خوش‌بینی «آتی» تداوم خواهد داشت؟

خوش‌بینی «آتی» تداوم خواهد داشت؟
بالاخره حکم جانت یلن برای ریاست بانک مرکزی آمریکا نهایی شد تا وی رسما ریاست فدرال رزرو آمریکا را از تاریخ 1 فوریه به دست بگیرد. نمایندگان سنای آمریکا در نشست دوشنبه شب خود سرانجام صلاحیت این بانوی 67 ساله را که نامزد پیشنهادی باراک اوباما بود، برای احراز ریاست فدرال رزرو تایید کردند. بر همین اساس ریاست فعلی این بانک که طی هشت سال گذشته بر عهده بن برنانکی بود، تا 31 ژانویه به یلن تحویل داده خواهد شد.
بالاخره حکم جانت یلن برای ریاست بانک مرکزی آمریکا نهایی شد تا وی رسما ریاست فدرال رزرو آمریکا را از تاریخ 1 فوریه به دست بگیرد. نمایندگان سنای آمریکا در نشست دوشنبه شب خود سرانجام صلاحیت این بانوی 67 ساله را که نامزد پیشنهادی باراک اوباما بود، برای احراز ریاست فدرال رزرو تایید کردند. بر همین اساس ریاست فعلی این بانک که طی هشت سال گذشته بر عهده بن برنانکی بود، تا 31 ژانویه به یلن تحویل داده خواهد شد.
فدرال رزرو آمریکا از سال 2008 میلادی اجرای سیاست‌های انبساطی پولی را در اولویت قرار داده و با پایین نگه داشتن نرخ بهره، 4 تریلیون دلار نقدینگی به اقتصاد این کشور تزریق کرده و یلن نقش موثری در اجرای این سیاست‌ها بر عهده داشته است. به عقیده کسانی که با ریاست وی و همچنین با ادامه سیاست تسهیل پولی موافق بودند، به احتمال زیاد وی در نشست‌های بعدی بانک مرکزی آمریکا پیرامون تکلیف این طرح، از ادامه آن دفاع خواهد کرد. 
یلن در شرایطی به ریاست فدرال رزرو آمریکا می‌رسد که این بانک در آخرین نشست خود در سال 2013 میلادی تصمیم گرفت محرک پولی خود را به 75 میلیارد دلار کاهش دهد. این مساله تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت کالاهای مختلف از جمله طلا داشته و موجب شد تا بهای این فلز گرانبها طی دو روز بیش از 40 دلار سقوط کرده و وارد کانال 1100 دلاری شود. 
از سوی دیگر آنچه که از ابتدای ژانویه تاکنون بر بازار طلا گذشته، افزایش پلکانی و آرام قیمت بوده است. بهای طلا از آغاز سال 2014 تا روز گذشته افزایش 30 دلاری را تجربه کرد که به اعتقاد برخی کارشناسان بازار طلا، این امر در پی کاهش شاخص سهام در بازارهای مالی جهان و افزایش چشمگیر تقاضای چین رخ داده است. کسانی که معتقدند صعود طلا به دنبال افت شاخص سهام روی داده همچنین بر این باورند که این روند چندان دوام نخواهد آورد و با افزایش مجدد ارزش سهام قیمت طلا نیز بار دیگر با کاهش روبه‌رو‌ خواهد شد.
گمانه‌زنی‌هایی که درمورد آینده طلا صورت می‌گیرد اساسا بر پایه توقف یا تداوم سیاست تسهیل پولی بانک مرکزی آمریکا است؛ مساله ای که این بانک تا 17 دسامبر 2013 موضع روشنی پیرامون آن اتخاذ نکرده بود و در این روز اعلام کرد که فعلا تا حدودی به محدود کردن خرید اوراق قرضه دست خواهد زد و هدف گذاری بعدی را همچنان در‌هاله ای از ابهام باقی گذاشت. با توجه به این مساله تمام کسانی که رای به صعود یا سقوط طلا در سال جاری میلادی می‌دهند، بر مبنای حدس و گمان از توقف و تداوم این طرح نتیجه‌گیری می‌کنند. 
در همین راستا برخی تحلیل‌های تکنیکال موید این مطلب است که احتمالا بهای جهانی طلا در نیمه نخست سال 2014میلادی به دامنه 960 تا 1140 دلار کاهش خواهد یافت. بنابر این تحلیل در حال حاضر اونس طلا در کمتر از بهای میانگین 200روزه خود مبادله می‌شود و زیر میانگین 100روزه از نوامبر تاکنون قرار گرفته است. در سوی دیگر جریان کسانی هستند که معتقدند روند صعودی قیمت طلا در کوتاه مدت ادامه خواهد یافت. به باور این گروه طلا در دو هفته گذشته با رشد 2 درصدی، بهترین عملکرد خود از ماه اکتبر را ثبت کرده است. مساله دیگری که این گروه به آن استناد می‌کنند، خریدهای فیزیکی کشورهای آسیایی است. بر اساس این ادعا، رشد تقاضای فیزیکی در روزهای نخست سال جدید میلادی به خصوص از سوی بازارهای آسیایی تاثیر زیادی بر رشد فزاینده قیمت طلا داشته است.
اما در عین حال برخی تحلیلگران اقتصادی می‌گویند افزایش مجدد قیمت طلا در بازارهای جهانی، تاثیر منفی زیادی بر تقاضای کشورهای آسیایی خواهد داشت. بر همین اساس گفته می‌شود افزایش بیش از 30 دلاری قیمت طلا در روزهای اخیر موجب شده تا خریداران و سرمایه‌گذاران عقب‌نشینی کنند. عملکرد ناامید‌کننده طلا در سال 2013 و احتمال توقف سیاست انبساطی موجب تردید بسیاری از سرمایه‌گذاران طلا شده و در کنار این مساله، پیش‌بینی‌های بعضا متضاد هم باعث شده تا مناسب بودن یا نبودن روزهای ابتدایی سال 2014 برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا، روشن نباشد. 
در این سو اما روز گذشته نوسانات قیمتی سکه در بازار نقدی در هر دو محدوده مثبت و منفی دنبال شد؛ هرچند این دامنه محدود بود و تا میانه معاملات این روز تنها 3000 تومان میان کمترین و بیشترین بهای سکه اختلاف قیمت وجود داشت. سررسیدهای بازار قراردادهای آتی اما روز گذشته را به نسبت دوشنبه با کاهش بها در تمام سررسیدها گذراندند. دیروز قیمت دلار و بهای جهانی طلا به نسبت روز دوشنبه تغییر چندانی نداشت و سکه‌های آتی هم اختلاف قیمت سررسیدهای دور خود را کاهش داد. 
پیش از این زمانی که بازار سکه روند می‌گرفت (به سمت افزایش یا کاهش بها) سکه‌های آتی به تغییرات قیمتی سکه نقدی واکنش‌های شدید نشان می‌دادند و گاهی چند برابر نوسان قیمت نقدی افزایش یا کاهش قیمت می‌گرفتند، اما اکنون که مدت طولانی است بازارها با ثبات همراهند، شاهد هستیم که بازار آتی سکه عکس العمل چندانی به نوسانات سکه نقدی از خود نشان نمی دهد. این مساله نشانگر آن است که با گذشت زمان، بازار نسبت به اینکه چشم انداز پیش رو حاوی رویدادی با پتانسیل تاثیرگذاری بر بازارها نیست، اطمینان بیشتری پیدا می‌کند. در چنین شرایطی با افت اندک قیمت، فروشندگان سکه آتی به شناسایی سود می‌پردازند و با بالا رفتن اندک بها نیز خریداران، حاشیه سود را شناسایی می‌کنند و بازار همچنان با ثبات نسبی پیش می‌رود. 
در بازار قراردادهای آتی سکه، از روز شنبه 21 دی ماه، ﻗﺮارداد آتی ﺳﻜﻪ ﻃﻼ، ﺗﺤﻮﻳﻞ ﺗﻴﺮ 1393 راه‌اﻧﺪازی می‌شود و ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. بر‌اساس اطلاعیه اخیر بورس کالای ایران، ﻗﺮاردادﻫﺎی آتی در اوﻟﻴﻦ روز ﻣﻌﺎﻣﻼتی ﺑﺪون ﺣﺪ ﻧﻮﺳﺎن ﻗیمتی، ﺑﺎ دوره ﮔﺸﺎﻳﺶ ﺑﻪ ﻣﺪت 30 دﻗﻴﻘﻪ در اﺑﺘﺪای ﺟﻠﺴﻪ ﻣﻌﺎﻣﻼتی آﻏﺎز و ﺑﺎ دوره ﻋﺎدی ﻣﻌﺎﻣﻼتی و اﻋﻤﺎل ﺣﺪ ﻧﻮﺳﺎن ﻗﻴﻤﺖ روزاﻧﻪ اداﻣﻪ می‌ﻳﺎﺑﺪ. ﻗﻴﻤﺖ ﭘﺎﻳﻪ ﻗﺮارداد آتی، ﻫﻤﺎن ﻗﻴﻤﺖ ﻛﺸﻒ ﺷﺪه در ﺣﺮاج ﺗﻚ قیمتی ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد، ﻛﻪ ﻣﺒﻨﺎی ﺣﺪ ﻧﻮﺳﺎن ﻗﻴﻤﺖ روزاﻧﻪ ﺑﺮای اداﻣﻪ ﻣﻌﺎﻣﻼت در ﺣﺮاج ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻗﺮار ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﺪیهی اﺳﺖ در ﺻﻮرت ﻋﺪم اﻧﺠﺎم ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ درﺣﺮاج ﺗﻚ قیمتی، ﻗﺮارداد آتی ﻣﺘﻮﻗﻒ و ﻣﺠﺪدا ﻫﻤﻴﻦ ﻓﺮآﻳﻨﺪ، روز ﻛﺎری ﺑﻌﺪ ﺗﻜﺮار ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. به این ترتیب بازار آتی از روز شنبه به مدت یک هفته با پنج سررسید از معامله گران استقبال خواهد کرد تا پس از آن طبق روال با خداحافظی از سررسید نزدیک خود، مجددا چهار سررسیده شود. 
در سوی دیگر اما روز گذشته برخی خبرها از افزایش تعداد موافقان تصویب لایحه تحریم علیه ایران در سنای آمریکا حکایت داشت. این طرح که با عنوان «قانون ایران بدون سلاح هسته‌ای» آماده شده، تا روز دوشنبه از بین 100 عضو سنا، حدود 48 حامی جذب کرده است. این در حالی است که، این طرح در روز 19 دسامبر که اولین بار ارائه شد، تنها از حمایت 26 سناتور برخوردار بود. هرچند تعداد حامیان این طرح افزایش یافته، اما هنوز مشخص نیست که آیا تعداد موافقان آن می‌تواند به اکثریت دو سوم کل سنا برسد تا بتواند وتوی رئیس جمهور را بی اثر کند یا خیر. اخبار تکمیلی این مساله می‌تواند در روزهای آینده تا حدودی بازارها را نوسانی کند. 
از طرفی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که مذاکره با ایران در روزهای آینده از سر گرفته می‌شود و بر همین اساس قرار است در پایان هفته جاری عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با معاون کاترین اشتون در شهر ژنو ملاقات کند. 20 ژانویه به عنوان تاریخ پیشنهادی برای اجرای توافق ژنو در نظر گرفته شده و در صورت توافق عراقچی و اشمید، آغاز توافق از این روز خواهد بود. از سوی دیگر روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که به توافق نهایی برای اجرای توافقنامه ژنو خیلی نزدیک‌ شده‌ایم و  ادامه گفت‌وگوها به زودی از سر گرفته خواهد شد. این خبرها طی روزهای اخیر تاثیر خاصی بر بازارهای ارز و سکه نداشتند اما در صورتی که رویدادی غیر از آنچه بازارها را خوشبین و امیدوار به آینده کرده، اتفاق بیفتد، می‌توان انتظار نوسانی شدن بازار ارز و سکه را داشت. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۸:۳:۳۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد