بازار طلا در انتظار محرك

بازار طلا در انتظار محرك
در هفته گذشته عواملي همچون ادامه نگراني‌ها از اوضاع بازارهاي نوظهور، كنفرانس خبري بانك مركزي اروپا همراه با انتشار گزارش‌هايي از اوضاع اقتصادي آمريكا، اروپا و چين به بروز نوساناتي در بهاي هر اونس طلا منجر شد.
در هفته گذشته عواملي همچون ادامه نگراني‌ها از اوضاع بازارهاي نوظهور، كنفرانس خبري بانك مركزي اروپا همراه با انتشار گزارش‌هايي از اوضاع اقتصادي آمريكا، اروپا و چين به بروز نوساناتي در بهاي هر اونس طلا منجر شد.
ادامه نگراني‌ها از تاثير منفي اوضاع بازارهاي نوظهور بر اقتصادهاي توسعه‌يافته و نيز احتمال كند شدن روند بهبود اقتصادي چين، ريسك‌پذيري فعالان بازار را در اولين روز معاملاتي هفته گذشته دستخوش تغيير كرد و نه تنها موجب افت بازارهاي سهام در اين روز شد، بلكه سرمايه‌گذاران را به خريد ارزها و كالاهاي مطمئن‌تري همچون ين ژاپن و طلا سوق داد. به علاوه در حالي كه از يكسو انتشار گزارش نااميدكننده‌اي از وضعيت اقتصادي آمريكا بر ريسك‌گريزي سرمايه‌گذاران افزود از سوي ديگر مثبت بودن آمار و ارقام منتشر شده از اوضاع اقتصادي اروپا نرخ برابري يورو به دلار را قوت بخشيد. انتشار گزارش‌هاي مطلوبي از وضعيت درآمد سه ماهه شركت‌ها و درنتيجه اميدوار شدن به ادامه روند بهبود اقتصادي در آمريكا تا حدي از شدت فشار منفي ناشي از وخامت بازارهاي نوظهور كاست و بازارها را در روز سه‌شنبه تقويت كرد.در اين ميان بهبود شاخص دلار و افت ارزش يورو به دليل نزديك شدن به نشست خبري ECB و احتمال اجراي سياست‌هاي انبساطي بيشتر از سوي اين نهاد به خاطر ادامه ركود در منطقه پولي يورو به افت نرخ برابري يورو به دلار انجاميد. در واقع اين بازگشت آرامش به بازارهاي سهام بود كه همراه با كاهش خريد فيزيكي طلا از سوي چين به دليل بسته بودن بازارهاي آن در ايام تعطيلات سال نوي چيني افت بهاي طلا را در پي داشت. انتشار چندين گزارش اقتصادي متفاوت از وضعيت آمريكا و اروپا در روز چهارشنبه نوساناتي را در بازارهاي سهام پديد آورد. به عنوان مثال در حالي‌كه ضعيف بودن گزارشي از بازار كار آمريكا فشار رو به پاييني بر بازارهاي سهام وارد ‌ساخت، گزارش ديگري حاكي از رشد بخش خدمات آمريكا در ماه ژانويه بود كه ريسك‌پذيري را قوت بخشيد.به علاوه با اينكه گزارش‌هاي مربوط به درآمد برخي از شركت‌ها تا حدي اميدبخش بودند اما نگراني‌ها از شرايط بازارهاي نوظهور پس از انتشار آمار و ارقام نه چندان مطلوبي از روسيه و آفريقاي جنوبي همچنان ادامه يافت و رشد تقاضا براي ين و طلا در اين روز هم جو كلي ريسك‌گريزي در بازار را تاييد ‌كرد. 
روز پنج‌شنبه آرامش نسبي در بازارهاي سرمايه تركيه، آفريقاي جنوبي و هند به رشد بازارهاي سهام كشورهاي 
توسعه يافته كمك كرد و تمايل سرمايه‌گذاران براي ريسك‌پذيري را افزايش داد. همان‌طور كه انتظار مي‌رفت بانك مركزي اروپا نرخ بهره را پايين‌تر نياورد و ظاهرا ترجيح داد در اين روز اقدام خاصي براي مقابله با ركود پيش آمده در منطقه پولي يورو انجام ندهد. اگرچه بنا بر اظهارات مقامات رسمي اين نهاد همچنان مترصد است تمام تلاش خود را براي حل معضل ركود به كار گيرد. در عين حال فعالان بازار طلا در انتظار اعلام نتيجه گزارش‌هاي مهمي بودند كه احتمال مي‌دادند، مي‌تواند بر تصميم اخير فدرال رزرو در مورد روند برنامه حمايتي آمريكا تاثير بگذارد.
اعلام خبر كاهش نرخ بيكاري آمريكا در روز پاياني هفته به عنوان يكي از اهداف اصلي سياست‌هاي انبساطي فدرال رزرو بعد از بحران مالي، اميد را به بازارهاي سهام بازگرداند و موجب شد سرمايه‌گذاران نسبت به روند بهبود اقتصادي در بزرگ‌ترين اقتصاد دنيا اميدوار شوند. از سوي ديگر درحالي‌كه دادگاه قانون اساسي آلمان برنامه خريد اوراق قرضه بانك مركزي اروپا را به دادگاه اتحاديه اروپا ارجاع داد، ECB پيش‌نويسي را درخصوص چگونگي نظارت بر بانك‌هاي تجاري 18 كشور عضو منطقه پولي يورو از ماه نوامبر ارائه كرد. در اين روز ارزش دلار به دليل انتشار گزارش نه چندان مطلوب ديگري از بازار كار آمريكا تنزل يافت.  همچنین سپري شدن تعطيلات سال نوي چيني و بازگشت خريداران فيزيكي طلا به بازار و همچنين انتشار آمار و ارقامي مبني بر كاهش اشتغالزايي در بخش غيركشاورزي آمريكا از رشد بهاي طلا حمايت كرد. در عين حال ادامه نگراني‌ها نسبت به وضعيت بازارهاي نوظهور و روند رشد اقتصادي جهان، افزايش بهاي طلا را طي هفته گذشته در پي داشت. انتظار مي‌رود سخنراني جانت يلن براي نخستين بار به عنوان رئيس بانك مركزي آمريكا درخصوص سياست پولي فدرال رزرو و اظهارات ماريو دراگي رئيس ECB و همچنين انتشار گزارش‌هاي مهمي از اوضاع اقتصادي كشورهايي نظير آمريكا، اروپا و چين در هفته جاری، نوساناتي را در بهاي طلا به وجود آورد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۷:۵۷:۵۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد