طلاي جهاني هفته را با كاهش آغاز کرد

طلاي جهاني هفته را با كاهش آغاز کرد
قیمت هر اونس طلای جهانی، صبح دیروز، 6 دلار کاهش یافت. آخرین تغییرات نرخ طلای جهانی در هفته گذشته مثبت بود. کارشناسان علت افزایش نرخی را که در آخرین روز کاری بازار جهانی، در هفته گذشته، برای طلا اتفاق افتاده بود افزایش تقاضای طلا از طرف کشور چین عنوان کرده بودند.
قیمت هر اونس طلای جهانی، صبح دیروز، 6 دلار کاهش یافت. آخرین تغییرات نرخ طلای جهانی در هفته گذشته مثبت بود. کارشناسان علت افزایش نرخی را که در آخرین روز کاری بازار جهانی، در هفته گذشته، برای طلا اتفاق افتاده بود افزایش تقاضای طلا از طرف کشور چین عنوان کرده بودند.
تقریبا همه کارشناسان در مورد این امر اتفاق‌نظر داشتند که چین به تنهایی توانایی نجات طلا را ندارد. پیش‌بینی کارشناسان درست از آب درآمد. تاثیر چین بر روند قیمتی طلا زیاد به طول نینجامید. طلا خیلی زود به روند روزهای قبلش بازگشت. دیروز قیمت طلا در نخستین روز کاری هفته جدید، 6 دلار افت ثبت کرد و مسیر نزولی‌اش را از سر گرفت. کاهش قیمت طلا، دوباره کارشناسان را به پیش‌بینی واداشت. آخرین نظرسنجی «سی ان بی سی» از کارشناسان اقتصادی، از ادامه روند نزولی طلا در روزهای آینده خبر می‌دهد. در حالی که بازارهای جهانی منتظر اعلام گزارش‌های آماری در خصوص وضعیت اقتصادی آمریکا به‌ویژه بازار کار و اشتغال هستند، جدیدترین نظرسنجی «سی ان بی سی» نشان می‌دهد که از 22 کارشناس ارشد اقتصادی 16 نفر بر این باورند که قیمت طلا در روزهای آینده کاهش خواهد یافت. 3 کارشناس اقتصادی به عدم تغییر قیمت طلا رای دادند و 3 نفر نیز پیش‌بینی کردند که قیمت طلا با افزایش روبه‌رو خواهد شد. 
در نظرسنجی اخیر بلومبرگ نیز 18 کارشناس ارشد اقتصادی پیش‌بینی کردند که قیمت طلا طی هفته جاری با کاهش روبه‌رو خواهد شد. 9 کارشناس اقتصادی به افزایش قیمت طلا در این مدت رای داده‌اند و 3 کارشناس نیز اعلام کردند که قیمت طلا در روزهای آینده تغییر چندانی نخواهد داشت. قیمت طلا برای نخستین بار از سال 2000 میلادی با کاهش روبه‌رو شده و در ماه نوامبر نیز بیش از 1/6 درصد کاهش یافته است. به اعتقاد کارشناسان بازار طلا، با توجه به کاهش فشارهای تورمی در اقتصاد جهانی، تقاضا برای طلا به شدت کاهش یافته است. قیمت طلا از دسامبر 2008 تا ژوئن 2011 میلادی تحت تاثیر اجرای سیاست‌های محرک پولی آمریکا بیش از 70 درصد افزایش یافت. کاهش قیمت طلا در ماه‌های گذشته موجب شده تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهان از مارس 2010 تا کنون بیش از 68 میلیارد دلار زیان کنند. فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت طلای جهانی متنوعند، اما کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در کوتاه مدت، وضعیت اقتصادی آمریکا و روشن شدن تکلیف سیاست‌های محرک پولی فدرال رزرو، بیشترین تاثیر را بر قیمت طلا خواهد داشت.
تازه‌ترین بررسی «رویترز» نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا طی ماه نوامبر 185 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است. این رقم در ماه اکتبر به بیش از 204 هزار رسیده بود. تعداد جایگاه‌های شغلی ایجاد شده در ماه اکتبر از مقدار ایده‌آل مدنظر سران اقتصادی آمریکا بیشتر بود. بر همین اساس خیال مسوولان ایالات‌متحده از بابت اشتغالزایی ماهانه راحت است. در نتیجه، مساله باقیمانده که اهمیت بسیار زیادی برای تعیین سیاست‌های پولی این کشور در سال جدید دارد، درصد بیکاران است. درصد بیکاران طبق آخرین آمار منتشر شده از مقدار هدف‌گذاری شده بیشتر بود. آمار جدید بیکاران در آخر این هفته منتشر می‌شود. با توجه به فاصله‌ای که این رقم با مقدار مدنظر سران اقتصادی آمریکا داشت، اهمیت انتشار این آمار بسیار زیاد است. اگر آمریکا به مقدار هدف‌گذاری شده که حدود 6/5 درصد است نائل شود، ضربه سنگینی به طلا وارد خواهد شد. کارشناس ارشد موسسه «شانگاری فیوچرز» نیز تاکید کرد، فعلا همه چیز بستگی به آمارهای اشتغال و بیکاری آمریکا دارد. در صورت بهبود عملکرد بازار اشتغال آمریکا، قیمت طلا با کاهش و ارزش دلار با افزایش روبه‌رو خواهد شد. 
روند متفاوت سکه
با اینکه قیمت هر اونس طلای جهانی دیروز کاهش یافت، بازار داخلي سکه و طلا تغییرات متنوعی را تجربه کرد. قیمت ربع سکه2 هزار تومان افزايش و قیمت سکه طرح جدید 2 هزار تومان کاهش يافت. نرخ نیم سکه ثابت ماند و قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز قدری زیاد شد. به اعتقاد برخی از کارشناسان، بازار داخلی در شرایط کنونی، تمایل زیادی به ثبات دارد و این امر در واکنش بازار داخلی به رویدادهای مهم جلوه می‌کند. در صورتی که ثبات بر بازار حکمفرما نباشد، هر رویدادی نوسان شدید قیمت‌ها در بازار را در پی دارد، اما در شرایط باثبات، قیمت‌ها به راحتی و با دامنه زیاد تغییر نمی‌کند.
ثبات بازار ارز
قیمت دلار آمریکا، دیروز سه تومان کاهش یافت. سایر ارزها هم تغییرات چندانی را تجربه نکردند و به طور کلی بازار آرام بود. بانک مرکزی در مقابل کاهش اندک نرخ دلار بازار تهران، قیمت دلار خود را قدری افزایش داد. استقرار ثبات در بازار و جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی، از مواردی هستند که بانک مرکزی، فعالیت خود را برای تحقق آنها سازمان‌دهی می‌کند. این امر در گزارش اخیری که سایت بانک مرکزی منتشر کرد نیز قابل‌رویت است. از دیگر برنامه‌های این نهاد می‌توان به تک نرخی کردن ارز اشاره کرد.ولی‌الله سیف رییس بانک مرکزی در این راستا وعده داده است که یکسان‌سازی نرخ ارز از نیمه دوم سال 93 اجرایی شود. سیف این خبر را در حاشیه نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی اعلام کرد. بر اساس این گزارش طرح یکسان‌سازی نرخ ارز در بودجه سال 93 پیش‌بینی شده است. برخی کارشناسان و صاحب نظران معتقدند مبنای نرخ ارز در بودجه بهتر است نرخ ارز در بازار آزاد باشد. ولی‌الله سیف در سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در پاسخ به این سوال که با توجه به نرخ حدود سه هزار تومانی ارز در بازار آزاد، نرخ دلار در بودجه چه میزان خواهد بود، اظهار کرد: اینکه نرخ ارز سه هزار تومان است تایید یا رد نمی‌کنم، نرخ دلار آزاد را بازار تعیین می‌کند و واقعیت این است که این نرخ تحت تاثیر شرایط اقتصادی قرار می‌گیرد. سیف ادامه داد: نرخ مورد تایید بانک مرکزی نرخ مبادلاتی است که کالاهای اساسی با آن وارد می‌شوند، اما هدف ما یکسان‌سازی نرخ ارز است. وی افزود: اما در مورد نرخ دلار دربودجه، هر رقمی که مبنای بستن بودجه شود، رقم متوسط است و ثابت نخواهد بود و پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه در لایحه بودجه 93 صورت گرفته است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۹:۱۴:۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد