اظهارات «یلن» هم نتوانست طلا را به کانال 1300 دلاری بازگرداند

اظهارات «یلن» هم نتوانست طلا را به کانال 1300 دلاری بازگرداند
روند نزولی قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی، روز جمعه (17 آبان) با انتشار گزارش وزارت کار آمریکا پیرامون ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و در کنار آن افزایش رشد اقتصادی ایالات متحده در سه ماهه سوم امسال، وارد کانال جدیدی شد.
روند نزولی قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی، روز جمعه (17 آبان) با انتشار گزارش وزارت کار آمریکا پیرامون ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و در کنار آن افزایش رشد اقتصادی ایالات متحده در سه ماهه سوم امسال، وارد کانال جدیدی شد. 
در این روز بازار طلا شاهد سقوط قیمتی شدیدی بود که باعث شد بهای این فلز در کمترین سطح، به 1282 دلار در هر اونس رسیده و در نهایت هم بر بهای 1288 دلار ثابت شود؛ یعنی ریزش 12 دلاری به نسبت قیمت ثبت شده در پایان معاملات روز پنج‌شنبه برای این فلز. بر اساس گزارش وزارت کار این کشور، اقتصاد ایالات متحده طی ماه اکتبر، 204 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده - که بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود - که این مساله نشانگر بهبود نسبی وضعیت اشتغال بوده و گمانه‌زنی‌ها در خصوص متوقف شدن محرک پولی 85 میلیارد دلاری فدرال رزرو را افزایش داد.  با از سرگیری معاملات طلا در بازارهای بین المللی در دوشنبه گذشته، باز هم از قیمت جهانی طلا کاسته شد به نحوی که در کمترین بها وارد سطح 1270 دلاری هم شد و در نهایت در پایان معاملات این روز رقم 1282 دلار در هر اونس را به ثبت رساند.
از سوی دیگر، تصمیم بانک مرکزی اروپا در کاهش نرخ بهره نیز از دیگر دلایل این افت قیمت بود که روز دوشنبه بسیار شدت گرفت. گرچه آمارهای اخیر از بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا حکایت داشتند، اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که هنوز تا دستیابی به اهداف نرخ تورم و اشتغال فاصله زیاد است و احتمالا در آخرین نشست امسال بانک مرکزی آمریکا، تصمیم بر این خواهد شد تا خرید اوراق قرضه به میزان فعلی تداوم یابد، چراکه فدرال رزرو نباید برای متوقف کردن محرک پولی، تنها به آمارهای یک ماهه توجه کند.  اما با این وجود بسیاری از سرمایه گذاران همچنان بر موضع خود مبنی بر اینکه بانک مرکزی آمریکا به دلیل بهبود اوضاع اقتصادی از میزان خرید اوراق قرضه خواهد کاست، پابرجا هستند و این موضع قوی موجبات نزول قیمت طلا را فراهم کرده است.  قیمت طلا تا سه شنبه گذشته، با افت شدیدی روبرو شد که علت اصلی آن همان انتشار آمارهای مثبت نسبت به عملکرد اقتصادی آمریکا و کاهش نرخ بهره بانکی اروپا بود. جانت یلن نامزد پیشنهادی اوباما برای احراز پست ریاست فدرال رزرو، روز پنج شنبه، پیش از نشست سنای آمریکا برای بررسی صلاحیت پست پیشنهادی، تاکید کرد که عملکرد بازار کار آمریکا بسیار کمتر از حد انتظار بوده است و در شرایط کنونی باید به اجرای سیاست‌های محرک پولی با هدف حمایت از رشد و رونق اقتصادی ادامه داد.
همین اظهارنظر - که البته اصلا از سوی وی دور از انتظار نبود - موجب شد تا روز پنج‌شنبه، برای دومین روز متوالی بر بهای فلز زرد در بازارهای جهانی افزوده شود.
 با این وجود این افزایش قیمت نتوانست بهای این فلز را حتی به 1290 دلار در پایان معاملات این روز نزدیک کند و نهایت اونس طلا با قیمت 1287 دلار از بازار خداحافظی کرد.  در همین حال تجزیه و تحلیل آماری کارشناسان اقتصادی بلومبرگ نشان می‌دهد که روند صعودی واردات و خرید طلا از سوی بانک مرکزی چین موجب خواهد شد تا این کشور طی 10 سال آینده ذخایر خود را به سطح ذخایر طلای آمریکا برساند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی بازار طلای جهان در حال انتقال از غرب به کشورهای شرقی به خصوص چین و هند است و این مساله دورنمای حفظ ارزش طلا برای بلند مدت را تقویت می‌کند.  با این وجود تحلیلگرانی هم هستند که معتقد به کاهش بهای طلا در کوتاه‌مدت‌اند. به باور این گروه، کاهش قیمت طلا به مرز 1270 دلار در هر اونس نشان می‌دهد که روند نزولی قیمت این فلز گرانبها ادامه خواهد یافت و به زودی شاهد قیمت 1000 دلار برای طلا خواهیم بود. یکی از دلایل این دسته از تحلیلگران برای ادعای خود این است که ادامه روند نزولی قیمت طلا در شرایطی رخ داده است که تقاضای طلا در بازار هند - بزرگ ترین بازار طلای جهان - با کاهش چشمگیری روبه‌رو‌ شده و همچنین امیدواری‌ها نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا موجب افزایش ارزش دلار شده است.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۸:۱۰:۳۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد