نیم نگاه سکه آتی به وقایع تاثیرگذار

نیم نگاه سکه آتی به وقایع تاثیرگذار
در کنار تغییرات بهای جهانی طلا، از مهم‌ترین عواملی که در هفته گذشته پیش روی سکه و ارز قرار داشت تا بلکه به نوسانی شدن این بازارها کمک کند، یکی موضوع تعیین تکلیف تصویب تحریم‌های جدید علیه کشورمان در سنای آمریکا و روشن شدن نتایج نشست ژنو و دیگری مشخص شدن رقم نهایی نرخ ارز در بودجه سال آینده بود. اما با این وجود باز هم آنچه بیش از سایر عوامل تغییرات نسبتا محدود قیمتی سکه در بازار تهران اثرگذار بود، نوسانات بهای طلا در بازارهای بین‌المللی بود.
در کنار تغییرات بهای جهانی طلا، از مهم‌ترین عواملی که در هفته گذشته پیش روی سکه و ارز قرار داشت تا بلکه به نوسانی شدن این بازارها کمک کند، یکی موضوع تعیین تکلیف تصویب تحریم‌های جدید علیه کشورمان در سنای آمریکا و روشن شدن نتایج نشست ژنو و دیگری مشخص شدن رقم نهایی نرخ ارز در بودجه سال آینده بود. اما با این وجود باز هم آنچه بیش از سایر عوامل  تغییرات نسبتا محدود قیمتی سکه در بازار تهران اثرگذار بود، نوسانات بهای طلا در بازارهای بین‌المللی بود.
تغییر و تحولات قیمتی سکه نقدی و سررسیدهای آتی سکه در هفته گذشته چندان چشمگیر نبود. در این هفته بهای سکه نقدی بین 874 تا 878 هزار تومان بود و سررسیدهای آتی سکه هم به نوسانات اندک قیمتی در هر دو محدوده منفی و مثبت پرداختند. سکه‌های بازار نقدی روزهای شنبه تا دوشنبه این هفته را در مسیر افزایشی قرار داشتند. این در شرایطی بود که اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه 13 دی، بهای 1236 دلاری را (افزایش 12 دلاری به نسبت بهای روز پنج شنبه) به ثبت رسانده  بود و دلار هم بین 2960 تا 2980 تومان نوسان می‌کرد.
در چنین شرایطی طی سه روز ابتدایی هفته گذشته، بازار قراردادهای آتی سکه هم به حرکت آرام خود در مسیر افزایش قیمت ادامه داد. روز سه شنبه با شروع به کار مجدد بازار جهانی طلا، از قیمت این فلز کاسته شد و در پایان معاملات این روز بهای 1232 دلار را ثبت کرد. در این روز دلار و سکه‌های نقدی با قیمت روز قبل خود برابری می‌کردند و تنها کمی از بهای آنها کاسته شد. آتی سکه هم به تبع این بازارها تنها کمی از بهای سررسیدهای خود کاست. این روند روز چهارشنبه هم برای سکه‌های نقدی و آتی تکرار شد و در روز پایانی هفته گذشته تا حدودی برگشت. 
اما پیرامون بهای جهانی طلا، یکی از عواملی که در هفته گذشته توانست تاحدودی موجب تلاطم در بازار این فلز شود، صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی آمریکا بود. برنانکی طی سخنانی، از بهبود رشد اقتصادی آمریکا طی ماه‌های آینده گفت اما اضافه کرد که هنوز فاصله زیادی تا دستیابی به رشد و رونق باثبات و پایدار وجود دارد. این صحبت دو پهلوی برنانکی نتوانست جهت مشخصی به بازار طلا بدهد. این یکی از آخرین سخنرانی‌های او بود و سنای آمریکا روز سه شنبه هفته گذشته حکم جانت یلن را برای ریاست بانک مرکزی آمریکا نهایی کرد. بر این اساس این بانوی 67 ساله، از تاریخ اول فوریه ریاست فدرال رزرو را رسما بر عهده خواهد گرفت. 
از رویدادهای دیگر هفته پیش می‌توان به تصویب نرخ 2650 تومان برای دلار در بودجه سال 93 و همچنین اظهارنظر رییس کل بانک مرکزی پیرامون کاهش احتمالی و مشروط بهای دلار در روزهای آینده اشاره کرد. هرچند این موارد نتوانست بر قیمت دلار بازار آزاد تاثیر چندانی داشه باشد چراکه نرخ 2650 تومانی ارز همان پیشنهاد مطرح شده در چند ماه گذشته بود که بازاریان بر مبنای همان برنامه‌ریزی کرده بودند و حرف‌های سیف هم چندان جنبه تعیین مسیر برای دلار نداشت. 
نکته دیگر این بود که دبیرکل بانک مرکزی از عرضه سکه‌های ربع و نیم با بسته‌بندی بانک مرکزی برای شب عید خبر داد. این مساله از این جهت دارای اهمیت بود که در گذشته بانک مرکزی در چنین شرایطی به عرضه سکه‌های تمام بهار اقدام می‌کرد. این اقدام بانک مرکزی می‌تواند نشان دهنده این مساله باشد که این بانک معتقد است سکه تمام بهار حباب ندارد و با ارزش طلای خود برابری می‌کند و به همین دلیل نیازی به عرضه این سکه به منظور کاهش قیمت نیست. اما از طرفی این مساله که سکه‌های نیم و ربع با چه دلاری قیمت‌گذاری خواهند شد و آیا ارزش افزوده 6 درصدی نیز برای آن لحاظ می‌شود یا خیر از اهمیت برخوردار است.  پیرامون بازار قراردادهای آتی سکه و تغییرات چند ماه اخیر باید گفت پیش از این زمانی که بازار سکه به سمت افزایش یا کاهش بها حرکت می‌کرد، سکه‌های آتی به تغییرات قیمتی سکه نقدی واکنش‌های شدید نشان می‌دادند و گاهی چند برابر نقدی افزایش یا کاهش قیمت می‌گرفتند، اما اکنون که مدت طولانی است بازارها با ثبات همراهند، شاهد هستیم که بازار آتی سکه عکس‌العمل چندانی به نوسانات سکه نقدی از خود نشان نمی‌دهد.
 این مساله نشانگر آن است که با گذشت زمان، بازار نسبت به اینکه چشم انداز پیش رو حاوی رویدادی با پتانسیل تاثیرگذاری بر بازارها نیست، اطمینان بیشتری پیدا می‌کند. واکنش‌های نامحسوس این بازار به رویدادهای هفته گذشته هم موید همین موضوع است. در چنین شرایطی با افت اندک قیمت، فروشندگان سکه آتی به شناسایی سود می‌پردازند و با بالا رفتن اندک بها نیز خریداران، حاشیه سود را شناسایی می‌کنند و بازار همچنن با ثبات نسبی پیش می‌رود.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۷:۱۴:۲۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد