مروارید اصل چه رنگی است و علت تغییر رنگ مروارید چیست؟

مروارید اصل چه رنگی است و علت تغییر رنگ مروارید چیست؟
در این مقاله می خوانیم که مروارید اصل به چه رنگ می باشد و چرا مروارید اصل تغییر رنگ می‌دهد؟ برای جلوگیری از زرد شدن مروارید چه کاری باید انجام داد و همین طور می فهمیم که راه‌های تشخیص مروارید اصل از تقلبی چیست؟

مروارید از آن دسته زیور‌آلات مورد‌علاقه تمام افراد است که با رنگ، شکل و درخشش خود، توجه هر فرد را جلب می‌کند. این سنگ قیمتی در گردنبند، انگشتر، دستبند و گوشواره به‌فراوانی کاربرد دارد. اما مروارید چگونه تشکیل می‌شود؟ وقتی یک جسم خارجی مانند ذره‌ای شن یا یک موجود ریز دریایی وارد صدف شود و با بدن نرم و حساس آن‌ها تماس پیدا کند، در بدن نرم‌تنان خارش ایجاد می‌شود و برای تسکین لایه‌های از جنس صدف در اطراف جسم خارجی ایجاد می‌کنند. حال این لایه‌های هم‌مرکز با گذشت زمان مروارید تشکیل می‌دهند.

عکس مروارید اصل چه رنگی است - سایت زر

یکی از نگرانی‌های افراد هنگام خرید مروارید اصل، زرد شدن آن است. اما به‌راستی مروارید اصل چه رنگی است؟ در این مقاله تا انتها با ما همراه باشید تا با رنگ اصلی مروارید آشنا شوید و بتوانید اصل و تقلبی آن را به سادگی تشخیص دهید.

به‌طور‌کلی مروارید در‌نتیجه یک مکانیسم دفاعی خارق‌العاده صدف‌ها و نرم‌تنان تشکیل می‌شود. به عبارت دقیق‌تر با ورود سنگ‌ریزه یا پوسته‌های سخت به درون صدف یا بدن نرم‌تنان، صدف‌ها بر‌اساس غریزه خود، ماده‌ای شیری‌رنگ ترشح می‌کنند که nacre نام دارد.

مروارید چیست؟ عکس مروارید و صدف - سایت زر

لازم به ذکر است که این ماده از گوشت نرم و لطیف صدف، به خوبی در برابر تهدید‌های خارجی محافظت می‌کند. حال با برخورد این ماده با سنگ، سنگ درون بدن صدف تبدیل به یک مروارید زیبا و مقاوم می‌شود. اگر باز‌هم برای شما جای سوال است که مروارید چیست و چگونه تشکیل می‌شود، مقاله مروارید چیست و چگونه تشکیل میشود را مطالعه کنید.

زردی مروارید؛ تغییر رنگ یا طبیعت؟

مروارید اصل چه رنگی است؟ آیا مروارید زرد در طبیعت داریم؟ مروارید سفید با گذشت زمان زرد می‌شود، اما برخی از مروارید‌ها با گذشت زمان به‌صورت طبیعی زرد‌رنگ هستند و این دو گوهر با یکدیگر متفاوت هستند. مروارید زرد از ابتدا و در زمان شکل‌گیری، زرد هستند و در زمان خرید‌و‌فروش نیز به‌عنوان مروارید زرد یا طلایی یاد می‌شوند.

مروارید اصل چه رنگی است؟ آیا مروارید زرد در طبیعت داریم؟

تفاوت مروارید طبیعی زرد با مرواریدی که با گذشت زمان زرد می‌شود در این است که مروارید‌های طلایی ظاهر کاملا درخشانی دارند، اما در سمت دیگر گذشت زمان موجب کدر و مات شدن مروارید می‌شود. شایان ذکر است که درخشندگی مروارید آن را تبدیل به یک سنگ بسیار ارزشمند می‌کند. منظور از درخشش در این‌جا، روش بازتاب نور از سطح مروارید است که هر‌چه بیش‌تر باشد، سنگ درخشان‌تر دیده می‌شود و قیمت بالا‌تری نیز دارد.

از آن جهت که مروارید به‌صورت طبیعی توسط صدف تشکیل می‌شود، رنگ‌های مختلفی دارد. برای مثال نمونه‌های نارنجی و صورتی مروارید نسبت به دیگر مروارید‌ها، جذابیت بالا‌تر و بیش‌تری دارند و قیمت آن‌ها نیز بالا‌تر است.

رنگ مروارید چه رنگی است؟

به‌طور‌کلی مروارید‌ها پس از تولید و در ابتدا، سفید‌رنگ هستند، اما گذشت زمان می‌تواند موجب از دست رفتن رنگ آن‌ها و زرد شدن شود. در‌نتیجه این امر، مروارید جلا و درخشش اولیه خود را تا حد بسیاری از دست می‌دهد. خوب است بدانید که دلیل این امر، هوا است که با گذشت زمان ساختار سنگ  را تغییر می‌دهد.

رنگ مروارید چه رنگی است؟

بر‌خلاف گمان بسیاری از افراد، با زرد شدن مروارید، ارزش آن کاسته نمی‌شود. زرد شدن این سنگ با‌ارزش را می‌توان نشانه طبیعی بودن آن در نظر گرفت. چرا‌که مروارید‌های مصنوعی تحت هیچ شرایطی تغییر رنگ نمی‌دهند و همیشه سفید و براق می‌مانند. در‌نتیجه اگر یک گردنبند مروارید دارید، باید منتظر تغییر رنگ آن باشید.

مروارید طبیعی علاوه بر سفید، در رنگ‌های دیگر نظیر زرد، نارنجی و صورتی نیز به چشم می‌خورد و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود، اقدام به خرید و استفاده از آن‌ها در جواهر‌آلات خود کنید. به‌طور‌کلی مهم‌ترین و آشنا‌ترین رنگ‌های مروارید عبارت است از:

  • مروارید سفید
  • مروارید صورتی
  • مروارید مشکی
  • مروارید طلایی
  • مروارید سبز
  • مروارید شکلاتی
  • مروارید طوسی/ خاکستری
  • مروارید آبی

مروارید سفید

این مروارید یکی از پر‌کاربرد‌ترین و محبوب‌ترین رنگ‌های مروارید است. مروارید سفید به‌طور‌معمول به‌صورت طبیعی یافت می‌شود، اما به روش‌های شیمیایی می‌توان رنگ آن را به سادگی تغییر داد. البته این امر موجب کاهش قیمت مروارید می‌شود.

عکس مروارید سفید - سایت زر

لازم به ذکر است از آنجا که سفید نماد پاکی است، این نوع مروارید میان عروس خانم‌ها طرفداران بسیاری دارد. همچنین این نوع مروارید در انگشتر مروارید طلا زنانه به‌فراوانی استفاده می‌شود.

سرویس طلا عروس و جواهر مروارید و برلیان -خرید و قیمت سایت زر

مروارید سیاه

عکس مروارید سیاه - سایت زر

یکی‌دیگر از مروارید‌های محبوب، مروارید سیاه است که امروزه به‌طور‌معمول در فرانسه تولید می‌شود و رنگ آن طبیعی است. به عبارت دقیق‌تر مروارید سیاه به ندرت توسط تکنیک‌های شیمیایی تهیه می‌شود.

مروارید طلایی

مروارید طلایی - نماد ثروت

این مروارید نماد ثروت است و به‌طور‌معمول در آب شور و اقیانوس یافت می‌شود.

مروارید شکلاتی

اگر به دنبال مروارید شکلاتی هستید، این نکته را در نظر داشته باشید که به ندرت می‌توانید آن را در طبیعت پیدا کنید و به‌طور‌معمول از طریق فرآیند‌های شیمیایی و پاک کردن رنگ اصلی مروارید به دست می‌آید. البته در آب‌های شور می‌توانید نوع طبیعی آن را نیز به سادگی مشاهده کنید.

مروارید شکلاتی را به ندرت می‌توانید در طبیعت پیدا کنید

مروارید شکلاتی نسبت به دیگر انواع مروارید قیمت پایین‌تر و کم‌تری دارد. 

مروارید صورتی

عکس مروارید صورتی - سایت زر

این نوع مروارید در میان دختر خانم‌ها طرفداران بسیاری دارد و هم به‌صورت طبیعی و هم به‌صورت رنگ‌شده مشاهده می‌شود. به همین خاطر تشخیص اصل بودن آن امر دشواری است و شما باید هنگام خرید دقت بسیاری به‌کار گیرید.

خرید انگشتر طلا و مروارید صورتی دخترانه در سایت زر

چرا مروارید اصل تغییر رنگ می‌دهد؟

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل زرد شدن مروارید، خشک شدن آن‌ها به مرور زمان است. به عبارت دقیق‌تر اگر در محل نگهداری مروارید، رطوبت و جریان هوا نباشد، ساختار ارگانیک آن با گذشت زمان تغییر می‌کند. به‌طور‌کلی با زرد شدن مروارید در طی زمان، رنگ طبیعی آن نابود می‌شود و رو به زردی می‌رود.

چرا مروارید اصل تغییر رنگ می‌دهد؟

نگهداری سنگ مروارید نقش مهمی در زرد شدن آن دارد. برای مثال امروزه بسیاری از افراد مروارید را به اشتباه درون کیسه‌های پلاستیکی قرار می‌دهند و در‌نهایت آن را در محلی نگهداری می‌کنند که گرم و خشک است یا اینکه خیلی دیر به دیر از جواهر‌آلات مرواریدی خود استفاده می‌کنند.

نگهداری سنگ مروارید، جلوگیری از زرد شدن مروارید

زرد شدن مروارید برای تمام جواهر‌آلات رخ می‌دهد، اما با در نظر داشتن برخی نکات می‌توان از این امر جلوگیری کرد. برای مثال شما باید مروارید خود را از محفظه نگهداری بردارید و در مجاورت با هوای معتدل قرار دهید. البته برخی از محفظه‌ها برای نگهداری مروارید مناسب نیستند که به‌طور‌کلی عبارتند از:

  • محفظه‌های بسته و بدون هوا
  • کیسه پلاستیکی
  • مجاورت با هوای گرم

نگهداری سنگ مروارید، جلوگیری از زرد شدن مروارید

جواهراتی که در آن‌ها مروارید استفاده شده است، به‌صورت دائم و پیوسته باید استفاده شوند  تا به این ترتیب دیر‌تر زرد شوند. چرا‌که در صورت تماس مروارید با پوست بدن، این دسته از جواهر‌آلات مرطوب می‌شوند. البته بهتر است هنگام انجام ورزش‌های پر‌تحرک از آن‌ها استفاده نکنید تا به این ترتیب آسیبی نبینند و کیفیت و درخشش اولیه خود را از دست ندهند. پس از استفاده از جواهرات مروارید، حتما آن‌ها را با یک پارچه خشک کنید تا به این ترتیب عطر و ادکلن یا عرق بدن روی سطح آن‌ها نماند.

به‌طور‌کلی مهم‌ترین نکات جلوگیری از زرد شدن مروارید و تغییر رنگ آن عبارت است از:

  • تحت هیچ شرایطی، جواهرآلات مروارید خود را با آب خیس نکنید.
  • پیش از حمام و استخر، جواهرآلات مرواریدی خود را بیرون آورید.
  • مروارید را زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.
  • در محیط‌های با دمای بسیار بالا از مروارید استفاده نکنید.
  • مروارید در برابر اسید، قلیا و رطوبت بالا، حساسیت بسیاری دارند.
  • از مروارید خود در برابر لوازم آرایشی و مواد عطر‌زا محافظت کنید.

راه‌های تشخیص مروارید اصل از تقلبی

مروارید تقلبی در بازار به‌فراوانی وجود دارد. به همین جهت هنگام انتخاب و خرید باید نکات مختلفی را در نظر داشت تا به این ترتیب در دام محصولات تقلبی قرار نگیرید. به‌طور‌کلی مهم‌ترین تکنیک‌های تشخیص مروارید اصل از تقلبی عبارت است از:

تشخیص مروارید اصل با چاقو

راه‌های تشخیص مروارید اصل از تقلبی - تشخیص مروارید با چاقو

در این روش تنها کافی است که با یک چاقو روی سطح مروارید خراش ایجاد کنید. اگر مروارید شما اصل باشد، با این تکنیک تنها کمی پودر از مروارید به جای می‌ماند و هیچ تغییر دیگری در آن ایجاد نمی‌شود.

تشخیص مروارید اصل با دندان

راه‌های تشخیص مروارید اصل از تقلبی - تشخیص مروارید اصل با دندان

از دیگر روش‌های تشخیص مروارید اصل، دندان است. برای این امر مروارید را با دندان‌های جلویی خود لمس کنید. حال اگر احساس زمختی داشتید، مروارید اصل و در صورتی که احساس صاف و نرمی داشتید، مروارید شما تقلبی است.

تشخیص مروارید اصل با آتش

راه‌های تشخیص مروارید اصل از تقلبی - تشخیص مروارید اصل با آتش

پیش از هر‌چیزی مروارید را با فندک گرم کنید، در صورت تقلبی بودن مروارید، ابتدا پوست‌اندازی رخ می‌دهد و بوی بدی ایجاد می‌شود و در‌نهایت مروارید می‌سوزد.

خرید رنگ‌های مختلف مروارید اصل از فروشگاه طلا و جواهر زر

خرید مروارید امروزه از فروشگاه‌های مختلف امکان‌پذیر است که زر یکی از آشنا‌ترین و معتبر‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید. در فروشگاه مروارید زر شما به رنگ‌های مختلف مروارید دسترسی دارید و با توجه به سلیقه و نیاز خود می‌توانید مناسب‌ترین و بهترین را انتخاب نمایید.

خرید مروارید اصل از فروشگاه طلا و جواهر زر

همانطور که گفتیم مروارید‌های اصل کیفیت بالایی دارند و و از درخشش و برق بی‌نظیری در سطح خود برخوردار هستند و هنگام قرار گرفتن در معرض نور به‌صورت واضح و روشن می‌درخشند. مروارید‌ها در ابتدا که توسط صدف‌ها تولید می‌شوند، رنگ سفیدی دارند و با گذشت زمان و در صورت استفاده، زرد می‌شوند. در‌نتیجه این امر نمی‌توان گفت مروارید زرد تحت هر شرایطی تقلبی است.

زرد شدن مروارید موجب کاهش ارزش آن نمی‌شود و تنها نشان‌دهنده طبیعی و اصل بودن این سنگ ارزشمند است. فراموش نکنید که تنها مروارید‌های مصنوعی تحت هیچ شرایطی تغییر رنگ نمی‌دهند و تا مدت‌های طولانی رنگ اولیه خود را حفظ می‌کنند. جهت انتخاب و خرید انواع زیورآلات و جواهرآلات می‌توانید به وب‌سایت ما سر بزنید.

سوالات متداول:

مروارید اصل چه رنگی است؟
S ChevronDown 18 N

رنگ مروارید اصل معمولاً سفید یا کرم است. مروارید ممکن است در رنگ‌های دیگر نیز یافت شود، اما رنگ سفید و کرمی آنها بیشترین شناخته شده است.

آیا مروارید اصل تغییر رنگ می‌دهد؟
S ChevronDown 18 N

بله، مروارید ممکن است تغییر رنگ دهد. این تغییرات معمولاً به عوامل مختلفی مانند محیط زیستی، مواد شیمیایی، نور و حتی مدت زمان مربوطه بستگی دارد.

راه‌های تشخیص مروارید اصل از تقلبی چیست؟
S ChevronDown 18 N

تشخیص مروارید اصل با چاقو، تشخیص مروارید اصل با دندان، تشخیص مروارید اصل با آتش از راه‌های تشخیص مروارید اصل از تقلبی می باشد.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۵:۲۸:۱۵ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد