روزهای غم‌انگیز طلا

روزهای غم‌انگیز طلا
بالاخره در پایان نشست دو روزه بانک مرکزی آمریکا، چهارشنبه شب گذشته، بیانیه فدرال رزرو منتشر شد و طی آن اعلام شد که با توجه به روند پایدار رشد و رونق اقتصاد آمریکا، میزان خرید دارایی شرکت‌ها در این کشور از 85 میلیارد دلار در ماه به 75 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.
بالاخره در پایان نشست دو روزه بانک مرکزی آمریکا، چهارشنبه شب گذشته، بیانیه فدرال رزرو منتشر شد و طی آن اعلام شد که با توجه به روند پایدار رشد و رونق اقتصاد آمریکا، میزان خرید دارایی شرکت‌ها در این کشور از 85 میلیارد دلار در ماه به 75 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. مقامات فدرال رزرو همچنین اعلام کردند که این نخستین گام در جهت تعدیل سیاست محرک اقتصادی فدرال رزرو محسوب می‌شود و انتظار می‌رود در سال 2014 و در صورت ادامه حرکت رو به رشد اقتصاد آمریکا، شاهد تعدیل بیشتر این سیاست باشیم که می‌تواند به کاهش بیشتر قیمت طلا در سال 2014 منجر شود. 
به این ترتیب کاهش بهای طلا از روز چهارشنبه آغاز شد. در این روز با 12 دلار کاهش، این رقم به 1218 دلار در هر اونس رسید و پس از آن در پایان معاملات روز پنج‌شنبه به 1188 دلار رسید. از 27 ژوئن 2013 که قیمت فلز زرد به 1200 دلار رسیده بود تا روز پنج‌شنبه گذشته، نوسانات فراوانی را تجربه کرد اما در این مدت از 1200 دلار کمتر نشده بود. این بیشترین ریزش طلا در یک سال اخیر بوده است. قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی حدود 460 دلار در هر اونس کاهش داشته است.
روز گذشته معاملات طلا - تا ساعت 16:00 به وقت تهران – در محدوده 1287 تا 1299 دلار دنبال شد. به عبارت دیگر آخرین قیمت روز سه شنبه (1230 دلار) با کمترین بهای روز گذشته، اختلاف 43 دلاری را نشان می‌داد.
 با این وجود بهای این فلز دیروز در اغلب ساعات معاملاتی در بازار نیویورک، در محدوده بالای 1188 دلار دنبال شد که نشان می‌داد تا حدودی سقوط چشم‌گیر خود را جبران کرده است. این اتفاق در پی انتشار خبر احتمال ادامه تثبیت نرخ بهره بانکی در نزدیکی صفر درصد، رخ داد. کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند، بانک مرکزی آمریکا تا سال 2016 میلادی نرخ بهره را افزایش ندهد. فدرال رزرو قصد دارد نرخ تورم را کمتر از 2 درصد ثابت نگه دارد و تا زمانی که نرخ تورم به بیش از 2 درصد نرسد تصمیمی برای افزایش نرخ بهره نخواهد داشت. گرچه فدرال رزرو بخشی از محرک پولی را کاهش داده، ولی تمرکز این بانک بر پایین نگه داشتن نرخ تورم و نرخ بهره، به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود.
در چنین شرایطی برخی تحلیلگران بازار طلا معتقدند که نزدیک شدن به پایان سال میلادی و افزایش تقاضا برای نقدینگی، موجب خواهد شد تا عرضه دارایی‌های سرمایه‌ای از جمله طلا رو به افزایش بگذارد و این مساله به کاهش بیشتر بهای این فلز دامن خواهد زد؛ ولی دسته‌ای دیگر بر این باورند که رشد فزاینده تقاضا در بازار چین مانع از افت بیشتر قیمت طلا خواهد شد. به باور این گروه، تحولات بازار طلا نشان می‌دهد که کانون اصلی مبادلات و معاملات بزرگ در این بازار در حال انتقال از کشورهای غربی به کشورهای شرقی و آسیایی است. 
به این ترتیب ادامه سیاست‌های انبساطی پولی در آمریکا موجب از دست رفتن جایگاه کنونی دلار خواهد شد و این مساله نوید افزایش قیمت جهانی طلا را خواهد داد. 
از سوی دیگر، برخی کارشناسان و سرمایه‌گذاران این بازار معتقدند که هرچند تحولات مربوط به نرخ تورم و نرخ بهره بانکی در آمریکا و اروپا و سایر اقتصادهای بزرگ جهان تاثیر مهمی بر روند تحولات قیمت طلا دارد، اما اعتماد سرمایه‌گذاران غربی نسبت به بازار طلا را نمی توان در نوسانات قیمتی این فلز گرانبها، بی‌تاثیر دانست و افزایش تقاضای چین و هند هم برای رشد فزاینده قیمت طلا کافی نیست. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۹:۵۰:۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد