اکونومیست اعلام کرد با توجه به محدود شدن عرضه بازارها، نفت مطمئنا می تواند به بالای ۱۰۰ دلار صعود کند به خصوص اگر افزایش عرضه اوپک پلاس پایین‌تر از هدفش بماند، تولیدکنندگان آمریکایی موفق نشوند واکنش به موقعی نشان دهند یا اگر بحران میان روسیه و اوکراین وخیم‌تر شود.

پیش بینی می شود تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ به میزان سه تا پنج میلیون بشکه در روز رشد کند و افزایش آمار ابتلا به کووید ۱۹ به دلیل شیوع واریانت اُمیکرون، تاثیر ملایمی بر روند رشد تقاضا داشته باشد.

مارشال استیوز، تحلیلگر شرکت آی اچ اس مارکیت اظهار کرد: اگر روسیه به اوکراین حمله کند و تحریمهای غربی صادرات انرژی این کشور را تحت تاثیر قرار دهد، قیمت نفت رشد بیشتری پیدا خواهد کرد.

گلدمن ساکس و مورگان استنلی با اشاره به تاب آوری بهتر از حد مطلوب تقاضا در برابر موج اخیر شیوع کووید ۱۹ و اختلالات عرضه، اخیرا پیش بینی کرده‌اند که قیمتهای نفت امسال به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود می کند.

اما نوربرت روکر، تحلیلگر شرکت بانکی جولیوس بائر گفت: اگرچه نگرانی جاری بازار می تواند باعث افزایش کوتاه مدت قیمتها شود اما عرضه به شکل مصنوعی و نه ساختاری محدود مانده است.

بر اساس گزارش رویترز، اکثر تحلیلگران انتظار دارند اوپک پلاس با وجود محدودیت برخی از تولیدکنندگان این گروه برای بالا بردن سطح تولید، به برنامه خود برای افزایش ماهانه تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز ادامه دهد. در این بین، آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا تنها می تواند تاثیر جزئی بر بازار داشته باشد.

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا
  ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۹:۵۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد