سکه‌های آتی پتانسیل جهش دارند؟

سکه‌های آتی پتانسیل جهش دارند؟
دو روز سرنوشت ساز برای طلای جهانی از دیروز آغاز شده و تا پایان نشست بانک مرکزی آمریکا در امروز ادامه خواهد داشت و پس از آن در پایان این نشست دو روزه، فدرال رزرو آمریکا بیانیه‌ای را منتشر و طی آن تصمیم خود را پیرامون تعدیل سیاست پولی اعلام خواهد کرد.
دو روز سرنوشت ساز برای طلای جهانی از دیروز آغاز شده و تا پایان نشست بانک مرکزی آمریکا در امروز ادامه خواهد داشت و پس از آن  در پایان این نشست دو روزه، فدرال رزرو آمریکا بیانیه‌ای را منتشر و طی آن تصمیم خود را پیرامون تعدیل سیاست پولی اعلام خواهد کرد. اونس فلز زرد دادوستدهای این هفته خود را با افزایش قیمت آغاز کرد که البته میزان آن در نهایت بیش از سه دلار نسبت به پایان معاملات روز جمعه (22 آذر) نبود. اما دیروز در دومین روز از هفته جاری میلادی، نوسان قیمتی این فلز در محدوده 1235 تا 1249 دلار دنبال شد.
بهای جهانی طلا با وجود اینکه دیروز – در اوایل دادوستدهای خود - در محدوده بالای 1241 دلار (قیمت روز دوشنبه) نوسان می‌کرد، اما تا اواسط این روز، نتوانست رکورد قیمتی سه شنبه هفته گذشته (1262 دلار) را بشکند و پس از آن هم در مسیر کاهشی قدم برداشت. گمانه‌زنی‌هایی که روز گذشته در مورد تصمیم بانک مرکزی آمریکا می‌شد حاکی از این بود که اگر فدرال رزرو تصمیم به ادامه اجرای محرک پولی 85 میلیارد دلاری بگیرد و اجرای آن را تا سه ماه نخست 2014 ادامه دهد، قیمت طلا به زودی به بیش از 1300 دلار خواهد رسید و در غیر این صورت اگر بخواهد بخشی از محرک پولی را کاهش دهد، قیمت جهانی طلا نیز با افت روبه‌رو‌ خواهد شد و باید سطح مقاومتی 1180 دلاری را امتحان کند. 
دیروز اما قیمت سکه‌های طلا در بازار نقدی تفاوت چندانی با قیمت‌های روز دوشنبه نداشت. بهای دلار هم به نسبت دوشنبه تغییر نداشت و تقریبا ثابت بود و به همان روند کم‌نوسان با شیب ملایم رو به پایین ادامه می‌داد. دلار در یک هفته گذشته تا حدودی به اخبار سیاسی واکنش نشان داد. روز دوشنبه علاوه بر خبر لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا، شایعاتی مبنی بر آزاد شدن و در دسترس بودن مقداری از دلارهای ایران در عراق، توانست – پس از پایان معاملات سکه آتی – دلار را هم با افت مواجه کند. دلار برای آینده نزدیک دورنمای صعودی خاصی ندارد مگر اینکه پارامتر فاندامنتال خاصی توانایی صعودی کردن این ارز را داشته باشد که در این صورت علاوه بر دلار، سکه‌های آتی نیز پتانسیل یک جهش ناگهانی را دارند. هرچند این احتمال بسیار ضعیف است اما در صورت وقوع، به دلیل میزان وجه تضمین فعلی و همچنین حداقل وجه تضمین - که در حال حاضر 70 درصد وجه اولیه است - یک تغییر 50 هزار تومانی در قیمت سررسیدهای آتی، علاوه بر کال مارجین شدن فروشندگان، افزایش اختلاف سررسیدها را هم در پی خواهد داشت. بنابراین در موقعیت فعلی، پوزیشن فروش ریسک بالایی دارد اما در عین حال، پیش بینی خاصی برای افزایش قیمت وجود ندارد. 
در این بین سکه‌های بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا هم روز گذشته همچنان به نوسان اندک خود (کمتر از یک درصد) در جهت کاهش بها ادامه دادند. سررسید آذر که در آخرین روز معاملاتی خود (دوشنبه گذشته) تنها دو – سه هزار تومان با سکه دی اختلاف داشت، دیروز از بازار آتی خداحافظی کرد و طی امروز و فردا فرآیند تحویل آن صورت می‌گیرد. 
تغییرات قیمتی سکه نقدی در یک ماه اخیر نشان می‌دهد که پس از 3 آذر که روز مهمی به دلیل توافق ژنو بود و در آن روز 50 هزار تومان از بهای سکه کاسته شد - و تا دو روز بعد از آن ( 5 آذر) کمی افزایش یافت - تا روز گذشته شاهد نوسانات بسیار جزیی در قیمت این سکه بودیم. قیمت روز گذشته سکه با بهای روز سه شنبه (5 آذر) تفاوتی نداشت. در بازار آتی اما، سکه سررسید دی‌ماه روز گذشته نسبت به پنجم آذر، 21 هزار تومان افزایش قیمت داشت. 
دیروز با اینکه اونس طلا در آغاز معاملات خود افزایش قیمت داشت، نوسانات جزئی و همچنین دورنمای با ثبات برای دلار، اجازه نداد تا بازارهای سکه نقدی و آتی سکه به این مساله واکنش نشان دهند. به هر ترتیب نتیجه جلسه امروز بانک مرکزی آمریکا، اثر خود را بر بازار روز پنج شنبه خواهد گذاشت. طبق برخی نظرسنجی‌ها از کارشناسان اقتصادی، 40 درصد احتمال تعدیل سیاست تسهیل پولی وجود دارد و 60 درصد بر این باورند که سیاست‌های انبساطی آمریکا همچنان ادامه پیدا می‌کند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۷:۴۰:۲۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد