کدهای طلای خارجی | اعداد و کدهای حک شده روی طلا را بشناسیم!

کدهای طلای خارجی | اعداد و کدهای حک شده روی طلا را بشناسیم!
کدهای حک شده روی طلا یا کدهای طلای خارجی را می شناسید؟ در این مقاله شما را با اعداد و کدهای حک شده روی طلا که با آنها برخورد می کنید آشنا کنیم و بدانیم شماره های حک شده روی طلا چیست و دلیل تفاوت عیار حک شده روی طلا چه می باشد.

کدهای طلای خارجی را چگونه تشخیص بدهیم؟ اعداد و کدهای حک شده روی طلا واقعاً به چه معنا هستند؟ هنگامی که قصد می‌کنید برای خود یا دیگری طلا بخرید اولین دغدغه شما این خواهد بود که آیا طلا مدنظرتان اصل است یا نه و نگران این هستید که متناسب با هزینه‌ای که می‌کنید طلای مرغوب خریداری کنید. پس برای پاسخ به این دغدغه دست به کار می‌شوید و از آشنایان یا افراد خبره و یا از منابع اینترنتی درباره این که طلای اصل چه ویژگی‌هایی دارید جستجو می‌کنید. احتمالا طی این جستجو یکی از اولین مواردی که با آن برخورد می‌کنید موضوع کد و ارقام حک شده روی طلا خواهد بود.

اعداد و کدهای حک شده روی طلا - سایت زر

شاید هم انگشتر یا گردنبندی قدیمی از گذشتگان خود به یادگار دارید و کنجکاوید بدانید حروف، اعداد و علائمی که روی آن حک شده است به چه معناست و اصالت این قطعه طلا به کجا برمی‌گردد. شاید هم این کنجکاوی را در مورد زیورآلاتی که در گذشته خریداری کرده‌اید داشته باشید.

به هر صورت چون دانستن این که هر کدام از چیزهایی که روی طلا حک شده است در تشخیص نوع و اصالت آن اهمیت زیادی دارد، برآن شدیم در این مقاله درباره این که ارقام حک شده روی طلا به چه معنا هستند و چه اطلاعاتی را در خود دارند توضیحاتی مهم و کاربردی ارائه کنیم. پس برای آگاهی از قصه پشت این کدها و اهمیت آن این مقاله را تا انتها بخوانید.

مشخصات حک شده روی طلا

شاید در ابتدا دشوار به نظر برسد که از روی کدهایی که روی قطعه طلایی که خریداری کرده‌اید، بتوانید از مشخصات آن اطلاع پیدا کنید، اما در همین ابتدا لازم است بدانید که این کار به آسانی قابل انجام است و تنها کافی است تفسیر هر یک از حروف یا اعدادی که رو طلا حک شده است را بدانید.

مشخصات حک شده روی طلا - سایت زر
 

این مشخصات معمولا از طریق حروف و اعداد حک شده روی طلا قابل شناسایی هستند. اعدادی که روی طلا درج می‌شوند بیانگر عیار طلا و میزان خلوص آن هستند و حروفی که روی طلا حک شده‌اند می توانند بیانگر رنگ طلا یا مبدا سازنده و برند طلا باشند. به هریک از این موارد در ادامه به تفصیل پرداخته خواهد شد. این مشخصات معمولا درون حلقه انگشتر یا هر گونه زیورآلات حلقه‌ای نظیر دستبند و یا روی برچسب همراه زیورآلاتی چون گردنبند دیده می‌شوند.

شماره های حک شده روی طلا

آشنایی دقیق‌تر با مواردی که روی طلا حک می‌شوند را با شماره‌ها شروع می کنیم. این شماره‌ها عیار و خلوص طلای به کار رفته را نشان می‌دهند. این شماره‌ها معمولا کنار حرف K که منظور از این حرف عیار است، قرار می‌گیرند و به شکل 24K، 18K، 14K، 12K و 10K دیده می‌شوند. پس هر جا روی طلا حرف K را دیدید به معنی عیار است. اما منظور از هر یک از این شماره‌ها چیست؟ 24K یعنی طلای ۲۴ عیار و نشان دهنده این است خلوص این طلا بالغ بر ۹۹ درصد است. به همین ترتیب 18K  طلای ۱۸ عیار را نشان می‌دهد و خلوص ۷۵ درصد را می‌رساند. 14K  طلای ۱۴ عیار و خلوص طلای حدود ۵۸ درصد، 12K طلای 12 عیار که خلوصی برابر نصف طلای ۲۴ عیار دارد و در نهایت 10K  طلای ۱۰ عیار با خلوص حدود ۴۱ درصد را نشان می‌دهد. واضح است که هر چه عیار طلا و رقم مربوط به آن بیشتر باشد ارزش آن قطعه طلا بیشتر خواهد بود به این دلیل که میزان فلز طلایی که در آن به کار رفته است بیشتر است.

نمایش دیگری نیز برای ارقام حک شده روی طلا که مربوط به عیار طلا هستند وجود دارد و بیشتر برای طلاهای ساخت خارج از کشور کاربرد دارد، به این صورت که با عددی سه رقمی بدون وجود حرف K روبه رو هستیم. طلاهای ساخت آمریکا بیشتر با عیار ۱۴ که ارقام مربوط به آن ۵۸۵ است عرضه می‌شود. طلاهای اروپایی به دو صورت ۱۴ و ۱۸ عیار که رقم‌های مربوط به هریک ۵۸۵ و ۷۵۰ می‌باشد و هم‌چنین با عیار ۱۰ که ارقام مربوط به آن ۴۱۷ می‌باشد مشخص می‌شوند. عیار ۲۲ نیز در بعضی کشورها مرسوم است و با ۹۱۶ نشان داده می‌شود.

رایج ترین رقمی که در این حالت روی طلاهای موجود در ایران حک می‌شود عدد ۷۵۰ است. این عدد نشان‌دهنده طلای ۱۸ عیار بوده و به این معنی است که ۷۵ درصد طلای خالص در زیورآلاتی که این عدد روی آن حک شده است وجود دارد. برای عیار ۲۴ هم کد ۹۹۹ به کار می‌رود که همان‌طور که گفته شد چندان در ایران کاربرد ندارد. درمجموع می‌توان گفت با وجود این که نوع درج ارقام به شیوه‌ای که ذکر شد در بیشتر کشورها مرسوم است؛ اما کشورهای مختلف استانداردهای خود را برای حک کردن کد روی طلا دارند.

کدهای طلای خارجی

با وجود این که طراحی و ساخت طلا و جواهر در ایران قدمتی طولانی دارد و در حال حاضر نیز طلا و جواهرات باکیفیت در کشور ساخته و عرضه می‌شوند، بسیاری از افراد به دلایلی از جمله علاقه به طراحی خاص یا اهمیت دادن به برند طلا و جواهر، مایلند که از طلاهای خارجی استفاده کنند. به همین دلیل آگاهی از معنای کدهای طلای خارجی می‌تواند به کسانی که به خرید طلای خارجی علاقه دارد کمک کند تا اطلاعات کافی درباره اصالت و مشخصات طلای مدنظر خود پیدا کنند. کشورهای مختلف دنیا روش‌های گوناگونی برای درج کد طلا دارند اما معمولا این کدها به همان صورتی که در قسمت‌های قبل به آن اشاره شد، به صورت شماره‌های سه رقمی ۵۸۵، ۷۵۰، ۹۱۶ و... روی طلا حک می‌شوند.

کدهای رایج طلا

به طور کلی می‌توان گفت کدهای رایج که روی طلای خارجی حک می شوند و با عنوان کدهای طلای خارجی شناخته می‌شوند، معمولا شامل حروف و اعدادی هستند که تفسیر آن‌ها با داشتن اطلاعات کافی در این باره امکان‌پذیر است.  این کدها روی طلا یا مستقیما به صورت عدد مربوط به عیار مانند ۱۸، ۲۴ و... در کنار حرف انگلیسی K  که حرف اول کلمه‌ی Karat  است، روی طلا حک می‌شوند و یا با در نظر گرفتن عدد ۱۰۰۰ به عنوان معیار عیار، روی طلا  نشان داده می‌شوند. به این معنی که طلای خالص و ۲۴ عیار را با عدد ۹۹۹، طلای طلای ۲۲ عیار را با ۹۱۶ و ۱۸ عیار را با ۷۵۰ مشخص می کنند.

اعداد حک شده روی طلا

علاوه بر ارقام و اعدادی که در قسمت قبل به آن اشاره شد ممکن است اعداد حک شده روی طلا به نحو دیگری نیز توجه شما را جلب کند به این صورت که اعدادی به شکل تاریخ میلادی را مشاهده نمایید. این اعداد که گاهی با حروف تاریخ نیز همراه هستند در بسیاری از جواهراتی که ساخت خارج از کشور هستند دیده می‌شوند. این تاریخ در اکثر موارد نشانگر زمانی است که آن قطعه طلا تحت نظر مراجع مربوطه مورد ارزیابی و تایید از لحاظ ویژگی‌های کمی و کیفی قرار گرفته است و مربوط به تاریخ تولید آن قطعه طلا نیست.

مشخصات حک شده روی طلا - سایت زر

شماره حک شده روی طلا چند است

تا این قسمت از این مقاله شما با اعدادی که روی طلا حک می‌شوند آشنا شدید و بنابراین هنگام خرید طلا مانند تهیه انگشتر طلا مردانه یا هر نوع زیورآلات دیگر با تفسیر شماره و عدد حک شده روی آن آشنا هستید. اما چنانچه شماره حک شده برای شما همچنان گویا نبود می‌توانید از فروشنده کمک بگیرید. به ویژه زمانی که قصد خرید اینترنتی دارید برای این که بدانید شماره حک شده روی طلا چند است چنانچه این اطلاعات، در توضیح مشخصات آن محصول یا در تصویر آن در سایت مربوطه درج نشده بود، از طریق راه‌های ارتباطی موجود این مورد را بررسی کنید و پس از خرید نیز شماره اعلام شده و شماره حک شده روی طلا را با هم تطبیق دهید.

دلیل تفاوت عیار حک شده روی طلا

در قسمت قبل درباره ارقام حک شده روی طلا که تنوع آن‌ها به دلیل تفاوت در عیار طلا بود اطلاعاتی کسب کردید. در این جا لازم است درباره این که چرا عیار و خلوص انواع طلا متفاوت از هم هستند نیز توضیح کوتاهی داشته باشیم. برای افزایش مقاومت و دوام طلا، کمی از خلوص آن می‌کاهند. به این ترتیب که برای ساخت زیورآلات بر پایه طلا، در کنار طلا به میزان مشخصی از سایر فلزات هم در ساخت آن کمک می‌گیرند. به طور مثال در ساخت طلای ۱۸ عیار همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد ۷۵ درصد طلای خالص و ۲۵ درصد سایر آلیاژها دخیل‌اند. هرچه عیار طلا بالاتر باشد میزان طلا بیشتر و سهم آلیاژها کم‌تر است. درواقع می‌توان گفت بین چهار عیار رایج خلوص طلا، عیار ۱۰ از همه بادوام‌تر است؛ اما کمترین میزان طلا را دارد و طلای ۲۴ عیار بیشترین میزان طلا را دارد؛ اما مقاومت کمتری در برابر شرایط محیطی دارد. لازم به ذکر است طلای عیار ۱۸ مناسب‌ترین حالت طلا از لحاظ دوام در عین  داشتن جلا و زیبایی است که بیشتر برای انواع زیورآلات و جواهرات استفاده می‌شود.

کدهای طلای ایتالیایی

طلاهای ساخت ایتالیا به دلیل طراحی و کیفیت بالای ساخت آن در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد و در کشور ما نیز این نوع طلا عرضه می‌شود. آشنایی با  کدهای طلای خارجی ایتالیایی موجب می‌شود با توجه به آن ها بتوان از مشخصات طلای ساخت این کشور اطلاع پیدا کرد. همان‌طور که گفته شد برای ساخت زیورآلات عیار ۱۸ مناسب‌ترین عیار محسوب می‌شود و ۷۵ درصد آن طلای خالص است، طلاهای ساخت ایتالیا نیز معمولا ۱۸ عیار هستند. البته طلاهایی با عیار بالاتر مانند ۲۲ و ۲۴ عیار و عیار کم‌تر که ۱۴ باشد نیز در این کشور تولید می شوند اما عیار معمول ۱۸ است. کد مربوط به عیار ۱۸ نیز ۷۵۰ است و روی طلاهای ایتالیایی با این میزان از عیار حک می‌شود. به علاوه نماد تجاری سازنده طلا با حرف اول تولیدکننده و یا نماد مربوط به برند سازنده نیز روی طلاهای ایتالیایی ممکن است حک شود. هنگام خرید ایتالیایی وجود کد را روی طلا بررسی کنید و در صورت نیاز از فروشنده اطلاعات لازم درباره‌ی تفسیر این اعداد و علائم را دریافت کنید.

کدهای طلای اصل

روی انواع زیورآلات طلا ممکن است کدهای مختلفی حک شده باشد. اما کدام یک از این موارد مربوط به کد طلای اصل هستند؟ این پرسش به خصوص هنگامی که کدهای طلای خارجی را مورد بررسی قرار می‌دهید اهمیت بیشتری دارد چرا که ممکن است مفهوم کدهای روی طلا را درک نکنید و به اصل بودن طلا شک کنید. باید گفت که اعدادی که روی طلا حک می‌شوند مربوط به عیار طلا هستند و به صورت کدهای سه رقمی قابل مشاهده هستند. هم‌چنین ممکن است عدد مربوط به عیار در کنار حرف K قرار بگیرد. بنابراین تشخیص کدهای عددی درج شده روی طلا کار آسانی است و اصل بودن طلا را می‌رساند. درباره حروف و نمادهای روی طلای خارجی نیز باید گفت که این موارد مربوط به تولیدکننده طلا هستند.

 

حروف حک شده روی طلا

حال به این می‌پردازیم که حروف حک شده روی طلا هر کدام به چه معنی هستند. مسلم است که حروف حک شده روی طلا معمولا به انگلیسی هستند. این حروف یا نشان‌دهنده رنگ طلا بوده و یا درباره محل تولید طلا به ما اطلاعاتی می‌دهد. به این شکل که حرف Y نشان‌دهنده طلای زرد، حرف W طلای سفید و حرف P  نشانگر رزگلد می‌باشد.

مشخصات حک شده روی طلا - سایت زر

 اگر طلای شما ساخت ایران باشد حروف حک شده روی طلا شامل حرف اول نام شهر محل تولید آن خواهد بود. به طور مثال حرف T بیانگر این است که طلا در تهران ساخته شده است. اما باید توجه داشته باشید که کنار حرف مربوط به شهر محل ساخت طلا معمولا یک عدد هم وجود دارد مثلا 90T که این عدد ۹۰ کد یک واحد تولیدی مشخص در تهران را نشان می‌دهد و در واقع عدد کنار حرف اول شهر، مربوط به کد واحد تولیدی آن قطعه طلا است که معمولا از طرف اتحادیه طلا و جواهر کشور صادر می‌شود.

در بعضی موارد حرف اول برند سازنده طلا نیز از حروفی است که روی طلا حک می‌شود و کسانی که به برند طلا و جواهر خود اهمیت می‌دهند هنگام خرید باید به این قسمت هم توجه داشته باشند و اطلاعات لازم را از فروشنده دریافت کنند. برای مثال چنانچه قصد خرید انگشتر طلا زنانه را دارید و برند بودن به هر دلیلی برای شما دارای اهمیت است حک بودن حرف مربوط به آن را بررسی کنید.

حروف حک شده روی طلا آبکاری شده

جواهرات آبکاری شده با طلا به این صورت ساخته می‌شوند که روی یک پایه فلز، مانند مس طی فرآیند آبکاری، لایه نازکی از طلا ایجاد می‌کنند. این روکش طلا حداقل باید ۷ میکرو اینچ ضخامت داشته باشد تا پایه فلزی، آبکاری شده با طلا تلقی گردد. با درنظرگرفتن این موضوع لازم است بدانید حروف دیگری روی طلا حک می‌شوند و به معنی آب کاری بودن آن هستند کدامند. از جمله این موارد می‌توان به GP اشاره کرد. این دو حرف در کنار هم نشانگر روکش طلا هستند. درواقع چنانچه این حروف روی انگشتر یا سایر زیورآلات دیده شود به این معناست که پایه فلزی آن طلا نیست بلکه تنها روکشی از طلا دارد. هم چنین GEP و XP  حک شده روی طلا نیز به این معناست که محصولی که در دست دارید با طلا آب‌کاری شده است.

علایم حک شده روی طلا

 بعضی از زیورآلات طلا دارای علائمی هستند که مربوط به مراکز تایید و سنجشی است که عیار و ارزش آن قطعه را تایید کرده است. هم‌چنین این علائم می‌تواند علائمی سنتی و دارای قدمت باشند و یا علائمی باشندکه درج آن‌ها در کشورهایی مانند سوئد، اتریش و... که عضوکنوانسیون بین‌المللی مربوط به طلا و جواهر هستند رایج است. حتی ممکن است علائمی مربوط به اسپانسر یا سازندگان طلا و جواهر روی آن ها حک شده باشد. علائم مربوط به سازنده بیشتر از حرف اول نام شرکت تولیدکننده گرفته می شود و به عنوان علائم تجاری هم شناخته می‌شوند.

شاید علامت مربوط به سازنده را نتوان به راحتی تشخیص داد و مشخص نباشد که مربوط به چه چیزی هستند. بنابراین اگر نمادی در جواهرات شما حک شده است که با آن آشنا نیستید، احتمالا مربوط به علامت سازنده و درواقع علامت تجاری است. لازم به ذکر است علایمی که مطرح شدند بیشتر در سایر کشورها کاربرد دارند و چنانچه طلای ساخت خارج از ایران را تهیه کنید احتمال دارد که این علائم را به صورت حک شده روی طلا ببینید.

انواع کدهای طلا

به طور کلی انواع کدهای روی طلا از جمله کدهای طلای خارجی  را میتوان به این صورت در نظر گرفت که این کدها شامل اعداد، حروفی است و در بعضی موارد نمادهایی هم روی این طلاها دیده می‌شود. اعداد روی طلا معمولا نشان‌دهنده عیار طلا است و ممکن است اعدادی مربوط به تاریخ تایید کیفیت آن نیز روی آن درج شده باشد. درمورد حروف هم باید گفت، برند یا شرکت سازنده طلا نیز در بعضی موارد حرف اول نام خود را در کنار اعداد روی طلا حک می‌کند و نمادها نیز در بیشتر مواقع مربوط به برند سازنده است. به طور کلی، کدهای حک شده روی طلا از سه حالت عدد، حروف و علائم یا نماد خارج نیست. اعداد مربوط به عیار و تاریخ‌های مربوط به ساخت یا تایید کیفیت طلا هستند و حروف، رنگ طلا، مبدا سازنده طلا، آبکاری‌شده بودن طلا و نمادهای موجود، برند طلا یا اطلاعاتی مربوط به قراردادها و یا کشور محل تولید طلا را نشان می‌دهند.

 

طلای تقلبی حروف حک شده روی طلا

هر آنچه تاکنون درباره مشخصات حک شده روی طلا بیان شد درباره اطلاع از شناسنامه طلا بوده است یعنی اصالت طلایی که شامل این حروف و یا ارقام باشد قابل بررسی و پیگیری است. به همین ترتیب طلایی که فاقد این مشخصات باشد به احتمال زیاد تقلبی بوده و به جای طلای اصل فروخته می‌شود. بنابراین لازم است هنگام خرید علاوه بر ظاهر و زیبایی زیورآلاتی که مدنظر دارید به اصل بودن آن و بررسی وجود مشخصات طلا روی آن دقت داشته باشید. لازم به ذکر است توجه به تقلبی نبودن محصول فقط منحصر به طلا نیست. شاید شما قصد خرید یک انگشتر پلاتین مردانه یا هر جنس دیگر از زیورآلات را داشته باشید، با این وجود باز هم باید دقت کنید که خلوص و عیار پایه فلزی آن را مورد بررسی قرار دهید.

کدهای تقلبی طلا

ممکن است طی بررسی طلا و جواهرات خود یا هنگام خرید آن‌ها متوجه شوید که کدهای مرسومی که به آن اشاره شد روی آن درج نشده است و حروف یا ارقام دیگری روی آن موجود باشد. درواقع کدهای طلای خارجی یا ساخت داخل کشور، شامل مواردی که به آن اشاره شده است، نیستند. در این حالت لازم است به اصالت طلای خود شک کنید. البته  این موضوع به این معنی نیست که طلای شما صددرصد غیر اصل است، چرا که ممکن است حتی طلایی بدون کد باشد اما اصل باشد و زمانی که کدهای روی طلا برای شما قابل تفسیر نیست نیز ممکن است اصالت طلا مشکلی نداشته باشد. در چنین حالتی لازم است با مراجعه متخصص این حوزه درباره اصل بودن طلای خود پرس‌وجو کنید.

لیست کدهای طلا

تا به این جا با انواع کدهایی که روی طلا درج می شود آشنا شدید و لیست کدهای استاندارد طلا برای شما مشخص شده است. طلاهای ساخت ایران معمولا عدد ۷۵۰ را روی خود دارند و یا عیار ۱۸ به صورت 18K روی آن‌ها درج شده است و ممکن است حروف مربوط به محل ساخت طلا نیز روی آن حک شده باشد که با حروف انگلیسی نشان داده می‌شود. کدهای طلای خارجی هم بسته به کشور محل تولید، با کنار هم قرار گرفتن عدد عیار طلا و حرف K روی طلا حک می‌شود و یا عدد سه رقمی مربوط به عیار روی آن قرار می‌گیرد. با این وجود برای مرور راحت‌تر این کدها، لیستی از مهم‌ترین کدهای طلا در ادامه ارائه خواهد شد:

کدهای مربوط به عیار طلا:

کد طلای ۲۴ عیار: ۹۹۹، k24، kt24
کد طلای ۲۲ عیار: ۹۱۶، k22، kt22
کد طلای ۱۸ عیار:۷۵۰، k18،kt18
کد طلای ۱۴عیار: ۵۸۵، k14، kt14
کد طلای ۱۰ عیار: ۴۱۷، k10، kt10

کدهای مربوط به رنگ طلا:

W: طلای سفید، Y: طلای زرد، P: طلای رزگلد

کدهای مربوط به طلای آب‌کاری شده:

GEP،GP و XP

کدهای استاندارد طلا

کدهایی که به طور معمول روی زیورآلات ساخته شده با طلا حک می‌شوند، از استاندارد خاصی نیز پیروی می‌کنند. به مهم‌ترین روش‌های کدگذاری روی طلا در قسمت‌های قبل اشاره شد و می‌توان گفت در کدهای طلای خارجی برای نشان دادن عیار، به طور معمول از فرم سه رقمی استفاده می‌شود و در ایران نیز طلاهای ساخته شده در بیشتر شهرهای ایران ۱۸ عیار هستند و کد مربوط به آن را روی خود دارند. درمورد سازنده طلا همان‌طور که مطرح شد، در ایران حرف اول شهر محل تولید طلا و در خارج از کشور حرف اول شرکت یا برند تولیدکننده طلا حک می‌شود. به لیست مهم‌ترین کدهای استاندارد طلا در بخش‌ قبلی اشاره شد.

کدهای انگشتر طلا

انگشتر طلا از جمله زیورآلاتی است که بسیاری از افراد به طور دائم از آن استفاده می‌کنند و به همین دلیل دوام و ماندگاری آن اهمیت زیادی دارد. مهم‌ترین فاکتور برای برقراری این دوام، کیفیت و اصل بودن طلای به کار برده شده در ساخت انگشتر است. برای تشخیص این اصل بودن کدهای حک شده در حلقه انگشتر بسیار تعیین‌کننده هستند و می‌توان گفت بیشتر انگشترهای زنانه و مردانه این کدها را دارند. توضیحات مربوط به کدهای طلای خارجی و کدهای حک شده روی طلای ساخت داخل کشور که تاکنون به آن‌ها اشاره شد در مورد انگشتر هم صدق می‌کند و با بررسی اعداد، حروف و نمادهای حک شده روی انگشتر طلا می‌توان اطلاعات کافی درباره اصالت آن به دست آورد.

کدهای طلا سفید

طلای سفید یکی از رنگ‌های طلا است که از محبوبیت زیادی نیز برخوردار است. در ساخت این نوع طلا علاوه بر فلز طلا از فلزاتی مانند پالادیوم، روی و... استفاده می‌شود و رنگ سفید این نوع طلا نیز به دلیل وجود این فلزات است. در ساخت طلای سفید نیز طلا با عیارهای مختلف به کار برده می‌شود و این عیار به کمک عددهای مربوط به عیار طلا نشان داده می‌شود. درواقع رقم‌های مربوط به عیار روی طلای سفید، با طلای زرد یا رزگلد تفاوتی ندارد و کدهای طلای خارجی به صورت اعداد سه رقمی و طلای ساخت ایران با عدد مربوط به میزان عیار مشخص می‌شوند. هم‌چنین حرف مربوط به رنگ طلای سفید نیز که به آن در قسمت‌های قبل اشاره شد، W  است که از کلمه White  گرفته شده است و ممکن است این حرف در کنار اعداد حک شده روی طلا، وجود داشته باشند. هرچند تفاوت طلای سفید و نقره بسیار واضح است، به دلیل وجود شباهت ظاهری که از لحاظ رنگ به هم دارند اشاره به تفاوت کدهای درج شده روی این دو نوع فلز نیز خالی از لطف نیست. کدی که روی نقره حک می‌شود، معمولا شماره ۹۲۵ و به همراه حرف S است که نشان‌دهنده خلوص ۹۲٫۵ درصدی فلز به کار رفته شده در آن است.

کدهای معتبر طلا

مواردی که تاکنون درباره کدهای طلا به آن اشاره شد، از جمله معتبرترین روش‌های حک کردن کد روی طلا هستند و بیشتر کدهایی که روی انواع زیورآلات طلا دیده می‌شوند با در نظر گرفتن این موارد ذکر شده، قابل تفسیر هستند. با این حال ممکن است بعضی مواقع، کدهای روی طلایی که خریداری شده است، علاوه بر این شماره‌ها و حروفی که به آن اشاره شد، حروف، ارقام و یا نمادهای دیگری داشته باشند. این موضوع به خصوص درباره طلاهای خارجی ممکن است اتفاق بیفتد و مفهوم بعضی از علائم موجود روی آن به راحتی قابل تشخیص نباشد. باید گفت وجود این موارد چیزی از اعتبار آن طلا کم نمی‌کند و این علایم شاید از لحاظ تاریخی دارای ارزش باشند و یا بنابر قراردادهای مربوط به ساخت طلا که در بعضی کشورها رایج است، لازم باشد روی طلا حک شوند. بنابراین چنانچه این علایم یا حروف را روی طلای خارجی خود دیدید، می‌توانید از فروشنده درباره آن بپرسید. هم‌چنین اگر علاقه‌مند هستید بیشتر با کدهای طلای خارجی آشنا شوید و نمادهای آن را بشناسید می‌توانید به منابع اینترنتی خارجی مربوط به ساخت طلا در کشور مبدا، مراجعه کنید و اطلاعات تکمیلی را کسب نمایید.

سخن پایانی

درک معنایی که پشت هر یک از ارقام و حروف حک شده روی طلا به شما کمک می‌کند تا یک مصرف‌کننده آگاه باشید و در نتیجه جلوی ضررهای مالی ناشی از عدم شناخت محصولاتی که بر پایه طلا هستند گرفته شود. در این مقاله با آن‌چه که از اطلاعات حک شده روی طلا می‌توان دریافت، توضیحات کاملی در باره کدهای طلای خارجیارائه شد. با توجه به مطالب ذکر شده به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که برای داشتن یک طلای با اصالت و دارای کدهایی که مشخصات آن را نشان می‌دهد باید خرید خود را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید و بتوانید سوالات خود را درباره شناسنامه محصولی که قصد خرید آن را دارید جویا شوید.

 برای این کار دو راه دارید؛ مراجعه به طلافروشی‌های مورد اعتماد خود و یا خرید از یک فروشگاه اینترنتی معتبر که اصالت محصولات آن تضمین‌شده باشد. اگر راه دوم را مدنظر دارید گالری آنلاین طلا و جواهر زر این امکان را به شما می‌دهد که طلا و جواهر موردپسند خود را بدون نگرانی درباره‌ اصل و مرغوب بودن آن سفارش دهید. درواقع شما با خرید از این فروشگاه می‌توانید به راحتی روی انتخابی مطابق سلیقه خود تمرکز کنید و هیچ‌گونه تردیدی درباره کیفیت یا اصالت محصول نداشته باشید. هم‌چنین اگر سوالی در خصوص مشخصات هریک از زیورآلات گالری زر داشته باشید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان این مجموعه در میان بگذارید و خریدی مطمئن را تجربه کنید.

سوالات متداول:

مشخصات حک شده روی طلا چه مواردی را نشان می دهد؟
S ChevronDown 18 N

اعدادی که روی طلا درج می‌شوند بیانگر عیار طلا و میزان خلوص آن هستند و حروفی که روی طلا حک شده‌اند می توانند بیانگر رنگ طلا یا مبدا سازنده و برند طلا باشند.

کدهای رایج طلا یا کدهای طلای خارجی چه می باشد؟
S ChevronDown 18 N

کدهای رایج که روی طلای خارجی حک می شوند و با عنوان کدهای طلای خارجی شناخته می‌شوند، معمولا شامل حروف و اعدادی هستند که تفسیر آن‌ها با داشتن اطلاعات کافی در این باره امکان‌پذیر است. این کدها روی طلا یا مستقیما به صورت عدد مربوط به عیار مانند ۱۸، ۲۴ و... در کنار حرف انگلیسی K که حرف اول کلمه‌ی Karat است، روی طلا حک می‌شوند و یا با در نظر گرفتن عدد ۱۰۰۰ به عنوان معیار عیار، روی طلا نشان داده می‌شوند.

کدهای طلای ایتالیایی چه می باشد؟
S ChevronDown 18 N

طلاهای ساخت ایتالیا نیز معمولا ۱۸ عیار هستند. البته طلاهایی با عیار بالاتر مانند ۲۲ و ۲۴ عیار و عیار کم‌تر که ۱۴ باشد نیز در این کشور تولید می شوند اما عیار معمول ۱۸ است. کد مربوط به عیار ۱۸ نیز ۷۵۰ است و روی طلاهای ایتالیایی با این میزان از عیار حک می‌شود.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۹:۴۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد