پيش‌بيني بازار سهام

پيش‌بيني بازار سهام
هفته گذشته بورس در شرايطي به كار خود پايان داد كه رقم بي‌سابقه‌اي از افت شاخص را به ثبت رساند و با 7/2‌درصد كاهش هفتگي مواجه شد. اين در حالي است كه فعالان بازار در نظرسنجي هفته بيست و نهم شركت تدبيرگران فردا، روند هفته پيش روي بازار را كاهشي ارزيابي كرده‌اند.
هفته گذشته بورس در شرايطي به كار خود پايان داد كه رقم بي‌سابقه‌اي از افت شاخص را به ثبت رساند و با 7/2‌درصد كاهش هفتگي مواجه شد. اين در حالي است كه فعالان بازار در نظرسنجي هفته بيست و نهم شركت تدبيرگران فردا، روند هفته پيش روي بازار را كاهشي ارزيابي كرده‌اند.
در اين نظرسنجي كه 84 عضو حقوقي اعم از شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، بيمه، كارگزاري، صندوق‌هاي سرمايه گذاري و... در آن حضور داشتند، 42 درصد به تعادل منفي بازار در هفته پيش رو راي دادند، درحالي‌كه 28 درصد معتقدند بازار در وضعيت متعادل مثبت قرار خواهد گرفت. اين به معناي آن است كه بيشتر مشاركت‌كنندگان تعادل بازار را تاييد مي‌كنند، اما ميل بازار به كاهش يا افزايش زمينه‌هاي منفي يا مثبت بودن اين روند تعادلي را تعيين مي‌كند.
تغييرات شاخص بين 2 درصد كاهش و 2 درصد افزايش به معناي روند متعادل بازار است و هرچه ميل به كاهش بيشتر باشد روند تعادل منفي و هرچه رشد مثبت‌تر باشد تعادل مثبت است.
در اين ميان 60 درصد افراد معتقدند بازار در بازه يك‌ماهه پيش رو با روندي متعادل پيش خواهد رفت، هرچند 34 درصد به روند مثبت اعتقاد دارند. فعالان بازار معتقدند گزارش‌هاي مناسب 9 ماهه شركت‌ها مي‌تواند اميدواري‌هايي را براي بهبود روند بازار رقم بزند. 
تدبيرگران فردا در بخش ديگري از اين نظرسنجي به بررسي عملكرد شركت‌ها در نتيجه توافق ژنو پرداخته و اين سوال را مطرح كرده است كه كدام شركت‌ها پتانسيل‌هاي بالاتري براي بهبود بعد از اين توافق دارا هستند؟ گروه‌هاي بانك، خودرو و پتروشيمي به ترتيب با 31، 28 و 23 درصد آرا توانسته‌اند رتبه‌هاي اول تا سوم را كسب كنند. حمل‌و‌نقل، تجهيزات، دارو و رايانه رتبه‌هاي بعدي را در اختيار دارند با اين تفاوت كه اختلاف رتبه‌هاي سوم و چهارم 14 درصد است. شركت‌كنندگان در نظرسنجي اين هفته در اين رابطه معتقد به تاثير اجراي توافق ژنو بر سود عملياتي صنايع بورسي هستند. 
در اين بين با توجه به نزديك شدن به ارائه گزارش‌هاي 9 ماهه و همچنين احتمال كاهش تحريم‌ها در هفته جاري، فعالان بازار سرمايه صنايع بانكداري، پتروشيمي، خودرو، پالايشگاه و تجهيزات را صنايعي با پتانسيل رشد بيشتر ارزيابي كرده‌اند. بر اساس اين نظرسنجي، 35 درصد معتقدند صنعت پتروشيمي از ظرفيت‌هاي بالايي براي رشد برخوردار است. صنايع خودرو و پالايشگاه جايگاه‌هاي دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند. 
در اين هفته همانند هفته‌هاي گذشته نظر فعالان بازار بر روي شركت‌هاي متعددي معطوف بوده است. با توجه به احتمال كاهش تحريم‌ها در هفته جاري، پيش‌بيني مي‌شود شركت‌هاي بانك پاسارگاد، هلدينگ خليج فارس، ايران خودرو، بانك تجارت، ذوب‌آهن اصفهان و گروه مپنا مورد توجه فعالان بازار سرمايه قرار گيرند. پتروشيمي پرديس نيز به دليل رشد قيمت اوره و آمونياك از شركت‌هاي معرفي شده براي ورود در هفته جاري است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۸:۴۹:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد