باز هم اونس طلا به آتی جهت داد

باز هم اونس طلا به آتی جهت داد
آغاز داد و ستد طلا در بازارهای بین‌المللی روز گذشته، با کاهش قیمت همراه بود. در این روز با شروع معاملات، از قیمت این فلز حدود سه دلار کاسته شد و به تدریج در کمترین و بیشترین ارقام، به ترتیب به 1311 و 1318 دلار در هر اونس رسید.
 آغاز داد و ستد طلا در بازارهای بین‌المللی روز گذشته، با کاهش قیمت همراه بود. در این روز با شروع معاملات، از قیمت این فلز حدود سه دلار کاسته شد و به تدریج در کمترین و بیشترین ارقام، به ترتیب به 1311 و 1318 دلار در هر اونس رسید.
این در شرایطی بود که روز دوشنبه هفته گذشته، طلا قیمت 1352 دلار را تجربه کرد که بیشترین قیمت در یک ماه اخیر بود. اما از دوشنبه هفته گذشته تا روز چهارشنبه، از بهای این فلز در حدود 45 دلار کاسته شد که البته در همان روز با کمی جبران به 1316 دلار رسید که همین رقم مبنای شروع معاملات روز گذشته بود.
کاهش قیمت جهانی طلا روز دوشنبه موجب شد تا این فلز گرانبها با طولانی‌ترین مدت کاهش خود در سه ماه اخیر روبه‌رو شود. برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت جهانی طلا با توجه به تحولات اقتصادی جهان، در کوتاه مدت تحت فشار بیشتری قرار گرفته و باز هم کاهش خواهد یافت.
با اینکه فدرال رزرو آمریکا در نشست هفته گذشته خود تصمیم گرفت تا اجرای محرک پولی 85 میلیارد دلاری را ادامه دهد، اما نگرانی سرمایه‌گذاران از بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و آغاز تعدیل سیاست پولی، بخشی از عوامل کاهش قیمت طلا به حساب می‌آید.
برخی تحلیل‌های تکنیکال گویای این مطلب اند که سطح مقاومتی بعدی برای طلا، 1307 دلار در هر اونس خواهد بود و در صورت شکسته شدن این سطح قیمتی، احتمال کاهش بیشتر قیمت در بازارهای جهانی وجود دارد و بهای این فلز را به کمتر از 1294 دلار نیز خواهد رساند. در چنین شرایطی کارشناسان اقتصادی به سرمایه‌گذاران بین المللی توصیه می‌کنند تا در شرایط کنونی برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا بسیار محتاطانه عمل کنند و با تحقیق و مطالعه کافی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.
از سوی دیگر گرچه فصل جشن‌های سراسری در هند آغاز شده، اما اعمال محدودیت‌های شدید از سوی دولت دهلی نو برای واردات طلا، موجب تاثیر منفی زیادی بر تقاضای این فلز گرانبها در بازار این کشور شده است. هند بزرگترین بازار طلای جهان به شمار می‌رود ولی دولت دهلی نو قصد دارد برای کاهش کسری تجاری خود، میزان واردات طلا را کاهش دهد.
برخی آمارها نشان می‌دهند که میزان فروش طلا در بازار هند در فصل جشن‌های سراسری نسبت به سال قبل، بیش از 50 درصد کاهش داشته است. بر اساس آمارهای شورای جهانی طلا، هند امسال جایگاه خود به عنوان بزرگترین بازار طلای جهان را از دست خواهد داد و چین این جایگاه را تصاحب خواهد کرد.
بر همین اساس، گفته می‌شود چین امسال به بزرگترین تولید‌کننده و مصرف‌کننده طلای جهان تبدیل خواهد شد. میزان تولید طلای این کشور در سال 2013 میلادی با افزایش چشمگیر نسبت به سال گذشته به بیش از 430 تن خواهد رسید و میزان مصرف و تقاضای این فلز گرانبها نیز در بازار چین به بیش از 1000 تن می‌رسد.
چین از سال 2007 میلادی تاکنون بزرگ‌ترین تولید‌کننده طلای جهان به شمار می‌رود. شورای جهانی طلا نیز پیش بینی کرده است که چین امسال با پیشی گرفتن ازهند به بزرگترین مصرف‌کننده طلا تبدیل می‌شود.
اما در این سوی مرزها، روز گذشته  بازار طلا و سکه تهران به تبع اونس، از قیمت‌های خود کاستند. در این روز با گذشت دو ساعت از معاملات بازار آزاد، از بهای سکه تمام بهار طرح جدید، 3000 تومان کاسته شد. سکه‌های بازار آتی نیز همراه با اونس طلا و سکه نقدی، در ابتدای داد و ستدهای روز گذشته با ریزش‌های کمتر از 5000 تومان بر تابلوی معاملات حاضر شدند.
اما آنچه در چند روز آینده پیش روی بازار است و انتظار برای آن شاید بتواند در پایان هفته کمی بازارها را نوسانی کند، مذاکرات پایان هفته در ژنو سوئیس است. البته اگر بازارهای ارز و سکه تصمیم بگیرند که به نتایج این مذاکرات واکنش محسوسی نشان دهند، این تنها در صورتی خواهد بود که خبرهای رسیده از این نشست همچون گذشته در هاله‌ای از ابهام و گمانه زنی محصور نباشد، چراکه بازار نشان داده با وجود اهمیت این رویداد برای کشورمان، به صورت هیجانی با آن برخورد نخواهد کرد. اما به هر ترتیب، درحال حاضر مسیر بازارهای داخلی را همچنان اونس طلا مشخص می‌کند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۸:۴۲:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد