بازدهی مثبت سهام عدالت و صندوق‌های پالایش و دارایکم

 بازدهی مثبت سهام عدالت و صندوق‌های پالایش و دارایکم
در پایان معاملات بورس در روز شنبه ۱۶ بهمن سبد دارندگان سهام عدالت و صندوق‌های قابل معامله پالایش یکم و دارا یکم نسبت به روز کاری قبل آن بازدهی مثبت داشت.

در پایان معاملات بورس در روز شنبه ۱۶ بهمن ارزش سبد‌های ۵۳۲ هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۱۵۸هزار تومان، ۲۲ میلیون و ۹۰۳هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۲۷۱هزار تومان رسید. بر این اساس، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۲۹۴هزار تومان رسیده است.
همچنین ارزش صندوق قابل معامله (ETF) پالایش یکم دیروز ۱۶ بهمن، با قیمت پایانی ۷۴ هزارو ۲۴۰ ریال معامله و با مثبت ۰.۸۱ درصد بسته شد که نسبت به آخرین روز معاملات ۶۰۰ ریال افزایش را ثبت کرد.
در پایان معاملات دیروز بورس همچنین ارزش صندوق قابل معامله دارا یکم هم با قیمت پایانی ۱۱۶ هزار و ۵۷۰ ریال معامله و با مثبت ۰.۴۷ درصد افزایش ارزش بسته شد که نسبت به آخرین روز معاملات ۵۴۰ ریال رشد داشت.
سال گذشته و درحالی که شاخص کل بورس برای گذر از مرز دو میلیون واحد کمین کرده بود، وعده عرضه سه صندوق دولتی در قالب ETF از سوی دولت دوازدهم داده و قرار شد صندوق نخست بانکی و بیمه ای، صندوق دوم پالایشی و صندوق سوم خودرویی و فلزی باشد.
دولت قبل بنا داشت باقیمانده سهم خود در برخی بانک ها، بیمه ها، پالایشگاه ها، شرکت‌های خودرویی و فولادی را در بازار عرضه و از این طریق سهام خود را به مردم واگذار کند. این صندوق‌ها با ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف به مردم واگذار شد و هر ایرانی دارای کد ملی می‌توانست خریدار آن‌ها باشد.
بر این اساس، صندوق اول با نام دارا یکم در اوایل تابستان سال گذشته عرضه و در سوم تیرماه قابل معامله شد. در واقع وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را واگذار کرد.
در پذیره نویسی صندوق دارایکم بیش از چهار میلیون نفر مشارکت کردند. صندوقی که هم راستا با روز‌های صعودی بازار سرمایه، بازدهی چشمگیری داشت و تا ۲۰۰ درصد سود هم پیش رفت.
سوددهی دارایکم به گونه‌ای بود که حتی با وجود سقوط چشمگیر شاخص کل بورس از دو میلیون واحد به کمتر از یک میلیون واحد، این صندوق همچنان در سود قرار داشت.
درحال حاضر نیز ارزش این صندوق در زمان نگارش این گزارش بیش از روز عرضه بوده و با قیمت ۱۱ هزار و ۶۵۷ تومان معامله می‌شود. این درحالی است که واحد‌های این صندوق ماه گذشته ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شدند.
مسیر سوددهی پالایشی یکم از همان ابتدا کاملا از دارایکم جدا شد. پالایشی یکم باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس بود که عرضه آن با اختلاف بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد کلید خورد و بهانه‌ای برای ریزش بازار شد!
این صندوق عرضه شد، اما عرضه آن همزمان با ریزش بازار بود. هر واحد این صندوق نیز در روز عرضه ۱۰ هزار تومان قیمت داشت، اما در روز‌های ریزشی بازار به ۵۰۰۰ تومان، یعنی نصف قیمت روز عرضه نیز رسید.
درحال حاضر نیز این صندوق با قیمت ۷ هزار ۴۲۴ تومان معامله می‌شود درحالی که یک ماه قبل ۶۷۰۰ تومان قیمت داشت.

منبع خبر: واحد مرکزی خبر
  ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۷:۱:۲۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد