تشدید افت و خیز آتی در پی نوسانی شدن سکه نقدی

تشدید افت و خیز آتی در پی نوسانی شدن سکه نقدی
رفتار متناقض روز گذشته سکه‌های طلا در بازار نقدی و آتی نشان می‌داد که این بازارها دچار دستپاچگی ناشی از پیش‌بینی‌های متفاوت از روند قیمتی پیش روی ارز و طلا شده‌اند.
رفتار متناقض روز گذشته سکه‌های طلا در بازار نقدی و آتی نشان می‌داد که این بازارها دچار دستپاچگی ناشی از پیش‌بینی‌های متفاوت از روند قیمتی پیش روی ارز و طلا شده‌اند.
بنا بر انتظار موجود، معاملات روز دوشنبه نیز در ادامه ریزش‌های دو روز پیش از آن، با کاهش قیمت‌ها برای ارز و سکه آغاز شد، اما این روند ادامه پیدا نکرد و در ساعاتی، سکه‌های نقدی با افزایش قیمت نسبت به آخرین بهای روز یکشنبه خود روبه‌رو شدند.
در این روز (تا لحظه تنظیم این گزارش، بهای سکه نقدی بین 820تا 841 هزار تومان نوسان کرد) این همه در شرایطی بود که اونس طلا معاملات هفتگی خود را با کاهش 13 دلاری آغاز کرد. 
از ابتدای هفته جاری بازارهای ارز، سکه نقدی و آتی در سراشیبی قیمت بوده‌اند که در نبود نوسانات طلا در بازارهای بین‌المللی، این امر کاملا متاثر از مذاکرات مثبت هسته‌ای بود. اما مسیری که بازارهای داخلی روز گذشته در پیش گرفتند، حاکی از هیجانی شدن معامله‌گران بود. ساعت 10:30 صبح دیروز که قیمت سررسیدهای آتی روی تابلوی معاملات رفت، هر چهار سررسید کمتر از پنج درصد کاهش قیمت داشتند (یعنی در حدود 30 هزار تومان) و در همین محدوده نوسان می‌کردند تا زمانی که قیمت‌های بازار نقدی مشخص شد. سکه طرح جدید در آغاز داد‌و‌ستدهای خود با قیمت 820 هزار تومان (یک درصد کاهش قیمت معادل 9 هزار تومان) روبه رو شد که بسیار کمتر از ریزش‌های آتی بود.
 همزمان با آغاز معاملات بازار نقدی سکه، از شدت ریزش‌های آتی کاسته شد و نوسان سررسیدها در محدوده بالای 
سه درصد و پس از آن کمتر از سه درصد دنبال شد. در این زمان قیمت سکه نقدی با توجه به قیمت دلار و اونس طلا، کمی از ارزش طلای خود بیشتر بود. 
همزمان با این تغییرات قیمتی، اونس طلا چهار دلار از سقوط شدید خود را جبران کرده بود و با 1235 دلار در بازار نیویورک معامله می‌شد.
 کمی پس از شروع معاملات بازار نقدی، این سکه به نسبت ارزش طلای خود، 19 هزار تومان حباب منفی گرفت، اما با گذشت ساعتی، این کاهش شدید را جبران کرد. در ادامه بر بهای سکه نقدی حدود هفت هزار تومان افزوده شد در حالی که در همان زمان، نیم سکه و ربع سکه به ترتیب 12 و هفت هزار تومان کاهش قیمت داشتند. 
همچنین بهای سکه سررسید آذر بازار آتی نیز از قیمت نقدی کمتر بود. در حالی که بازارهای نقدی و آتی به جبران ریزش شدید خود مشغول بودند، قیمت طلا در بازار جهانی، 14 دلار ریخته و به 1230 دلار رسیده بود.  دلار که روز یکشنبه در پایان 
داد و ستدها به 2915 تومان رسیده بود، دیروز با ورود به کانال 2800 تومانی، به 2880 تومان رسید و کاهش 35 تومانی را نشان می‌داد که نسبت به ریزش روز دوشنبه کمتر بود. به این ترتیب نوسانات نسبتا زیاد دیروز در بازار نقدی و آتی موجب شد تا بر حجم معامله‌ها افزوده شود. اما بهای دلار در بازار آزاد که برای ساعاتی به 2870 تومان هم رسیده بود، مجددا به 2900 تومان بازگشت و به نوسانات بازار سکه دامن زد.
گرم طلای 18 عیار نیز که در ابتدای معاملات دیروز کاهش قیمت داشت، در میانه معاملات شاهد نوسان قیمت در هر دو محدوده کاهش و افزایش بها بود. در ادامه با ریزش مجدد طلا و سکه نقدی، سکه‌های آتی دوباره افت قیمت پیدا کردند. ریزش‌های دیروز قیمت‌های ارز و سکه به دنبال افزایش حجم عرضه در این بازارها هم بود؛ فروشندگان خانگی در روزهای اخیر به خاطر ترس از تداوم روند ریزشی، حجم زیادی سکه را در بازار به فروش رسانده اند. اما این روند هم ادامه پیدا نکرد و باز هم سکه‌های نقدی با افزایش بها (12 هزار تومان) مواجه شدند و سررسیدهای آتی نیز به دنبال آن از شدت کاهش قیمت کاستند. با وجود جبران ریزش‌های شدید قیمتی برای سکه نقدی، باز هم حباب منفی برای این سکه وجود داشت. 
افت شدید قیمت طلا و سکه، خطر قاچاق به خارج از کشور را دوباره پررنگ می‌کند، چراکه سود یک تا دو درصد هم چندان از نظر قاچاقچیان طلا، سود کمی نیست. اما برخی کارشناسان بازار بر این باورند که این جو ریزشی چندان ادامه‌دار نخواهد بود. به باور این گروه، از نظر فاندامنتالی بازار ارز کف قیمت‌های خود را دیده و با توجه به هزینه‌های نقل و انتقال و تبدیل پول، این ارز نمی تواند در سطح 2800 تومان بایستد و اگر برای چند روز در محدوده 2900 تومان نوسان کند، خود به خود به حد روانی خودش (3000 تومان) باز خواهد گشت.
به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی، اختلاف سررسیدهای آتی سکه در کنار حباب منفی سکه نقدی، طی روزهای آینده و پس از جبران ریزش‌های شدید قیمتی، اصلاح خواهد شد. روند فعلی، بسیاری از خریداران آتی سکه را 
کال مارجین کرده است، اما با اصلاح بازار، این فروشندگان هستند که نسبت به بستن موقعیت‌های خود اقدام می‌کنند. 
در آن سوی مرزها، روز گذشته خبرگزاری رویترز در گزارش خود یکی از دلایل ریزش 13 دلاری اونس طلا را توافق هسته‌ای ایران و غرب دانست. در این گزارش آمده که در حالی که فروش فنی طلا افزایش یافته، ارزش سهام در بازارهای جهانی روند صعودی داشته (قیمت سهام آسیایی به دنبال توافق هسته‌ای ایران که تحریم تجارت طلا و دیگر فلزات گرانبها علیه این کشور را لغو می‌کند، روز دوشنبه افزایش یافت) و ارزش دلار تثبیت شده است که این وضعیت منجر به کاهش 13 دلاری قیمت طلا در روز دوشنبه شد. 
در ادامه این گزارش، همچنین کاهش قیمت طلا تا حدی ناشی از نگرانی‌ها در زمینه تعدیل قریب‌الوقوع سیاست محرک اقتصادی فدرال رزرو و کاهش سرمایه بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در طی سه هفته اخیر عنوان شده است. برخی تحلیلگران بازار طلا بر این باورند که گرچه قیمت طلا به پایین‌ترین حد خود در 4 ماه اخیر رسیده است، ولی این کف قیمت طلا است و اکنون بهترین فرصت ممکن برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی است تا در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند.
افت شدید قیمت طلا در ماه‌های اخیر از سال 1980 میلادی بی سابقه بوده است. قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از 26 درصد و نسبت به اوج آن در سال 2011 میلادی بیش از 35 درصد کاهش داشته است.  برخی کارشناسان بازار طلا معتقدند که مهم ترین عامل موثر بر افت شدید قیمت طلا در ماه‌های اخیر، کاهش نرخ تورم در اقتصاد جهانی است و این مساله تاثیر زیادی بر ادامه روند نزولی قیمت طلا داشته است. 
با این همه بازارها همچنان در حال هضم توافقی هستند که قرار است تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را در شش ماه آینده کاهش دهد. روز گذشته در ادامه خبرها از لغو تحریم‌های ایران، وزیر خارجه فرانسه از لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه کشورمان تا یک ماه آینده خبر داد. بر این اساس اتحادیه اروپا احتمالا در ماه دسامبر(۱۰ آذر تا ۱۰ دی) برخی تحریم‌ها علیه ایران را لغو خواهد کرد.  به هر ترتیب نوسانات روز گذشته بازار نقدی و آتی زیاد بود، اما به نظر می‌رسد طی روزهای آینده بازارها مسیر خود را پیدا کنند، چراکه توافق هسته‌ای تاثیر خود را گذاشته و از این پس پارامترهای دیگری بر تعیین روند این بازارها اثرگذارند. صحبت‌های امشب رییس‌جمهور کشورمان در پایان صد روز اول کاری دولت تدبیر و امید و ارائه گزارش‌های اقتصادی و سیاسی، در کنار تصمیم‌های اقتصادی دولت در لایحه بودجه سال 93 که در روز 15 آذر به مجلس خواهد رفت، می‌تواند تا حدودی به روند روزهای آینده بازارها جهت دهد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۷:۴۹:۳۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد